Nicro Nicro skrev:
När det gäller att skyffla luft är det inte så mycket som slår denna. :) efter närmre 20 års misshandel behövdes bara lite 5:56 och rengöring så snurrar den igen. :D

[bild]
[bild]
[video]
Bra där. Jag har märkt att de senaste fläktarna på stativ för 199:-/st håller 2,5-3år max. Har två äldre varianter och de går fortfarande, tror de kostade 299:- för 8-9år sedan. De nyare pajar i elektroniken.
 
T
Slipa en massa spackel och sen låta maskinen ligga ett par år i ett fuktigt uteförråd var kanske lite för mycket, den var stendöd. Men efter en rejäl storstädning hoppade den igång igen.

Slipmaskins inre täckt av spackel och rost, delvis demonterat för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på öppen verktygsmotor med korrosion och smuts, märkt DEWALT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 11 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Slipa en massa spackel och sen låta maskinen ligga ett par år i ett fuktigt uteförråd var kanske lite för mycket, den var stendöd. Men efter en rejäl storstädning hoppade den igång igen.

[bild]

[bild]
Jag har föregångaren till den där, gjord i UK, och vad som verkar vara totalt odödlig!
 
Batteriet till elscootern är dött och laddaren vägrar ladda. Jag hade väntat mig att hitta några 0v-celler men det verkar bara som att allt laddat ur alldeles för mycket.

Vid mätning visar det sig att laddaren faktiskt lämnar 72V men BMSet verkar inte släppa genom någon spänning. Jag tolkar det som att jag inte riktigt litar på laddarens förmåga och kopplar helt in mig strax efter BMS.

Målsättningen här är inte att ladda fullt utan bara att komma upp i en spänning som batteriets vanliga laddkretsar är bekväma nog att ladda vidare från.

Laboratorieströmförsörjning med digitala avläsningar visar 0.093A och 42.88V under mätning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elscooterens batteri demonterat och testat med mätinstrument på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här gör vi på behörigt avstånd från huset. Elscooterbatteri kopplat till laddare utomhus med kablar på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Yay! Röd lampa betyder att den laddar! Och mätningar ger att spänningen över BMS är 0V, dvs den släpper genom laddningen från laddaren.
Svart BMS (Battery Management System) med röd lampa som lyser på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteriet kan fortfarande vara kasst men nu får det åtminstone en chans.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Min gamla Catey Mity 2 som kom fram efter att ha varit bortsorungen i 10 år var stendöd.
Batteribyte eller putsa batterikontakterna hjälpte inte.
Tog isär och polerade alla kontaktytor. De guldförgylda kontaktytorna påminde lite om kopparfärgat dock ej grönt. Polerade upp ytorna och även kontaktytorna till LCD-displayen. Satte en gul tejpbit för att öka trycket mot displayen. De där mjuka kontaktlisterna kan bli lite slappa med åren.

Nermonterad Catey Mity 2 cykeldator med öppnat batterifack och synliga kontaktytor på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens kinesiska suddgummi är inte lika bra för att rengöra kontaktytor som gamla var förr. Rekomenderar att man tvättar med isopropanol efteråt.
Återupplivad Catey Mity 2 cykeldator på ett bord med en penna och reklamblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, cykel dator, 30 år gammal och stendöd återuppväckt från de döda. :cool:
Får se om det blir roligare att cykla nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
A
Gps?:D
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
När det gäller att skyffla luft är det inte så mycket som slår denna. :) efter närmre 20 års misshandel behövdes bara lite 5:56 och rengöring så snurrar den igen. :D

[bild]
[bild]
[video]
Var visst konstgjord andning. :thinking:
Får se om det blir en andra omgång med annan smörja. :geek:
 
Grannen använder sin såg för att såga av rötter och sliter ut bladet totalt..
Jag ärvde handtaget och passade på att uppgradera min gamla (70-tal?) Sandvik...
Kul att hålbilden är samma... Tom. vinklarna blev perfekt..
 
  • Ett uppdaterat handsågshandtag bredvid ett gammalt. Sågbladet märkt med "SANDVIK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Nya kablar till sensorerna
 
  • Nya elektriska kablar och kontakter monterade på en svart plastkomponent i en maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nya kablar till sensorerna
Gjorde ett nytt yttre kabelhölje av vulktejp. Klippte bort kontaktstycket med stift/hylsor som var oxiderade. Behöll en kort bit gammal kabel för att behålla färgkodningen (och ett misslyckat försök att behålla kontakterna). Därav dubbla lödda skarvar i fall man skulle vilja löda isär igen. De nya kablarna var ju svarta. Fast nya…de nya kablarna är äldre än robotklipparen från 2015…:cool:
 
Det var ett tag sedan jag skrev något om grejer jag fixat.

På jobbet har vi flera bildläsare (skannrar) och 9-10 av dem har fått så pass repiga glas att de är besvärliga att använda för större negativ.
Att få dem utbytta är inte gratis (och tar en lång tid) så jag började se över möjligheten att göra det själv.
Efter att ha funderat och provat mig fram kom jag på hur man lossar den delen av skannern där glaset sitter. Sedan krävdes några försök -första tog en lång stund och nu går det på en halvtimme- för att få bort glaset som var limmat med tejp från helvetet. Värmepistol var lösningen men man kan inte slarva. Minsta övervärmning och plasten börjar böja sig.
Men nu sitter handgreppen och än en gång har man varit till nytta för jobbet.
Mina tester visar på oförändrad kvalitet på bilderna efter glasbyte.

Vi har också några höj- och sänkbara bord som inte fungerar. Erbjöd mig återvinna dem och om jag lyckades laga dem kunde jag behålla dem. De är alltså flera år gamla.

Lösningen för detta bord var att kortsluta kablarna som går till nyckeln.
Så nu har vi äntligen höj och sänkbart bord hemma. Jag har byggt ett ståbord med fast höjd för min flugbindning och lite småpyssel men har velat ha ett som går variera också.

Handskklädd hand lyfter repigt glas från skannerdel på bord, verktyg och skräp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på elektroniska komponenter och kablage inuti en höj- och sänkbar skrivbordsstyrenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 6 till
  • Laddar…
Vid en noggrann rengöring av spisen tog jag bort vreden för att komma åt. På köpet kom jag åt att hälla in smutsvatten i potentiometrarna. Sedan gick det inte att få full effekt på plattorna. Vidare blev effekten ostadig och displayen började fladdra mellan olika siffror. Det gick inte ens att stänga av plattorna helt. Det har funnits tendenser till sådant glapp tidigare. Men nu blev det helt oanvändbart.
Spis med borttagna vred visar synliga potentiometrar och någon i bakgrunden med blå strumpor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man lyfter på hällen ser det ut så här. Förutom att man kommer åt att skruva bort potentiometrarna så kommer man åt att torka bort mer gammalt fett.
Interiör av en upplyft spis med synliga potentiometrar och ledningar för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Potentiometrarna är lätta att montera isär. Rengöring av alla delar med scotch brite och vim. Sedan noggrann torkning och ihopmontering. Och resultatet blev att vreden fungerar perfekt igen. Detta borde jag gjort för länge sedan i stället för att irriteras över de glappa vreden.
Isärmonterade potentiometrar och komponenter till en spis lagda på ett pappershandduk för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hajen11 och 11 till
  • Laddar…
Senaste reparationen är en mobil.
Hade en Samsung A51 som tjänstemobil, efter ett besök i golvet sprack skärmen och jobbet köpte en ny istället, skrotet fick jag behålla.
Då den bättre hälften behöver en nyare telefon så köptes en ny skärm in, samt ett nytt kameraglas in. Bytte skärmen utan större problem, men kameraglaset kom inte med tejp utan den fick man limma själv, vilket blev skit med det enda lim jag hade hemma (cyanoakrylatbaserat, så det blev vita ångor där det inte skulle...).
Slutade med att jag köpte en ny baksida istället, så slapp jag oroa mig för att det gamla limmet inte skulle räcka.

Så nu är det helnöjt här hemma, mycket bättre kamera än den förra telefonen.
 
  • Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
Har en Andersson tv med fel..
Halva skärmen på en Andersson TV visar en färgstörd bild med vertikala streck medan andra halvan visar ett normalt GUI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska man byta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.