Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
P pmd skrev:
Påverkar det faktum att han är veterinär hans argumentation eller faktapåståenden?
Varför skulle det göra det? Min katt dog av FIP, vilket orsakas av ett coronavirus. Så de flesta veterinärer är nog så insatta i ämnet. Dessutom har de likt barnläkare, svårt att fråga patienten om hans (eller hennes) tillstånd och måste därför vara extra pålästa. Så troligtvis är han än duktigare. Är det svar nog?

Staffans
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det senaste i den frågan verkar vara att det kommer via en person på laboratoriet men att den fått det från fladdermus på något sätt.
Är det ens möjligt att skapa ett virus från grunden?

Om viruset "kommer från" det virologiska institutet i Wuhan så är det enligt min mening troligare att man hade isolerat SARS-CoV-2 från något djur för att studera det men att viruset slapp ut från labbet på något vis (trots dess skyddsklass BSL-4). Kanske genom en olycka eller pga dåliga rutiner.

Än så länge finns det så vitt jag vet dock ingen evidens för att viruset kommer från labbet i Wuhan.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok men varför är det rimligt? Bara för att de inte vill vaccinera sig? Så är de rimligt att de får göra lite mindre som andra klassens medborgare?
Men jag som privatperson kan ju säga att du inte är välkommen hos mig om du inte vaccinerat dig.
För du tänker väl inte inskränka min rätt som privatperson att bestämma över vilka som får komma på besök?

Jag som restaurangägare kan säga "ni är inte välkomna utan ett bevis på vaccination".
För du tycker väl inte att vi ska inskränka min rätt som företagare att bestämma över mitt företag?

Om du tycker att vi ska inskränka min rätt som privatperson/företagare, var går då gränsen?
Och varför är det rimligare att inskränka friheten för vissa men inte andra? Kanske därför att "vissa" riskerar "andras" hälsa.
 
  • Gilla
  • Älska
remrag och 6 till
  • Laddar…
P
Emma242 skrev:
Det har du naturligtvis rätt i, men jag har inte skrivit något annat heller. Men det betyder inte att den inte är besvärlig att leva med, att bli tvångsisolerad i upp till 2 veckor kanske inte de flesta har med i sin vardagliga planering.
Så länge man har tillgång till Internet och kan logga in på Byggahus är det lugnt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Men jag som privatperson kan ju säga att du inte är välkommen hos mig om du inte vaccinerat dig.
För du tänker väl inte inskränka min rätt som privatperson att bestämma över vilka som får komma på besök?

Jag som restaurangägare kan säga "ni är inte välkomna utan ett bevis på vaccination".
För du tycker väl inte att vi ska inskränka min rätt som företagare att bestämma över mitt företag?

Om du tycker att vi ska inskränka min rätt som privatperson/företagare, var går då gränsen?
Och varför är det rimligare att inskränka friheten för vissa men inte andra? Kanske därför att "vissa" riskerar "andras" hälsa.
Det står restaurangägaren fritt att göra enligt gällande lag.
 
L lat skrev:
Men jag som privatperson kan ju säga att du inte är välkommen hos mig om du inte vaccinerat dig.
För du tänker väl inte inskränka min rätt som privatperson att bestämma över vilka som får komma på besök?

Jag som restaurangägare kan säga "ni är inte välkomna utan ett bevis på vaccination".
För du tycker väl inte att vi ska inskränka min rätt som företagare att bestämma över mitt företag?

Om du tycker att vi ska inskränka min rätt som privatperson/företagare, var går då gränsen?
Och varför är det rimligare att inskränka friheten för vissa men inte andra? Kanske därför att "vissa" riskerar "andras" hälsa.
Problemet är att du inte välja bort någon för att de inte är vaccinerade.
Som butiksägare har du inte rätt att neka någon tillträde. Men det är ingen som sagt att man måste serva dessa...
Så tyvärr man får inte välja. Du kan förvisso neka för ålder, kläder, fylla. Men inte något mot dig som person. Vaccin är en sådan sak.
Tyvärr. Till ditt hem är det skillnad. Där får du välja. Men man brukar oftast välja sina vänner
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står restaurangägaren fritt att göra enligt gällande lag.
Nix så enkelt är det inte.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet är att du inte välja bort någon för att de inte är vaccinerade.
Som butiksägare har du inte rätt att neka någon tillträde. Men det är ingen som sagt att man måste serva dessa...
Så tyvärr man får inte välja. Du kan förvisso neka för ålder, kläder, fylla. Men inte något mot dig som person. Vaccin är en sådan sak.
Men, om jag väljer bort folk FÖR ATT de är vaccinerade, är det ok då?
Och kläder är väl om något mot mig som person.

Och, även om det är så, ska det då vara så? Du inskränker ju mina friheter som företagare/privatperson.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nix så enkelt är det inte.
Hurså?
 
Staffans2000
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nix så enkelt är det inte.
Nä. Jag tänkte på det. Är det skillnad mellan restauranger och affärer? Om så, kanske för att affärer är livsnödvändiga medans restauranger bara bjuder på flärd och fåfänga.

Staffans
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
80% är vaccinerade. Det är bra siffror.
Senaste statistiken (den är en vecka gammal) från FOHM säger 54.2 % färdigvaccinerade. Det är förvisso också bra siffror men det är ganska långt kvar till flockimmunitet.
Men hot om kölhalning och nekad sjukhus vård kommer inte locka in de som är osäkra. De som är säkra de som verkligen är anti vaxxers. De som pratar om autism. De kommer man aldrig locka över.
Andrew Wakefield har många liv på sitt samvete. Det enda "straff" han drabbades av var att bli av med sin läkarlegitimation.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Men död är väl ändå en reell risk för din hälsa.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men då tycker jag att vi straffar alla istället.
Vi fortsätter med ännu brutalare restriktioner även för de som är vaccinerade. Det är rättvist
Varför är det rättvist? (Jag vet att "rättivisa" oftast tolkas ytterst subjektivt, men det vore intressantare att få ett försök till en hyfsat objektiv motivering).
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Skrivet av en närstående när hon gick av nattpasset på akuten idag.

"Nu börjar dom komma, patienterna som av olika skäl inte tycker att dom behöver vaccinera sig mot (jävla)covid.

Ursäkterna är många, man är ung, man vet inte vad man få i sig för ”gift”, inte hunnit osv osv. Men nu när dom står där i inskrivningen (dom som inte kommer med ambulans) med panik i ögonen eftersom dom inte får i sig tillräckligt med syre, nu tar dom gladeligen emot en vårdplats inkl massor av olika substanser(som dom inte har en aaaaning om vilka biverkningar de kan ge), full service från slutkörd vårdpersonal och ersättning från försäkringskassan!!

Samma personer som vid andra svåra sjukdomar som kan drabba dom, utan att blinka tar emot både strålning och cellgifter t ex.

Arg, ledsen, besviken, uppgiven och förbannad, det är jag!!

Tack och god natt, snart dags för ett femnätterspass på akuten igen. Önskar så att vi slapp ta emot patienter som inte skulle behöva vara där (stavas vaccin), så kanske gamla Märta/Gunnar eller vad dom kan heta, kunde få en sängplats och inte behöva ligga på en brits på akuten ett dygn!!
Låt detta få ett slut nu när det finns möjligheter!"
Där har vi någon som bör byta arbetsplats eller sjukskriva sig. Så kanske människan hittar tillbaka igen
 
  • Arg
  • Wow
remrag och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.