D Daniel 109 skrev:
Det finns många vägar där det går att köra om även innom körfältet. Med din syn på saken är det totalt omkörningsförbud av cyklar på 2+1 vägar…..
Ingen cyklar på 2+1. Syns tydligt på Stravas Heat Maps, massa sträckor där det förut varit rätt mycket cykelpendling har plötsligt gått ner till noll efter ombyggnad. Och trafikverket är skidnöjda över att olyckorna försvunnit...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej som är mycket irriterande är när frakt och lastbilar parkerar på cykelbana så man tvingar ut i trafiken, när jag cyklar med barnen är det speciellt farligt. De får stå i körbanan förstås
Särskilt som det är stoppförbud för motorfordon där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Klart att du får fingret när du tutar, det är både farligt och olagligt, och dessutom helt meningslöst om du dessutom som du skriver alltid håller ut ordentligt!

När man tutar på en cyklist uppfattas det som "håll dig undan, här kommer jag och du har fan inte på vägen att göra!"

Om du inte visste det så är oskyddade trafikanter just oskyddade, vi hör alltså trafiken utan att den tutar på oss,

Jag kommer att fortsätta att ge fingret åt idioter som tutar för att försöka få mig att ramla i diket.
Att tuta innebär inte alltid att man jävlas. Man tutar ju för att uppmärksamma den andra trafikanten av hänsyn.
Och nej, det är inte olagligt, tvärtom faktiskt.
Sedan finns det såklart avarter där med, precis som hos alla andra. Tex cyklister som ger fingret.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jagf undrar hur många som gnällt i tyskland över schampomärket schwarzkopf......
DVs svartskalle
Schwarzkopf betyder inte svartskalle (trots att de ingående orden kan översättas till det). Det är ett efternamn.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jodå, det finns några.
Den första jag tänker på är väg 118 nordvästut från Kristianstad. 90-mötesväg.
Samma med väg 19 från E22 Nöbbelöv mot Degeberga.
Jag vet att det finns fler, men kan inte komma på var nu.
Degeberga ligger nästan söder ;)

Kstad-->>Helsingborg torr jag faktiskt alla är borta. Hlm kommun har fått bort alla. Men Helsingborg gjorde mördarfällor vid småorterna istället som skulle "rädda" liv men blev ju totalt livsfarliga. För att underlätta för cyklister. Tror de är kvar med.

Du kan inte mötas 2 personer inne i körfältet utan möter du en bil så måste en bil ut i vägren, och finns där cyklister så måste trafiken stanna upp totalt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ingen cyklar på 2+1. Syns tydligt på Stravas Heat Maps, massa sträckor där det förut varit rätt mycket cykelpendling har plötsligt gått ner till noll efter ombyggnad. Och trafikverket är skidnöjda över att olyckorna försvunnit...
Det finns faktiskt ett par våghalsar som ger sig ut på 2-1.
Finns en gubbe mot Perstorp som drar ut på 100 vägen istället för att ta cykelbanan. Problemet med denna gubben är att han vinglar då han har mycket packning och skiter fullkomligt i bilar.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Schwarzkopf betyder inte svartskalle (trots att de ingående orden kan översättas till det). Det är ett efternamn.
Den som försöker dra det kortet har väl tagit reda på att varumärket var startat efter Hans Schwarzkopf från Gdansk i polen? Född 1874.

Sen översätts det inte direkt svartskalle. Utan Svart huvud.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, den började ju med att du deklarerade att det var enkelriktat när det inte var det. Och min poäng är att man ska visa hänsyn oavsett åt vilket håll man cyklar.
Klart du alltid ska visa hänsyn men det är extra viktigt när man kör mot rött eller kör mot den rekommenderade färdriktningen. Notera jag lade till rekommenderade så din autism inte ska få frispel.
 
R Rkarlsson skrev:
Hans Schwarzkopf från Gdansk i polen? Född 1874.
Han kan omöjligen varit född i Gdansk i Polen 1874. Danzig var då lika tyskt som knackwurst. Att hävda något annat är ungefär lika ohistoriskt som att säga att jultomten (s:t Nikolaus) var från Turkiet.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att hävda något annat är ungefär lika ohistoriskt som att säga att jultomten (s:t Nikolaus) var från Turkiet.
Men......
Tomten kommer ju från Turkiet.
Skärmbild av Svenska Dagbladets artikel med rubriken "Tomten är från Turkiet" och textutdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.svd.se/tomten-ar-fran-turkiet

(Blev liiiite roligare med bilagorna som först inte kom med.)
 
Redigerat:
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han kan omöjligen varit född i Gdansk i Polen 1874. Danzig var då lika tyskt som knackwurst. Att hävda något annat är ungefär lika ohistoriskt som att säga att jultomten (s:t Nikolaus) var från Turkiet.
Okej, NUVARANDE Gdansk.
Nöjd nu då? Va va.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja. Tack!
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Men åter till cyklisterna.

Pratade lite landsvägscykel med en cykelentusiast till kompis häromdagen och han menade att belgisk kedja var det bästa sättet att cykla landsväg på om man är fyra eller fler. Man har då alltså två täter varav den ena går lite långsammare och den som ligger längst fram och drar i den snabba täten faller hela tiden av ut i den långsammare tills man är sist i den och åter växlar över till den snabba.

Att här prata om folk som vinglar omkring och är i vägen är bara löjligt (detsamma gäller säkerligen de flesta jobbpendlare också; de cyklar bara, de vinglar näppeligen omkring).

Men poängen var egentligen det där med dubbla täter, det är helt enkelt ett effektivt sätt att cykla i grupp på. Och som vi konstaterat sen länge i tråden så ger det ju också en kortare grupp cyklister att ta sig förbi än om de kört på en tät.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte TROTS krokig väg med dålig sikt, det är PÅ GRUND AV krokig väg med dålig sikt. De vill hindra dig att göra en farlig omkörning, eftersom du inte kan se om du har möte. Om de hade kört på ett led hade du förmodligen börjat köra om, då är omkörningssträckan dubbelt så lång eller tre gånger så lång som vid klungkörning på 2 eller 3 led och olyckan är då ett faktum om du har möte bakom kröken. Vem tror du det är som dör då? Du, föraren av den mötande bilen eller några av cyklisterna?
Är du en av dom cyklisterna?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Varför ska just cyklister vara de som anpassar sig hela tiden och varför ska anpassningen alltid vara att man inte får befinna sig på vägen elelr på GC-banan?
Om jag cyklar till jobbet (vilket jag gör för att spara pengar, vara snäll mot miljön, och bygga upp min hälsa inför framtiden) vill jag inte tvingas stanna och leda cykeln på 17 ställen, bara för att bilister och gående ska slippa visa hänsyn till sina medtrafikanter.

Varför ska just bilister få köra hur fort de vill och strunta i trafikregler som att anpassa hastigheten eller följa högerregeln (som även gäller gentemot cyklister!)?
Varför ska just gående slippa följa trafikreglerna och få drälla omkring hur de vill på en vägbana (vilket en GC-bana faktiskt är!) istället för att gå på vänster sida med hund/barn till vänster om sig, som lagen föreskriver?

Tyvärr går det ingen tävlingsbana eller väg med lite trafik till mitt jobb, men bygger du en lovar jag att använda den. Mellan Skoghall C och Våxnäs blir bra, tack!
Anna_H Anna_H skrev:
Varför ska just cyklister vara de som anpassar sig hela tiden och varför ska anpassningen alltid vara att man inte får befinna sig på vägen elelr på GC-banan?
Om jag cyklar till jobbet (vilket jag gör för att spara pengar, vara snäll mot miljön, och bygga upp min hälsa inför framtiden) vill jag inte tvingas stanna och leda cykeln på 17 ställen, bara för att bilister och gående ska slippa visa hänsyn till sina medtrafikanter.

Varför ska just bilister få köra hur fort de vill och strunta i trafikregler som att anpassa hastigheten eller följa högerregeln (som även gäller gentemot cyklister!)?
Varför ska just gående slippa följa trafikreglerna och få drälla omkring hur de vill på en vägbana (vilket en GC-bana faktiskt är!) istället för att gå på vänster sida med hund/barn till vänster om sig, som lagen föreskriver?

Tyvärr går det ingen tävlingsbana eller väg med lite trafik till mitt jobb, men bygger du en lovar jag att använda den. Mellan Skoghall C och Våxnäs blir bra, tack!
När får vi bilister köra hur fort vi vill och strunta i lagen?
Nu får du ta och lugna ned dig och sluta överdriva.

ibland är man så illa tvungen att anpassa sig, exempelvis när jag stöter på cyklister som skiter i rödljus m.m. Det är väl bara att gilla läget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.