Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det förhindrar kreativiteten som uppstår vid personliga möten inkl. sådana vid kaffeautomaten. Brain-storming via Teams fungerar inte. Det leder till att forskning och utveckling i företag avstannar liksom uppkomsten av företag som tar tag i helt nya idéer.
Det där kan nog stämma in på extroverta personer, men introverta personer kan bli mer produktiva om de inte tvingas sitta med på en massa möten där en eller några få personer dominerar mötet genom konstant babblande. I Teams, Zoom eller liknande är det inte lika lätt att bete sig på det viset.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad för slags repressalier är du rädd för? Observera att Sverige är en demokratisk rättstat. Visserligen med en del brister, men vi brukar ligga rätt högt på skalan hos organisationer som mäter sånt.


Jag tror inte att du behöver vara rädd för att fascism ska införas i Sverige jättesnart, men om du ändå är det så se till att rösta på ett parti, i nästa riksdagsval, som försvarar den liberala demokratin och rättsstaten. Ett parti som sätter dessa principer högre än pragmatisk kompromisspolitik.
Öppna upp så att man kan skicka dm till dig så kan jag utveckla. Det är för OT.
 
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Helt allvarligt.
Jag orkar inte med dig länge. Försök ignorerar mina inlägg i framtiden. Börjar det klia i fingrarna, testa skriva ner din åsikt på ett A4 papper.

Gilla inlägget, så vet jag vi är överens (y)
Jag gillar verkligen inte inlägget. Försök att diskutera sakligt istället för med ad hominem-argument så tror jag att vi kan få en fruktbar diskussion.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande hemarbete eller ej så hoppas jag det kommer tillåtas i betydligt större utsträckning än förr efter detta.
Min nuvarande arbetsgivare känns konservativ i frågan och det blir rätt udda argument för att man ska vara på kontoret.
Med hemarbete i hög grad blir det kanske tydligare hur onödiga en del mellanchefer är?
 
  • Haha
  • Älska
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
Bananskalare Bananskalare skrev:
Här känns det som att väldigt många har något mer eller mindre emot de som inte vaccinerar sig
När det gäller vissa så liknar det ett förtryck.
Jag förstår stressen som många känner, eller att det är väldigt att alla gör det.
Men vi är alla människor. Vi har alla samma värde. Man kan självklart tycka att det är korkat.


Det hör inte hemma i den här tråden, eller här på forumet
Handlar det om just vaccin? Eller mer om att nu fokuserar vi på detta och då gör vi så här...

Bara som exempel på att dela upp "byggahus.se"
Varför använder du inte bilbälte när du kör bil?
Varför slänger du plast i brännbart?
Varför skänker du inte 20% av din lön till fattiga?
Varför tar du bilen om du kan cykla?
Nej!!! Det är meningen att svara på frågorna!!!

 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det visar på vilka enorma resurser som fanns tillgängliga i farmaföretagen.
Tekniken för att konstruera mRNA-vaccin var dessutom till största delen redan känd, så det mesta av arbetet bestod i att integrera de olika komponenterna och av utprovning.

Och som du påpekar så var läkemedelsmyndigheternas agerande mycket betydelsefullt. "Din plats är nummer ett i kön" var budskapet till vaccinutvecklarna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
JKlarade man av att bli av med spanska sjukan på sju år, utan direkt avancerade medicinska kunskaper eller utrustning eller vaccin, så hade vi idag behagligt kunnat segla igenom sju år av covid genom hemarbete, social distansering och stängda gränser för människor och djur (men inte för varor). Tyvärr är det detta gnällande om ensamhet, sakna krogen, studentflaken, och alla annat rent ut sagt trams, som försatt oss i detta varande vi har nu.
För hundra år sen var ett klassamhälle mer regel än undantag i de flesta länder i världen. Med stora klasskillnader. Idag är världen mer egalitär, åtminstone västvärlden och länder knutna till den.
Det går alltså inte idag att huta åt folk på samma sätt som för hundra år sen och tro att de kommer att lyda.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Inte ens Australien och Nya Zealand som har lättkontrollerade gränser med bara båt och flyg har kunnat hålla viruset utanför sina länder.
Men Nya Zeeland har lyckats hålla borta smittan riktigt bra.
Sen pandemins utbrott 2020 har 26 personer dött av/med covid-19. Nya Zeeland har cirka hälften så många invånare som Sverige så man måste kompensera för det när man jämför.

Ekonomiskt har Nya Zeeland lyckats rätt bra också under covid-19 med en s.k. V-formad återhämtning.
En förklaring kan vara att man inte har haft stora nedstängningar under en lång period så den inhemska ekonomin har kunnat fungera nästan som vanligt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, det är inte livshotande att inte träffa andra människor fysiskt.
Nej, det är knappast akut livshotande, men i sammanhanget parbildning så är det åtminstone livsförkortande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mer säger jag.
Hur motiverar du det?
Det är samma människor som nu propagerar för att vaccinera sig. Hög trovärdighet? Inte hos mig.
– Oj! Jag försummade att installera brandvarnare och sprinklers. Hjälp mig nu med att släcka branden så vi inte brinner inne båda två!
– Nej, du har ingen trovärdighet längre.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Spruta två är inte samma som omgång 2. Omgång två är när vaccinet verkan från omgång 1 minskat så pass att man knappt längre har skydd och samtliga då återigen måste vaccinera sig. Om det räcker med en spruta då vet ingen.
OK. Jag har inte hört/sett termen "omgång 2" användas så, men låt gå. Ja, det lär nog behöver ytterligare vaccindoser så småningom. Dels för att antikropparna blir färre med tiden och dels för att viruset muterar. Det senare problemet kan vi minska om alla som kan vaccinerar sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Borgir Borgir skrev:
Varför förespråkar du fascism?
Det är populärt numera att kalla det mesta man inte gillar för fascism. För en verklighetskontroll på vad fascism innebär föreslår jag Umberto Ecos lista av egenskaper till hjälp för att identifiera fascism med (kortversionen). Hela essän av Eco, som är betydligt utförligare, finns här.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Handlar det om just vaccin? Eller mer om att nu fokuserar vi på detta och då gör vi så här...

Bara som exempel på att dela upp "byggahus.se"
Varför använder du inte bilbälte när du kör bil?
Varför slänger du plast i brännbart?
Varför skänker du inte 20% av din lön till fattiga?
Varför tar du bilen om du kan cykla?
Nej!!! Det är meningen att svara på frågorna!!!
Vad svamlar du om?
Det finns ingen logik
 
P
R Rkarlsson skrev:
Sjukvården var förstörd innan pandemin.
Den blev knappat mindre "förstörd" av att den tvingades ta hand om offren för en pandemi.

Varför används ofta argumentet "den var redan trasig" som en slags invändning mot ett påpekande om att vara försiktig med sånt som är ömtåligt?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller, mer?:D
Två år till, innan första möjlighet till godkännande i USA.
Vad beror det på?
 
  • Gilla
haf922
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.