VidarH VidarH skrev:
Du ställde samma sorts fråga lite tidigare. Det är en ganska aggressiv fråga så jag ställde den tillbaka till dig...
Jag ställde den till en person som var tvärsäker på varför cyklisterna gjorde som dom gjorde, alltså undrade jag om personen var där. Är det aggressivt?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte TROTS krokig väg med dålig sikt, det är PÅ GRUND AV krokig väg med dålig sikt. De vill hindra dig att göra en farlig omkörning, eftersom du inte kan se om du har möte. Om de hade kört på ett led hade du förmodligen börjat köra om, då är omkörningssträckan dubbelt så lång eller tre gånger så lång som vid klungkörning på 2 eller 3 led och olyckan är då ett faktum om du har möte bakom kröken. Vem tror du det är som dör då? Du, föraren av den mötande bilen eller några av cyklisterna?
Jag hade tidigt bestämt mig för att inte skriva något i denna tråd och jag har heller inte läst hela, men jag tror mig börja förstå vad problemet är. Iallafall för mig.

I min värld borde målet vara att det inte ska ske några olyckor. Oavsett vad lagen säger.

Det borde ligga i bilförarens intresse, att inte skada eller i värsta fall döda någon, oavsett om man följer alla trafikregler eller inte. Det borde ligga i cyklistens intresse, att vara försiktig eftersom man är utsatt och sårbar,
oavsett om man följer alla trafikregler eller inte.

Det som är olyckligt är att man verkar vilja nå samma mål fast på olika sätt. Vi har alla rätt att vara ute i trafiken. Ja, olyckor och missbedömningar kan ske, vi är ju bara människor. Ta hand om varandra därute, var rädda om er själva och era medtrafikanter.
 
Redigerat:
  • Gilla
swirve och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
......folk trycker sig in i min fil och bara räknar med att jag ska flytta mig, om de ens sett mig till att börja med (Yep, loud pipes do save lives...)



.Problemet är att utanför städerna så har man ofta inget annat alternativ, de enda vägarna är 70 eller 80.
Det är därför jag kör i vänster hjulspår, slickar mittlinjen, när jag kör hoj.
Då blir eventuella omkörningar på mig samma som att köra om en bil, föraren måste ut i mötande körfält. Ligger man däremot i höger hjulspår är det lättare för bilisterna att glida upp bredvid o tvinga ut mig vid eventuellt möte i omkörningen.
Det är förvisso i stort ett ickeproblem eftersom jag sällan blir omkörd när jag kör hoj.
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
A
Om man med mc ligger bakom en bil på en väg med mitträcke och enkelfil, så är det inte ovanligt att bilarna nästan håller ner i diket för att dom tror att man ska köra om mellan räcket och bilen, så bråttom har man inte
 
T Troberg skrev:
Tyvärr händer det fortfarande. Det finns hela youtubekanaler med bara videos av sådana incidenter.

Det är tragiskt om "defensiv körning" måste innebära en Glock i ett axelhölster...

Det som bara är en plåtskada för en bil, tex en typisk cirkulationsplatsincident, kan ta livet av en motorcyklist. Det blir därför väldigt irriterande när folk trycker sig in i min fil och bara räknar med att jag ska flytta mig, om de ens sett mig till att börja med (Yep, loud pipes do save lives...)
Det roliga i sammanhanget mc- bil är att fan va många mcförare har blitt dåliga på att köra. De ska vara rädda om sina liv men ligga ända upp i röven och köra om på trånga enfiliga 2-1 vägar är okej. Än värre med de som man möter ute på kurviga vägar som kör på fel sida.

Ja jag har kört mc innan så jag vet hur pantade en del mcförare är =)
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
(Nu blev det visst lite mcrelaterad diskussion istället, men det är ju tvåhjulingar det med så helt ot är det inte.:cool:)

Att man som mc ligger i häcken på en bil är för mig oförståeligt.
Jag strävar alltid att köra om framförvarande bil/fordon. (Ej mc.)
Inte för att jag har mer bråttom eller för att visa att jag kan. Det är helt enkelt för min egen säkerhet. Om bilen framför står på bromsen så har jag som mcförare betydligt större skaderisk. Ligger jag framför behöver jag inte alls tänka på den processen.
 
K knipo skrev:
(Nu blev det visst lite mcrelaterad diskussion istället, men det är ju tvåhjulingar det med så helt ot är det inte.:cool:)

Att man som mc ligger i häcken på en bil är för mig oförståeligt.
Jag strävar alltid att köra om framförvarande bil/fordon. (Ej mc.)
Inte för att jag har mer bråttom eller för att visa att jag kan. Det är helt enkelt för min egen säkerhet. Om bilen framför står på bromsen så har jag som mcförare betydligt större skaderisk. Ligger jag framför behöver jag inte alls tänka på den processen.
Avstånd, gäller alla fordon. Har man gjort det har man gjort halva jobbet, resten av jobbet ligger på den bak dig.
 
R Rkarlsson skrev:
Avstånd, gäller alla fordon. Har man gjort det har man gjort halva jobbet, resten av jobbet ligger på den bak dig.
Jag väntade på den kommentaren.
O ja, jag vet att avstånd gäller alla, absolut.
Men det är inte riktigt det jag skrev.
Jag skrev att om jag ligger framför så slipper jag den processen, om det skulle uppstå.
Det handlar om att minimera processer i akuta skeenden.
Jag är HELT övertygad om att jag skulle klara av att hantera det, men varför inte ta bort den extra risken?
Så tänker jag.
 
K knipo skrev:
Jag väntade på den kommentaren.
O ja, jag vet att avstånd gäller alla, absolut.
Men det är inte riktigt det jag skrev.
Jag skrev att om jag ligger framför så slipper jag den processen, om det skulle uppstå.
Det handlar om att minimera processer i akuta skeenden.
Jag är HELT övertygad om att jag skulle klara av att hantera det, men varför inte ta bort den extra risken?
Så tänker jag.
Men så går de inte att tänka om du tex pendlar med hoj till jobbet, du höjer risken något enormt om du kör på sådana vägar som jag gör. Kör man inom stad eller by så är väl risken för djur minimal.

Om du kör om varenda en som håller rätt hatighet enl skyltarna så begår du ju dessutom lagbrott varenda bil du kör om. :p

Självklart om det är ett par få bilar så funkar väl resonemanget.
 
R Rkarlsson skrev:
Men så går de inte att tänka om du tex pendlar med hoj till jobbet, du höjer risken något enormt om du kör på sådana vägar som jag gör. Kör man inom stad eller by så är väl risken för djur minimal.

Om du kör om varenda en som håller rätt hatighet enl skyltarna så begår du ju dessutom lagbrott varenda bil du kör om. :p

Självklart om det är ett par få bilar så funkar väl resonemanget.
Håller man samma hastighet är det inga problem.
Nu vet ju jag inte vilka sorts vägar du kör. Men det är sällan problem att göra säkra omkörningar med hoj.
Risken för djur är en helt annan sak. Den brukar jag helt enkelt bortse från.:cool:
 
Andra rundan med Garminradarn idag.
Funkar mycket bra så här långt. Indikerar i tid när bil närmar sig. (y)
 
K knipo skrev:
Håller man samma hastighet är det inga problem.
Nu vet ju jag inte vilka sorts vägar du kör. Men det är sällan problem att göra säkra omkörningar med hoj.
Risken för djur är en helt annan sak. Den brukar jag helt enkelt bortse från.:cool:
De utan räcken är mycket trafikerade och inte lämpliga att köra om med mc =)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Andra rundan med Garminradarn idag.
Funkar mycket bra så här långt. Indikerar i tid när bil närmar sig. (y)
Va?
Hur funkar en sådan?
 
R Rkarlsson skrev:
De utan räcken är mycket trafikerade och inte lämpliga att köra om med mc =)
Räckesvägar är ett mög, i synnerhet för mc.
Kör du mycket kring Hässleholm?
De vägarna kan jag ganska bra.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Körde hem från norra öland igår på en ganska tätt-trafikerd riksväg 136, och körde om ett par cyklar och mopeder som utan problem höll den gröna linjen.

Och en träningscyklist.
Han låg längs den röda linjen och blängde skitsurt på alla som körde om för nära.

Riksväg 136 med målade linjer indikerar säker zon för cyklister och mopeder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.