Cruzze Cruzze skrev:
Men snälla nån, vad har Dahls listpriser för relevans i sammanhanget :rolleyes: ?[/QUOTE
De kan ju ge en kompassriktning på om materialet ar saltat och pepprat? Rimligt eller inte alltså.
 
M
Jag vill inte vara sån men dras det inte på väldigt stora och många växlar här? För att kunna ha en rimlig uppfattning om mantimmar så vill man kanske se ett par bilder på vad som är gjort.

Priset på delarna bestämmer företaget själv och det spelar nog ingen roll att man kan hitta en del på billigtvvs.se till halva priset, det fungerar inte så i verkligheten.
 
  • Gilla
Jonten78 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om vi börjar med arbetstimmarna. Man ser ju bara dagboksblad från första och sista dagen. Dom ser ju välskrivna ut. (Såg att det var några dagar med enbart avluftning också)
Jag tror texten avser hela perioden mellan 10/6 och 8/7.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag vill inte vara sån men dras det inte på väldigt stora och många växlar här? För att kunna ha en rimlig uppfattning om mantimmar så vill man kanske se ett par bilder på vad som är gjort.

Priset på delarna bestämmer företaget själv och det spelar nog ingen roll att man kan hitta en del på billigtvvs.se till halva priset, det fungerar inte så i verkligheten.
Bra, nu kom hantverkarförsvararen in också, Markarbetaren, som försvarar sina hantverkarkompisar oavsett vad de gjort eller i vilken disciplin de är verksamma inom.

Bra, med lite balans i tråden tycker jag. Någon som står upp för att denna firma gjort rätt även om denne inte har den minsta susning om vad de gjort. :D
 
  • Gilla
  • Haha
jim_b och 33 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror texten avser hela perioden mellan 10/6 och 8/7.
Jag fick det bekräftat av TS svar på mitt inlägg.

Så den första läxan blir att skriva en korrekt dagbok. Då blir det oftast lite enklare att följa skäligheten i arbetet.
 
L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
;)De verkar snarare ha gjort en inventering på firman än att sätta dit en pump. Det är svårt att säga när man inte vet hur det ser ut.
Sen är en rörmokares material lika dyrt som hos en juvererare. Ett rövarpris med mina mått.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Alltså timmarna dessa personer har lagt ned. Vad fasen har de gjort? Läst instruktionsboken? Ägnat timmar att få loss något? Letat efter borrhålet?
Har de ingen yrkesmässig stolthet i kroppen? Drar det iväg så här så måste man väl ändå lyfta på luren och säga att du det här var ett ytterst komplicerat byte, vi har svårt att klara av detta men vi provar och så fakturerar vi dig vår lärotid, är det okej?
Som nån annan sa ring pumptillverkaren och fråga vad denna typ av byte borde ta i tid och kosta. Och ligger nedlagda timmar högt över så ska de väl ändå inte ens försöka utföra jobbet, det är ju tydligt att det är för komplicerat. Som om jag som är amatör skulle bygga ett förråd till någon och sedan fakturera på samma sätt som en utbildad snickare.
 
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
B Blåsalvia skrev:
Alltså timmarna dessa personer har lagt ned. Vad fasen har de gjort? Läst instruktionsboken? Ägnat timmar att få loss något? Letat efter borrhålet?
Har de ingen yrkesmässig stolthet i kroppen? Drar det iväg så här så måste man väl ändå lyfta på luren och säga att du det här var ett ytterst komplicerat byte, vi har svårt att klara av detta men vi provar och så fakturerar vi dig vår lärotid, är det okej?
Som nån annan sa ring pumptillverkaren och fråga vad denna typ av byte borde ta i tid och kosta. Och ligger nedlagda timmar högt över så ska de väl ändå inte ens försöka utföra jobbet, det är ju tydligt att det är för komplicerat. Som om jag som är amatör skulle bygga ett förråd till någon och sedan fakturera på samma sätt som en utbildad snickare.
Fick aldrig något samtal, eller annan information/flaggning om att det skulle vara särskilt svårt uppdrag på något sätt!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Det var ju en tydlig och detaljerad faktura måste man säga. Kan TS bekräfta att de varit på platsen alla de där dagarna så är det en knepig situation. Visst kan man gorma om att de varit söliga och oproffesionellt långsamma i sitt arbete, men om de varit på platsen och utfört någon form av arbete är det ju svårt att påvisa bedrägeri. Dessutom har ju firman haft lönekostnader etc. för den här tiden, så skulle de dra ner på fakturan så blir det ju en förlustaffär för dem.

Jag tror problemet ligger i allt kringarbete de redovisar på golvbrunn och diverse anpassningar. Som om grejerna och befintligt värmesystem inte passat ihop? Men det skulle de såklart tagit upp med TS direkt de insåg att jobbet drog iväg i tid. Hoppas de tar sig tid att förklara varför det här jobbet tog dem så lång tid och att det finns en bra förklaring.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Tack för alla bra svar hitintills! Den stora fakturan (arbete och material) som inledde denna tråd har jag inte betalt ännu , förfallodatum 18 augusti. Om jag förstått det hela rätt, bör jag bestrida fakturan per e-post före dess. Stämmer det? Jag ska be att få dagboken, men inte säkert jag får se något före 18 augusti.

Om jag bestrider fakturan kan de heller inte dra mig till fogden, stämmer det också?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B
V Vector skrev:
Ok att matl priserna ligger kanske i överkant men den stora summan som sticker ut är ju arbetstimmarna. Är alla dom timmarna på vp byte så är det mycket. Vad har dom gjort alla dom timmarna å dessutom två man ibland. Vi är bara två när vi ska bära in och ut värmepumpen.

Just detta gör att man bör ha kollat hur man kan koppla förbi och köra elpatron o cirkpump manuellt vid haveri.
 
Nu kan jag inget om installation av bergvärme, men vad är anledningen till att arbetet spreds ut över 13 dagar?
På 13 dagar renoverades mitt 6 kvm badrum för samma arbetskostnad som denna installation. Inkl plattsättning, elektriker och vvs. Då drogs inkommande vatten till badrummen om och mycket omdragning av el för att installera golvvärme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Jag har betalat 145K inklusive borr 170 meter, pump och installationskostnad. Jag tycker det är inte rimligt med den arbetstiden dem har fakturerat.
Dem tod 3 dagar 1.5 man med allt som allt.
Bestrid den fakturan, den hade jag inte betalat. Det ska var rimligt.
Lycka till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Här kan du få lite hjälp och tips. Det är en guide man går igenom. Du skall bestrida fakturan. Konsumentverket hjälper gärna till, bara ringa till dem.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/

Jag skulle helt klart bestrida den. Förhoppningsvis har det blivit fel i faktureringen. Låter som att arbetet borde hamnat på runt 30 000 kr under normala omständigheter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Bytte VP förra sommaren när min IVT drog sin sista suck. Tog 2 man 2 dagar och då tog dom ut den gamla pannan och forslade bort den. De ändrade en del på den gamla rördragningen enligt mina önskemål också samt kopplade in den elektriskt. Totalt blev det 90 000 med rot. Tycker det är rätt rimligt.
Blir misstänksam när jag ser räkningar där varenda pinal är uppradad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.