anders07 anders07 skrev:
Ah, ok, det är ju högre efter 1:a juli...
Ja och räknar jag på det nu så är det enligt Skatteverket va en tusenlapp dyrare netto. Men det intressanta är ändå att jag väldigt uttryckligen bad om förmånsvärdet som skulle gälla EFTER 1 juli… jaja. Ingen annan bil blir billigare ändå
 
P
KristinaRT KristinaRT skrev:
Efter 40-50 mil behöver nog även föraren en paus, för att fylla på batterierna, varför inte låta de två sammanfalla?
Med två (minst) två förare så behöver man inte göra så värst lång paus. Det räcker med en minut för att byta förare. Lite längre pauser på en långresa tycker jag är trevligare att göra vid en bra restaurang eller en fin sevärdhet än vid bensin- och laddstationer.
Tesla har en stor och väl utbyggd infrastruktur av laddare, tror faktiskt inte det är några större problem att åka på långresa m en Tesla.
Jag har läst om svenskar som har rest med Tesla till Italien och tillbaka, så visst går det, men Teslas laddstationsnät är knappast lika tätt som bensinstationer, gissar jag. I så fall krävs det mer planering för långresa med elbil, även med en Tesla.

En annan anledning till att ha en laddhybrid är att försäkra sig om att man kan ta sig hemifrån även om laddningen av någon anledning inte fungerade över natten (t.ex. strömavbrott pga fel i elnätet eller pga utlöst säkring hemma).
 
P pmd skrev:
Med två (minst) två förare så behöver man inte göra så värst lång paus. Det räcker med en minut för att byta förare. Lite längre pauser på en långresa tycker jag är trevligare att göra vid en bra restaurang eller en fin sevärdhet än vid bensin- och laddstationer.

Jag har läst om svenskar som har rest med Tesla till Italien och tillbaka, så visst går det, men Teslas laddstationsnät är knappast lika tätt som bensinstationer, gissar jag. I så fall krävs det mer planering för långresa med elbil, även med en Tesla.

En annan anledning till att ha en laddhybrid är att försäkra sig om att man kan ta sig hemifrån även om laddningen av någon anledning inte fungerade över natten (t.ex. strömavbrott pga fel i elnätet eller pga utlöst säkring hemma).
Jag TROR att det främst är icke-elbilsförare som har räckviddsångest. Bortsett från om man ofta drar släp eller ofta kör långa sträckor. Körekonomin är ju svårslagen mot elbil. Men det är förstås upp till var och en hur man värderar den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Jag är inte elbilsägare (men har kört elbil och blev mycket förtjust), men jag har inte räckviddsångest utan snarare laddångest. Om laddningen inte fungerar hemma så kan det bli svårt att ta sig nånstans med en ren elbil.

Ibland blir ganska stora områden utan elektricitet i flera dygn pga stormar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är inte elbilsägare (men har kört elbil och blev mycket förtjust), men jag har inte räckviddsångest utan snarare laddångest. Om laddningen inte fungerar hemma så kan det bli svårt att ta sig nånstans med en ren elbil.

Ibland blir ganska stora områden utan elektricitet i flera dygn pga stormar.
Aha. Ja det problemet har inte jag men förstår dig annars. Sannolikt har du då inte heller nära till snabbladdare för du bor väl vackert istället för centralt låter det som…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
K koolla skrev:
Det kan ju inte stämma alls. Jag får ut en ID4 som tjänstebil/förmånsbil snart.
Det varierar utifrån förutsättningarna - biltyp, pris och inte minst bilens ålder.

Men utan några tillägg/avdrag får jag det nya förmånsvärdet till 5 120 för en ID.4 Tech registrerad efter 1/7.

Sen räknar jag inte enbart skatteeffekten på förmånsvärdet utan tänker att arbetsgivaren gör ett löneavdrag motsvarande bilens värde, alternativt åtminstone hypotetiskt ger dig motsvarande löneförhöjning om du avstår bilen om man så vill.
Så om man förutsätter att bilens faktiska värde motsvarar förmånsvärdet (vilket förvisso inte nödvändigtvis är fallet) och 50% marginalskatt blir effekten i plånboken ca. 100% av förmånsvärdet .

Privatleasing på ID.4 hittar jag för ca. 4 700 kr, men det är som du påpekar baspaketet med 1 000 mil/år och kanske inte med tech-paketet.
 
C cpalm skrev:
Det varierar utifrån förutsättningarna - biltyp, pris och inte minst bilens ålder.

Men utan några tillägg/avdrag får jag det nya förmånsvärdet till 5 120 för en ID.4 Tech registrerad efter 1/7.

Sen räknar jag inte enbart skatteeffekten på förmånsvärdet utan tänker att arbetsgivaren gör ett löneavdrag motsvarande bilens värde, alternativt åtminstone hypotetiskt ger dig motsvarande löneförhöjning om du avstår bilen om man så vill.
Så om man förutsätter att bilens faktiska värde motsvarar förmånsvärdet (vilket förvisso inte nödvändigtvis är fallet) och 50% marginalskatt blir effekten i plånboken ca. 100% av förmånsvärdet .

Privatleasing på ID.4 hittar jag för ca. 4 700 kr, men det är som du påpekar baspaketet med 1 000 mil/år och kanske inte med tech-paketet.
bra uträkning. Det som inte verkar klart för trådskaparen är eventuellt löneavdrag.
 
C
Det som är högst oklart för mig är var bonus-delen finns i regeringens s.k. bonus-malus-reform när förmånsvärdet går från 4 700 till 5 100 för en renodlad elbil. Kan inte se att det kan benämnas på annat sätt än ett Malus-Malus-system. Den riktiga pungsparken går till de som vill köra biogasdrivet, det är garanterat helt stendött nu.
 
C cpalm skrev:
Det som är högst oklart för mig är var bonus-delen finns i regeringens s.k. bonus-malus-reform när förmånsvärdet går från 4 700 till 5 100 för en renodlad elbil. Kan inte se att det kan benämnas på annat sätt än ett Malus-Malus-system. Den riktiga pungsparken går till de som vill köra biogasdrivet, det är garanterat helt stendött nu.
betydligt större höjning än så.
 
C
K koolla skrev:
betydligt större höjning än så.
Ja du ser, jag skrev till och med fel. Menade 3 700 till 5 100 :mad:
 
M
K koolla skrev:
Det kan ju inte stämma alls. Jag får ut en ID4 som tjänstebil/förmånsbil snart. Enligt offerten kostar den mig ca 3700kr brutto i förmånsvärde. Dvs ca 2200kr netto. Om du privatleasar motsvarande med tex 1500 mil (dvs begränsat också vilket ju även det är sämre) ligger det på ca 6200kr.
Om man kör mycket tjänstemil hämtar man igen en del då man ju får bättre betalt för privatmil. Men man får köra väldigt mycket för att hämta hem 4000kr per månad.
Du glömmer kostnaderna arbetsgivaren har för bilen om du fått ut alla de pengarna som höjd lön så ser kalkylen inte så bra ut längre. Det är klart behöver du en bil för att kunna utföra ditt arbete så kommer saken i annat läge, men om du bara skall använda den för privatkörning så blir den rätt dyr.
 
M
C cpalm skrev:
Det som är högst oklart för mig är var bonus-delen finns i regeringens s.k. bonus-malus-reform när förmånsvärdet går från 4 700 till 5 100 för en renodlad elbil. Kan inte se att det kan benämnas på annat sätt än ett Malus-Malus-system. Den riktiga pungsparken går till de som vill köra biogasdrivet, det är garanterat helt stendött nu.
Bonus-malus omfattar bara fordonsskatten inte förmånsvärdet. Dock så får du nersättning till värdet av motsvarande fossilbil så du slipper extra förmånsvärde på den betydligt dyrare elbilen.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
K koolla skrev:
Jag TROR att det främst är icke-elbilsförare som har räckviddsångest. Bortsett från om man ofta drar släp eller ofta kör långa sträckor. Körekonomin är ju svårslagen mot elbil. Men det är förstås upp till var och en hur man värderar den.
Så är det så klart, har du räckviddsångest skaffar du ju inte elbil.
 
Om du inte vill ha Tesla så är det bara Porsche Taycan och Audi E-tron kvar. Osäker på om Porschen går få med dragkrok dock.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Så är det så klart, har du räckviddsångest skaffar du ju inte elbil.
Menade första att räckviddsångesten verkar gå över när man skaffat elbil och lärt sig förutsättningarna.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.