Har ett problem... ja så börjar många trådar jag läst om detta och många har hittat felet. Men jag går bet.
Detta är nu 4 dismaskiner i två olika hus och ca 8år att felsöka och utesluta. Nu nytt hus o så nytt kök o bara efter nån vecka så kommer doften.
Har testat alla kurer som finns, ättika, citronsyra, bikarbokat ja tom kört klorin i en av maskinerna.
Testat alla märken av diskmedel som finns och det bättre är yes platinum eller quantum extra super duper plus och så sköljmedel med citron.

Problemet är att det luktar fisk, eller äggvita, eller lite åt metallhållet. Det är lite svårt att säga men frugan tycker mest att det luktar som när man tagit av en fisk från kroken.

Kuren är att ta glaset och skölja det under kranvattnet så förvinner det på en millisekund.
Det är så otroligt lite i filtret som fastnar men när man tar ut det och tar bort det lilla o kör en sköljning så är lukten borta. Sen nästa maskin på 70 grader, eller auto eller vad man nu vill så är det tillbaka.
Har testat att utesluta besticken, om någon reaktion med nickel kan vara.
Jag har läst på om glaspest, men förstår att den reaktionen även ska synas på glasen?

Vattnet är kommunalt och tas nån mil ifrån där man hämtar Lokas vatten, så det är tveksamt att det skulle vara det.

Servicetekniker har kollat o kört med sin grovrengöring men utan att få bort doften o sa att han hade liknande hemma o att det fungerar med citronsköljmedel. Men det döljer bara problemet. Ja filtret rengör vi alltså 2ggr på 4 diskar.

Bilderna visar hur lite som krävs för att det ska lukta om glas o tallrikar o bestick. Tar man bort det o kör en maskin så försvinner doften. Mkt märkligt.


Någon med tips??
 
  • Närbild på ett diskmaskinsfilter med minimala matrester som orsakar luktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rent diskmaskinsfilter med minimala matrester, kopplat till ett problem med återkommande dålig lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett sådant filter i min nya Bosch diskmaskin men det luktar inget konstigt. Tror att vi bytte maskin i november/december.
 
A
Filtret måste vara renare än detta
Kör aldrig program som ej kommer upp över 60C tex eco och vissa snabbprogram
Byt diskmedel.
Använd 24' ättika som sköljmedel
 
Tack för bra input att filtret ser igensatt ut redan efter 1-2 diskar.
Sköljer alltid
av all disk innan diskning för att minimera rester i filtret. Känns som att jag nästan diskar innan diskmaskinen.
Kör alltid 70 gradiga program. Samma på alla 4 diskmaskinerna som jag ägt. Att köra eco är big NO NO, då luktar det ordentligt.
Läste i ett forumsinlägg att vissa proteiner inte bryts som de ska om man kör för varmt. Men det blir bäst resultat om man brassar på. Om än aldrig perfekt.

Tycker detta är märkligt då jag inte känner denna doften på jobbet eller hemma hos någon annan. (Jo nån gång på jobbet men då var filtret inte rengjort på 1år och helt igengeggat)
 
Redigerat:
Om du haft problem så länge med fyra maskiner och "alltid" kört 70° så kanske det är dax att prova ngt annat. :)

Man skall inte "diska" disken innan man sätter den i maskinen, maskinen mår bäst av att man bara skrapar av matresterna och låter sås och fett vara kvar. Jag har kört "auto" de sista 15 åren, behövt rensa filter en eller två gånger när man råkat köra en en glasburk med pappersetikett, och aldrig haft problem med lukt.
 
  • Gilla
Magnus Bergkvist1
  • Laddar…
Hade en lättare lukt som du beskriver på 2 maskiner under 16 år i samma hus med egen brunn. Då jag idag inte har nån lukt alls med kommunalt Stockholmsvatten (renat Mälarvatten) så ligger misstanken för min del åt just vattnet.
Har aldrig använt sköljmedel för disk, öppnar och ställer luckan på glänt när den är klar. Ingen tork.
 
  • Gilla
MLA79 och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Jag har kört "auto" de sista 15 åren, behövt rensa filter en eller två gånger när man råkat köra en en glasburk med pappersetikett, och aldrig haft problem med lukt.
Då kanske din maskin är lite äldre än den TS har? Jag bytte för ca fem år sedan ut två då ca 10 år gamla boschmaskiner mot två nya, och de nyare maskinerna börjar bägge lukta bara några veckor efter att jag rengjort dem. Sedan jag skippade auto- till förmån för 70°-programmet så behöver jag "bara" rengöra dem någon gång i månaden. De gamla maskinerna (som har samma inredning och på papperet ungefär samma diskprogram och finesser) hade jag inga sådana problem med. Ångrar att jag var så larvig att jag bytte ut de gamla välfungerande maskinerna bara för att kunna ha integrerade diskmaskiner...

Jag har hört från andra om liknande problem, men vet inte om det är något BSH-specifikt.
 
T TowaTei skrev:
Då kanske din maskin är lite äldre än den TS har? Jag bytte för ca fem år sedan ut två då ca 10 år gamla boschmaskiner mot två nya, och de nyare maskinerna börjar bägge lukta bara några veckor efter att jag rengjort dem. Sedan jag skippade auto- till förmån för 70°-programmet så behöver jag "bara" rengöra dem någon gång i månaden. De gamla maskinerna (som har samma inredning och på papperet ungefär samma diskprogram och finesser) hade jag inga sådana problem med. Ångrar att jag var så larvig att jag bytte ut de gamla välfungerande maskinerna bara för att kunna ha integrerade diskmaskiner...

Jag har hört från andra om liknande problem, men vet inte om det är något BSH-specifikt.
Den jag har nu är tre år. Den innan var ny för åtta år sen. Har flyttat så de har inte gått sönder. :) Den tidigare var äldre och orsakade en vattenskada som kostade 132 000kr men den luktade inte :rolleyes::rofl:. Jag har som sagt bara behövt rensa filter typ två gånger på alla år och ingen lukt, även om jag kör auto. Märkligt att det kan skilja sig så mycket.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Märkligt att det kan skilja sig så mycket.
Ja, och bra att du slipper stanken! Vad är det för tillverkare i ditt fall? i mina fall (en maskin hos mig, en i föräldrahemmet på annan ort) var det B/S/H-maskiner av olika slag.
 
T TowaTei skrev:
Ja, och bra att du slipper stanken! Vad är det för tillverkare i ditt fall? i mina fall (en maskin hos mig, en i föräldrahemmet på annan ort) var det B/S/H-maskiner av olika slag.
Nu är det en Electrolux, tror det var det innan oxå.
 
A
T TowaTei skrev:
Då kanske din maskin är lite äldre än den TS har? Jag bytte för ca fem år sedan ut två då ca 10 år gamla boschmaskiner mot två nya, och de nyare maskinerna börjar bägge lukta bara några veckor efter att jag rengjort dem. Sedan jag skippade auto- till förmån för 70°-programmet så behöver jag "bara" rengöra dem någon gång i månaden. De gamla maskinerna (som har samma inredning och på papperet ungefär samma diskprogram och finesser) hade jag inga sådana problem med. Ångrar att jag var så larvig att jag bytte ut de gamla välfungerande maskinerna bara för att kunna ha integrerade diskmaskiner...

Jag har hört från andra om liknande problem, men vet inte om det är något BSH-specifikt.
Ja det var larvigt...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Ja, det är dags att prova ngt annat. Men jag vet inte riktigt vad.
Maskinerna jag haft är Cylinda Sverigedisken, sedan en testvinnande bosch kring 10 000kr. I nya huset var det electrolux o sedan bytte jag nu till ikeas bästa, det är väl whirpool.
Alla maskiner är luktfria sedan kommer det en doft. När vi är borta o kanske hyr en stuga känner vi inte den doften.
Det är inte bara märkligt. Det är mycket märkligt.

Alla slangar osv är korrekt upphängda men det är ngt som gör att sista sköljningen inte blir med rent vatten.

Jag är inne o funderar på detta med bakterier, glaspest, kemiska reaktioner med vissa porslin etc.
 
  • Gilla
Knarr
  • Laddar…
Prova att köra med auto, sluta diska disken innan du diskar den :) , och prova med spolglans.
 
Alebaleportocale
Kan du inte köpa Ikeas billigaste bestick och servis och köra endast med den i några veckor? Och utvärdera därefter?
 
  • Gilla
Stormen
  • Laddar…
Jag har testat att handdiska besticken i 2 veckor men ingen skillnad.
Det som är mest hjälpsamt är 70grader och citronsköljmedel.
Har även testat pulverform ifrån Halland som ska vara bland det bästa men ingen skilnad.

Ja, jag är inne på att tom utesluta vissa tallrikar etc.
Det är ny vattenledning från gatan i detta hus också. Det luktar lite som när man gnuggat handen mot en sån där metalltvål, eller lite som äggvita luktar som man kan köpa på dunk.

Det hade varit lätt om det berodde på " aha sluta diska dina proteinshakes" eller "äggtoddy får du handdiska". Men det finns inget sånt, skulle vara min havregrynsgröt varje morgon ;-)
De flesta kan köra sina diskmaskiner med bara en vanlig tablett o så ä allt bra.
Men här så kör vi med citroner, vinäger, ättika, maskinrengöring osv.

Har ni varit med om att en bunke eller skål har vällt under diskning o fyllts med vatten men aldrig sköljts ur? Lite åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.