Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
Jo, men det blir ju i realiteten ett vaccintvång om man ska införa hårda restriktioner mot just ovaccinerade, det verkar ju inte längre räcka att hålla avstånd, stanna hemma vid symtom mm. Man kan väl fortfarande bli sjuk och dö och smitta andra trots vaccin.
 
Staffans2000
L Lilak skrev:
Däremot tycker jag att de "hårda restriktioner" du talar om, gärna får riktas mot dom som inte är vaccinerade, istället för mot hela befolkningen.
Det är en gammal klassiker. Slaveri, bygger på att majoriteten bestämmer över minoriteten. Det är alltid lätt att vara mobbare.

Staffans
 
A
P pmd skrev:
Från längre upp i kommentarskedjan. Inlägg #164.
Låter som om någon vill införa sharialagar..
Jag är dock ingen följare av att staten ska ha möjlighet att kräva vissa saker utan att ge något tillbaka för detta..

Så att kräva att alla ska vaccinera sig, bör ge något bra tillbaka... säg 25% mindre skatt under 2 år :rofl:;)
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här du några som helst belägg för dina påståenden eller gissar du bara:D?

Staffans
Man har inte tidigare hållit på med någon särskild långtidsövervakning av sällsynta biverkningar. Efter godkännandet så bygger det på att folk som får biverkningar rapporterar in dem till Läkemedelsverket (själva eller via vården). Men den som idag får t.ex. hjärtinfarkt kommer ytterst sällan att koppla ihop det med en vaccinering som gjordes för ett år sen och skulle personen ändå rapportera det till Läkemedelsverket så kommer de att avskriva det eftersom det inte finns någon säkerställd koppling och därmed blir det inte känt. Du kan se om det går att läsa mer om det på Läkemedelsverkets webbplats, kan ha varit där jag läste om det.

Däremot tror jag inte att det finns biverkningar som visar sig efter ett år eller längre tid oavsett om det gäller vaccin mot TBE eller covid. Jag har inte sett något om att någon någonsin har lämnat en möjlig biologisk förklaring till hur det skulle gå till.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Jo, men det blir ju i realiteten ett vaccintvång om man ska införa hårda restriktioner mot just ovaccinerade, det verkar ju inte längre räcka att hålla avstånd, stanna hemma vid symtom mm. Man kan väl fortfarande bli sjuk och dö och smitta andra trots vaccin.
Fast risken är ju så mycket mindre och då har man i alla fall gjort allt man har kunnat. Precis som man gör så mycket man kan med att ha säkerhetsbälte och köra bilen försiktigt.

Sen skulle ju samhället gå under det var hårda restriktioner för alla jämnt.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är en gammal klassiker. Slaveri, bygger på att majoriteten bestämmer över minoriteten. Det är alltid lätt att vara mobbare.

Staffans
Nej, det var betydligt färre slavägare än slavar i USA.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Maskintok skrev:
Jag är dock ingen följare av att staten ska ha möjlighet att kräva vissa saker utan att ge något tillbaka för detta..
Så att kräva att alla ska vaccinera sig, bör ge något bra tillbaka... säg 25% mindre skatt under 2 år :rofl:
Man får ju något tillbaka, nämligen att leva rätt normalt.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om tillräckligt många låter bli att vaccinera sig blir det så alldeles av sig självt.
Nu har du spårat ut totalt.
Troligtvis för att du inser problemet. Du blev människa.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är en gammal klassiker. Slaveri, bygger på att majoriteten bestämmer över minoriteten. Det är alltid lätt att vara mobbare.

Staffans
Att restriktionerna skulle ha fått oss, som följt dom, att bli slavar låter något överdrivet.

För de allra flesta, här i Sverige, har den här pandemin inte varit särskilt plågsam eller frihetsberövande. De som har kvävts till döds, deras anhöriga och vårdpersonalen som har tagit hand om dom, det är annan historia, för dom har det varit enormt plågsamt och frihetsberövande.

Så om man verkligen inte vill eller kan vaccinera sig är restriktionerna ett ganska lågt pris att betala. T. ex. inte kunna gå på teater, bio, restaurang eller konsert. Behöva få sin mat och andra varor levererade utanför butikerna. Använda munskydd i kollektivtrafiken.

Att kalla det för slaveri, är ett hån mot ett förskräckligt stort antal människor, både i nutid och historiskt.
 
  • Gilla
Jotsat och 8 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ännu värre är väl att matvaruindustrin profiterar på hungriga? Mat är ofta viktigare än medicin för att undvika att dö. Och mat är inte subventionerat av staten!
Visst är det illa, jag är slav under icas piska.
De profiterar på min hunger.:D
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Man får ju något tillbaka, nämligen att leva rätt normalt.
Äsch det är inget att jämföra med..
Jag kan fortsätta leva så här.. ingen större skillnad från innan..
 
A
L Lilak skrev:
Så om man verkligen inte vill eller kan vaccinera sig är restriktionerna ett ganska lågt pris att betala. T. ex. inte kunna gå på teater, bio, restaurang eller konsert. Behöva få sin mat och andra varor levererade utanför butikerna. Använda munskydd i kollektivtrafiken.
Är det inte väldigt likt slaveri det du målar upp eller?
 
  • Gilla
  • Ledsen
remrag och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man skaffar sig kunskap och tänker själv så är chansen god att man kommer fram till slutsatsen att man bör vaccinera sig dels för sin egen skull och des för alla andras.

Att tänka själv är inte liktydigt med att göra tvärtom mot vad de flesta andra gör.
Att tänka själv är att inte påverkas av andra. Utan fatta beslut som man kan stå för.
Vad resultatet blir det vet vi inte.
Det är inte säkert att majoriteten har rätt.
Dock så är väl vaccin något där majoriteten har rätt
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att tänka själv är att inte påverkas av andra. Utan fatta beslut som man kan stå för.
Vad resultatet blir det vet vi inte.
Det är inte säkert att majoriteten har rätt.
Dock så är väl vaccin något där majoriteten har rätt
En svensk banan kan väl inte tänka själv så pass?
 
L Lilak skrev:
Jag har svårt att se att tvångsvaccinering "förespråkas flitigt". Personligen förespråkar jag det inte.

Däremot tycker jag att de "hårda restriktioner" du talar om, gärna får riktas mot dom som inte är vaccinerade, istället för mot hela befolkningen.
Skillnaden mellan tvångsvaccinering och hårda restriktioner är hårfin.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.