Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
R RoAd skrev:
Ytterst oskönt att jämföra förföljelsen och utrotningen av miljontals judar med att inte ha fri tillgång till att fortsätta sprida ett virus som lamslagit världen i ett och ett halvt år nu. Skäms.
Nej, jag skäms definitivt inte för en sådan jämförelse.
Jag vet mycket väl att jag överdrev, men för mig är det synnerligen upprörande med alla dessa mörka ideer som poppar upp och som i slutänden öppnar Pandoras ask med den ena tokigheten efter den andra.

!984 är närmare än vi tror, synd om mina efterkommande...
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nog testades det förra våren om handsprit fungerade mot coronaviruset, vilket det gör om alkoholhalten är tillräckligt hög. Detta eftersom alkoholen förstör fetthöljet som finns på utsidan av coronaviruset (och influensavirus men inte calicivirus). T.ex. tidningen Land hade en artikel om det förra våren: [länk]
På förpackningarna till all handsprit som jag har köpt (4-5 olika märken) står det att de är testade med testmetoden EN 1500, som testar effektivitet mot bakterier. Ingen av dem är testade mot virus (med testmetoden EN 14476).
Land-artikeln är måhända korrekt, men den har inga referenser så att man kan verifiera det.
 
BirgitS
P pmd skrev:
På förpackningarna till all handsprit som jag har köpt (4-5 olika märken) står det att de är testade med testmetoden EN 1500, som testar effektivitet mot bakterier. Ingen av dem är testade mot virus (med testmetoden EN 14476).
Land-artikeln är måhända korrekt, men den har inga referenser så att man kan verifiera det.
Okej, här är två undersökningar som dök upp vid en sökning:
With all tested preparations, SARS-CoV was inactivated to below the limit of detection (reduction factor mostly > or =4), regardless of the type of organic load. In summary, SARS-CoV can be inactivated quite easily with many commonly used disinfectants.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15923059/

At 30% concentration for 1 min and 40% and above for 0.5 min, ethanol could efficiently inactivate SARS-CoV-2.
https://www.nature.com/articles/s41598-021-82148-w
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Riken att dö av covid-19 ligger skyhögt över risken att dö, eller ens bli skadad, av ett covid-vaccin, men hur stor risken är för små barn att dö av covid-19 har jag inte hittat några bra siffror på. Det finns en del om dödsfall i olika åldrar här, men det är ofullständigt.
Läkare i USA har diskuterat om det skulle vara bättre att öppet presentera siffror för att minska ryktesspridning och inte göda konspirationsteorier. Jag tycker det är lite osmakligt att diskutera dödstal.

Det finns väl ingen statistik på hur många barn som varit sjuka, men bland de som intensivvårdas har Fohm statistik.
Avrundat till heltalsprocent är risken att dö 0% i gruppen 0 - 9 år för de som fått intensivvård. Barnen utgör också 0% (dvs mindre än 0,5 %) av de som intensivvårdats. Det är alltså inte 0 antal fall.
Någon som har statistik eller vågar sig på att gissa så hur många barn som kan ha varit sjuka eller kan ha blivit utsatta för smitta fram till vecka 13?
Tabell som visar intensivvårdsfall och dödsfall uppdelat efter åldersgrupp p.g.a. COVID-19 i Sverige fram till vecka 13, 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Covid-19 hos barn och unga, En kunskapssammanställning – Version 3 15 april 2021
https://www.folkhalsomyndigheten.se...unga-en-kunskapssammanstallning-version-3.pdf
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns väl ingen statistik på hur många barn som varit sjuka, men bland de som intensivvårdas har Fohm statistik.
Avrundat till heltalsprocent är risken att dö 0% i gruppen 0 - 9 år för de som fått intensivvård. Barnen utgör också 0% (dvs mindre än 0,5 %) av de som intensivvårdats. Det är alltså inte 0 antal fall.
Någon som har statistik eller vågar sig på att gissa så hur många barn som kan ha varit sjuka eller kan ha blivit utsatta för smitta fram till vecka 13?
Du skulle kunna titta på Fohm:s rapporter om antikroppar i blodprover tagna på vårdcentraler för att få en uppskattning.

När det gäller avlidna så kan man också kolla på Socialstyrelsens statistik utifrån dödsfallsintygen: https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/ särskilt första Excel-filen under Faktablad ...
Enligt den är det 5 st i 0-9 år i stället för 7 med covid och det är då ända fram till nu.
4 st 10-19 år i stället för 5.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
KristinaRT
D Dr Jumping Jack skrev:
Forskning fungerar inte så. Det är inte någon som beställer och betalar för en specifik forskning. Detta för att forskningen inte skall bli korrumperad. Man söker forskningsbidrag eller finansieras av ett Universitet om man har ett tillräckligt välunderbyggt projekt som leder vetenskap framåt. Då vi saknar botemedel mot förkylning och det har enorm samhällspåverkan är det självklart ett viktigt forskningsområde. Kan man bota förkylning så kommer man att kunna bota andra allvarliga virussjukdomar. Det blir lika viktigt som upptäckten av penicillinet. Klart läge för Nobelpriset
Jag kan skriva en bok om forskningsmedel och tilldelning av dessa, men det tillför inget i denna tråden…….
Däremot är jag säker på att all forskning runt covid kan ha synergistiska effekter på många likartade virus, tex förkylningsvirus.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
För att återgå till ämnet: jag hade en intressant diskussion m en 17-åring nyligen. Han såg fram emot att få vaccinera dig (hoppfullt!) men var lite orolig över att mamma (som inte gillar vacciner) skulle motsätta dig det.
Tydligen kräver dock inte Skåne underskrift av vårdnadshavare utan anser att en 16-17 åring kan avgöra själva. Smart och vettigt! Det är ju ingen som kräver målsmans godkännande om en 15-årig tjej vill skaffa p-piller…..
 
  • Gilla
Scout och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Narkolepsi efter vaccinering med Pandemrix drabbade till allra största delen folk under 20. Du skrev att det drabbade folk i din ålder.
Den var typ 23-25 år gammal som jag träffade. 100% frisk innan. Inte när vi körde personen. Ytterst märkligt att sitta och prata normalt med någon som börjar snarka mitt i en mening för att sen fortsätta som inget hänt.

Det var ju ändå 11-12 år sen de började med de nålarna.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Bra ide, finns också följande att i så fall lägga till, detta är saxat från 1177:

"Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot följande sjukdomar:

  • difteri
  • kikhosta
  • stelkramp
  • polio
  • haemophilus influenzae typ b (Hib)
  • pneumokocker
  • mässling
  • påssjuka
  • röda hund
  • rotavirus
  • hepatit B
  • humant papillomvirus (HPV)."

De barn vars föräldrar missat något av följande skall naturligtvis inte tillåtas att gå i skola, vistas på allmänna platser, affärer, idrottsplatser och övriga platser där andra än deras egen grupp finns.

Komplettera även med fastsydd gul lapp på kläderna där övriga inte riskerar att träffa dessa, samt naturligtvis egna bänkar och platser på bussen.

Kanske i förlängningen lämpliga läger för de som inte tagit sitt vaccin.

Fy fan vilka synnerligen obehagliga associationer dina ideer väcker, sådant där har vi sett nog av!
Du verkar vara rätt dum i huvud.
Jag är den första som reagerar på dessa associationer. Men det handlar inte om det.
Men den som inte är vaccinerat kvalificerar sig inte för att vara i mängfden och utsätta andra för fara. Samma som med körkort. Den som inte har körkort för inte köra bil, får inte vara yrkesschafför, får inte köra buss. Ändå är det frivilligt att ta körkort.
Samma sak med vaccinering: Den som inte är vaccinerat ska inte få jobba i sjukvården, flyga, mm. Men det är fortfarande frivilligt och ingen behöver bära lappar. Vet inte var du tar det ifrån.
 
  • Gilla
  • Älska
Fn87 och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, här är två undersökningar som dök upp vid en sökning:
Tack för länkarna. Jag önskar att handsprittillverkarna skulle märka sina förpackningar med något som visar att de är effektiva mot virus.

Fast det spelar kanske mindre roll. Handhygien är ju onödig numera. :thinking:
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Läkare i USA har diskuterat om det skulle vara bättre att öppet presentera siffror för att minska ryktesspridning och inte göda konspirationsteorier. Jag tycker det är lite osmakligt att diskutera dödstal.
Ju mer vi vet desto mindre gissar vi, vilket är bra. Dödstal ingår i vetandet, men det finns väl ingen större anledning att diskutera dem?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag kan skriva en bok om forskningsmedel och tilldelning av dessa, men det tillför inget i denna tråden…….
Det finns en anekdot om Per Martin-Löf som handlar om hur han sökte forskningsanslag. Han sökte anslag för forskning som han redan hade gjort men ännu inte publicerat. Om (dvs när) han fick anslagen så kunde han använda dessa efter eget godtycke till helt ny forskning. Upprepa.

Det fungerar nog bara om man håller Löfs klass.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Den var typ 23-25 år gammal som jag träffade. 100% frisk innan. Inte när vi körde personen. Ytterst märkligt att sitta och prata normalt med någon som börjar snarka mitt i en mening för att sen fortsätta som inget hänt.

Det var ju ändå 11-12 år sen de började med de nålarna.
Hur gammal är du? Hur gammal du var för 12 år sen är knappast relevant för analogier med biverkningar för covidvaccin. Dessutom är Pandemrix ett helt annat vaccin, så att vara rädd för covidvaccin pga biverkningar från Pandemrix tycker jag verkar tämligen irrationellt. Covidvaccinerna har testats grundligt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Hur gammal är du? Hur gammal du var för 12 år sen är knappast relevant för analogier med biverkningar för covidvaccin. Dessutom är Pandemrix ett helt annat vaccin, så att vara rädd för covidvaccin pga biverkningar från Pandemrix tycker jag verkar tämligen irrationellt. Covidvaccinerna har testats grundligt.
Du tror inte exakt samma sak sades om Pandemrix? :crysmile:
 
KristinaRT
P pmd skrev:
Det finns en anekdot om Per Martin-Löf som handlar om hur han sökte forskningsanslag. Han sökte anslag för forskning som han redan hade gjort men ännu inte publicerat. Om (dvs när) han fick anslagen så kunde han använda dessa efter eget godtycke till helt ny forskning. Upprepa.

Det fungerar nog bara om man håller Löfs klass.
Det är så de flesta gör, mer eller mindre…
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.