Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Men läget i skåne ser ut såhär nu. Så att påstå att de arbetar ihjäl sig pga covid här ser jag som väldigt märkligt. Det finns ju således plats om något sjukhus är överbelamrat.
12 augusti.
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 3
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 7
Lägesbild covid-19 i Skåne: Lägesbild för covid-19 i Skåne (skane.se)

Förövrigt är all annan sjukvård igång på det sjukhus jag går till, planerad operation inom en snar framtid.
Enligt veckans presskonferens med bl.a. Socialstyrelsen har vissa regioner mindre än 10 % ledig kapacitet på IVA. Rekommendationen är 20 % ledigt för att det ska finnas möjlighet att ta hand om t.ex. en större trafikolycka eller om flera brännskadas i en större brand. Det är inte bara covidpatienter som behöver IVA-vård.

3 covidpatienter på IVA motsvarar också ungefär någon inställd operation om dagen.

Om den pågående ökade smittspridningen påverkar beläggningen på IVA kommer de planerade operationerna att skjutas upp än en gång.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S swirve skrev:
Precis, sjukvården va under press redan innan pandemin. Har pandemin gjort det bättre? Knappast. Och det är ju långt ifrån slut när pandemin är slut utan då ska vårdköerna på allt som blivit inställt betas av. Och det är inte lite det.
Men just nu är det ju inte covid som ger belastning utan ordinarie vård ihop med semestrar. Ökar covid får de åter ställa in operationer och köerna växer ännu mer.
Den har varit skadad många år, nu kanske högre makterna fattar det och tänker satsa lite. Det skrivs bara om det för att det blev en pandemi, annars hade det bara kommit lite insändare och sånt litet skit. Semestrar ska du inte tro är något speciellt för att det är pandemi, de bråkar varje år om semesterplaneringen.

Jag ligger i prio grupp och fick besked att jag blev inskriven för op i juni. Gissningsvis okt-början av 22 blir det av. Hur det går ihop är inget jag lägger mig i, men när man ser hur andra sjukhus nästan har flera års väntetid på op så kan man ju undra när politiker skall fixa till det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt veckans presskonferens med bl.a. Socialstyrelsen har vissa regioner mindre än 10 % ledig kapacitet på IVA. Rekommendationen är 20 % ledigt för att det ska finnas möjlighet att ta hand om t.ex. en större trafikolycka eller om flera brännskadas i en större brand. Det är inte bara covidpatienter som behöver IVA-vård.

3 covidpatienter på IVA motsvarar också ungefär någon inställd operation om dagen.

Om den pågående ökade smittspridningen påverkar beläggningen på IVA kommer de planerade operationerna att skjutas upp än en gång.
Så du tycker väl det är bra med endast 3 på iva pga en pandemi fördelat på 8 sjukhus i en region?
Sjukvårdskön kommer de aldrig ifatt med eller utan pandemi.
Enl min läkare sa hon att de varit igång rätt länge på kirurgen vilket är lovande. Sen om de ställer in min gör inget. Jag kan vänta dessutom även om man inte skulle behöva det efter förfallet.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Pandemrix kanske borde diskuteras i en egen tråd? Det har ju inte så mycket med covid-vaccinerna att göra.
Nej, för fan! Inte en coronatråd till!

Staffans
 
  • Gilla
MaxHugo och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den har varit skadad många år, nu kanske högre makterna fattar det och tänker satsa lite. Det skrivs bara om det för att det blev en pandemi, annars hade det bara kommit lite insändare och sånt litet skit. Semestrar ska du inte tro är något speciellt för att det är pandemi, de bråkar varje år om semesterplaneringen.

Jag ligger i prio grupp och fick besked att jag blev inskriven för op i juni. Gissningsvis okt-början av 22 blir det av. Hur det går ihop är inget jag lägger mig i, men när man ser hur andra sjukhus nästan har flera års väntetid på op så kan man ju undra när politiker skall fixa till det.
Nej så är det ju, men i år mer än nånsin måste personalen få återhämtning. Tro mig, jag vet precis hur det är, gift med ssk som jobbat 12 år på en mängd kliniker och nu senast uppvak/preop. Tyvärr sjukskriven sen 8 mån, utbränd. Som en hel del av personalen. Jag har i många år tjatat om att regionen/arbetsgivaren skiter i sina anställda och att hon inte ska ställa upp när det behövs, vara lojal osv. och till slut straffar det sig.
Och trots en pandemi skjuts det inte till pengar att göra det bättre, visa uppskattning för personalens jobb (löneökning som knappt täcker inflationen samt ett presentkort på 500 spänn ost är tacken). När ssker med vub och 20-30års erfarenhet säger upp sig för de fått nog (eller får ett jobb på kommun med 8k mer i lön) rycker arbetsgivaren på axlarna.
Risken är nog överhängande att din operation kommer dröja...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej, för fan! Inte en coronatråd till!

Staffans
Ja har mer popcorn om du vill smaka
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
MaxHugo
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du klickar på de tre prickarna och väljer "Ignorera användare" så är problemet löst.
Tack för tipset.
 
S swirve skrev:
Nej så är det ju, men i år mer än nånsin måste personalen få återhämtning. Tro mig, jag vet precis hur det är, gift med ssk som jobbat 12 år på en mängd kliniker och nu senast uppvak/preop. Tyvärr sjukskriven sen 8 mån, utbränd. Som en hel del av personalen. Jag har i många år tjatat om att regionen/arbetsgivaren skiter i sina anställda och att hon inte ska ställa upp när det behövs, vara lojal osv. och till slut straffar det sig.
Och trots en pandemi skjuts det inte till pengar att göra det bättre, visa uppskattning för personalens jobb (löneökning som knappt täcker inflationen samt ett presentkort på 500 spänn ost är tacken). När ssker med vub och 20-30års erfarenhet säger upp sig för de fått nog (eller får ett jobb på kommun med 8k mer i lön) rycker arbetsgivaren på axlarna.
Risken är nog överhängande att din operation kommer dröja...
Det är. Egentligen det som är det största problemet. Det är samma sjukvård som innan corona. Med en stor skillnad. Många fler patienter. När man redan går på knäna så kommer det lika många till. Och politikerna gör ingenting. Jo de går ut å säger tack....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S swirve skrev:
Handlar inte om att göra skillnad på folk. Märks att Svensson inte vet ett skit om hur illa det de facto är ställt i den svenska sjukvården... Personalen är så sjukt slutkörd att allt som potentiellt kan ge de mer jobb blir sjukt provocerande. Och att inte vaccinera sig ger de mer jobb. Punkt.

Region direktörerna skryter om att i sin region ger de minsann all personal 4v semester, men det de inte säger är att anledningen till att det går är att övrig personal som arbetar jobbar dubbelpass för att få det att gå ihop.

Så det personen uttrycker är den stora känslan av hopplöshet. Hopplöshet inför en höst som potentiellt innebär en ny våg av imbecilla vaccin-vägrare som drar på sig covid och behöver intensivvårdas.
Tror de flesta är medvetna om hur vården är.
Det gör inte det mer rätt att inte vilja vårda dessa bara för att de har vaccinerat sig.
Om ni tycker jag är omänsklig? Tänk då ett varv till.vem sitter och spyr galla över en viss kategori människor?
Och dessa ska vårda mig?
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kan inte bli sämre än de politiker vi har.
Du glömde en smiley där. :D
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Det är löjligt, för det är på rekordlåga nivåer men de skriver som om det var som det värsta hittills. Vi har haft mycket högre siffror förra året med döda och sjuka.
Eftersom det är ett trendbrott så finns det anledning att vara uppmärksam och försiktig, men man bör nog inte leva sitt liv efter vad som står i kvällspressen. :)
Går du in och tittar då på en del unga (upp till 40?) på tex IG och kollar deras flöden så kan du se när de är på krogen, både utomlands och i Sverige att det är precis som innan där folk dansar och super.
För att förebygga det är ju faktiskt ganska enkelt, stäng krogarna som inte bryr sig.
Sverige är en demokrati med allmänna val och därmed får även puckon som inte bryr sig om att pandemin inte är över rösta. Att införa snävare restriktioner kan kosta en del för politiker som vill bli omvalda i nästa års allmänna val.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Här känns det som att väldigt många har något mer eller mindre emot de som inte vaccinerar sig
När det gäller vissa så liknar det ett förtryck.
Jag förstår stressen som många känner, eller att det är väldigt att alla gör det.
Men vi är alla människor. Vi har alla samma värde. Man kan självklart tycka att det är korkat.


Det hör inte hemma i den här tråden, eller här på forumet
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaga argument.
Svaga på vilka sätt?
 
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror du förstod vad jag avsåg, och att alla inte deltar i alla nycker kollektivet får för sig och att alla därmed kan bli offer för repressalier.
Vad för slags repressalier är du rädd för? Observera att Sverige är en demokratisk rättstat. Visserligen med en del brister, men vi brukar ligga rätt högt på skalan hos organisationer som mäter sånt.

Jag kan bara säga att jag inte vill ha ett samhälle som 30-45 i Tyskland, eller Sovjet under större delen av 1900-talet, eller som i Kina idag med "socialt kapital".
Jag tror inte att du behöver vara rädd för att fascism ska införas i Sverige jättesnart, men om du ändå är det så se till att rösta på ett parti, i nästa riksdagsval, som försvarar den liberala demokratin och rättsstaten. Ett parti som sätter dessa principer högre än pragmatisk kompromisspolitik.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst följer de varandra men min poäng är att vi borde fokusera på symptomen nu, inte på smitta detekterad genom PCR eller annan test.
Om man bara tittar på symtom så kommer det att finnas en hel del osäkerhet om en patient är infekterad av SARS-CoV-2 eller något annat. Det hjälper knappast när det gäller smittspårning.
Annars kommer det här undantagstillståndet aldrig ta slut eftersom att viruset är här för att stanna.
Flockimmunitet är alltså ett bra mål att sträva efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.