F fsn skrev:
vi bor ändå billigare i hus än i en sunkig skitlägenhet. Förutsätter kanske att man är normalhändig och är beredd att analysera och jobba lite själv och inte stå helt jävla handfallen i alla situationer. Men det är väl så att vissa inte är skapta att bo i nåt annat än allmännyttans lägenheter där det alltid finns nån att ringa och gnälla på.
Jag håller med dig, men man behöver ta hänsyn till underhållsbehovet när man bor i hus.
 
F fribygg skrev:
Klokt.
Jag köper inte privatbostad i den prisklassen.
Tyvärr det som är verkligheten i sthlm. Tycker själv det är helt galet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyvärr det som är verkligheten i sthlm. Tycker själv det är helt galet
Ja, det är galet. Inte funderat på att göra som en ökande skara - Stoxit ;) ?
För 15 miljoner kan du få en fet herrgård i andra delar av landet. För 5 miljoner ett riktigt lyxigt hus alternativt en rejäl gård om ni har gröna drömmar.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är galet. Inte funderat på att göra som en ökande skara - Stoxit ;) ?
För 15 miljoner kan du få en fet herrgård i andra delar av landet. För 5 miljoner ett riktigt lyxigt hus alternativt en rejäl gård om ni har gröna drömmar.
Om du gör en sökning på White guide och kollar antalet träffar Stockholm vs resten av Sverige så har du svaret där :)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är galet. Inte funderat på att göra som en ökande skara - Stoxit ;) ?
För 15 miljoner kan du få en fet herrgård i andra delar av landet. För 5 miljoner ett riktigt lyxigt hus alternativt en rejäl gård om ni har gröna drömmar.
Och för 10 mille kanske man kan köpa ett hyreshus i tex E-tuna som avkastar 800" om året
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V Vindens skrev:
[länk]

15 mkr i Stockholm är nog endast två kommuner som nästan ligger på dessa nivåer.
Det är fortfarande hutlöst dyrt men snarare 8-9 mkr i de flesta kommuner för en OK villa.
Vi tittar främst i Bromma och gamla Enskede, båda sthlm kommun
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du gör en sökning på White guide och kollar antalet träffar Stockholm vs resten av Sverige så har du svaret där :)
Ja, tycker en att det är värt att slänga fram 15 miljoner för att bo i närheten av ställen som finns i White Guide, tja...då får en lite skylla sig själv.
(Men det är återigen inte super-representativt för unga förstagångsköpare.)
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, tycker en att det är värt att slänga fram 15 miljoner för att bo i närheten av ställen som finns i White Guide, tja...då får en lite skylla sig själv.
(Men det är återigen inte super-representativt för unga förstagångsköpare.)
Röd trävilla med vita knutar och ett rött tak omgiven av en grön trädgård, symboliserar ett första husköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första husköpet står det. Jag är 41 och ska göra första husköpet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]

Första husköpet står det. Jag är 41 och ska göra första husköpet
Jag har aspie-läst artikeln en gång till nu, och kan konstatera att det är artikelförfattaren som använder ordet hus, Christina Sahlberg själv säger bostad. Alltså innefattar hennes råd olika typer av köpe-bostäder, inte bara just hus.
 
T
anthill anthill skrev:
Uppenbarligen ingen. Jag kan dock bli otroligt trött på skambeläggande av de som inte lever för att arbeta. I min värld, så länge man gör rätt för sig och inte är en börda för samhället ska man kunna arbeta så lite eller så mycket man vill. Nu arbetar personen ifråga för samhället i ett mycket psykiskt påfrestande jobb, varför man velat balansera livet med intressen som inte påminner om total misär för att orka med jobbet man tycker om men som även är tärande.

Jag vill att Sverige återigen ska bli ett land där man möjliggör för människor att leva ett rikt liv oavsett inkomstnivå eller arbetsförmåga. Nu säger jag inte att alla ska ha rätt till lyxboende eller att staten ska subventionera alternativa livsstilar. Detta handlar om att möjliggöra för människor att komma in på bostadsmarknaden. Där skulle t.ex. staten kunna bistå med lån för de som inte har möjlighet att producera en kontantinsats. Så länge lånen kan återbetalas ser jag inte problemet. Och kan de inte betalas så finns det ju redan processer för att skydda långivarna. Jag ser hellre att staten bistår med ett litet lån (givetvis ska man inte kunna få lån till kontantinsats för lyxlägenhet) än att förpassa förvärvsarbetande inkomsttagare till dyra hyresrätter ägda av utländska investmentbolag och som subventioneras med bostadsbidrag. Ju fler medborgare som kan bygga förmögenhet, desto bättre.

”Jag vill att Sverige återigen ska bli ett land där man möjliggör för människor att leva ett rikt liv oavsett inkomstnivå eller arbetsförmåga.”

Det är vi jävligt långt ifrån, just nu går det åt andra hållet, dvs rakt ner i helvetet!
 
T Thomas' skrev:
”Jag vill att Sverige återigen ska bli ett land där man möjliggör för människor att leva ett rikt liv oavsett inkomstnivå eller arbetsförmåga.”

Det är vi jävligt långt ifrån, just nu går det åt andra hållet, dvs rakt ner i helvetet!
Der där är dock kommunism och vi ville inte tillbaka till de mörka åren när sossarna experimenterade med sådant
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Der där är dock kommunism och vi ville inte tillbaka till de mörka åren när sossarna experimenterade med sådant
”Dock”, hur menar du nu? Satte jag en etikett på mitt inlägg?
 
T Thomas' skrev:
”Dock”, hur menar du nu? Satte jag en etikett på mitt inlägg?
Att alla ska leva ett rikt liv är kommunism och det är således bra att vi gått ifrån.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att alla ska leva ett rikt liv är kommunism och det är således bra att vi gått ifrån.
Nej kommunism är att ingen ska leva ett rikt liv, förutom partitopparna förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.