Fräslyft modifierad. Incra PRL-V2+!

Jag är inte riktigt nöjd med vår fräslyft och fräsen i den. Det är en Incra PRL-V2 och jag gillar inte alls "tumhjulet" för finjustering på höjden. Var inne på att köpa en Incra Mast-R-Lift II, som istället har en vev uppifrån.

Men egentligen hade jag velat ha en vev från sidan, precis bredvid DROn, så som jag har det på vertikalfräsen. Efter lite funderande började jag tidigare idag att titta på hur PRL-V2 är konstruerad. Efter lite övervägande och funderingar så bestämde jag mig för att bygga om den så att jag istället har en vev på sidan.

Allting är såklart i tum, men det löser sig. Den kasserade axeln får vår tormek blir utgångsmaterial för en ny axel. En axekstump blir en förlängare som låses i axlarna med m4 stoppskruvar. En bit fet plast blir bussning, liknande lösning som på Tormeken för övrigt. Plasten brotschas och axeln svarvas ca 0,05-0,08mm mindre än så. Sakerna kommer ju aldrig att snurra fortare än man vevar så det borde inte vara några problem om man linjerar upp det bra tänker jag.

Det befintliga tumhjulet svarvas ner lite (det ligger original precis under ytan) för att absolut säkert inte ha problem med att ämne tar i. Höjden på befintligt hjul blir exakt densamma som tidigare, men nersvarvat så har jag mer clearance.

Intressant nog hade den lilla axelstumpen som går ut från vinkelväxeln ingen flat yta där stoppskruven skulle möta. Kanske är tanken att hjulet skulle glida istället för att plastkugghjulen inne i vinkelväxeln skulle gå sönder. Jag filade flator. Vi får se hur det går.

Med kofötter så lyfter vi den tunga gjutjärnsskivan lite så att jag kommer åt att borra ett ordentligt tilltaget frigångshål genom sargen. Lite pillande vid inneslutningen kring fräsen och sen är det dags att börja linjera. Det fungerade över förväntan! Nu återstår att tillverka någon sorts skydd runt hjulet. Eventuellt kommer det på en liten vridpinne också, men jag är inte säker på det.

Sen återstår det att få tag på en bättre motor också.

Modifierad fräslyft med röd vev på sidan av en silverfärgad verktygsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierade delar av en Incra PRL-V2 fräslyft inklusive vev, plastbussning och svarvad axel på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad fräslyft med ny sidovev och borrade komponenter på ett arbetsbord i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en bearbetningsprocess med metallbit och plastdel i en skruvstyck med borr i drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en vit plastbussning och metallaxel med bearbetning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad fräslyft med sidomonterad vev och mätur nära röda kugghjul och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad fräslyft Incra PRL-V2 med sida vevarm på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad fräslyft med sida-vev och linjärt justeringsverktyg på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 14 till
  • Laddar…
Tillverkat en enkel reservdel. För varmt för att måla huset idag, så det fick bli källarjobb. Passar bra att sitta inne och svetsa en sådan här dag.
En hemmagjord reservdel som står på en arbetsbänk, en rund metallplatta med en upprätt bult och svetsfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara en fot till en pump.

Var lite lat på första försöket och lade inget under när jag svetsade.
Två svetsade metallfötter till en pump, en med aluminium underlag och den andra utan, båda i skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre är svetsad med aluminium under. Den nedre utan. Visar tydligt nyttan av rotstöd, även om det i detta fallet inte egentligen är roten på svetsen vi ser, utan undersidan på plåten med en kälsvets på ovansidan.
 
Redigerat:
C crillux skrev:
Grymt snyggt! Hur gör man en sån?
Tack!

Man sågar och hyvlar upp stavar i lämplig dimension beroende på vilket utseenden man vill ha. Sedan limmar man stavarna till en liten planka. När det har torkat så sågar man upp stavar igen, fast tvärs limningen så att säga. Efter det så limmar man ihop dom nya stavarna igen, så att ändträt är uppåt. Slutligen så får man putsa och slipa så att skärytorna är plana. Det är inte så svårt om man har tillgång till bordssåg och planhyvel, annars blir det ett redigt träningspass.

Det finns massor av filmer online med folk som visar hur man gör också. Det ger nog en klarar bild av förfarandet än min beskrivning.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Tillverkat spån (försökt svarva alltså) En låda fylld med ljusa träspån efter svarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste lista ut hur man bygger en bra uppsamling /spåninsammlare för nu blev det spån i hela verkstan..
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Enkelt bord för träarbeten och annat till pelarborren. Har funderat länge över för mig komplicerade varianter men aldrig riktigt känt mig säker på designen eller att jag klarar av att bygga det så nu blev det ett enligt KISSprincipen, keep it simple, stupid!

Verktygtlös montering och oändlig justering med hyvel blev fördelarna med denna lösning. Ska klura lite på en utbytbar sektion och om jag tycker jag behöver någon smart anordning för snabbspännare eller inte. Hemmagjord träbordstillbyggnad för pelarborr, enkel design enligt KISS-principen, utan verktyg monterbar och justerbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett enkelt träbord framför en pelarborr med ett anslag för justeringar och exempel på verktygslös montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Kämpar på med bod-taket, varmt och läkt/takmått funderingar.
Fick dit fotplåten innan kvällsmaten, första byggnaden på vår tomt som har fotplåt. ;)
 
Jag har gått loss på en Ikea Malmbäck... Kan inte säga om jag gillar det här sättet att hänga upp skruvdragare riktigt, men för 49 spänn var det värt att testa....
 
  • Tre skruvdragare upphängda på en vit Ikea Malmbäck hylla mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Ikea Malmbäck hylla modifierad för att hålla skruvdragare upp hängda på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Bygger en ny entre m tak, ”bro”, och det hade inte gått utan enhandstvingar eller maskeringstejp :D
En entre under konstruktion med träreglar och en stege, fasthållen av en borrskruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt av entre med takstol och verktyg som en handtving och vattenpass syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en måttband med anteckningar framför träkonstruktion för en ny entré med en enhandstving i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Bygger en ny entre m tak, ”bro”, och det hade inte gått utan enhandstvingar eller maskeringstejp :D
[bild] [bild] [bild]
Ofta är dom sakerna du räknar upp mer till nytta än en oengagerad, höjdrädd, stickrädd fru/sambo! ;)
Japp ni kan vara lugna, frun läser inte här.. :whistle:
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ofta är dom sakerna du räknar upp mer till nytta än en oengagerad, höjdrädd, stickrädd fru/sambo! ;)
Japp ni kan vara lugna, frun läser inte här.. :whistle:
FredrikR FredrikR skrev:
Ofta är dom sakerna du räknar upp mer till nytta än en oengagerad, höjdrädd, stickrädd fru/sambo! ;)
Japp ni kan vara lugna, frun läser inte här.. :whistle:
Orden skalla - enhandstvingar till alla! :p

En orange och svart Bahco enhandstving (klämma) för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Orden skalla - enhandstvingar till alla! :p

[bild]

Som just nu säljs för 49:- på Jula. ;)(y)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har visserligen fyra redan, men...
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag har visserligen fyra redan, men...
Jag har två..den ena pajade vid första användningen..
 
  • Wow
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Som just nu säljs för 49:- på Jula. ;)(y)
Är dom värd att köpa?:D
 
T trojlee skrev:
Är dom värd att köpa?:D
Hehe, om jag formulerar mig så här, jag har några stycken, kan även tänka mig att köpa någon till, när de kostar 49:-
Fullpris känns inte rätt, då lägger jag hellre till och går på Bessey eller Irwin. :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.