Claes Sörmland
De här lukterna som beskrivs, senast nu blöt hund men även metalliskt och ägg. Det är lukten av fetter. Vårt luktsinne är känsligt för olika typer av fettsyror och derivat.

Så troligen har man problem med att lösa upp fettet och få det ur maskinen om man har luktproblem.

Hårt vatten är ju en klassisk orsak till detta. Att lägga diskmedelstabletten i pulverdosatorn en annan. Eller att inte fylla tvådelade pulverdosatorer i båda facken.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Mycket konstigt problem. Du verkar ha försökt allt.
Du har t.o.m. tillsatt salt fast det inte behövs. Du verkar ha mjukt vatten, och salt behövs ju till hårt.

Fler än du verkar ha samma problem. Jag har aldrig hört talas om det i Skåne där jag bor och vattnet är kalkrik och superhårt. Kan vattnet vara för mjukt? Mjukt vatten ”får man ju inte bort” riktigt från händerna när man duschar eller tvättar sig. Märks tydligt för en skåning..
Om du hade tillsatt lite kalk för att få vattnet hårdare, hade lukten försvunnit då?
 
@Claes Sörmland bra inlägg om att det är lukten av olika fetter, blöt hund var Lubbe75.
Mina problem luktar mera fisk eller äggprotein /metall. En tekniker sa blod.

"att lägga diskmaskinstabletten i pulverdosatorn."
Nu blev jag nyfniken. Hur menar du närmare? Man lägger väl i tabletten där i luckan o så poppar den loss luckan och tabletten eller pulvret åker ut. Är det inte tänkt så?

@OlssoniVallby Intressant tanke om mjukt vatten. Dv lägga till kalk. Man blir ju nyfiken :)
Problemet är väl att kalk o vatten utgör grunden till att bli något riktigt stabilt :)

Just nu testar jag att inte skölja, bara ta bort det värsta med en gaffel o verkligen låta tallrikarna drypa av sås o rester.

Det här tar ju lite tid med testerna och man vill noga utvärdera.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Claes Sörmland
Stormen Stormen skrev:
@Claes Sörmland bra inlägg om att det är lukten av olika fetter, blöt hund var Lubbe75.
Mina problem luktar mera fisk eller äggprotein /metall. En tekniker sa blod..
Den metalliska lukten av t ex mynt är lukten av fetter som kemiskt reagerar efter att ha kommit i kontakt med metallytan. Mynten i sig luktar inget förrän man tar i dem och tillför fett från huden.

Samma sak med blod. Blod luktar inget i sig men när små mängder blod kommer i kontakt med fetter på vår hud så känner vi lukten av fetter som järnet i blodet kan få att kemiskt reagera.

Stormen Stormen skrev:

"att lägga diskmaskinstabletten i pulverdosatorn."
Nu blev jag nyfniken. Hur menar du närmare? Man lägger väl i tabletten där i luckan o så poppar den loss luckan och tabletten eller pulvret åker ut. Är det inte tänkt så?
Typiskt sett har diskmaskiner en tvåstegprogram med två disksteg. Båda behöver maskindiskmedel.
Så fanns det två kamrar i diskmedelspulverdosatorn, en som var öppen för den första tvätten och en annan med en gummitätad lucka som öppnades för den andra huvuddisken. Fyllde man båda facken i pulverdosatorn så fick båda stegen maskindiskmedel.

Sen kom tabletten. Den produkten bygger ofta på att man inte använder pulverdosatorn utan lägger tabletten i t ex bestickfacket. Sen löses tabletten upp långsamt så att den doserar maskindiskmedel i båda diskstegen. Eller så lägger man den i pulverdosatorn men då har man inget diskmedel för det första disksteget. Det ger sämre upplösning av fett.

Här ett exempel från de första bruksanvisningen som jag hittade för en diskmaskin med Google (råkade bli Electrolux ESF5206LOW):

Svartvit bruksanvisningsbild av diskmedelsfack i en diskmaskin, betecknat med bokstäver A, B, D och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns två fack (A och D) och det lilla facket (D) ska ha maskindiskmedelspulver för det första disksteget.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Fantastiskt bra med förklaringen om mynt och blod. Det skapar på ett lättbegripligt sätt förståelse av omvärlden. Inte bara frågeställning -lösnibg. Utan det skapar en förståelse kring vad det är man upplever och man kan då angripa problemet på mera inriktade sätt. Att jag uteslutit bestick i hanteringen då jag trott att det varit reaktion mellan nickel och maskinens metall låter ju då lite märklig.
Bra, då kan jag inrikta mig mot fettlösningsproblematiken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stormen Stormen skrev:
Har ett problem... ja så börjar många trådar jag läst om detta och många har hittat felet. Men jag går bet.
Detta är nu 4 dismaskiner i två olika hus och ca 8år att felsöka och utesluta. Nu nytt hus o så nytt kök o bara efter nån vecka så kommer doften.
Har testat alla kurer som finns, ättika, citronsyra, bikarbokat ja tom kört klorin i en av maskinerna.
Testat alla märken av diskmedel som finns och det bättre är yes platinum eller quantum extra super duper plus och så sköljmedel med citron.

Problemet är att det luktar fisk, eller äggvita, eller lite åt metallhållet. Det är lite svårt att säga men frugan tycker mest att det luktar som när man tagit av en fisk från kroken.

Kuren är att ta glaset och skölja det under kranvattnet så förvinner det på en millisekund.
Det är så otroligt lite i filtret som fastnar men när man tar ut det och tar bort det lilla o kör en sköljning så är lukten borta. Sen nästa maskin på 70 grader, eller auto eller vad man nu vill så är det tillbaka.
Har testat att utesluta besticken, om någon reaktion med nickel kan vara.
Jag har läst på om glaspest, men förstår att den reaktionen även ska synas på glasen?

Vattnet är kommunalt och tas nån mil ifrån där man hämtar Lokas vatten, så det är tveksamt att det skulle vara det.

Servicetekniker har kollat o kört med sin grovrengöring men utan att få bort doften o sa att han hade liknande hemma o att det fungerar med citronsköljmedel. Men det döljer bara problemet. Ja filtret rengör vi alltså 2ggr på 4 diskar.

Bilderna visar hur lite som krävs för att det ska lukta om glas o tallrikar o bestick. Tar man bort det o kör en maskin så försvinner doften. Mkt märkligt.


Någon med tips??
 
Kör du rent med Grovsalt för maskindisk?
 
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Kör du rent med Grovsalt för maskindisk?
Grovsalt för diskmaskin har jag använt i avsedd dosering. Trots att det är väldigt mjukt vatten 4 och ska inte behövas jag har även maxat doseringen på de maskiner som man kunnat göra det. Ett gammalt husmorstips flr att få bort tex ingrott kaffe i gamla koppar är ju att handdiska och gnugga med salt. Därför var jag nyfiken att testa. Men det har inte gett någon skillnad i resultat.
Nu har jag fått insikt om att det är fett som luktar och kan då inrikta mig närmare mot det.
Om jag någonsin kommer att få bukt med detta vet jag inte. Men man kan inrikta sig på fettupplösande insatser. Ska testa igen med pulver att ha lite i maskinen innan start och en tablett
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Pulver är en bättre teknisk lösning och billigare. Men konsumenter gillar tabletterna trots att de är lite sämre. De har ju en annan fördel, de är lätta att använda.
 
  • Gilla
Knorren och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Pulver är en bättre teknisk lösning och billigare. Men konsumenter gillar tabletterna trots att de är lite sämre. De har ju en annan fördel, de är lätta att använda.
Har du testat WEBA?
 
Karlia
Det börjar rentav bli svårt att hitta pulver i affärerna, Ica maxi hade inte alls sist jag var där.
 
Karlia
S sniper2009 skrev:
Har du testat WEBA?
Weba var väl dyrt tycker jag. Men jag insåg att jag kan leta online efter maskindiskpulver. Vilket jag kunde insett tidigare.
 
Claes Sörmland
S sniper2009 skrev:
Har du testat WEBA?
Det fungerar säkert bra, det innehåller mest natriumkarbonat (målarsoda) samt oxiderande blekmedel (natriumperkarbonat). Standardkemi när man vill bleka med en kemteknisk produkt. Blekmedlet oxiderar allt organiskt inklusive fett.

EDIT: Var tvungen att kolla vad andra produkter innehåller. Jag valde pulvret Finsk Classic Maskindiskpulver (90-talsvalet!). Det är samma innehåll i detta som i WEBA men har en lägre andel av blekmedlet natriumperkarbonat och innehåller istället mer natriumsulfat (för att fälla kalciumjoner som olösligt gipspulver) och natriumcitrat (för att komplexbinda kalcium- och magnesiumjoner). De senare för att få ned vattnets hårdhet så att tvålämnena även fungerar vid hårt vatten.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det fungerar säkert bra, det innehåller mest natriumkarbonat (målarsoda) samt oxiderande blekmedel (natriumperkarbonat). Standardkemi när man vill bleka med en kemteknisk produkt. Blekmedlet oxiderar allt organiskt inklusive fett.

EDIT: Var tvungen att kolla vad andra produkter innehåller. Jag valde pulvret Finsk Classic Maskindiskpulver (90-talsvalet!). Det är samma innehåll i detta som i WEBA men har en lägre andel av blekmedlet natriumperkarbonat och innehåller istället mer natriumsulfat (för att fälla kalciumjoner som olösligt gipspulver) och natriumcitrat (för att komplexbinda kalcium- och magnesiumjoner). De senare för att få ned vattnets hårdhet så att tvålämnena även fungerar vid hårt vatten.

har alltid misstänkt dagen diskmedel i tablett form ,, all dismedlen blir bara bättre säger tillverkarna , hade vi dessa problem förr ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.