Lägg upp din karta?

till att börja med tycker jag inte det finns mycket fog i dagsläget för att beskylla grannen.

jag uppfattar det som att TS fastighet bildades för 15 år sedan? Det finns enligt uppgift inga måttangivelser på aktuell gräns. Det betyder att gränsen inte tillkom i förrättningen för 15 år sedan utan är en äldre gräns. Enligt uppgift finns det heller inga gränsmarkeringar angivna i TS karta? Om det nu är en äldre gräns ska det ändå finnas em angivelse om markeringarna, tex grm ej återfunnen. Då är det ju även tänkbart att det inte finns koordinater. Gränsen är kanske helt enkelt inte känd och fastställd? Att grannens karta enligt uppgift har markeringar i gränsen behöver inte ändra på detta, här blir det lite snårigt och du bör därför lägga ut din karta till att börja med.

Finns det koordinater på din karta kan du ju enkelt räkna ut sträckan genom kartan och grovt mäta den med måttband sen kan du beställa en gränsutvisning, ej av Lantmäteriet. Men beroende på förutsättningarna är det ju omöjligt att säga hur du går vidare, vi vet ju inte ens om gränsen är lagligen tillkommen.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Lägg upp din karta?

till att börja med tycker jag inte det finns mycket fog i dagsläget för att beskylla grannen.

jag uppfattar det som att TS fastighet bildades för 15 år sedan? Det finns enligt uppgift inga måttangivelser på aktuell gräns. Det betyder att gränsen inte tillkom i förrättningen för 15 år sedan utan är en äldre gräns. Enligt uppgift finns det heller inga gränsmarkeringar angivna i TS karta? Om det nu är en äldre gräns ska det ändå finnas em angivelse om markeringarna, tex grm ej återfunnen. Då är det ju även tänkbart att det inte finns koordinater. Gränsen är kanske helt enkelt inte känd och fastställd? Att grannens karta enligt uppgift har markeringar i gränsen behöver inte ändra på detta, här blir det lite snårigt och du bör därför lägga ut din karta till att börja med.

Finns det koordinater på din karta kan du ju enkelt räkna ut sträckan genom kartan och grovt mäta den med måttband sen kan du beställa en gränsutvisning, ej av Lantmäteriet. Men beroende på förutsättningarna är det ju omöjligt att säga hur du går vidare, vi vet ju inte ens om gränsen är lagligen tillkommen.
Med mitt underlag och grannens underlag så borde vi hitta de rör som finns. Jag vill ge grannen och mig själv möjligheten att finna det som ska finnas och det kan man bara göra genom att gå runt på tomterna. Vi finner säkert ut var gränserna går. Jag kommer inte att beskylla grannen, de är säkert lika förvånade som jag.

Men min ursprungsfundering var, vad gör vi sedan när vi fastställt gränserna. Servitut, hyra ut mark, sälja mark, återta mark? Eller kanske bara låta det vara som det är, men med vetskap om detta för framtida försäljningar och arv.
 
  • Gilla
pete_rask och 3 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Med mitt underlag och grannens underlag så borde vi hitta de rör som finns. Jag vill ge grannen och mig själv möjligheten att finna det som ska finnas och det kan man bara göra genom att gå runt på tomterna. Vi finner säkert ut var gränserna går. Jag kommer inte att beskylla grannen, de är säkert lika förvånade som jag.

Men min ursprungsfundering var, vad gör vi sedan när vi fastställt gränserna. Servitut, hyra ut mark, sälja mark, återta mark? Eller kanske bara låta det vara som det är, men med vetskap om detta för framtida försäljningar och arv.
Att grannen ev. har rör i aktuell gräns behöver inte betyda något om gränsen i fråga inte först fastställts. Från vad som framkommit i tråden hittills är det inte omöjligt men det är en spekulerat utifrån den bristfälliga information som finns.
 
Tror du fått alla svar du behöver men du missar en kritiskt viktig del. Involvera grannen.

Börja med råden du fått innan. Lämna GPSen hemma och mät med ett måttband/lasermätare från ditt kända rör till staketet. Ligger staketet på din mark eller ej?

Om staketet ligger på din mark så gå över till grannen och fråga om hen vet var gränsmarkeringarna ligger. Säg att du inte hittar dem, att du misstänker att staketet står fel och be om hjälp för att hitta dem. Leta upp dem tillsammans och passa på att involvera grannen i dina planer. Ge grannen TID att smälta problemet.
Människor behöver tid att processa en förändring annars blir det STOR risk för konflikt.

Konflikt innebär att grannen kommer fördröja, överklaga, fördyra och det drabbar i slutändan dig…

Hittar ni inte rören så är det dags att ta dit någon som kan hjälpa till eller tex beställa en nybyggnads karta och samtidigt nämna att gränsen är otydlig så kommer de nog ut och mäter. Be dem markera rören när de är där. Detta är nog det billigaste sättet och kartan behöver du ändå för grund till ett förhandsbesked eller bygglov.

Att betala lantmäteriet för nya rör är också ett alternativ. Att ta det i samband med en avstyckning är också möjligt men de lär inte genomföra en avstyckning av en villatomt utan ett förhandsbesked.
 
  • Gilla
Kjell K. och 2 till
  • Laddar…
När du skriver att den "blå pricken" rör sig när du rör dig så antar jag att du använder någon form av satelitnavigering, typ GPS, GLONASS eller Galileo. I tillägg till Daniel 109 svar att Lantmäteriet själva skriver ut att deras fastighetskarta ska tas med en nypa salt (framförallt gamla fastigheter), så är 5 m den tolerans man kan förvänta sig på vanliga mottagare som telefoner, etc. Det är inte ovanligt att se att "pricken" rör sig även fast mottagarenheten ligger still på t ex ett bord.
 
Om tomten är kvadratisk, kanske bara ta ett långt murarsnöre mellan dom två punkter du känner till, klipp av vid ena punkten, gå vinkelrät mot staketet så får du säkert en snabb fingervisning om det är fuffens på gång?
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
D Doc TG skrev:
När du skriver att den "blå pricken" rör sig när du rör dig så antar jag att du använder någon form av satelitnavigering, typ GPS, GLONASS eller Galileo. I tillägg till Daniel 109 svar att Lantmäteriet själva skriver ut att deras fastighetskarta ska tas med en nypa salt (framförallt gamla fastigheter), så är 5 m den tolerans man kan förvänta sig på vanliga mottagare som telefoner, etc. Det är inte ovanligt att se att "pricken" rör sig även fast mottagarenheten ligger still på t ex ett bord.
Jag laddade ned Lantmäteriets "Min karta" och vilken typ av satelitnavigering de har inkopplat vet jag inte.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Tror du fått alla svar du behöver men du missar en kritiskt viktig del. Involvera grannen.

Börja med råden du fått innan. Lämna GPSen hemma och mät med ett måttband/lasermätare från ditt kända rör till staketet. Ligger staketet på din mark eller ej?

Om staketet ligger på din mark så gå över till grannen och fråga om hen vet var gränsmarkeringarna ligger. Säg att du inte hittar dem, att du misstänker att staketet står fel och be om hjälp för att hitta dem. Leta upp dem tillsammans och passa på att involvera grannen i dina planer. Ge grannen TID att smälta problemet.
Människor behöver tid att processa en förändring annars blir det STOR risk för konflikt.

Konflikt innebär att grannen kommer fördröja, överklaga, fördyra och det drabbar i slutändan dig…

Hittar ni inte rören så är det dags att ta dit någon som kan hjälpa till eller tex beställa en nybyggnads karta och samtidigt nämna att gränsen är otydlig så kommer de nog ut och mäter. Be dem markera rören när de är där. Detta är nog det billigaste sättet och kartan behöver du ändå för grund till ett förhandsbesked eller bygglov.

Att betala lantmäteriet för nya rör är också ett alternativ. Att ta det i samband med en avstyckning är också möjligt men de lär inte genomföra en avstyckning av en villatomt utan ett förhandsbesked.
Jag håller med men jag har inte missat grannen, men det blir i nästa steg.

Min urspungsfråga var "Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?" Nu har jag lärt mig att jag kan göra mycket själv innan jag kopplar in Lantmäteriet. Bra med idéer och hjälp.

Vi (grannen och jag) kommer kanske fram till att endera av oss har vunnit eller förlorat några kvadratmetrar. Ok det är bra att veta. Men "Vad jag sedan ska göra vet jag inte.". Hyr man ut de felande kvm? Säljer? Servitut? Eller bara struntar att göra något, utan nöjer man sig att veta vad gränsen går.
 
  • Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag håller med men jag har inte missat grannen, men det blir i nästa steg.

Min urspungsfråga var "Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?" Nu har jag lärt mig att jag kan göra mycket själv innan jag kopplar in Lantmäteriet. Bra med idéer och hjälp.

Vi (grannen och jag) kommer kanske fram till att endera av oss har vunnit eller förlorat några kvadratmetrar. Ok det är bra att veta. Men "Vad jag sedan ska göra vet jag inte.". Hyr man ut de felande kvm? Säljer? Servitut? Eller bara struntar att göra något, utan nöjer man sig att veta vad gränsen går.
Det beror på vad du tänker göra med marken. Tänker du bygga och bo där själv? Skall du stycka av och sälja.
Om gränserna är bestämda och du vill göra en särskild gränsutmärkning på grund av att någon gränsmarkering har försvunnit så är det den som gör ansökan som betalar.
Är gränsen (kan ibland vara en punkt på en fastighet som inte blivit bestämd) inte bestämd så är det en fastighetsbestämning som skall göras, och då tar lantmätaren beslut om hur kostnaden skall fördelas utifrån nyttan.
Om nu staketet står på din mark och du vill lösa det på annat sätt än att be grannen flytta staketet (här kan det vara smart att kanske dela på kostnaderna för flytten av staketet om du vill ha god grannsämja), så är nog en fastighetsreglering det som är bäst över tid.
Det är en förrättning som lantmäterimyndigheten utför.

Hyra ut blir nog knepigt, bättre då att arrendera ut marken.
 
R
S Stefan HWH skrev:
Vill du ha en giltig karta får du betala för den, inte grannen.
Har tomt pinnar flyttats så är nog den som fått en större tomt i en primär situation.
lantmäteriet i en fastighetsbestämning gör rätt. Sätter ut på nytt i så fall.
Vad som händer sedan är deras problem och lösning.
Vet inte om vi pratar om olika saker, men om lantmäteriet kommer ut och reder upp en oklar gräns (gör en fastighetsbestämning) så delas kostnaderna mellan dem som anses ha nytta av den. "Kostnaderna för fastighetsbestämning ska fördelas mellan sakägarna efter vad som är skäligt."

Fastighetsbildningslagen kapitel 14 paragraf 10 https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/fastighetsbildningslag-1970988_sfs-1970-988

Att flytta gränsmarkeringar är så klart inte tillåtet och om det gjorts kanske man har grund för att få även sina egna kostnader täckta via skadestånd. Det är ju dock en helt annan fråga och jag har inte heller sett något som tyder på att så skulle vara fallet här.
 
Av bara ren nyfikenhet kollade jag upp mina papper igen på avstyckningen från 1912, där är det minst sagt luddiga uppgifter typ norr om landsvägen, rågångsstenar och liknande. Dessutom kallades den obebyggda marken för lägenhet rakt igenom. Har även dokument från 1952 där ny ägare begärde utsättning där då pinnarna slogs ner och är väl det som gäller idag, där blandas det hejvilt med benämningen lägenhet och fastighet.
 
Nissens Nissens skrev:
Med ett måttband och den kartan så borde det vara lätt…
Det förutsätter ju att dom där "dubb i sten" går att hitta.

TS har väl en enklare situation om han har "moderna" rör som är hittade.

Jag har f.ö hittat ett rör (som inte är blått) UNGEFÄR där gränsen borde gå (plus minus 10m) mot en av grannarna, det finns inte med på min karta, kanske ska testa det som nån annan gjort, begära ut pappren på den grannens mark och se om det finns med där.
 
De två rör jag hittade var metallrör målade röda. Jag fick mer info när jag beställde grannens information. Jag sände ett enkelt email till Lantmäteriet Kundcenter <kundcenter@lm.se>. De ska svara inom 2 dagar, vilket de gör.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Ring lantmäteriet de som mäta ut dina gränser. Sedan ta ett snack med din granne. Om han gjort fel eller om någon annan gjort det spelar ingen roll. Du äger en bit mark som finns dockumenterad som är din om inget annat har ändrats eller blivit sagt.
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.