C CM1234 skrev:
Är du en av dom cyklisterna?
Jag är inte en sådan cyklist (cyklar alltid ensam), men jag håller med @AnnaH fullt ut här. Det är ju rent sunt förnuft att agera så. Tyvärr är dock inte "vanligt sunt förnuft" så vanligt.
 
  • Gilla
Jaif och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är inte en sådan cyklist (cyklar alltid ensam), men jag håller med @AnnaH fullt ut här. Det är ju rent sunt förnuft att agera så. Tyvärr är dock inte "vanligt sunt förnuft" så vanligt.
Absolut, men hur många människor går på sunt förnuft? Ni vet inte vad just dom cyklisterna tänker så det är lite ologiskt argument?
 
Unikt namn
C CM1234 skrev:
När får vi bilister köra hur fort vi vill och strunta i lagen?
Jag träningsbilar ofta med ett gäng kompisar.
När man träningsbilar måste man köra så fort det bara går för att inte ha motorn igång onödigt länge, det är bra för miljön.

Vi är ibland uppåt 20pers som då kör i bredd så att ingen annan kan göra osäkra omkörningar.

Om det kommer ett rödljus behöver vi inte stanna eftersom det är dåligt för miljön att slita på bromsarna.

Vi använder inte heller signalhorn eller blink eftersom det bara gör att andra trafikanter osäkra hur de ska agera när vi smyger fram i 200 knyck genom stan.

:rolleyes:
 
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag träningsbilar ofta med ett gäng kompisar.
När man träningsbilar måste man köra så fort det bara går för att inte ha motorn igång onödigt länge, det är bra för miljön.

Vi är ibland uppåt 20pers som då kör i bredd så att ingen annan kan göra osäkra omkörningar.

Om det kommer ett rödljus behöver vi inte stanna eftersom det är dåligt för miljön att slita på bromsarna.

Vi använder inte heller signalhorn eller blink eftersom det bara gör att andra trafikanter osäkra hur de ska agera när vi smyger fram i 200 knyck genom stan.

:rolleyes:
Och precis som ett flertal cyklister i tråden talar för alla cyklister, så talar du för alla bilister?

Lite osäker på vad du försöker få fram.
 
Påminner om streetracing.
Jag har hört att detta är en inte helt ovanlig sport i Stockholm på sommarnätter...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Unikt namn
C CM1234 skrev:
Och precis som ett flertal cyklister i tråden talar för alla cyklister, så talar du för alla bilister?

Lite osäker på vad du försöker få fram.
Satir. Men det är svårt att få till ibland.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Är det ofta folk träningscyklar och kör snabbare än hastigheten på vägen?? Varför är det då problem med omkörningar?
 
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
Redan i rubriken spårade tråden ur. Bilar mot cyklister, maskiner mot människor?
Som jag har uppfattat det mesta av tråden är det ett krig mellan bilister som tycker att just dom har mest bråttom mot cyklister som av olika skäl vistas på våra vägar som vill överleva, helst utan skador.
Sen finns det ju en antydan om en liknande situation mellan cyklister och fotgängare, (sorry, OT)
I båda grupper finns det beteenden som den andra gruppen inte accepterar, men det ursäktar inte vilket beteende som helst.
Om vi som trafikanter fortsätter att skylla allt elände på "dom andra" kommer detta OSVIKLIGEN leda till lagändringar som INTE kommer att bli till bilisternas fördel.
Redan idag ser vi att bilisternas själviska beteenden leder till lägre hastighetsgränser i städer och ut mot förorter. I vissa städer smalnar man av vägarna vid busshållplatser för att hindra trafik att passera stillastående bussar osv.
Att detta irriterar bilisterna är rätt intressant, för trots allt är det ju det deras eget "fel".
Cyklister finns också av många slag och varianter, allt från pendlare på cykel till motionärer i grupp. Gemensamt har dom att det viktigaste är att komma fram levande. Med tanke på respekt och laglydighet hos alla trafikanter har jag FULL FÖRSTÅELSE för att en del cyklister väljer att blockera trafiken istället för att utsätta sig för livsfarliga omkörningar. Det är inte en kränkning, det är självbevarelsedrift.
Ska det vara så svårt för bilister att acceptera läget och ta hänsyn till andra trafikanter?
Många cyklister behöver också skärpa till sig, speciellt "neråt i hackordningen", men även i ren laglydighet.
Javisst, det är jobbigt att bromsa och sedan få upp farten igen, men inget att riskera livet för. Ja, jag har bott i Uppsala några år, så jag har sett det mesta. Cyklister som läser morgontidningen på väg till jobbet, 50 knyck på tvären genom korsningar i nedförsbacke osv. Rekordet var nog trots allt HAN som borstade tänderna på väg mot stan!
Det är ju givet att sådant beteende hos vissa cyklister får bilisterna att tappa respekten för alla cyklister, Detta leder sen till att vissa bilister "tafsar på marginalerna" när dom passerar cyklister, och då försvinner den kvarvarande respekten för bilister också.
Så kära bilister, bollen ligger hos Er. Skärp till Er lite och försök sätta Er in i cyklistens situation. Är min nästa omkörning så viktig att jag får riskera cyklistens liv? (Kom ihåg att du enligt lag är tvungen att stanna kvar på olycksplatsen tills dess att blåljuset släpper iväg dig)
Kära cyklister, försök få det att se ut som att ni försöker köra lagligt om det inte riskerar ert liv och försök förlåta bilister som beter sig idiotiskt, ty de veta inte vad de göra.
Och ha förtröstan, ni kommer att finnas kvar när bilisterna är ersatta av självkörande bilar. (det kan ju knappast göra ert liv sämre, eller hur?)
 
  • Gilla
16386 och 8 till
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Samma borde rimligtvis gälla bilar då: tryck på knappen om du vill ha grönt, eller led bilen på övergångsstället. Fordon som fordon, eller?
Nu var det inte det @Jeppson skrev… ett alternativ var att vänta tills det slår om… och det gör nog i stort sett alla bilister…
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Är du en av dom cyklisterna?
Är du en av dom bilisterna?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Som jag har uppfattat det mesta av tråden är det ett krig mellan bilister som tycker att just dom har mest bråttom mot cyklister som av olika skäl vistas på våra vägar som vill överleva, helst utan skador.
Helt korrekt uppfattat, skulle jag säga (citerade bara inledningen men håller med det mesta du skrev).
Både bilförare och cyklister blir upprörda i trafiken men orsakerna skiljer sig oftast åt markant.

Bilföraren blir irriterad och arg när framkomligheten begränsas. Det kan gälla köer av vilken anledning som helst, sopbilar som står i vägen, avsmalningar, farthinder, fartbegränsningar, dåligt underlag. Inbäddad i sin madrasserade kokong har en bilförare sällan anledning att vara orolig för sitt liv i trafiken. En annan stor anledning till ilska hos bilförare är trafikkränkningar, när någon "tar för sig" i trafiken, vare sig det sker på din bekostnad eller ej så kan det orsaka stor ilska.

Cyklisten blir irriterad och arg när hälsan eller livet hotas. Det gäller antagligen oftast på grund av medtrafikanter som beter sig omedvetet/obetänksamt trafikfarligt, exempelvis bilister som kör ut på utfart med korsande cykelbana utan att se sig för, öppnar dörren rakt ut på en cyklist, gör svängar i korsningar där de har väjningsplikt men missar det, gör chansartade omkörningar som kunde varit harmlösa men också kan utveckla sig till en dödlig olycka. Det finns också bilförare som medvetet jävlas med andra trafikanter, de är farliga på riktigt. Det kan handla om att använda spolarvätska vid passering av cyklande, att köra om precis innan man ändå ska göra en högersväng, sakta in omotiverat mycket efter omkörning, köra ut i korsningar trots att man har väjningsplikt "för att man är störst" och annat väldigt omoget beteende.

Cyklande och bilister är i grunden inkompatibla trafikslag, den ena går snabbt och är skadlig för sin omgivning, den andra är relativt långsam och orsakar störst skada på sig själv vid olycka. Som både cyklist och bilförare ser jag den absolut största anledningen till gnissel mellan trafikslagen att vi har för dålig infrastruktur. Infrastrukturen är till stora delen byggd för bilister, vilket gör att cyklande är ständigt satta på undantag och får försöka klara sig bäst de kan där det går.

Vill man förstå denna inkompatibilitet som endast bilförare så kan man bäst försöka föreställa sig att man skulle blanda motorväg och höghastighetståg på samma yta.

Det handlar oftast om rena prioriteringsfel. Gator i innerstädernas centrum som är byggda för hög framkomlighet för bilen, när fallet borde vara att gator i tätorternas kärnor vore för mer mänsklig skala av transport. Stora ytor som är avsedda för långtidsuppställning av privatägda fordon. Cykelstråk som av kommunerna betecknas som "prioriterade pendlingsstråk" kan punkteras av mer än en utfart eller korsning var hundrade meter, punkter som leder till konflikter. Viktiga stråk mellan tätorter som saknar säkra och framkomliga cykelförbindelser, och nej en grusväg vid sidan av som blir dubbelt så lång är varken säker eller framkomlig.
Dessa prioriteringsfel handlar sällan om hot mot hälsa eller liv, men de orsakar irritation när man är satt på så tydligt undantag.

För cyklisternas del handlar det också om renodlade konstruktionsfel. Stolpar mitt i cykelbanan, cykelbanor som leds ut i mötande trafik, cykelbanor som korsar flerfiliga bilvägar med endast vägmarkering som upplysning. Cykelbanor som delas med gående och därtill är så smala att två normala cyklister inte kan mötas. Kanter som inte är markerade eller fasade. Grindar som har som avsikt att hindra bilister från att köra på cykelbanan som är så tätt placerade att man knappt kommer igenom med cykel.
Konstruktionsfelen är på riktigt ett hot mot hälsa och liv.

Jag skulle dock inte vilja säga att det handlar om ett krig mellan bilister och cyklande. Det är ett "krig" mot väghållarna, mot kommunerna som bygger urusel infrastruktur med stolpar i vägen och mot Trafikverket som bygger 2+1-vägar utan cykelmöjlighet vid sidan av.
Både bilister och cyklande borde göra gemensam sak här. Bägge har något att vinna på att inte blanda sig i onödan med varandra.
 
  • Gilla
  • Älska
16386 och 7 till
  • Laddar…
Exemplet med kombinationen av motorväg och höghastighetståg påminner lite om en eu-stödd stomcykelbana i Göteborg. Den var väl nästan bra i hela två år innan den bröts sönder första gången? Numera är den på en del en multihållplats där man byggde den medvetet otydlig för att passagerare ska lulla runt så mycket som de bara kan för det ska inte kännas hindrande att de måste korsa en stomcykelbana som i praktiken är gjord för bashastighet...
Hur ofta ser man att det byggs ett torg på motorväg och ingen reagerar? För det är ju bara att sätta upp en skylt om gångfartsområde så är allt magiskt löst... För så löser man det på en särskilt utpekad pendelcykelbana, delfinansierad med eu-stöd och med tillhörande villkor.
Det finns inget bra sätt att lösa den hållplatsen på då 2-3 färjor, 2 spårvagnar (?) och ett par bussar plötsligt skulle flyttas på. Men det är ju kul ut de inte kunde komma på något bättre än det som blev.
Jo, det finns bygghandböcker som Göteborg har sammanställt men sådant trams kan ju inte Göteborg bry sig om att följa ens själva. Pffft.
 
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
En tidigare kollega berättade om när han var yngre, då försökte en del bilister preja motorcyklister. Han och hans bekanta tog för vana att ha en hammare tillgänglig under körning för tydligen lärde sig de flesta prejare att sidorutor är ganska dyra att ersätta.
Tyvärr händer det fortfarande. Det finns hela youtubekanaler med bara videos av sådana incidenter.

Det är tragiskt om "defensiv körning" måste innebära en Glock i ett axelhölster...

Det som bara är en plåtskada för en bil, tex en typisk cirkulationsplatsincident, kan ta livet av en motorcyklist. Det blir därför väldigt irriterande när folk trycker sig in i min fil och bara räknar med att jag ska flytta mig, om de ens sett mig till att börja med (Yep, loud pipes do save lives...)

Maskintok skrev:
Och varför skall bara motorväg ha förbud..
När hastigheten på denna vägen är 80 km i timmen... Men en cykel går i ca 15....är helt enkelt orimligt att de får vara så...
.Problemet är att utanför städerna så har man ofta inget annat alternativ, de enda vägarna är 70 eller 80.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Är du en av dom bilisterna?
Nej, och därför kan jag inte hävda att jag vet vad bilisterna eller cyklisterna tänker. Hurså?
 
Du ställde samma sorts fråga lite tidigare. Det är en ganska aggressiv fråga så jag ställde den tillbaka till dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.