MathiasS MathiasS skrev:
mjae nu låter det som att du missat regeln för lätta släp Anders. Du får alltid dra ett lätt släp även bakom en 3500kg bil på B. Väger släpet mer än 750 måste du dock addera totalvikterna.
Näej, va...?
Totalvikten för ekipaget på ett B körkort får aldrig vara över 3500 kg som jag har förstått reglerna...

Enligt Trasportstyrelsen:
Med körkortsbehörigheten B får du bland annat köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Lägger du på ett släp ingår det i totalvikten.
 
anders07 anders07 skrev:
Näej, va...?
Totalvikten för ekipaget på ett B körkort får aldrig vara över 3500 kg som jag har förstått reglerna...

Enligt Trasportstyrelsen:

Lägger du på ett släp ingår det i totalvikten.
I stand corrected! :surprised:
Hittade detta på ett annat forum (men jag verkar ju vara långt ifrån ensam om att ha missförstått):

Fråga:
Hej, har en fråga om släpvikt.

Min bil har totalvikt 3010 kg
Släpet har totalvikt 750 kg
Sammanlagt 3760 kg
Detta är tillåtet på vanligt B-körkort (alltså ej utökat, ej BE)?

Svar:
Hej!
Ja det är tillåtet med B-behörighet då man alltid får dra ett lätt släp med max totalvikt på 750 kg. Detta oavsett om den sammanlagda totalvikten på bil och släp överstiger 3500 kg.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
I stand corrected! :surprised:
Hittade detta på ett annat forum (men jag verkar ju vara långt ifrån ensam om att ha missförstått):

….men det är ändå bättre att tro att man inte får än tvärtom och åka på en olovlig körning om man kör något man inte får!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
S
anders07 anders07 skrev:
Näej, va...?
Totalvikten för ekipaget på ett B körkort får aldrig vara över 3500 kg som jag har förstått reglerna...

Enligt Trasportstyrelsen:

Lägger du på ett släp ingår det i totalvikten.
se inlägg #68
 
P
S STB skrev:
Jag tror de flesta har uppdateringar OTA numera. Det känns inte så viktigt eftersom man redan tidigare fick uppdateringar så fort bilen var på verkstad. Förmodligen var Tesla tvungna att ha det eftersom de från början hade buggig och outvecklad mjukvara.
Efter att ha svurit över buggig mjukvara i nya bilar i över tio år så tvivlar jag på att Tesla kan vara sämre på mjukvara än de traditionella biltillverkarna. ;)

Systemuppdateringar vill man i allmänhet ha så snabbt som möjligt och en elbil behöver väl inte besöka en verkstad lika ofta som en fossilbil?
Det är nog rimligt att anta att de flesta elbilar kan fjärruppdatera numera, och jag skulle inte välja en som saknar den finessen.
Ja, här är Tesla helt klart i framkant. Jag har länge funderat på att skaffa en dashboard cam, men nästan alla bilar idag har redan en inbyggd kamera. Varför kan man inte spara dessa bilder? Rent teoretiskt behövs bara ett USB-minne och lite mjukvara.
Biltillverkarna är kanske lite rädda för att anklagas för att uppmana sina kunder att bryta mot kamerabevakningslagen, men den troligaste förklaringen är nog att de vill spara pengar och det behövs ju ingen inspelning eftersom kamerorna är till för att underlätta körningen.
Mycket bra fråga. Det kostar mycket för miljön att bryta råvaror och tillverka batterier. Det måste jämföras med bensinen till en bensinbil. Väldigt, väldigt grovt kan man säga att ett batteri har betalat sin miljöbelastning (räknat i koldioxid) då bilen färdats 100 gånger sin maximala räckvidd på batteridrift. Detta jämfört med en bensinbil och att man laddar med Svensk el som nästan är koldioxidfri. För en elbil med 50 mils räckvidd innebär det alltså 5000 mil vilket tar 2 eller 3 år för en medelsvensson.
Ju mindre man kör desto mindre miljöbelastning. (Allra minst om man inte kör den alls). Med ditt resonemang och exempel ovan skulle man få negativ miljöbeslastning efter 5000 mil, vilket förstås är orimligt.

Det måste finnas något mer antagande i premissen som jag inte förstår.
En korrekt använd laddhybrid kommer i 99% av fallet vara mer miljövänlig än både en bensinbil och en elbil.
En laddhybrid som i stort sett aldrig använder förbränningsmotorn är ju i praktiken en elbil. Även här fattas det något för att jag ska förstå resonemanget.

F.ö. så är det en laddhybrid jag kommer att köpa när jag nån gång gå över till eldrift. Mina körvanor har drastiskt ändrats till en betydligt lägre årlig körsträcka så det skulle gå bra med en ren elbil, men jag vill inte avhända mig bekvämligheten att kunna köra långt utan långa laddstopp.
(Det utesluter tyvärr Tesla. :( )
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M
Har inte läst hela tråden - men inte kan en arbetsgivare tvinga dig till att ha förmånsbil och samtidigt sänka din lön samt höja din skattbara inkomst (förmånsskatten).

arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla de verktyg du behöver i arbetet, även om ni kan alltid komma överens om en alternativ lösning. T ex att du får använda privat bil mot ersättning från arbetsgivaren.

tänkte eftersom du skrev att du inte haft bil på 10 år, så kanske en nettoutgift/-förlust på 5000:-/mån för att det ska bli billigare för företaget inte är något du eftersträvar?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Angående OTA uppdateringar så är det långt ifrån alla som har det... VW ID.x t.ex. har det inte ännu (sks komma) och BMW är det bara X5 45e och kommande iX6 som har/ska ha.

Mercedes har det men inte en komplett just nu så verkstaden kan bli aktuell för vissa funktioner...
 
S STB skrev:
Jag tror de flesta har uppdateringar OTA numera. Det känns inte så viktigt eftersom man redan tidigare fick uppdateringar så fort bilen var på verkstad. Förmodligen var Tesla tvungna att ha det eftersom de från början hade buggig och outvecklad mjukvara..
Det är väl inte så många andra som har OTA? Jag har nog bara sett en handfull.

Jag tycker det är kanon. Hade jag bara kunnat uppdatera min Tesla på verkstad hade jag gått miste om ett drygt 15-tal uppdateringar eller så under tiden jag haft den. Det har varit blandat nya funktioner och olika förbättringar. Den hade tex inte daschcam när jag skaffade den.

En uppdatering gav tex mer effekt till motorerna efter att de anpassat styralgoritmerna utefter att de fått mer statistiskt underlag för att se hur mycket de vågar belasta batterierna.

En annan uppdatering förbättrade bromseffekten, vilket potentiellt besparade en återkallse med vändan till verkstaden det innebär. Vill man vara elak kan man hävda att det var outvecklad mjukvara från början, men gosse då har jag värre exempel från andra bilmärken jag haft.
 
KristinaRT
P pmd skrev:
F.ö. så är det en laddhybrid jag kommer att köpa när jag nån gång gå över till eldrift. Mina körvanor har drastiskt ändrats till en betydligt lägre årlig körsträcka så det skulle gå bra med en ren elbil, men jag vill inte avhända mig bekvämligheten att kunna köra långt utan långa laddstopp.
(Det utesluter tyvärr Tesla. :( )
Efter 40-50 mil behöver nog även föraren en paus, för att fylla på batterierna, varför inte låta de två sammanfalla? Tesla har en stor och väl utbyggd infrastruktur av laddare, tror faktiskt inte det är några större problem att åka på långresa m en Tesla.
Övriga märken etc kan jag inte svara på hur det fungerar…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Ju mindre man kör desto mindre miljöbelastning. (Allra minst om man inte kör den alls). Med ditt resonemang och exempel ovan skulle man få negativ miljöbeslastning efter 5000 mil, vilket förstås är orimligt.
Det måste finnas något mer antagande i premissen som jag inte förstår.
Det är egentligen ganska enkelt, men jag trasslar kanske till det. Jag jämför alltså 3 bilar: Elbil, Laddhybrid och Bensinbil. När de 3 kommer ut från fabriken har jag helt enkelt ignorerat alla gemensamma komponenter och fokuserat på miljöbelastningen från batteritillverkningen. Elbilen ligger fabriksny på samma miljöbelastning som bensinbilen har efter 5000 mil. Min förenklade kalkyl sätter miljöbelastningen för el till noll. Alltså har elbilen och bensinbilen samma miljöbelastning då båda kört 5000 mil. Därefter fortsätter bensinbilen smutsa ner men elbilen ligger konstant på samma nivå.

En laddhybrid startar fabriksny på en nivå som kanske motsvarar 500 mil av bensinbilen. Därefter beror det på hur den körs, men med mitt körmönster som pendlar samma sträcka till jobbet och sällan gör långresor så ligger bensinförbrukningen väldigt lågt. Jag kommer aldrig någonsin att köra över 4500 mil på bensin. Därför kommer jag aldrig upp i elbilens startnivå.

Jag har gjort massor av förenklingar. Eftersom alla ingående parametrar har stora osäkerheter så spelar förenklingarna inte så stor roll. Slutsatsen är ändå att en korrekt körd laddhybrid alltid vinner med Svensk elmix.
 
C cpalm skrev:
Precis. Med de nya förmånsbilsreglerna blir enbart förmånsvärdet ofta högre än vad det kostar att privatleasa samma bil. Så det är ju på riktigt en förlustaffär för den anställde om det inte kompenseras med en lönehöjning.
Det kan ju inte stämma alls. Jag får ut en ID4 som tjänstebil/förmånsbil snart. Enligt offerten kostar den mig ca 3700kr brutto i förmånsvärde. Dvs ca 2200kr netto. Om du privatleasar motsvarande med tex 1500 mil (dvs begränsat också vilket ju även det är sämre) ligger det på ca 6200kr.
Om man kör mycket tjänstemil hämtar man igen en del då man ju får bättre betalt för privatmil. Men man får köra väldigt mycket för att hämta hem 4000kr per månad.
 
  • Gilla
Martin C2
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Efter 40-50 mil behöver nog även föraren en paus, för att fylla på batterierna, varför inte låta de två sammanfalla? Tesla har en stor och väl utbyggd infrastruktur av laddare, tror faktiskt inte det är några större problem att åka på långresa m en Tesla.
Övriga märken etc kan jag inte svara på hur det fungerar…
Övriga märken kommer få ladda hos Tesla snart. Men alla laddar inte lika snabbt däremot.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
K koolla skrev:
Det kan ju inte stämma alls. Jag får ut en ID4 som tjänstebil/förmånsbil snart. Enligt offerten kostar den mig ca 3700kr brutto i förmånsvärde. Dvs ca 2200kr netto. Om du privatleasar motsvarande med tex 1500 mil (dvs begränsat också vilket ju även det är sämre) ligger det på ca 6200kr.
Om man kör mycket tjänstemil hämtar man igen en del då man ju får bättre betalt för privatmil. Men man får köra väldigt mycket för att hämta hem 4000kr per månad.
Måste vara den allra billigaste modellen då utan extrautrustning, eller?
 
anders07 anders07 skrev:
Måste vara den allra billigaste modellen då utan extrautrustning, eller?
Nej men offerten är från maj. Det är en Tech, dvs det näst högsta paketet plus dragkrok. Nu heter de inte så längre däremot verkar det som.
Se bild kring beräkning. Elbil ger ju 70.000kr i miljöbilspremie så den verkar räknas bort (låter skumt)
 
  • Bild på en bilförmånsberäkning för en ID.4 Tech elbil, som visar nybilpris, förmånsgrundande pris och månadskostnader inklusive förmån och fordonsskatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K koolla skrev:
Nej men offerten är från maj. Det är en Tech, dvs det näst högsta paketet plus dragkrok. Nu heter de inte så längre däremot verkar det som.
Se bild kring beräkning. Elbil ger ju 70.000kr i miljöbilspremie så den verkar räknas bort (låter skumt)
Ah, ok, det är ju högre efter 1:a juli...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.