Hep Hep skrev:
Enda räddningen är väl om kor inte är ok med vad marken får användas till. Jag gissar att det redan såg ut som en hage eller åker innan er semester. Synd för er såklart, men lite är det sånt man får vara beredd på när man flyttar till landet.

Vad gäller grillningen borde det vara värre för korna att se sina släktingar på grillen.
Ja lite som att klaga på att det är människor nära om man flyttar till stan
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Det är helt lagligt och kor är trevliga djur.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mulle77 skrev:
Ja lite som att klaga på att det är människor nära om man flyttar till stan
:rofl:
Jo, det är ju sant.
Så om jag flyttar till stan så skall jag be alla bilar att inte köra på gatan utanför mitt hus.:crysmile:
Alla fotgängare vill jag att de skall gå på andra sidan gatan eller någon annan gata så de inte ser in.:cool:
 
  • Gilla
Thos
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Ni får nog skramla ihop lite pengar och försöka köpa (arrendera) marken närmast er, så ni kan bestämma själva vad ni vill ha där eller inte.

.. alltid lite svårt att säga till grannen vad hen får eller inte får göra på sin tomt/mark!

Ibland är de kompromissvilliga dock, så det skadar aldrig att fråga snällt :)

Får jag fråga varför kossorna stör er? :)
De är ju oftast väldigt trevliga djur och fasligt söta (de skvallrar heller inte vad de ser därute på landet..)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du redan har arrenderat ut till någon som brukar eller har nöt på marken, skulle du då vara villig att avbryta det arrendet, ta marken själv och låta bli att bruka innom 30m från TS?
Att du har accepterat en låg avkastning på din mark ska väl inte drabba den som äger marken runt TS?
Vi är olika, jag hadde aldrig sagt upp en arrendator som betar marken med nöt och tydligen har stängslat så långt ut det går mot kanterna
Arrenden ligger på den prisnivån här. Kossor finns på marken men inte så nära mitt boningshus. (20 meter) Skulle grannen önska att arrendatorn inte hade kossor nära sin tomt, så ja, jag skulle ha det som krav att arrendatorn inte får ha kossor där i så fall.
 
Nissens
Lustigt att det nu står på startsidan på BH att det är ”Gustawen” som startade denna tråden. I tråden ser det ut som att det är ”anonymiserad 242 012” som startade den. Är ”Gustawen” månne den egentlige TS?
Eller?
 
Jag har inte läst mer än trådstartarens första inlägg men min kommentar är :
Du bor på landet och då får du acceptera kor och jordbruk och företagande. Att försöka hindra det är som att flytta till Stockholm och kräva att man måste få hugga sin husbehovsved varje år på Djurgården.
 
  • Gilla
Thos och 2 till
  • Laddar…
Jösses, detta var nog den mest underhållande tråd jag läst på länge
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Du är till viss del skyldig att hålla stängsel mot korna, kan vara del i till exempel arbete. I övrigt så finns inga skyldigheter mer än visad hänsyn mot djuren och absolut inga trädgårdsavfall i hagen, finns många giftiga växter i trädgården. Straffet för djurplågeri är kännbart.

Annars är det bara att luta sig till baka och se på dessa fina varelser som håller landskapet fritt från beskogning och igenväxning samt flertalet arbetstillfällen i de gröna näringarna, Sedan är det inte fel när du lägger biffen på grillen kunna känna att du är en liten dela av att den biologiska mångfalden berikas..
Skulle inte det gillas, vegetarian eller i värsta fall vegan, flytta till en lägenhet och bli balkongbiolog!
 
Det skulle vara förbjudet för vissa människor att få lämna stadsgränsen!
 
  • Gilla
Thos och 3 till
  • Laddar…
Med reservation för att jag kanske har missat det så blir jag lite nyfiken på hur stor tomten är? Är det tvunget att ha altan, grillar och spabad 2,5 meter från tomtgräns om man nu ogillar vad som finns på andra sidan?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Skulle prata med bonden om han inte kunde stängsla tex 10-15 meter från eran tomt på hans mark.
Bodde själv med kor som granne, men 75 meter ifrån stängslet. Korna kom dit en stund på dagen o fortsatte sedan till ett annat ställe, men de drar till sig flugor.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
https://www.jula.se/globalassets/ca...dth=150&height=150&scale=canvas&bgcolor=white
Djurskrämma installerad i gräsmark, blå stolpe med en mörk överdel och antenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att det nu står på startsidan på BH att det är ”Gustawen” som startade denna tråden. I tråden ser det ut som att det är ”anonymiserad 242 012” som startade den. Är ”Gustawen” månne den egentlige TS?
Eller?
Jag börjar tro att det är jag som startat tråden, då det hela tiden är mitt första inlägg (#2 i tråden) som folk kommer in och citerar.

Enligt kommunen och den kommande detaljplanen är det radhus som ska byggas runt vår tomt. Vi bara förutsatte att de husen ska vara för människor, men det är nog för kor om jag får tro den här tråden.
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Vad la du på grillen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.