Skruvade ihop de två kvarvarande odlingslådorna. Ska klä dem med platonmatta på insidan också så får vi se om de hinner bli redo till nästa säsong. Tillverkade av råspont som är målade med falu rödfärg. Tänkte ställa dem på små markstenar i hörnen ovanpå markduk och sen täcka mellan lådorna med träflis. Ska bli spännande att se hur länge de håller med tanke på att de inte är tryckimpregnerade.
Två rödmålade odlingslådor av råspont på en solig gräsmatta, med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också påbörjat Operation Vallgrav 2.0. Vi lät gräva upp hela trädgården när avloppet ut till gatan pajade i höstas och eftersom det blev så hastigt missade jag några rör som jag kommit på att jag vill ha i efterhand. Med tanke på höstens fakturor är jag alldeles för snål för att inte gräva kompletteringarna för hand…
Odlingslåda av råspont vid grävd ränna i en trädgård med utemöbler och blommande buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fadai
Klaugust Klaugust skrev:
Skruvade ihop de två kvarvarande odlingslådorna. Ska klä dem med platonmatta på insidan också så får vi se om de hinner bli redo till nästa säsong. Tillverkade av råspont som är målade med falu rödfärg. Tänkte ställa dem på små markstenar i hörnen ovanpå markduk och sen täcka mellan lådorna med träflis. Ska bli spännande att se hur länge de håller med tanke på att de inte är tryckimpregnerade.
[bild]
Har också påbörjat Operation Vallgrav 2.0. Vi lät gräva upp hela trädgården när avloppet ut till gatan pajade i höstas och eftersom det blev så hastigt missade jag några rör som jag kommit på att jag vill ha i efterhand. Med tanke på höstens fakturor är jag alldeles för snål för att inte gräva kompletteringarna för hand…
[bild]
Om du låter lådornas botten ha markkontakt får du bättre microliv i odlingarna = levande jord.
 
Fadai Fadai skrev:
Om du låter lådornas botten ha markkontakt får du bättre microliv i odlingarna = levande jord.
Det låter vettigt. Tänkte nog bara ha markduk mellan lådorna (i gångarna) och under själva träsargerna (för att träet inte ska vila på en massa gräs och förkorta livslängden.) Inne i lådorna kan jag ju dock skippa markduken.

Jag har sett ett tips om att bottna lådorna med en massa grenar osv från när man klipper häcken exempelvis för att spara in lite på all jord som annars krävs för att fylla lådorna, vad säger forumet om det?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Det låter vettigt. Tänkte nog bara ha markduk mellan lådorna (i gångarna) och under själva träsargerna (för att träet inte ska vila på en massa gräs och förkorta livslängden.) Inne i lådorna kan jag ju dock skippa markduken.

Jag har sett ett tips om att bottna lådorna med en massa grenar osv från när man klipper häcken exempelvis för att spara in lite på all jord som annars krävs för att fylla lådorna, vad säger forumet om det?
Är lite som en kompost och odlingslåda i ett. Kommer att sjunka ihop med tiden men ger ju lite luft i botten till en början. Blir bra jord efter (lång) tid. Kanske blir något torrare i lådorna om det agerar dränerande lager. Skulle jag fylla med trä hade jag nog satsat på flis. Tänker mig att massa jord rinner ner mellan grenarna under första ordentliga regnvädret annars.

Med trä under jord kan man få svamp, har jag förstått. Spelar kanske ingen roll, men det kan ploppa upp några svampar då och då.
 
Fadai
Klaugust Klaugust skrev:
Det låter vettigt. Tänkte nog bara ha markduk mellan lådorna (i gångarna) och under själva träsargerna (för att träet inte ska vila på en massa gräs och förkorta livslängden.) Inne i lådorna kan jag ju dock skippa markduken.

Jag har sett ett tips om att bottna lådorna med en massa grenar osv från när man klipper häcken exempelvis för att spara in lite på all jord som annars krävs för att fylla lådorna, vad säger forumet om det?
Passa på redan i sommar/höst och släng trädgårdsrens (inte ”levande ogräs), grönsaksrens, gräsklipp och småkvistar i, så har du en rätt bra jord till våren.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Bara tittat på den och funderat över om min vintergarderob är anpassad för vad som väntar enligt Bondepraktikan, när Rönnen ser ut så här:
[bild]
Vi funderar på att bunkra ved och köpa nån extra gasolvärmare.. kanske även en l/l pump..;)

Vårt träd har aldrig varit så tungt av bär.. :oops:
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Skruvade ihop de två kvarvarande odlingslådorna. Ska klä dem med platonmatta på insidan också så får vi se om de hinner bli redo till nästa säsong. Tillverkade av råspont som är målade med falu rödfärg. Tänkte ställa dem på små markstenar i hörnen ovanpå markduk och sen täcka mellan lådorna med träflis. Ska bli spännande att se hur länge de håller med tanke på att de inte är tryckimpregnerade.
[bild]
Har också påbörjat Operation Vallgrav 2.0. Vi lät gräva upp hela trädgården när avloppet ut till gatan pajade i höstas och eftersom det blev så hastigt missade jag några rör som jag kommit på att jag vill ha i efterhand. Med tanke på höstens fakturor är jag alldeles för snål för att inte gräva kompletteringarna för hand…
[bild]
De håller nog ok :cool: många vägrar impregnerat i närheten av odlingar.

Du kan bottna dina lådor med tidningspapper/wellpapp.. jag brukar samla reklam själv :) det får man mycket.. skippar de blanka reklamtidningarna men tar de som är typ som expressen/Aftonbladet

Lägg ett par lager sånt i botten. Täck in all öppen jord (noga i hörnen).. och sedan kan du antingen välja jord, grenar., löv.. vad du nu vill ha (y)

Wellpappen o tidningarna ser till att hålla ogräset i mörker ett tag extra., och det komposteras av sig själv på nått år..

Jag själv bottnade mina sedan med grenar o kvistar i olika dimensioner (för de skulle murkna olika snabbt).. sedan fyllde vi med jord.. varje år har vi fått fylla på med 1,5 säck jord.. en del pga att det sjunkit helt enkelt och en del pga att vi ryckt ur växter med jordklumpar :cool:
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Om du låter lådornas botten ha markkontakt får du bättre microliv i odlingarna = levande jord.
Ja men det gäller att hålla koll på inträngande rötter från omgivningen. Vi gjorde så i en skogskant och var sedan tvingade efter ett år att sätta in avskiljande pallar under, för hela bädden bestod av rottrassel !
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja men det gäller att hålla koll på inträngande rötter från omgivningen. Vi gjorde så i en skogskant och var sedan tvingade efter ett år att sätta in avskiljande pallar under, för hela bädden bestod av rottrassel !
Törstiga träd är inte att leka med..
 
halper halper skrev:
Låter vettigt! Jag har fyllt upp med gamla betongplattor i botten på en upphöjd låda bara för att inte behöva hälla i hundratals liter jord.
Såg på Youtube en vad man nu ska kalla det, vi kallar det odlare. Han fyllde med grova grenar, kvistar och lite allt möjligt fast organiskt innan han fyllde upp med jord.

Han visade hur det såg ut i en sådan låda efter vad jag minns något år, det kryllade av liv I jorden under odlingen.

Så det kan vara ett litet tips om man har stora lådor.


Själv har man vertikalskurit nya husets gräsmatta för första gången.
Resultatet
Närbild av en hård sammanpackad bunt av dött gräs och rötter, resultat av vertikalskärning av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då har jag endå kört 2 gånger tidigare med en sån där maskin med fjädrar och fått ut det gamla döda gräset som legat.

Nu dammade jag av min honda bb450 och rev ordentligt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Eftersom barnen mot all förmodan faktiskt deltog i kojbygget en längre sammanhängande tid gick det 1) lite långsammare och 2) hade högre prioritet än andra projekt men när jag kom till den här delen av den yttre ramen hade de ledsnat igen sedan ett bra tag. Jag är ett stort fan av genomgående skruv i träkonstruktioner.

Uppbyggnad av en träram runt ett träd för ett kojbygge, visar användning av genomgående skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av en kojkonstruktion i trä som fästs vid trädstammar med genomgående skruvar och remmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Eftersom barnen mot all förmodan faktiskt deltog i kojbygget en längre sammanhängande tid gick det 1) lite långsammare och 2) hade högre prioritet än andra projekt men när jag kom till den här delen av den yttre ramen hade de ledsnat igen sedan ett bra tag. Jag är ett stort fan av genomgående skruv i träkonstruktioner.

[bild] [bild]
Det ser ju väldigt ordentligt, trevligt och säkert ut!

När jag och brorsan hade koja för drygt 20 år sedan tyckte vi hela poängen var att föräldrarna inte var med och byggde. Päronen rev panel på huset så vi fick använda så många panelbrädor vi ville och så lånade vi såg, hammare och spik av dem. Det var tur att de nästan aldrig hann inspektera vårt bygge för det var ju totalt livsfarligt. Ett torn med tre våningar och utsiktsplattform på taket, säkert fyra meter upp och sen en palissad av brädor och hönsnät runt en liten borggård. Porten var överhängd och drogs upp med linor, hade kunnat ge men för livet om den släppts ned vid fel tillfälle och någon varit nedanför. Vi hade väl bara tretumsspik så det var fullt av genomgående spik som vi kanske inte alltid hade vett nog att böja ned ens.

Förmodligen kommer jag inte att ge mina egna barn samma frihet för jag är ju faktiskt mån om deras hälsa, vilket är mer än jag kan säga om mina egna föräldrar så här i efterhand. Men kul hade vi!
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 6 till
  • Laddar…
D Dixies skrev:
[bild] Gett mina rhododendron kärlek genom att snoppa av dom. Det är ett drygt jobb men betalar sig varje år.
Jag har 3 buskar som är 76 år gamla..ska jag ta bort knopparna nu eller klippa ner nu?
 
Gav mig på att renovera en av gräsplättarna på framsidan igen. I våras var jag optimistisk och fixade därför till den ganska rejält: grävde ur på ställen där det var dålig jord och gräset aldrig trivts, stödsådde och jämnade till. Sedan var det länge kallt (snöbyar drog förbi i maj) och därefter kom plötsligt med buller och bång sommaren, och med den torkan. Eftersom jag inte hade tillgång till tillräckligt med vatten så tog det inte så lång tid innan det nya frodiga gräset blev alldeles gult, och efter ytterligare några veckor så hade det bildat en brungul kompakt filt.

Jag gissar att gräset som grodde i maj inte riktigt kommer att komma åter, och dessutom har ganska mycket slingrande saker som revfingerört i gräsmattan, så en rejäl krattning medelst maskin var på sin plats. Körde över den ett par gånger på kors och tvärs, fick ungefär en stor sopsäck med fluffigt torrt material att kompostera och sedan krattade jag ner lite frön och vattnade. Nu hoppas jag att det äkta svenska sommarvädret (milt, växlande sol och regn) ska sätta fart på mattan. Hoppas på att den börjar se grön ut om en tio dagar ungefär.

Renoverad gräsplätt med delvis gult och skadat gräs efter torka och krattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
I Inspireija skrev:
Jag har 3 buskar som är 76 år gamla..ska jag ta bort knopparna nu eller klippa ner nu?
Ta bort det avblommade inte knopparna de är nästa års njutning.
 
  • Gilla
Inspireija
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.