Grävde en grop innan regnet för att se hur marken hanterar vatten. Typiskt dåligt verkar det som, just där jag ska gjuta platta. Kanske inte spelar så stor roll att Cementa-gate kommer göra att det inte blir någon platta i alla fall...
En nyligen grävd grop med stillastående vatten och lös jord omgiven av gräs och grönska, vilket indikerar dålig dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen höll jag på att såga till hyllplan till skafferiet, och tyckte sågen kärvade i sänkmekanismen. Det är inte så bra eftersom utan sänk är det ju inte ens en såg. Borde heta "om sänk så såg" för att det ska vara logiskt stringent... :thinking: Felet är alltså att efter man tryckt ner bladet så fastnar det så pass att man måste hjälpa den för att komma upp igen.

Hursomhelst, plockade isär härket och såg inget som kärvade. När den väl var isär så städade jag rent, och sågen slutade kärva. Sen när jag plockat ihop den igen kärvade den bara en aning mindre... [pistol mot huvudet-emoji].

Någon mer som varit med om liknande? Det känns som att en för in isärplockning fortfarande osynlig del av fast-fix-mekanismen behöver smörjas. Får plocka isär den från andra hållet imorgon, så kanske jag ser problemet. Kanske slänga ett öga på AvE:s teardown först, så jag inte får en fjäder i ögat och ett hål i plånboken.
 
  • Nermonterad cirkelsåg med delar och verktyg utspridda på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Grävde en grop innan regnet för att se hur marken hanterar vatten. Typiskt dåligt verkar det som, just där jag ska gjuta platta. Kanske inte spelar så stor roll att Cementa-gate kommer göra att det inte blir någon platta i alla fall...
[bild]
Sen höll jag på att såga till hyllplan till skafferiet, och tyckte sågen kärvade i sänkmekanismen. Det är inte så bra eftersom utan sänk är det ju inte ens en såg. Borde heta "om sänk så såg" för att det ska vara logiskt stringent... :thinking: Felet är alltså att efter man tryckt ner bladet så fastnar det så pass att man måste hjälpa den för att komma upp igen.

Hursomhelst, plockade isär härket och såg inget som kärvade. När den väl var isär så städade jag rent, och sågen slutade kärva. Sen när jag plockat ihop den igen kärvade den bara en aning mindre... [pistol mot huvudet-emoji].

Någon mer som varit med om liknande? Det känns som att en för in isärplockning fortfarande osynlig del av fast-fix-mekanismen behöver smörjas. Får plocka isär den från andra hållet imorgon, så kanske jag ser problemet. Kanske slänga ett öga på AvE:s teardown först, så jag inte får en fjäder i ögat och ett hål i plånboken.
Tråkigt, hoppas du får till felet. Nästa gång får du överväga att köpa bättre kvalitet. Du vet, buy once, cry once ;)
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tråkigt, hoppas du får till felet. Nästa gång får du överväga att köpa bättre kvalitet. Du vet, buy once, cry once ;)
Jo, Mafell bla bla... Sågen är sju år gammal utan minsta service, så det känns ganska bra ändå.
 
jonmo jonmo skrev:
Jo, Mafell bla bla... Sågen är sju år gammal utan minsta service, så det känns ganska bra ändå.
:p Jag skojar. Men en privatanvänd såg ska inte gå sönder/slitas ut mekaniskt på sju år. Du får lägga upp fler bilder när du plockar isär så går det kanske att spekulera i vad som hänt och hur det ska repareras (y)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ska verkligen göra! Ser att min emoji inte kom med, är såklart helt med på att du bara var lite seriös :D
 
Jobbat som man får göra när de dedikerade snickeriutrymmena lyser med sin frånvaro. Här tillverkas ett skafferi. Frun är mycket nöjd!
Pågående arbete med att bygga ett skafferi, trädetaljer hålls ihop med klämmor på ett hemgjort arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Rickard.
Plockat fram min rosa etikettskrivare och gjorde klart sista detaljen på min nya 3fasslinga i garaget. Skönt att slippa springa runt med motorkabeln och koppla i och ur olika maskiner (y) En tänd röd lampa och en grå strömbrytare för 3 fas med etikett på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Någon mer som har problem med att när man bär dubbelhölster så sticker den nedre kniven i vaden?
Jag gjorde en mockup med en Eldris och fästclipet från en standard Morakniv. Funkar bra!
Dubbelhölster med Morakniv och Eldris fäst med clip på svart byxmidja, verktygsproblem löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 5 till
  • Laddar…
Skorsten till kaminen på bon har ivägen för fotplåten.
Började kapa med vinkelkap.. Kändes sådär med veden under samt veckor av torka. :thinking:
Efter lite muttrande kom jag på, tigersågen :love:
Skorsten som sticker ut ovanför en staplad vedhög, med kapad fotplåt på husväggen och en stege bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nånstans har det fastnat lite från de hetarbets utbildningar man gått under åren.
2h efterbevakning (y):cool:

Kamin ska bort helt och ersättas av en luftluft på sikt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Skorsten till kaminen på bon har ivägen för fotplåten.
Började kapa med vinkelkap.. Kändes sådär med veden under samt veckor av torka. :thinking:
Efter lite muttrande kom jag på, tigersågen :love:
[bild]
Nånstans har det fastnat lite från de hetarbets utbildningar man gått under åren.
2h efterbevakning (y):cool:

Kamin ska bort helt och ersättas av en luftluft på sikt.
Minns fortfarande när jag bytte tak semsetern 2012 och skulle plocka bort takstegen som var bultad igenom sticketaket. Det var j**ligt varmt och torrt kan jag tillägga. Jag kom så långt att jag var på väg upp med kabel och vinkelslip på ställningen innan jag insåg det idiotiska och hämtade en bågfil istället.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Hennke85 Hennke85 skrev:
Minns fortfarande när jag bytte tak semsetern 2012 och skulle plocka bort takstegen som var bultad igenom sticketaket. Det var j**ligt varmt och torrt kan jag tillägga. Jag kom så långt att jag var på väg upp med kabel och vinkelslip på ställningen innan jag insåg det idiotiska och hämtade en bågfil istället.
Kom tänka på en egen upplevelse av att läsa din där du ändå valde rätt.
Jag såg en smed plocka fram vinkelslipen och köra på för fullt på ett tak med ≈400m3 cellplast helt öppet. Som tur var hade han tagit en skräp eps-skiva för att skydda xps skivorna på toppen ;)

Intressant minst sagt.
 
Redigerat:
FreQa FreQa skrev:
Någon mer som har problem med att när man bär dubbelhölster så sticker den nedre kniven i vaden?
Jag gjorde en mockup med en Eldris och fästclipet från en standard Morakniv. Funkar bra!
[bild]
Och så här blev den när jag popnitade ihop skidan till Eldris och fästclipet.
Verktygshölster fäst vid svarta arbetsbyxor innehåller en kniv, skruvmejsel och passare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter så pass tajt ihop så jag kunde knäppa ihop nedre remmen som är för dubbelhölster så nu sitter den nära benet.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Lekte vidare med stativet för nya fräsen. I hålprofilen som är 100x100 blir det 3dprintade lådor är tanken… perfekt att fylla med skrot ;)

körde med pulsern @1hz idag på tig-svetsen. Väldigt smidigt… och egna projekt är ju perfekta att gräva i inställningarna. De är som rymdskepp de små nya invertersvetsarna.
 
  • Svetsfog på en stålprofil med iriserande färger från TIG-svetsning vid låg frekvens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svetsfog med jämn pulsad svets på ett stålstativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldelar av stativ för fräs, med svetsade stångkonstruktioner och 3D-printad låda i hålprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alltgår och 12 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Plockat fram min rosa etikettskrivare och gjorde klart sista detaljen på min nya 3fasslinga i garaget. Skönt att slippa springa runt med motorkabeln och koppla i och ur olika maskiner (y) [bild]
genialt med lampan
 
Rickard.
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
genialt med lampan
Genialt vet jag inte men det är resultatet av viss självinsikt i alla fall. Utan lampa eller likvärdig lösning fanns det ingen poäng att betala för brytaren ;)

Jag är väldigt nöjd med lösningen och tyckte den kunde vara värd att visa upp ifall någon mer var intresserad av att t ex barnsäkra (vilket var huvudanledningen) garaget/verkstaden, lampan är väldig svår att missa (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.