Jag tror helt enkelt att Plejd inte har det kapitalet som krävs för att ”spotta ut” produkter. Men jag instämmer i att det är bra grejer och priset ligger enligt min mening bra. För de flesta hemanvändaren så är det en lagom nivå på vad man kan göra och därför säljs de av elektriker.
 
R
C Clintan86 skrev:
Du verkar dåligt insatt men väggpluggen kommer.
Du missar poängen. Det spelar ingen roll om den kommer imorgon eller om tre år eller inte alls. Om ett teknikföretag påstår sig ligga i framkant och visar upp en prototyp på en relativt simpel teknikprodukt som konkurrenter redan erbjuder många alternativ på, och två år senare inte har den på marknaden, så är det något som är väldigt galet.

Det där med "minsta på marknaden" skrev de 2018/2019. Det har hänt en del på området sedan dess. Är den fortfarande minst? Och bryr sig verkligen marknaden? Många wallplugs som redan funnits på marknaden i flera år är i princip så små som det går att få om man ska leva upp till elsäkerhetsverkets krav med avseende på isolationsavstånd mellan spänningsförande delar. Se bara hur det fick för Fibaro när de tänjde på gränserna och ville ha minsta wallpluggen på marknaden. När de wallpluggar som finns redan är så små att de med lätthet ryms bredvid varandra i ett flervägsuttag så har jag svårt att se att behovet är så enormt att få en ännu mindre wallplug att man väntar år efter år efter år på att ett företag med en proprietär, stängd lösning ska komma till undsättning. Det är inte så att dagens wallplugs är stora klumpar längre, det är i princip bara det som krävs för att det fysiskt ska hålla ihop, plus marginal för elsäkerhetskrav. Storleken på själva elektroniken är i princip försumbar. Gemene man brukar dessutom föredra produkter som finns snarare än produkter som kanske kommer om några år.

Det här med få reklamationer hör man som argument många gånger bland klubben för inbördes beundran, dvs framförallt elektriker som tjänar pengar på produkterna. Det har vi diskuterat till döds på många forum och många trådar. Summeringen är att ingen som påstår detta någonsin har kunnat presentera några som helst belägg annat än "för att jag vet det själv" eller referenser till säljare på Ahlsell eller elektriker som själva tjänar storkovan på dessa produkter. Produkter som inte finns på marknaden tenderar också att ha lägre grad av reklamationer än podukter som används av hundratusentals människor varje dag. Att de (försvinnande få) produkter som finns är stabila tror jag ingen ifrågasatt, men det är inte samma sak som att konkurrenternas produkter är sämre.

Vad man kan läsa så har många av de som får ett Plejdsystem installerat av elektriker för dyra pengar i tro om att de investerar i ett hemautomationssystem blivit besvikna den dagen de inser att det är ett proprietärt belysningssystem de köpt. Den aspekten bör man också beakta när man pratar om reklamationer och kundnöjdhet. Det kan ju även vara systemet som sådant man är missnöjd med, inte att en enskild dimmer slutat funka.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
MrJay
C Clintan86 skrev:
500st konkurrenter, kan du namnge 20 st? :)
Philips, IKEA, Ledvance, SiGN, Osram, Nedis, Innr, Deltaco, Gosund, Tp-Link, Shelly, Telldus, Nexa, Aqara, Aeotec, Fibaro, Qubino, Belkin, Samsung, Wyze. ;)
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
R
C Clintan86 skrev:
500st konkurrenter, kan du namnge 20 st?
Andemeningen var att det finns många. Men förmomdligen är det närmare 500 än 20 om man tittar internationellt. 20 är väl i princip det man hittar om man kollar på vad som finns på typ Kjell och Webhallen och liknande. Varav allt fler bygger på öppna eller semi-öppna lösningar, inte proprietära hittepålösningar som låser in dig i ett enskilt företag som förr eller senare försvinner och lämnar dig som användare i sticket. Företag som vägrar använda öppna standarder för att de "kan själv" brukar det nämligen inte gå så bra för i längden. Men den här gången kanske det är annorlunda?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Philips, IKEA, Ledvance, SiGN, Osram, Nedis, Innr, Deltaco, Gosund, Tp-Link, Shelly, Telldus, Nexa, Aqara, Aeotec, Fibaro, Qubino, Belkin, Samsung, Wyze. ;)
Tänkte mig mer Wiser, SG, Elko, Vadsbo som också är proffsprodukter (y) Men absolut kan vissa du nämner räknas in..
 
R
C Clintan86 skrev:
Tänkte mig mer Wiser, SG, Elko, Vadsbo som också är proffsprodukter (y) Men absolut kan vissa du nämner räknas in..
Vad är en proffsprodukt och var kan man ta del av de oberoende testerna som visar att produkter från till exempel Wiser, SG, Elko och Vadsbo lever upp till dessa krav medan övriga inte gjorde det?
Alla de privatpersoner som blir övertygade av sina elektriker att välja Plejd, brukar de vekligen efterfråga proffsprodukter? För begreppet används väl inte bara slentrianmässigt för att försvara varför produktutveklingen tar lång tid och har en hög prislapp?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Vad är en proffsprodukt och var kan man ta del av de oberoende testerna som visar att produkter från till exempel Wiser, SG, Elko och Vadsbo lever upp till dessa krav medan övriga inte gjorde det?
De ligger bak i bilen hos @Clintan86 ! ;)
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
MrJay
C Clintan86 skrev:
Tänkte mig mer Wiser, SG, Elko, Vadsbo som också är proffsprodukter (y) Men absolut kan vissa du nämner räknas in..
”Proffsprodukter”, lägg av. Jag jobbar dagligen med protokoll och IT säk och kan påtala att de flesta produkter bygger på samma plattform, oavsett vad man tycker om tillverkaren. Jag litar mer på en RPi med Zigbee sticka än en Pjeld med egensnickrad standard som bygger på Bluetooth, en teknik som är lätt att bygga på men också lätt att störa ut och är vida känd för diverse brister sedan tidigare.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
”Proffsprodukter”, lägg av. Jag jobbar dagligen med protokoll och IT säk och kan påtala att de flesta produkter bygger på samma plattform, oavsett vad man tycker om tillverkaren. Jag litar mer på en RPi med Zigbee sticka än en Pjeld med egensnickrad standard som bygger på Bluetooth, en teknik som är lätt att bygga på men också lätt att störa ut och är vida känd för diverse brister sedan tidigare.
Och jag jobbar som elektiker och vet vad som ligger på hyllorna på grossen, eller vad som kan beställas därifrån.
 
R bossebyggarn skrev:
Vad är en proffsprodukt och var kan man ta del av de oberoende testerna som visar att produkter från till exempel Wiser, SG, Elko och Vadsbo lever upp till dessa krav medan övriga inte gjorde det?
Alla de privatpersoner som blir övertygade av sina elektriker att välja Plejd, brukar de vekligen efterfråga proffsprodukter? För begreppet används väl inte bara slentrianmässigt för att försvara varför produktutveklingen tar lång tid och har en hög prislapp?
:sleep: Produkter som säljs via grossen skulle jag säga är proffsprodukter.
En Kund som efterfrågar en dimmer litar väl på sin elektiker att den monterar en produkt av kvalité och som ska hålla, vikväl om man anlitar en rörmokare så åker han väl inte till jula för att köpa detaljer utan hos grossen.
Lång tid har pluggen tagit, du har rätt. Vilken produkt menar du är dyr? Dim-01, som kostar ca 50-100 kr mer än en "dum dimmer"?
 
MrJay
C Clintan86 skrev:
Och jag jobbar som elektiker och vet vad som ligger på hyllorna på grossen, eller vad som kan beställas därifrån.
Har egna elektriker i ett av bolagen, konton med schyssta rabattbrev hos de största grossisterna och köper aldrig in Pjeld eller rekommenderar det till kund. Så, det kan faktiskt vara skillnad på elektriker och elektriker… @Nyfniken var alltså inte långt ifrån med sitt påstående :cool:
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
C Clintan86 skrev:
:sleep: Produkter som säljs via grossen skulle jag säga är proffsprodukter.
En Kund som efterfrågar en dimmer litar väl på sin elektiker att den monterar en produkt av kvalité och som ska hålla, vikväl om man anlitar en rörmokare så åker han väl inte till jula för att köpa detaljer utan hos grossen.
Lång tid har pluggen tagit, du har rätt. Vilken produkt menar du är dyr? Dim-01, som kostar ca 50-100 kr mer än en "dum dimmer"?
Det är alltså mer baserat på känsla, marknadsföring och image, än något annat? Det brukar vara så med "proffsprodukter". Plejds wallplug skulle väl kosta runt 400. Det är fyra (!) gånger mer än exempelvis IKEAs motsvarighet, som dessutom använder öppna standarder och kan användas med den zigbee-controller som kunden själv väljer snarare än att låsa in sig på en stängd lösning vars utveckling är nära noll och vars framtid är oviss.

Om vi ska prata dimmer och priser så har bland annat IKEA fjärrstyrda dimmbara ljuskällor för 79 kronor. De kan användas med godtycklig zigbee-controller eller deras egen fjärrkontroll för 69 kronor. Det är på den nivån konkurrenterna ligger. Sådana lösningar gör dock att elektrikerna går miste om skönt klirr i kassan eftersom alla kunder vet hur man skruvar i och ur en lampa själv. Jämför med att behöva anlita en elektriker för ett par tusen för att installera relä/dimmer vilket privatpersoner inte får göra själva även om de kan, plus flera hundra för själva produkten. Det är inte svårt att förstå hur den här symbiosen mellan elektriker och Plejd har uppstått. Och som man ofta kan läsa blir många kunder rätt besvikna när de insett vad de betalat för en lösning som inte går att bygga vidare på när man vill ta steget vidare från att tända och släcka några lampor.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
R
C Clintan86 skrev:
Lång tid har pluggen tagit, du har rätt.
Ja, lång tid har det tagit. Faktiskt så lång tid att man kan säg att wallpluggar generellt börjar anses som föråldrade och har spelat ut sin roll. De flesta användarna har ju lite högre krav på funktionalitet än bara av/på/förbrukningsmätning numera, och allt fler elektronikprodukter har detta och mycket mer inbyggt redan från början. Om nu storleken och utseendet på wallpluggen är så fruktansvärt viktigt att man väntar 2-3 år för en produkt som knappt kan vara synligt mindre än alternativen som redan finns, så bör man kanske satsa på inbyggnadslösningar istället.

Många som skaffar wallplug till avfuktare/AC/tv/förstärkare/etc blir dessutom besvikna när de inser att modern utrustning ofta inte startar automatiskt då den får ström, utan kräver start genom fjärrkontroll eller fysisk knapp eller app. Och har man inte krav på extra funktionalitet utan exempelvis bara vill kunna tända/släcka en lampa så får man som sagt en leverantörsoberoende sådan ljuskälla med fjärrstyrning för under en hundring.
 
MrJay MrJay skrev:
Har egna elektriker i ett av bolagen, konton med schyssta rabattbrev hos de största grossisterna och köper aldrig in Pjeld eller rekommenderar det till kund. Så, det kan faktiskt vara skillnad på elektriker och elektriker… @Nyfniken var alltså inte långt ifrån med sitt påstående :cool:
Har jag sagt att alla elektiker säljer in Plejd? Absolut, elektiker yrket är ganska brett och vissa gammelmodiga kopplar fortfarande kopplingsdosor med torix. Alla är olika och föredrar olika. Vilket påstående?
 
R
C Clintan86 skrev:
Har jag sagt att alla elektiker säljer in Plejd? Absolut, elektiker yrket är ganska brett och vissa gammelmodiga kopplar fortfarande kopplingsdosor med torix. Alla är olika och föredrar olika. Vilket påstående?
Jag tror det syftade på alla trådar som handlar om besvikna oinsatta personer som blivit övertygade av sina elektriker att investera dyra pengar på Plejd. I tro om att de köpt ett framtidssäkert, expanderbart, flexibelt hemautomationssystem medan de i själva verket köpt ett stängt, nedlåst, simpelt belysningssystem med föråldrad hittepåteknik och därmed säkrat ett fortsatt kassaflöde för elektrikern som drar in någa sköna tusenlappar varje gång en kund vill kunna släcka en ny lampa.

Men nu ska vi inte vara negativa. Har wallpluggen kommit? Var den precis så fantastisk som ni hade väntat er? Var det värt flera års väntan?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.