35 694 läst · 303 svar
36k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Varför skiter du inte i vad dom vill och gör vad du själv vill???Magnus Filip skrev:Företaget där jag jobbar tar i år bort företagsbilarna.
Det blir billigare för dem att alla som är inom service och sälj har tjänstebilar istället. Anledningen är att bilarna skall tillbaka till företaget på helgerna och helstpå kvällen också. Det tar tid. De tar även för mkt tid att administrera. Tjänstebilar sköter föraren själv om det mesta. Även tycker de att företagsbilarna slits för hårt. Problem har det varit enligt revisor att några använt företagsbilarna lite väl mycket privat vilket är olagligt. Revisorn menar även att tjänstebilar sköts bättre.
Eftersom jag använder företagets bilar ibland måste jag också ha tjänstebil.
Vi får välja helt fritt vilken bil som helst och den skall vara eldriven. Ingen övre prisgräns finns, utan de kommer att se på totalkostnaden inkl. andrahandsvärde på 3 år. Vet ej vad den max.kostnaden är för det är inte beslutat om ännu. Men vet att enklaste Teslan kan gå igenom eftersom de har högt andrahandsvärde.
Möjligen laddhybrid om man kan argumentera för det.
Har inte haft bil på över 10 år och kan eller vet noll om bilarna idag. Jag brukar låna bil av en bilverkstad när jag inte kan cykla eller åka buss.
Har tre barn och ett släp på 1500 kg. Vill helst ej ha Tesla för det kan verka lite skrytsamt.
Vet någon någon bra bil? Säkert finns här många bilintresserade. Måste kunna lasta 500 kg minst.
Ej bakhjulsdrift för då kan jag inte ta mig till sommarstället.
Ta ett snack med chefen och säg att du kan tänka dig en personalbil och tar cykeln till jobbet.
Att bli påtvingad en förmånsbil låter i mina öron som någon man inte kan/får göra som arbetsgivare.
Att bli påtvingad en förmånsbil låter i mina öron som någon man inte kan/får göra som arbetsgivare.
De är så mycket de som arbetsgivare inte får göra. T.ex. bjuda på julgåvor och för fina och för dyra konferenser eller alla får bjuda med partner en helg och på någon halvaktig konferens och de står för allt. En del skulle man behöva ta upp som förmånsvärde i deklarationen. Om det överskrider något belopp per år, är det 500 kr? Så här var det på en tidigare arbetsgivare. Skulle man ha klagat?S StevieGee skrev:
Verkligheten ser ibland annorlunda ut.
För företaget blir det varken dyrare eller billigare att ha erbjuda dig en företagsbil kontra förmånsbil. Du betalar ju förmånsvärdet till Skatteverket.
Möjligtvis kan det ju bli så att de måste upplåta en parkeringsplats om ni inte har sådana vid kontoret.
Hur kommer ni förresten bli ersatta för tjänstekörning när ni laddar hemma?
Möjligtvis kan det ju bli så att de måste upplåta en parkeringsplats om ni inte har sådana vid kontoret.
Hur kommer ni förresten bli ersatta för tjänstekörning när ni laddar hemma?
Det är ju inte förmånsvärdet man betalar till Skatteverket, utan skatten på en fiktiv inkomst som motsvarar förmånsvärdet. Jag har fått känslan av att många missuppfattat detta när man ser hur de räknar i sina kalkyler nu efter att förmånsvärdena ökat.
Det är administrationen som de sparar mkt pengar på. Vi får sedan själva hålla reda på service, däck osv, och tanka och tvätta m.m.S StevieGee skrev:För företaget blir det varken dyrare eller billigare att ha erbjuda dig en företagsbil kontra förmånsbil. Du betalar ju förmånsvärdet till Skatteverket.
Möjligtvis kan det ju bli så att de måste upplåta en parkeringsplats om ni inte har sådana vid kontoret.
Hur kommer ni förresten bli ersatta för tjänstekörning när ni laddar hemma?
Elen som vi laddar med hemma sker via min nya billaddare (snart) som är internetuppkopplad. Den känner av att det är rätt bil som laddas och fakturan på den elen kommer att faktureras automatiskt och elektroniskt till företaget. De har tänkt på allt för de är 100% proffs på allt och otroligt effektiva. Det går inte att komma med nåt, det har de i så fall redan tänkt på. Man följer med bara och gör som de säger.
Som privat arbetsgivare kan man väl göra nästan vad som helst? Jag gissar att man antingen får acceptera att skaffa en förmånsbil eller få andra arbetsuppgifter som inte innebär någon bilåkning.S StevieGee skrev:
Stämmer, på gott och ont. För det mesta på gott här, än så länge. De gör precis som de vill faktiskt. Men de kör inte över på något oschysst sätt i alla fall.useless skrev:
Efter en semester var matsalen borta. Istället hade de ingått ett avtal med ett café intill och fixat Rikskort. Så vi lunchar där istället. Faktiskt helt ok. och gott att få serverat en riktig lagad lunch varje dag. Vill man värma medhavd mat finns ett pentry kvar på företaget, men ingenstans att sitta, förutom vid skrivbordet.
En annan gång rev de bort kontorsrummen. Nu har man varsitt skåp med hjul som man drar till ledigt skrivbord. Helt ok. och det är mer kontakt med alla nu.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
70 tkr i rent bidrag. Rätt mycket bonus tycker jag.C cpalm skrev:Det som är högst oklart för mig är var bonus-delen finns i regeringens s.k. bonus-malus-reform när förmånsvärdet går från 4 700 till 5 100 för en renodlad elbil. Kan inte se att det kan benämnas på annat sätt än ett Malus-Malus-system. Den riktiga pungsparken går till de som vill köra biogasdrivet, det är garanterat helt stendött nu.
Att gasbilar inte är särskilt gynnade beror på att de trots allt släpper ut rätt mycket CO2.
Självklart! Skrev lite för snabbt och otydligt..W witten skrev:
Förmånsvärdet adderas på bruttolön och därifrån beräknas skatten som sedan dras av från bruttolön.
Brukar säga till folk att räkna med 50% så de inte blir besvikna. Tjänar man väldigt mycket så kan det såklart bli ännu högre..
Det är ju skillnad på naturgas och biogas. Kan man inte ha en sensor i bilen som är uppkopplad till skatteverket så att man bara behöver betala extraskatt när man kör på naturgas?Nötegårdsgubben skrev: