Myrstacken
Stormen Stormen skrev:
Jag har testat att handdiska besticken i 2 veckor men ingen skillnad.
Det som är mest hjälpsamt är 70grader och citronsköljmedel.
Har även testat pulverform ifrån Halland som ska vara bland det bästa men ingen skilnad.

Ja, jag är inne på att tom utesluta vissa tallrikar etc.
Det är ny vattenledning från gatan i detta hus också. Det luktar lite som när man gnuggat handen mot en sån där metalltvål, eller lite som äggvita luktar som man kan köpa på dunk.

Det hade varit lätt om det berodde på " aha sluta diska dina proteinshakes" eller "äggtoddy får du handdiska". Men det finns inget sånt, skulle vara min havregrynsgröt varje morgon ;-)
De flesta kan köra sina diskmaskiner med bara en vanlig tablett o så ä allt bra.
Men här så kör vi med citroner, vinäger, ättika, maskinrengöring osv.

Har ni varit med om att en bunke eller skål har vällt under diskning o fyllts med vatten men aldrig sköljts ur? Lite åt det hållet.
Hmmm och åter hmmmm....
Disk som körts i diskmaskin har ju en helt annan lukt än disk som diskats för hand..
Framförallt glas muggar osv...
Spelar ju ingen roll om maskinen är ny eller 10 år..
 
Nää så kan det vara att det är en doft som man blivit "allergisk" mot. Likadant som med tex brum ifrån kylskåp, tinnitusljud, en droppande kran osv. Man blir otroligt duktig på att detektera och upptäcka. Så det år med i beräkningen att man reagerar direkt.
Mkt riktigt så luktar det mest i glas, o då höga glas. Det är den mest instängda ytan att köra ner näsa i. Men även tallrikarna luktar lite om detta. Så pass att när man sitter o äter kan känna doften svepa förbi lite lätt.
Sprang på en tråd för några år sedan om en familj där man fått till en mjukvaruförändring så den la in en extra sköljning på slutet.
Det är ju lätt på en tvättmaskin men sällan på en diskmaskin.
Jag hade velat ställa upp detta i min. Precis som med tvätt. Fördisk, lång varm huvuddtvätt o två sköljningar. Onödigt?
Ja men köra dubbla maskiner med filterrengöring på varje är också onödigt.

Jag tänker på när man kör storkök, det är ju inte alltid diskmedel behövs då man kör på med 80 grader o högt tryck o inte sjutton byts vattnet hela tiden.
 
  • Gilla
Daniel Lind
  • Laddar…
Vi har exakt samma problem. Började för 4-5 år sen.
Luktar ruttet ägg från disken. Bytte maskin för 3 månader sen (Elektrolux ut - Bosch in) pga vattenläckage. Samma problem efter ett par diskar.
I går gjorde jag rent filtret i varmvatten och Yes diskmedel. Efter det är lukten borta.Nånting fastnar i filtret och "mognar" där.....
Så nu ska jag handdiska filtret en gång i veckan i fortsättningen (fredagsnöje innan AW)
Maskinen går varje dag hos oss.
 
A
Jag tänker på när man kör storkök skrev:
storkök diskar mellan 55 och 65C
sköljer mellan 80 och 90 C
använder alltid diskmedel och torkmedel
vattnet byts ut kontinuerligt med minder mängd, efter ett antal diskar byts även vattnet till 100%
 
A
mest troliga är väl ändå att det kommunala vattnet är boven
prova med att flytta till en annan kommun/vattenverk
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Düsseldorff
Det måste vara vattnet. Du har ju uteslutit allt annat.
 
Det är inte bara så att näsan sitter för nära ...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det kommunala vattnet i Karlskoga tas norr om staden och det är liknande grusåsar som några mil till längre norr ut Loka tar sitt vatten. Som kuriosa kan man nämna att på Bofors kan/kunde köpa Karlskoga vatten som man kolsyrat o buteljerat på flaska. De första testerna så var kolsyran ställd lite högt så man fick tugga i sig vattnet.

Har testat med salt jnder ett par veckor och i olika maskinerna och även hög dosering då det kan accelerera tvätteffekten. Men det var ingen skillnad. Vattnet har ett mjukt värde och behöver egentligen inget tillskott, men det var värt att prova.


Det som jag kan notera är att det blir ett glatt tunt fettlager kring silen och plastsilen.
Ett sånt där som uppstår när man har haft spagetti o köttfärsås i plastmatlådan till jobbet och försöker få den ren med jobbets miljövänliga skitdiskmedel. Spelar ingen roll hur mkt man försöker diska, man får ta hem så det blir yes så det går bort.
Samma är i grovsilen i diskmaskinen. Den är hal. Tar man och handdiskar silen med rikligt med yes så går det bort. Men det är inte helt lättupplöst.
Det är väl det enda som jag kan hitta, förutom det minimala i metallfiltret.
 
Dagens Yes är ju värdelös. Skummar inte ordentligt och löser inte fettet från matlådorna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
raveper raveper skrev:
Dagens Yes är ju värdelös. Skummar inte ordentligt och löser inte fettet från matlådorna.[/QUOTE
raveper raveper skrev:
Dagens Yes är ju värdelös. Skummar inte ordentligt och löser inte fettet från matlådorna.
Min reflektion oxå
förr räckte det med några droppar i en diskbalja nu efter en halv flaska är disken fortfarande fet och även glas som inte tidigare var det. men yes har väl fallit för marknadskrafterna och likt övriga kvalitetsmärken som cylinda gör allt för att köra det i botten.
 
electroluxaren skrev:
Min reflektion oxå
förr räckte det med några droppar i en diskbalja nu efter en halv flaska är disken fortfarande fet och även glas som inte tidigare var det. men yes har väl fallit för marknadskrafterna och likt övriga kvalitetsmärken som cylinda gör allt för att köra det i botten.
"Nu ännu mildare och skonsammare för dina händer!"

/Höghus
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Man diskar väl med borste.. inte med händerna.
 
A
raveper raveper skrev:
Man diskar väl med borste.. inte med händerna.
Nä borste är ute...
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Jag har inte behövt hand diska de senaste åren. Har wife och diskmaskin.
 
Vi har samma bekymmer här hemma. 11 år gammal maskin som började lukta för några år sen. Skulle beskriva lukten som blöt hund.. Det är mest de platta tallrikarna som luktar. Glasen är inte lika illa.

Det märkliga är att det bara händer ibland, ca 1 gång på 3, oavsett om vi rengör filtret, laddar med ättika eller vad vi nu har provat.

Vi funderar på att bara köpa en ny maskin, men det låter oroande att det inte verkar hjälpa i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.