K knipo skrev:
Köra mot rött och tänja på gränserna kan du göra med bil med.
Fast högre hastigheter, mer vikt och sämre sikt runt fordonet.
 
Är det bara jag som har dubbelmoral nog att tycka bilister är korkade när jag själv cyklar samtidigt som jag irriterar mig på cyklister när jag kör bil?
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Är det bara jag som har dubbelmoral nog att tycka bilister är korkade när jag själv cyklar samtidigt som jag irriterar mig på cyklister när jag kör bil?
Och visst är fotgängarna totala idioter när Du cyklar?
:p
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att cykelbanor inte är för cyklister? :crysmile::crysmile:

Du har inte funderat på hur säkerheten påverkas av cyklister som cyklar i bredd bland bilarna kanske i 25-30km/h på 50 eller 80 väg?

Ni får väl träningscykla där det är lämpligt helt enkelt.

Man ser ju inte löpare irra omkring på vägbanorna, de ger sig ofta av till löparbanor med elljusspår etc. Där har jag sett en del ansvarskännande cyklister också faktiskt, så de finns. :)
Fast, varför ska de göra det?
Många av "elit"löparna här springer i stan, på landsvägar, i byar. Anledningen är väl just det att de är så förbannat omotiverande att springa 3-5 mil per gång runt runt.
Cyklister får inte cykla i motionsslingor överhuvudtaget här, såkallade elljusspår. Det finns väl knappt något som är lämpligt för racercyklar heller.

Jag brukar emellanåt springa längs 70 väg när man tar långdistans.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Jag brukar ha med mig färgbomber, så att jag liksom kan kasta på de som attackerar mig med sportdryck.
Givetvis gör jag bara detta på ställen där bilar saktar ner för att de ska förstå att de är korkade och tror de har rätt.
Speciellt de som av nån anledning drar upp kakverk i tråden om korkade bilister som inte håller avstånd.

Touche.
Det skulle vara intressant att veta vad du tror att cykelbanor är till för. Din bild skiljer sig sannolikt från den de har som byggde dem.
 
M Myckling skrev:
Är det bara jag som har dubbelmoral nog att tycka bilister är korkade när jag själv cyklar samtidigt som jag irriterar mig på cyklister när jag kör bil?
Nej alla är korkade.
Biltrafiken håller på att kollapsa helt och hållet, inget flyt och de kan knappt trafiken.

Vissa cyklister har havererat totalt, och kan knappt trafiken.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det skulle vara intressant att veta vad du tror att cykelbanor är till för. Din bild skiljer sig sannolikt från den de har som byggde dem.
Cyklade 8 km cykelbana igår. Mötte en racer men han fick hålla ner hastigheten. Det är så mycket skit i den.

Min bild är ju i verkligheten, det går inte köra fort på de då de har mycket bristande underhåll. Om de som byggt de vill att tävlingscyklister skall använda de så får de ju för tusan rensa upp de.

Det är heller inte så svårt för dig att hålla undan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Fast, varför ska de göra det?
Många av "elit"löparna här springer i stan, på landsvägar, i byar. Anledningen är väl just det att de är så förbannat omotiverande att springa 3-5 mil per gång runt runt.
Cyklister får inte cykla i motionsslingor överhuvudtaget här, såkallade elljusspår. Det finns väl knappt något som är lämpligt för racercyklar heller.

Jag brukar emellanåt springa längs 70 väg när man tar långdistans.
Cyklister får visst cykla i motionsslingor. Skatås i Göteborg är ett exempel, så där är du ute och cyklar.

Ok, så du springer på 70 väg även om det finns gångbana bredvid. Det är ju rätt extremt. Jag gissar att gångbanan som går parallellt har samma längd som den du springer på…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Cyklade 8 km cykelbana igår. Mötte en racer men han fick hålla ner hastigheten. Det är så mycket skit i den.

Min bild är ju i verkligheten, det går inte köra fort på de då de har mycket bristande underhåll. Om de som byggt de vill att tävlingscyklister skall använda de så får de ju för tusan rensa upp de.

Det är heller inte så svårt för dig att hålla undan.
Jag har inte problem med cyklister som cyklar i ”gåsled”, det är när de får för sig stt det är en bra idé att cykla på bredd med betydligt lägre hastighet än övrig trafik som det blir problematiskt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Cyklister får visst cykla i motionsslingor. Skatås i Göteborg är ett exempel, så där är du ute och cyklar.

Ok, så du springer på 70 väg även om det finns gångbana bredvid. Det är ju rätt extremt. Jag gissar att gångbanan som går parallellt har samma längd som den du springer på…
Där har ni det bra.
Här får inte cyklister vara i motionsslingor, de är för gående och löpare inte cyklar. För att komma till tex mtb banor så har jag 2 mil tor, så det är inget man lägger tid på efter jobbet.

Vi har inga 70 vägar med cg vägar här. Annars använder jag mig av det.

Jag kan ta upp ännu värre exempel, mopeder som kör på 2-1 väg trots det finns gc väg där mopedklass 2 får vistas.

Nissens Nissens skrev:
Jag har inte problem med cyklister som cyklar i ”gåsled”, det är när de får för sig stt det är en bra idé att cykla på bredd med betydligt lägre hastighet än övrig trafik som det blir problematiskt.
Men det sade jag ju att jag med har problem med om det ligger ett helt led på 10-20 st =) Om det är ett par som ligger 2 i bredd och när trafik kommer går bak varandra finns där inga problem.
Men jag förstår att man undviker cykelbanor som är dåligt skötta.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag brukar ha med mig färgbomber, så att jag liksom kan kasta på de som attackerar mig med sportdryck.
Givetvis gör jag bara detta på ställen där bilar saktar ner för att de ska förstå att de är korkade och tror de har rätt.
Speciellt de som av nån anledning drar upp kakverk i tråden om korkade bilister som inte håller avstånd.

Touche.
En tidigare kollega berättade om när han var yngre, då försökte en del bilister preja motorcyklister. Han och hans bekanta tog för vana att ha en hammare tillgänglig under körning för tydligen lärde sig de flesta prejare att sidorutor är ganska dyra att ersätta.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
T
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vi har sportdrycksflaskor i bilen..
När vi vi åker förbi cyklister som cyklar på vägen fastän det finns cykelbana så brukar vi spruta vatten på dom..
En kul grej vi har gjort genom åren..
Vi saktar ner så vi ligger jämnsides sen sprutar barnen på dom..
Givetvis gör vi endast detta på de ställen där cykelbana finns så att de skall förstå att de kanske cyklar på fel ställe....
Problemet med det är att cyklisten vet vem du är, men du har ingen aning om vem cyklisten är. De allra flesta människor är ganska harmlösa, men rätt vad det är stöter man på någon som inte är det.

Och då är det nog inte så kul längre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Är det bara jag som har dubbelmoral nog att tycka bilister är korkade när jag själv cyklar samtidigt som jag irriterar mig på cyklister när jag kör bil?
Nä, jag också :rofl:
Fast tycker man både noterar farliga trafiksituationer bättre samt kan hålla sig från dumdristigheter som föreslås av vissa i tråden iom att man representerar båda fordonsslagen.
 
T
M Myckling skrev:
Är det bara jag som har dubbelmoral nog att tycka bilister är korkade när jag själv cyklar samtidigt som jag irriterar mig på cyklister när jag kör bil?
Nej, jag tycker likadant. Men jag tycker också att cyklister är korkade när jag cyklar och irriterar mig på bilister när jag kör bil, så... :)
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.