R Rkarlsson skrev:
De har nog inte ändra ännu =) Vi har inga 90 vägar kvar alls längre här nere i skåne, inte vad jag sett senaste åren.
Kommer på tre så här på rak arm:

Röstånga - Marieholm med undantag genom byar.
Landskrona - Eslöv med undantag för vissa korsningar.
Kävlinge - halvvägs till Lund
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Olsin Olsin skrev:
Kommer på tre så här på rak arm:

Röstånga - Marieholm med undantag genom byar.
Landskrona - Eslöv med undantag för vissa korsningar.
Kävlinge - halvvägs till Lund
Okej.
Då är det typ Norra skåne de bytt nästan allt. De utan räcke sänkte de till 80, även om den är jättebred och fin.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är som paragrafryttaren som kör 110 på motorvägen även när det är snöstorm med noll sikt
Nej, det är din åsikt som ställs mot fakta.
 
T tanaris skrev:
Nej, det är din åsikt som ställs mot fakta.
Om du cyklar mot färdriktningen utan att visa hänsyn när med finns en cykelbana på motsatt sida så kommer jag skälla ut dig på plats oavsett. Det är ohyvsat

Jag cyklar själv mot färdriktningen.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du cyklar mot färdriktningen utan att visa hänsyn när med finns en cykelbana på motsatt sida så kommer jag skälla ut dig på plats oavsett. Det är ohyvsat

Jag cyklar själv mot färdriktningen.
Färdriktningen är det håll åt vilket man cyklar, så båda cyklar "mot färdriktningen" och ska visa lika mycket hänsyn. I många fall är det dessutom inte särskilt uppenbart att det ens finns en cykelbana på motsatt sida.

Nu är det sällan det här är ett stort problem(*), men skäll på du. Jag kan skälla tillbaka :)

(*) Ett stort problem är däremot alla som tror att det är enkelriktat bara för att någon målat en cykel på gatan och agerar därefter...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Färdriktningen är det håll åt vilket man cyklar, så båda cyklar "mot färdriktningen" och ska visa lika mycket hänsyn. I många fall är det dessutom inte särskilt uppenbart att det ens finns en cykelbana på motsatt sida.

Nu är det sällan det här är ett stort problem(*), men skäll på du. Jag kan skälla tillbaka :)

(*) Ett stort problem är däremot alla som tror att det är enkelriktat bara för att någon målat en cykel på gatan och agerar därefter...
Om det var tänkt den var dubbelriktad skulle de inte bemöda sig lägga en på andra sidan gatan med en symbol riktad i andra riktningen.

Edit: som sagt helt okej cykla mot färdriktningen här, men man lämnar företäde till de som cyklar i färdriktningen
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ärthjärna om det var tänkt den var dubbelriktad skulle de inte bemöda sig lägga en på andra sidan gatan med en symbol riktad i andra riktningen.

Edit: som sagt helt okej cykla mot färdriktningen här, men man lämnar företäde till de som cyklar i färdriktningen
Hittar du ofta på egna regler i trafiken?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Hittar du ofta på egna regler i trafiken?
Jag har en regel att inte ödsla tid på autister på byggahus
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har en regel att inte ödsla tid på autister på byggahus
Just nu är det nog mest du som uppvisar en del brister i social kommunikation, just saying...
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Just nu är det nog mest du som uppvisar en del brister i social kommunikation, just saying...
Om du ska cykla som du äger hela cykelbanan fastän det finns en väldigt fin cykelbana på andra sidan gatan helt dedikerad till att cykla på i rätt riktning så är det nog du som har ett och annat att jobba på
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du ska cykla som du äger hela vägen fastän det finns en väldigt fin cykelbana på andra sidan gatan helt dedikerad till att cykla på i rätt riktning så är det nog du som har ett och annat att jobba på
Ja, det kan jag hålla med om. Men det ska jag ju inte och det har jag aldrig sagt att jag ska, så du kan ställa undan halmgubbarna igen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, det kan jag hålla med om. Men det ska jag ju inte och det har jag aldrig sagt att jag ska, så du kan ställa undan halmgubbarna igen.
Hela diskussionen har ju dock handlat om det. Jag cyklar som sagt själv mot färdriktningen, problemet är de som gör det utan att visa hänsyn.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hela diskussionen har ju dock handlat om det. Jag cyklar som sagt själv mot färdriktningen, problemet är de som gör det utan att visa hänsyn.
Nej, den började ju med att du deklarerade att det var enkelriktat när det inte var det. Och min poäng är att man ska visa hänsyn oavsett åt vilket håll man cyklar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Bussgata, ja. Bussfil, ja. Bussväg, njää...
Jag har passerat flertalet bussgatehinder då det har varit populärt att gena med cykel för att slippa en väldigt onödig omväg. Det ligger alldeles för ofta lite bilrester i dem, så det är många som "skulle bara"... Nu har jag flyttat och har inte längre sådana i området.
Bussgator får man cykla på om de inte är särskilt skyltade med cykelförbud.
 
R Rkarlsson skrev:
De har nog inte ändra ännu =) Vi har inga 90 vägar kvar alls längre här nere i skåne, inte vad jag sett senaste åren.
Jodå, det finns några.
Den första jag tänker på är väg 118 nordvästut från Kristianstad. 90-mötesväg.
Samma med väg 19 från E22 Nöbbelöv mot Degeberga.
Jag vet att det finns fler, men kan inte komma på var nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.