Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
MaxHugo
A Alfons3301 skrev:
Jag har inte ändrat något ord i ditt inlägg, dom redigeringsmöjligheterna har jag inte i detta forum. Jag lade upp siffror som jag tycker stödjer det du efterfrågade. Jag tycker sifforna är relevanta för din frågeställning. Hur du gör med den informationen är upp till dig.

Vi tänker på olika sätt, tror inte vi kommer längre än så. Behöver inte svara på detta (y)
 
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag argumenterar med fakta och förväntar mig en källa när folk argumenterar.
Att gissa och tro är väldigt farligt när det kommer till dessa ämnen. Därför avstår jag det. Igen kommer vaccinera mig, så talar det nog en del var jag står.
Jag förstår inte dina argument. Är det inte just gissa och tro som du gör när du tror att smittspridningen fortsätter i samma utsträckning runt omkring vaccinerade fast den går ned så mycket inom ett hushåll?
Har du någon fakta eller källa till det?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte dina argument. Är det inte just gissa och tro som du gör när du tror att smittspridningen fortsätter i samma utsträckning runt omkring vaccinerade fast den går ned så mycket inom ett hushåll?
Har du någon fakta eller källa till det?
Nej. Artiklen handlade bland annat om att vaccinerade personer a har 78% mindre risk att smitt någon i sitt hushåll.
Jag gissar eller tror inte, utan jag väntar på fakta från WHO eller folkhälsomyndiheten "det minskar" kan vara allt från 1-99%. Jag undrar varför dom inte kommer ut med mer exakt data.
 
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Nej. Artiklen handlade bland annat om att vaccinerade personer a har 78% mindre risk att smitt någon i sitt hushåll.
Jag gissar eller tror inte, utan jag väntar på fakta från WHO eller folkhälsomyndiheten "det minskar" kan vara allt från 1-99%. Jag undrar varför dom inte kommer ut med mer exakt data.
Ja, det vet jag. Men du anser alltså att det påverkar inte smittspridningen till andra?

Det är mycket besvärligt att räkna på detta och man måste följa många smittspridningskedjor för att se hur smittspridningen har gått när det gäller vaccinerade och ovaccinerade i förhållande till hur många som har vaccinerats i området. När det gäller Sverige tror jag det blir alldeles för få fall för att det ska gå att få fram några siffror som är statistiskt säkerställda.

Däremot har amerikanska CDC följt smittspridningskedjor med början på ett mycket stort firanden 4 juli i någon ort med just inga fall innan firandet och då kommit fram till hur vaccination påverkar smittspridningen i största allmänhet. Det har jag ju redan svarat dig i nyhetstråden med hänvisning till källor.
#11758
#11713
Blackarrow har också tagit upp det i #11734
Så du har ju redan fått fakta och källor.
 
A
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vi tänker på olika sätt, tror inte vi kommer längre än så. Behöver inte svara på detta (y)
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vi tänker på olika sätt, tror inte vi kommer längre än så. Behöver inte svara på detta (y)
Ok. Jag vet inte vad du har för definition på folk runt om kring dig, så kan inte hjälpa dig med att hitta fakta om du söker något så luddigt men ändå inte inom ett hushåll.
Jag misstänker att WHO och Folkhälsomyndigheten mest ger enkla budskap utåt utan exakta siffror i procent, så svar på din fråga kommer nog inte från dom utan snarare från studier från olika forskargrupper. Det är väl så nära fakta man kan komma. Men sedan är det en konst att både skapa och läsa studier. Det finns alltid plats för tolkning.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Slutat lägga ord i min mun eller vrida min inlägg så dom passar ett argument som passar dig. Kan du citerar det inlägget jag gjorde där jag skriver att jag inte tänker vaccinera mig? Undvik gärna kommentaren "man skulle kunna tro".

Är inte emot vaccinering. Ända jag är emot är när folk använder argument som inte stämmer. Har läst gång på gång här inne "tänk på dom runt om kring dig" men ingen visar några siffror på hur en vaccinerad person minskar spridningen. Hade gärna sätt siffror från WHO eller folkhälsomyndigheten där man kan se detta.
Du skrev att du inte vaccinerats än, eller hur? Har du fått möjligheten? Antagligen eller hur? Du väljer att vänta, eller hur? Väldigt många med koll på dessa frågor (bättre än mig iallafall) säger att alla ska vaccinerar sig så snart som möjligt. Varför väntar du? Ja just det du är ju arg på regeringen att de är sena och inte handlar direkt för att stoppa smittspridningen. Som sagt foliehatts ⚠️.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
G Glofinken skrev:
Nästan så man hoppas på massiva biverkningar efter att ha läst hur självrättfärdiga alla som vaccinerat sig är, samt är villiga att lämna över ännu mer kontroll till de styrande.
Emotser en förklaring på påståendet ”lämna över mer kontroll till de styrande”. Vad menar du egentligen?

Menar du att eftersom myndigheterna uppmuntrar till vaccination i syfte att minska smittspridningen så får myndigheterna magiskt kontroll över dig och dina tankar?
Att vaccinet kan användas för att tankestyra?
Eller bara att man av princip ska göra tvärt om?
 
  • Gilla
  • Haha
Mangan13 och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och varför anser du det vara lönt att vaccinera dig när du redan har haft covid?
Du lär ju ha en bättre naturlig immunitet än vad något vaccin kan ge dig, eller hade du så lindrig covid att du inte tror att den tog?
För att genomgången sjukdom INTE ger bättre immunitet. Det KAN göra det, men det finns inga garantier. Och för att det är så mycket enklare att fixa ett covidpass om man vaccinerat sig än om man ska ta regelbundna antikroppstester och PCR-tester. Tänkte åka en sväng till Tyskland under hösten någon gång.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
G Glofinken skrev:
De som löper störst risk vid corona är feta ohälsosamna människor, men inget görs för att dessa individer ska ta tag i sina liv.
De måste trots allt bestämma själva. Och precis som för rökare eller SD-anhängare så brukar det funka så att "pekpinnar" gör att de blir motvalls.
 
  • Älska
Kromo
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Är inte emot vaccinering. Ända jag är emot är när folk använder argument som inte stämmer. Har läst gång på gång här inne "tänk på dom runt om kring dig" men ingen visar några siffror på hur en vaccinerad person minskar spridningen. Hade gärna sätt siffror från WHO eller folkhälsomyndigheten där man kan se detta.
Kolla siffrorna på smittade och vaccinerade från Värmland, områdesvis, över tid.
Här är det nästan bara Deltavarianten nu. Precis innan skolavslutningen hade vi två lokala utbrott, Engelska skolan med upptagningsområde i hela Karlstad, men med tonvikt på Gruvlyckan och Våxnäs, och Götetorpsskolan på Hammarö, upptagningsområde Götetorp. Trots att det var oerhört många smittade på kort tid gick det snabbt ner när skolorna stängdes några dagar före skolavslutningen.

Hammarö kommun har högst vaccinationsgrad för 1:a dosen i hela Sverige, trots att man inte kan vaccinera sig i kommunen. Väldigt låg nivå för andra dosen istället. Beror på demografin, kommunen har ett "åldersglapp" mellan 20-30, studenter bor inte på Hammarö, utan mest barnfamiljer och äldre, men inte på långa vägar så många äldre som i övriga värmlanskommuner.
 
MaxHugo
Anna_H Anna_H skrev:
Kolla siffrorna på smittade och vaccinerade från Värmland, områdesvis, över tid.
Här är det nästan bara Deltavarianten nu. Precis innan skolavslutningen hade vi två lokala utbrott, Engelska skolan med upptagningsområde i hela Karlstad, men med tonvikt på Gruvlyckan och Våxnäs, och Götetorpsskolan på Hammarö, upptagningsområde Götetorp. Trots att det var oerhört många smittade på kort tid gick det snabbt ner när skolorna stängdes några dagar före skolavslutningen.

Hammarö kommun har högst vaccinationsgrad för 1:a dosen i hela Sverige, trots att man inte kan vaccinera sig i kommunen. Väldigt låg nivå för andra dosen istället. Beror på demografin, kommunen har ett "åldersglapp" mellan 20-30, studenter bor inte på Hammarö, utan mest barnfamiljer och äldre, men inte på långa vägar så många äldre som i övriga värmlanskommuner.
Om nu det är så självklart, så kommer snart forskare från WHO eller folkhälsomyndigheten gå ut med denna informationen. Tack i förhand.
 
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Om nu det är så självklart, så kommer snart forskare från WHO eller folkhälsomyndigheten gå ut med denna informationen. Tack i förhand.
Det finns nog inte särskilt många forskare på vare sig WHO eller Fohm utan de hänvisar ju till andra studier, typ de som du redan har tipsats om.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De måste trots allt bestämma själva. Och precis som för rökare eller SD-anhängare så brukar det funka så att "pekpinnar" gör att de blir motvalls.
Jag tycker du är lite väl kategorisk, och SD är knappast enda partiet där medlemmarna tenderar att bli enkelspåriga när vissa heliga frågor diskuteras. Försök diskutera kärnkraft eller det goda som bilen för med sig med anhängare av ett visst annat parti så får du se.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Är inte emot vaccinering. Ända jag är emot är när folk använder argument som inte stämmer. Har läst gång på gång här inne "tänk på dom runt om kring dig" men ingen visar några siffror på hur en vaccinerad person minskar spridningen. Hade gärna sätt siffror från WHO eller folkhälsomyndigheten där man kan se detta.
Siffrorna du ber om är ju inte något som någon sitter och tjuvhåller på.

Det är lite som att be om siffror på hur mycket säkrare det är att köra bil med röd toppluva och säkerhetsbälte jämfört med utan båda. Man vet att det är säkrare, men exakt hur stor skillnad just toppluvan gör är det ingen som har en exakt siffra på.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
Ju mer man läser desto mer förstår man hur lite forskare och experter egentligen vet om detta virus, man bara tror mest.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.