Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Men som vanligt hittar du bara på massa saker... Vaccin använder man mot infektioner det går inte använda mot cancer...
Vissa cancerformer orsakas av virus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Myrstacken
P pmd skrev:
Vissa cancerformer orsakas av virus.
Ok...... du är på det humöret......
Bessewisser... ok... Förklara för oss hur ett vaccin ens skulle fungerar mot cancer......
Inte mot en specifik sorts cancer utan all cancer...
Säg när du blir strålningsskadad osv...
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ok...... du är på det humöret......
Bessewisser... ok... Förklara för oss hur ett vaccin ens skulle fungerar mot cancer......
Inte mot en specifik sorts cancer utan all cancer...'
Säg när du blir strålningsskadad osv...
Det kan jag inte förklara eftersom det förmodligen inte går att skapa ett sådant vaccin, men det har jag inte heller påstått.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
P pmd skrev:
Det kan jag inte förklara eftersom det förmodligen inte går att skapa ett sådant vaccin, men det har jag inte heller påstått.
Varför då ens tjafsa om saken????
 
Nästa dos om ~2veckor.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Det kan jag inte förklara eftersom det förmodligen inte går att skapa ett sådant vaccin, men det har jag inte heller påstått.
Fast du var ingen forskare, eller hur?

Så egentligen pratar du i nattmössan här, korrekt?

Givetvis kan forskare uppfinna ett vaccin mot cancer, men nu handlar inte tråden om detta som sagt.

P pmd skrev:
Du skrev "Alla vet att immunförsvaret både får att stärka och försvaga".
(Jag utgår från att "får" är en felskrivning och ska vara "går").
Det är samma sak. Om du kan stärka och försvaga något så påverkar du ju detta.
 
RoTe
Jag har märkt att Covid blivit till en religion och vänner och kollegor försöker pracka på mig sanningar från alla håll och kanter. Vissa har jag blivit osams med och nu är det senaste att kollegor man stöter på frågar om man tänker ta vaccinet. Det är ju en omöjlig fråga att undvika då ett icke-svar betyder nej. Vi svenskar har lärt oss att inte diskutera politik med folk vi inte känner så bra, men nu ska man förhöras om sprutan av vem som helst i princip. I ett fall har detta lett till ett rent påhopp från en kollega. Jag är i övrigt extremt sparsam med att prata privatliv och andra saker jag anser inte höra till arbetet, därför är det extra främmande att man helt plötsligt ställer öppna frågor om min medicinska historik.
Är det något man blir konspiratorisk över är det hur folk reagerar. Det ska bli spännande att se vad nästa "religion" blir.
 
  • Gilla
Huggabuggaa och 3 till
  • Laddar…
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Varför då ens tjafsa om saken????
Jag invände mot påståendet att det inte går att skapa ett vaccin mot cancer. Det är ett alltför allomfattande påstående för att det ska vara sant, givet att det faktiskt redan nu går att vaccinera sig mot vissa cancerformer.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Fast du var ingen forskare, eller hur?

Så egentligen pratar du i nattmössan här, korrekt?
Pratar jag i nattmössan när jag påpekar att jag inte har påstått att det går att skapa ett vaccin som skyddar mot alla cancerformer?
Det är samma sak. Om du kan stärka och försvaga något så påverkar du ju detta.
Dåså. Då behöver vi inte vara oense om den semantiken längre.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Myrstacken
P pmd skrev:
Jag invände mot påståendet att det inte går att skapa ett vaccin mot cancer. Det är ett alltför allomfattande påstående för att det ska vara sant, givet att det faktiskt redan nu går att vaccinera sig mot vissa cancerformer.
Du vaccinerar dig inte mot cancern du vaccinerar dig mot viruset som kan skapa cancern......
Det är en jäkla skillnad
 
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Du vaccinerar dig inte mot cancern du vaccinerar dig mot viruset som kan skapa cancern......
Det är en jäkla skillnad
På samma sätt som man inte vaccinerar sig mot covid-19 utan mot viruset som kan skapa covid-19 …

Mässlingvaccinering, poliovaccinering och smittkoppsvaccinering (bl.a.) behöver alltså få nya namn. ;)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
P pmd skrev:
På samma sätt som man inte vaccinerar sig mot covid-19 utan mot viruset som kan skapa covid-19 …
Ja fast de flesta cancerformerna skapas inte av virus.....
 
E
RoTe RoTe skrev:
Jag har märkt att Covid blivit till en religion och vänner och kollegor försöker pracka på mig sanningar från alla håll och kanter. Vissa har jag blivit osams med och nu är det senaste att kollegor man stöter på frågar om man tänker ta vaccinet. Det är ju en omöjlig fråga att undvika då ett icke-svar betyder nej. Vi svenskar har lärt oss att inte diskutera politik med folk vi inte känner så bra, men nu ska man förhöras om sprutan av vem som helst i princip. I ett fall har detta lett till ett rent påhopp från en kollega. Jag är i övrigt extremt sparsam med att prata privatliv och andra saker jag anser inte höra till arbetet, därför är det extra främmande att man helt plötsligt ställer öppna frågor om min medicinska historik.
Är det något man blir konspiratorisk över är det hur folk reagerar. Det ska bli spännande att se vad nästa "religion" blir.
Håller generellt med i det du skriver och förstår att detta blir obekvämt på folks jobb.

Kände detsamma då det handlade om svinvaccinet men stod emot det så eftersom detta kändes påtryckt och tog inte detta.
Med. Covid-19 känner jag att fördelarna överväger nackdelarna, där en mindre är att hålla på att försvara sitt val för kollegorna och bli sedd som parasit.

Men då nackdelarna verkade väldigt små så var detta inget svårt val för mig, det hade heller inte gått att umgås med äldre utan att vara vaccinerad, framtida resor, risk för andras och egen sjukdom.

Anledningen är även att jag tror att detta kommer hålla i sig många år, minst 3-4, kanske mer men förhoppningsvis färre.
 
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ja fast de flesta cancerformerna skapas inte av virus.....
Det är möjligt. Jag har inte koll på frekvensen av olika cancerorsaker. En del cancerformer orsakas av bakterier och det vore väl möjligt att skapa vaccin mot dessa (eftersom det finns vaccin mot andra bakterieorsakade sjukdomar).
En del cancerformer orsakas av att celler blir skadade av strålning eller kemikalier. I de fallen tvivlar jag på att det är möjligt att skapa vaccin, men osvuret är bäst. (Sen finns det lite fler cancerorsaker som jag tror att det är ännu mindre chans att få fram ett vaccin mot, t.ex. ärftlighet).
 
Myrstacken
P pmd skrev:
Det är möjligt. Jag har inte koll på frekvensen av olika cancerorsaker. En del cancerformer orsakas av bakterier och det vore väl möjligt att skapa vaccin mot dessa (eftersom det finns vaccin mot andra bakterieorsakade sjukdomar).
En del cancerformer orsakas av att celler blir skadade av strålning eller kemikalier. I de fallen tvivlar jag på att det är möjligt att skapa vaccin, men osvuret är bäst. (Sen finns det lite fler cancerorsaker som jag tror att det är ännu mindre chans att få fram ett vaccin mot, t.ex. ärftlighet).
Att vaccinera sig mot cancer vore samma sak som att säkerhetskopiera sitt DNA dvs att det inte kan förändras..
 
  • Ledsen
  • Haha
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.