Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
Maskintok skrev:
Va inte jag som valde det isåfall.
Och hade jag fått välja så nej för helvete.
Polio (tidigare namn barnförlamning) var en fruktansvärd sjukdom och drabbade många inkl. barn mycket hårt. Infördes som standard barnvaccination 1957 och var det fram till 1986. Numera är den utrotad över nästan hela världen därför att det har vaccinerats väldigt mycket över hela världen.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D danpih skrev:
Dessutom vet man inte vilket skydd vaccinet ger och det finns en risk att folk får en "falsk trygghet" vid förkylningssymptom om de är vaccinerade.
Jo, det vet man eftersom det har gjorts undersökningar av det t.ex. bland personal inom vården som screenas regelbundet, alltså testas fast de inte har symtom. Man har också gjort undersökningar av hur smittsamheten sjunker om man nu trots allt skulle få symtom trots vaccineringen, en halvering inom familjen och ändå lägre när man träffar andra på mer normalt avstånd än när man kramar familjemedlemmar.
 
D danpih skrev:
Tror inte du läste vad jag skrev. Jag talade om risken att dö av sjukdomen och inte risken att dö av vaccinet. Jag håller med dig om att det är "smidigt" att resa om man vaccinerar sig.
Ah, missade den lilla detaljen :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
BirgitS
Maskintok skrev:
att jag isåfall väljer att stå utan vaccin betyder inte att jag väljer att belasta sjukvården, tvärtom... Då skulle jag sköta mig själv...
Jag hoppas att du har anhöriga som ringer efter en ambulans om du knappt kan andas.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
A
D danpih skrev:
Ja, då har du ju ett annat argument, vilket var min poäng.

Men: vet du hur stor risken att själv bli smittad och sen smitta någon annan som riskerar att få långvariga negativa effekter av din inverkan är?

Jag tänker att den är väldigt låg. Och håller man sig hemma vid symptom, så är den lägre. Dessutom vet man inte vilket skydd vaccinet ger och det finns en risk att folk får en "falsk trygghet" vid förkylningssymptom om de är vaccinerade. Det måste man ta i beräkningen också. Tar du vaccin mot säsongsinfluensan också?

Kan du förklara din inställning att ta vaccinet för andras skull? Vore intressant att höra. Jag har också tagit första dosen, men jag hade svårt att hitta bra och vattentäta argument till att göra det. Många jag känner säger att dom tar det för att dom bryr sig om sina medmänniskor, men om man lyssnar på hur samma människor talar om sina medmänniskor i andra sammanhang så är jag tveksam.
Jag har alltid tagit mitt ansvar.
Är hemma vid olika symptom.
barnen stannar hemma minst 4 dagar efter att vara symptomfri.. läxor eller skolmaterial får jag ändå, kan lämna in..
Frugan och jag skaffade en surfplatta för att kunna dottern ska kunna ha kontakt med läraren om det är något som kräver detta, antingen i skolsal eller på kvällen.

Att inte fler valt denna lösningen i skolan är förvånande när man har symptom eller när smittan är hög... Då kan man stänga ner tillfälligt..

Jag har långt till grannar, få människor som jag träffar i veckorna..
Och det är sällan jag haft närmare kontakt än 2 m även tidigare kunder... För man står och pratar lite skit på avstånd på landet;)

Jag tar vaccinet för att om det hjälper sjukvård, medmänniskor, så är det värt det.
Har ingen koll på risk och är ganska ointresserad av risker i livet, jag gör det som känns rätt/bra även om det är livsfarligt..
saker skall göras och så är det bara..

Jag sa från början när företagen fick ansvarsfrihet under svininfluensan... Att detta är det något lömskt med... Och vägrade ta skiten... vissa blev sjuka..
staten svek dessa... De skulle ha låtit bolagen stått men ansvaret. det hade gagnat regeringen i detta fall.. :thinking:
 
D
halper halper skrev:
Ja, som du säger varierar risken att bli allvarligt sjuk och det beror till stor del på ålder. Eftersom man nu godkänt vaccinet från 16 år så innebär det att de som tagit det beslutet har grundat det på statistik som visar att fördelarna överväger, men naturligtvis kan det finnas någon enstaka som får en svårare biverkning av vaccinet än de någonsin skulle få av sjukdomen. Sådana biverkningar är förstås en tragedi på individuell nivå, men ännu finns det inget sätt att på förhand avgöra vilka som får sådana biverkningar.

Om vi nu bortser från att statistiken visar att fördelarna överväger, vilka argument för att vaccinera sig tycker du kvarstår? Är det rimligt att allting man gör är för egen vinnings skull? Jag tror att de allra flesta gör saker varje dag för andras skull: exempelvis verkar risken att lagföras för cykelstöld minimal, men de allra flesta jag känner cyklar på sin egen cykel.
Tack för ett sansat svar. I mitt fall har jag svårt att motivera det och jag har svårt att hitta ett argument, både för min egen skull, men också till att göra det för andras skull.

Bör tilläggas att jag jobbar hemifrån, är ung och frisk och osäker på om jag redan är immun/har haft sjukdomen, träffar väldigt sällan folk som är i riskgrupp, och när jag gör det, håller jag extra avstånd.

Jag bedömer utifrån ovan risken att själv smittas och sedan smitta någon som redan är vaccinerad som väldigt låg. Och även som vaccinerad finns den risken kvar, men är lite lägre.

Jag kommer vaccinera mig ändå (har redan fått första sprutan), men det känns lite dåligt att jag motiverat det med "det var smidigt" och "alla andra gör det".

Angående ditt uttalande: "Eftersom man nu godkänt vaccinet från 16 år så innebär det att de som tagit det beslutet har grundat det på statistik som visar att fördelarna överväger", så kan det lika gärna vara så att man grundar det på statistik som visar att fördelarna överväger för ynglingarna som är i extremen av riskgrupper och inte gemene man. Jag tror som du att risken att få en biverkning av vaccinet är väldigt väldigt låg, men man får ha fler faktorer i åtanke, exempelvis kostnad för vaccinering m.fl.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
D danpih skrev:
Ja, då har du ju ett annat argument, vilket var min poäng.

Men: vet du hur stor risken att själv bli smittad och sen smitta någon annan som riskerar att få långvariga negativa effekter av din inverkan är?

Jag tänker att den är väldigt låg. Och håller man sig hemma vid symptom, så är den lägre. Dessutom vet man inte vilket skydd vaccinet ger och det finns en risk att folk får en "falsk trygghet" vid förkylningssymptom om de är vaccinerade. Det måste man ta i beräkningen också. Tar du vaccin mot säsongsinfluensan också?

Kan du förklara din inställning att ta vaccinet för andras skull? Vore intressant att höra. Jag har också tagit första dosen, men jag hade svårt att hitta bra och vattentäta argument till att göra det. Många jag känner säger att dom tar det för att dom bryr sig om sina medmänniskor, men om man lyssnar på hur samma människor talar om sina medmänniskor i andra sammanhang så är jag tveksam.
Nu vet jag inte vad du tänker på med "väldigt låg", men värt att tänka på är att samhället har levt under någon nivå av åtgärder under ungefär ett och ett halvt år nu. Om målet är att "återgå till det normala" så torde sannolikheten att smittas öka. Sannolikheten att just jag smittar någon som blir allvarligt sjuk är låg, håller jag nog med om. Däremot smittar jag någon som smittar någon som … om alla resonerade så är vi ju tillbaka på ruta ett där vi var första våren. Problemet är ju just att ditt enskilda beslut faktiskt inte har någon som helst betydelse i det stora hela, men att många personers beslut har stor betydelse. (Oavsett om de är för eller emot vaccinering.) Om alla andra vaccinerar sig men du inte gör det så slipper du både ta risken med sjukdomen och biverkningar.

Mitt skäl för att ta vaccinet är ungefär samma som min frus: vi vill helst båda slippa bli allvarligt sjuka på en gång när barnet, som inte får vaccineras, kommer hem från skolan i vinter med sjukdomen och behöver vara hemma en vecka eller två. Sannolikheten för att någon av oss behöver åka till sjukhuset år låg, men det blir besvärligt att sköta livet om alla är sjuka. En själv och familjen står en förstås närmast. I ett större perspektiv så visar diverse undersökningar att vaccinet har en rätt god effekt: ungefär 80–90% slipper svår sjukdom. Det innebär att om "vi alla" vaccinerar oss, så är det rätt många av våra medmänniskor som slipper bli allvarligt sjuka.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Jag har alltid tagit mitt ansvar.
Är hemma vid olika symptom.
barnen stannar hemma minst 4 dagar efter att vara symptomfri.. läxor eller skolmaterial får jag ändå, kan lämna in..
Frugan och jag skaffade en surfplatta för att kunna dottern ska kunna ha kontakt med läraren om det är något som kräver detta, antingen i skolsal eller på kvällen.

Att inte fler valt denna lösningen i skolan är förvånande när man har symptom eller när smittan är hög... Då kan man stänga ner tillfälligt..

Jag har långt till grannar, få människor som jag träffar i veckorna..
Och det är sällan jag haft närmare kontakt än 2 m även tidigare kunder... För man står och pratar lite skit på avstånd på landet;)

Jag tar vaccinet för att om det hjälper sjukvård, medmänniskor, så är det värt det.
Har ingen koll på risk och är ganska ointresserad av risker i livet, jag gör det som känns rätt/bra även om det är livsfarligt..
saker skall göras och så är det bara..

Jag sa från början när företagen fick ansvarsfrihet under svininfluensan... Att detta är det något lömskt med... Och vägrade ta skiten... vissa blev sjuka..
staten svek dessa... De skulle ha låtit bolagen stått men ansvaret. det hade gagnat regeringen i detta fall.. :thinking:
Rimlig hållning. Tack för svaret!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du har anhöriga som ringer efter en ambulans om du knappt kan andas.
Nja det vete tusan..
Då ska jag vara så pass utslagen så andra måste ta beslut.. jag är inte så intresserad av sjukvård eller annat..
skadar jag mig så får saker läka som de gör..
Blir jag sjuk så är det långt innan jag söker vård...

självförvållad idioti söker jag inte vård för och belastar vården med... Det gjorde jag förr..
Fick inte någon större hjälp... Så livet går vidare...

har kapskador av motorsåg och knä som knäskålen for ur på.. slog tillbaka själv...
" vila i en vecka" sa läkaren... jo Jävlar ja..
12 år sedan nu och har inget brosk kvar i knäet...
 
A
D danpih skrev:
Rimlig hållning. Tack för svaret!
Varsågod.
sen om det är rätt eller fel får tiden utvisa..
Dö skall vi alla göra, Någon gång... Att jaga åt andra hållet är bara en stress.

Ta dagen som den kommer och om ens val hjälper andra att komma vidare så är det värt det..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det vet man eftersom det har gjorts undersökningar av det t.ex. bland personal inom vården som screenas regelbundet, alltså testas fast de inte har symtom. Man har också gjort undersökningar av hur smittsamheten sjunker om man nu trots allt skulle få symtom trots vaccineringen, en halvering inom familjen och ändå lägre när man träffar andra på mer normalt avstånd än när man kramar familjemedlemmar.
Kan du länka till dom undersökningarna? Jag satt och läste igår på pubmed m.fl. och kunde inte hitta någon undersökning som tog hänsyn till e.g. om de som fick vaccinet redan hade haft covid eller var immuna innan de fick vaccinet och som dessutom tog hänsyn till smittspridningen generellt med åtanke på faktorer som väder, restriktioner etc.
 
KristinaRT
D danpih skrev:
Kan du länka till dom undersökningarna? Jag satt och läste igår på pubmed m.fl. och kunde inte hitta någon undersökning som tog hänsyn till e.g. om de som fick vaccinet redan hade haft covid eller var immuna innan de fick vaccinet och som dessutom tog hänsyn till smittspridningen generellt med åtanke på faktorer som väder, restriktioner etc.
Tror det blir svårt att hitta en studie där de tagit hänsyn till allt det, speciellt väder/restriktioner etc. Det kunde ju variera stort och snabbt även inom ett land eller en region.
Däremot borde man absolut ha ställt frågan till försökspersonerna om de haft verifierad covid innan vaccination. Det är ju en fråga jag fick inför båda doserna….
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tror det blir svårt att hitta en studie där de tagit hänsyn till allt det, speciellt väder/restriktioner etc. Däremot borde man absolut ha ställt frågan till försökspersonerna om de haft verifierad covid innan vaccination. Det är ju en fråga jag fick inför båda doserna….
Ok, men verifierad covid är ju inte samma sak som att vara immun/ha låg risk att få covid? Finns det inte en risk att dom som jobbar i vården som inte haft covid, som tar vaccinet, inte fått covid om dom inte tagit vaccinet heller och att siffrorna är skeva?

Men jag tänker att mitt påstående att man inte vet vilket skydd vaccinet ger stämmer, även om jag kanske i efterhand skulle bytt ut vilket->hur stort. Skulle vara intressant att se undersökningarna ändå.
 
A
D danpih skrev:
Ok, men verifierad covid är ju inte samma sak som att vara immun/riskera att få covid? Finns det inte en risk att dom som jobbar i vården som inte haft covid, som tar vaccinet, inte fått covid om dom inte tagit vaccinet heller och att siffrorna är skeva?

Men jag tänker att mitt påstående att man inte vet vilket skydd vaccinet ger stämmer, även om jag kanske i efterhand skulle bytt ut vilket->hur stort. Skulle vara intressant att se undersökningarna ändå.
Det sitter väl FHM och säger varje dag..
Att det är osäkert men bättre att ta än att inte ta vaccinet:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.