Jag tror min poäng gick dig förbi. Jag gör ett nytt försök, mot bättre vetande med en liknelse.

Jag är ljushårig. Låt oss för ett ögonblick anta att majoriteten av inbrottstjuvar är ljushåriga. Det du nu säger är: "Ljushåriga måste ta sitt ansvar, de måste sluta göra inbrott. Alla ljushåriga har ett ansvar här!"

Jag håller ju med naturligtvis, jag tycker ju inte om att det görs inbrott (läs: fälls olämpliga kommentarer och skickas dickpics) och jag gör det ju inte själv. Men jag har ju uppenbarligen tillskrivits ett ansvar här i egenskap av ljushårig (man) och vill naturligtvis göra det bästa av det, men vet inte riktigt hur. Det är ju inte så att vi ljushåriga har rundabordssamtal och diskuterar lämpligheten i att göra inbrott. Jag har inga ljushåriga släktingar, kollegor eller vänner som jag vet gör inbrott. Samtidigt upplever jag det som att det är ganska många som är rätt förbannade på mig eftersom jag inte gör tillräckligt för att stoppa alla inbrott, eftersom jag är ljushårig.

Edit: Kan det vara så att jag läste in något annat i "Män som grupp" än du egentligen menade?
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Som kvinna har man, ärligt talat, redan ett ganska stort lager av oönskade närmanden, flörtiga olämpliga sms, sexistiska kommentarer osv med sig i bagaget. Till slut blir ett - i många mäns ögon - "oskyldigt" övertramp det som får bägaren att rinna över. Enklaste sättet att undvika den här typen av anmälningar är helt enkelt att män som grupp slutar skicka flirtiga sms, dick-picks, fälla olämpliga kommentarer osv. Den här kvinnan gjorde helt rätt, mäklaren gjorde ett övertramp, och vi har ingen aning om hur han betedde sig på visningen hon varit på när de träffats tidigare.
Jag tycker att om man känner att man börjar få nog kan man lägga energin på att anmäla nästa dickpic istället för ett ganska oskyldigt sms.
 
  • Gilla
Eva777
  • Laddar…
Karlia
Trodde att den här tråden var färdigdiskuterad, tydligen inte.

Om mäklaren inte velat få en anmälan på sig till mäklarinspektionen hade han kunnat låta bli att vara så dum att han skickade ett sms - han visste ju att det inte var tillåtet. Istället skyllde han ifrån sig och försökte med att det var menat till en kollega.

Ta inte ett jobb där du inte får flörta med kunder om det är viktigt för dig att göra. Gör det absolut inte skriftligt, muntligt är svårare att bevisa.

Man kan tycka att det var fånigt att anmäla till mäklarinspektionen, fånigast ändå var mäklaren som skrev sms:et.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
A
Karlia Karlia skrev:
Trodde att den här tråden var färdigdiskuterad, tydligen inte.

Om mäklaren inte velat få en anmälan på sig till mäklarinspektionen hade han kunnat låta bli att vara så dum att han skickade ett sms - han visste ju att det inte var tillåtet. Istället skyllde han ifrån sig och försökte med att det var menat till en kollega.

Ta inte ett jobb där du inte får flörta med kunder om det är viktigt för dig att göra. Gör det absolut inte skriftligt, muntligt är svårare att bevisa.

Man kan tycka att det var fånigt att anmäla till mäklarinspektionen, fånigast ändå var mäklaren som skrev sms:et.
må nog säga att båda förtjänar ett första pris för att vara ypperligt korkade:cool:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror min poäng gick dig förbi. Jag gör ett nytt försök, mot bättre vetande med en liknelse.

Jag är ljushårig. Låt oss för ett ögonblick anta att majoriteten av inbrottstjuvar är ljushåriga. Det du nu säger är: "Ljushåriga måste ta sitt ansvar, de måste sluta göra inbrott. Alla ljushåriga har ett ansvar här!"

Jag håller ju med naturligtvis, jag tycker ju inte om att det görs inbrott (läs: fälls olämpliga kommentarer och skickas dickpics) och jag gör det ju inte själv. Men jag har ju uppenbarligen tillskrivits ett ansvar här i egenskap av ljushårig (man) och vill naturligtvis göra det bästa av det, men vet inte riktigt hur. Det är ju inte så att vi ljushåriga har rundabordssamtal och diskuterar lämpligheten i att göra inbrott. Jag har inga ljushåriga släktingar, kollegor eller vänner som jag vet gör inbrott. Samtidigt upplever jag det som att det är ganska många som är rätt förbannade på mig eftersom jag inte gör tillräckligt för att stoppa alla inbrott, eftersom jag är ljushårig.

Edit: Kan det vara så att jag läste in något annat i "Män som grupp" än du egentligen menade?
Då har vi i viss mån missuppfattat varandra. Jag menade naturligtvis inte att män ska samlas i runda-bords-samtal och prata (även om det iofs vore en önskvärd väg att prova), utan att män som en homogen grupp utifrån kriterier ”har snopp och tillhör biologiskt sett den manliga delen av befolkningen” bör ta ansvar för att de faktiskt - så länge de inte aktivt motverkar det - bidrar till att passivt upprätthålla strukturer som gör att sättet man behandlar kvinnor ses med väldigt tillåtande ögon. De allra flesta av oss går genom livet med ständiga kommentarer om vår kropp, vårt sätt, hur vi kan bli mer tilltalande för män. Som om det vore ett självändamål. Det stora problemet är att många, rent av de flesta skulle jag säga, män inte tror att någon enda i deras bekantskapskrets eller av deras kollegor uppför sig såhär. Men det gör de. Problemet är att det är ett så accepterat sätt att agera mot kvinnor, att de som gör det inte ens reagerar på att det kan uppfattas som stötande eller olämpligt av mottagaren. Och där har ALLA män ett ansvar att säga ifrån om de ser, hör eller hör talas om det beteendet. Att det inte hjälper när offren, kvinnorna, säger ifrån är ju tydligt eftersom beteendet fortsätter. En chefskollega till mig daskade härförleden till en av mina kvinnliga kollegor. När hon konfronterade honom ryckte han bara på axlarna - i hans värld var det inte så farligt och hon överreagerade. Hon å andra sidan kände sig förödmjukad och nedgjord inför sina kollegor. Att jag och två till kvinnliga kollegor sa ifrån gjorde inte heller saken bättre - och det motarbetades dessutom av att en manlig kollega anklagade OSS för att sprida dålig stämning på jobb. Det här är grundproblemet - att de som påtalar ett problem blir stämplade som besvärliga, och det i kombination med brist på civilkurage och mod att stå upp mot någon man känner och kanske tycker om, verkar göra att många män helt enkelt aldrig står upp för vad som är rätt.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag tycker att om man känner att man börjar få nog kan man lägga energin på att anmäla nästa dickpic istället för ett ganska oskyldigt sms.
Vad skönt för dig. Då kan du, som man antar jag, lugnt invänta nästa dickpick ‍♀️
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Diskussioner om sexistiska närmanden har ingen relevans för tråden då mäklaren var städad i sitt sms
 
  • Gilla
Eva777
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
En chefskollega till mig daskade härförleden till en av mina kvinnliga kollegor.
Det är ju helt sjukt. Vad är det för ställe du jobbar på? Det där är ju inget man "säger till" om. Det ska anmälas till HR/motsvarande. Nästa gång är det en praktikant i en hiss.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
engs
M Moa.L skrev:
Att det inte hjälper när offren, kvinnorna, säger ifrån är ju tydligt eftersom beteendet fortsätter. En chefskollega till mig daskade härförleden till en av mina kvinnliga kollegor. När hon konfronterade honom ryckte han bara på axlarna - i hans värld var det inte så farligt och hon överreagerade. Hon å andra sidan kände sig förödmjukad och nedgjord inför sina kollegor. Att jag och två till kvinnliga kollegor sa ifrån gjorde inte heller saken bättre - och det motarbetades dessutom av att en manlig kollega anklagade OSS för att sprida dålig stämning på jobb. Det här är grundproblemet - att de som påtalar ett problem blir stämplade som besvärliga, och det i kombination med brist på civilkurage och mod att stå upp mot någon man känner och kanske tycker om, verkar göra att många män helt enkelt aldrig står upp för vad som är rätt.
Det låter helt absurt att sånt beteende skulle passera obemärkt idag, på min mansdominerade arbetsplats skulle den som gör något dylikt åka ut med huvudet före om de så är toppsäljaren / teknikgurun som är förövaren, efter HR fått informationen.

Men vet inte alls hur det hänger ihop med den sms-flört som avhandlas här.
 
M Moa.L skrev:
Vad skönt för dig. Då kan du, som man antar jag, lugnt invänta nästa dickpick ‍♀️
Jag har aldrig fått nån. Vet inte om jag är besviken eller lättad, men antar att jag tillhör fel generation. (Skulle glatt visat upp den för alla i så fall!)
Men nån klapp i rumpan och ett och annat skamligt förslag har jag fått!
♀️ på dig själv.
 
M Moa.L skrev:
Vad skönt för dig. Då kan du, som man antar jag, lugnt invänta nästa dickpick ‍♀️
Kom just på att nån ringt och flåsat i luren! Det måste vara min tids dickpic. Jag hanterade det på samma sätt: kom och lyssna alla, nån som flåsar! Bodde i studentkorridor då.
 
  • Haha
ichigo
  • Laddar…
Jag brukar skicka vinlunch-bilder till mina kollegor som är lediga eller har annat för sig "Titta vad du missar". Är dock hyffsat påklädd (shorts är inte okej i city)
 
E
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag brukar skicka vinlunch-bilder till mina kollegor som är lediga eller har annat för sig "Titta vad du missar". Är dock hyffsat påklädd (shorts är inte okej i city)
Många som gillar att förenkla i denna tråden.
Vi vet inte mycket, men vi vet följande:
Mäklaren utnyttjade numret som kvinnan delat ut i ett helt annat syfte.
SMS - som upplagt för missförstånd.
Mäklaren nekar till att SMS:et var tänkt att hamna hos kvinnan och kommer på en cover story.
Kvinnan anmäler detta till Mäklarsamfundet.
Mäklaren fick ett lämpligt straff av Mäklarsamfundet. Kunde säkert ha blivit lägre om omständigheterna varit bara aningens annorlunda.

Syns egentligen inget konstigt med allt detta såvitt jag kan se.

Bägge har säkerligen gått vidare med sina liv och om fem år är det hela glömt. Men mäklaren har säkert lärt sig en läxa för resten av sin karriär.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Diskussioner om sexistiska närmanden har ingen relevans för tråden då mäklaren var städad i sitt sms
Ur ett manligt perspektiv kanske det framstår som det. Ur ett kvinnligt perspektiv framstår det som ett klart övertramp av någon i sin professionella roll. Det hedrar FMI att de sätter ner foten mot och markerar. Hade mäklaren inte velat bli anmäld skulle han inte flörtat i tjänsten. Hur enkelt som helst.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Många som gillar att förenkla i denna tråden.
Vi vet inte mycket, men vi vet följande:
Mäklaren utnyttjade numret som kvinnan delat ut i ett helt annat syfte.
SMS - som upplagt för missförstånd.
Mäklaren nekar till att SMS:et var tänkt att hamna hos kvinnan och kommer på en cover story.
Kvinnan anmäler detta till Mäklarsamfundet.
Mäklaren fick ett lämpligt straff av Mäklarsamfundet. Kunde säkert ha blivit lägre om omständigheterna varit bara aningens annorlunda.

Syns egentligen inget konstigt med allt detta såvitt jag kan se.

Bägge har säkerligen gått vidare med sina liv och om fem år är det hela glömt. Men mäklaren har säkert lärt sig en läxa för resten av sin karriär.
*highfive* på detta svar! (Fast det var Fastighetsmäklarinspektionen - FMI - som fattade beslutet - Mäklarsamfundet är en branschorganisation, FMI är den statliga tillsynsmyndigheten över fastighetsmäklarbranschen.)
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.