harry73
D Daniel 109 skrev:
Är det uppenbart att det används kan det likställas med att TS är informerad.
A Autodidak1 skrev:
För mig hade det varit uppenbart att grannen anser sig ha servitut om jag ser huset och vägen.
Hur kan ni vara så säkra utan ha sett bilder?
 
Läs mitt inlägg en gång till. Utrycker jag att jag är säker på hur det ligger till i just det här fallet?
 
harry73 harry73 skrev:
Hur kan ni vara så säkra utan ha sett bilder?
Om garaget har enda infart från TS håll borde det vara uppenbart för alla som inte är blinda att det är tänkt att köras den vägen?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det uppenbart att det används kan det likställas med att TS är informerad.
Hur då? Grannen kan ju ha gjort det av en god vilja som inte utsträcker sig till en ny köpare. Så nej, det är inte så servitut fungerar.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men i det här fallet är väl båda nöjda? TS har en granne utan bil som då och då använder hans uppfart. Nu vill han tydliggöra sin tomtgräns mot grannen eftersom han befarar att en framtida ägare möjligen kan ta sig friheter.
TS skulle ha rett ut hur det skulle vara när/innan han köpte för 6 månader sen...

Jag förstår inte hur du resonerar att det är bättre att vänta till en försäljning innan man drar igång en utredning som kan gå hur som helst.

Men om du gillar att ha tidspress och utpressningsmöjligheter mot de andra inblandade så är det kanske bäst för dig...

/ATW
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är rimligtvis därför muntliga servitut inte kan nyskapas. Antingen har man ett skrivet servitut eller ingen faktisk rättighet alls.

Att det finns lite gammalt mög från före -72 får vi leva med, men styrkan i ett 50 år gammalt anspråk är inget jag skulle oroa mig nämnvärt för. Och som sagts ett flertal gånger, ett servitut som tjänande inte blivit upplyst om när denne tagit över fastigheten är verkningslöst mot denne och efterkommande vare sig det är muntligt eller skriftligt (om det inte är inskrivet).
Det stämmer att om man inte blivit upplyst så försvinner rätten.

Men om man ser att det använts och fortsätter att användas kan det bli svårt att hävda det.

Och om den som sålt huset till TS förstår att han kan bli skadeståndsskyldig gentemot grannen om servitutet upphör så kanske han plötsligt kommer ihåg att grannen alltid använt vägen till garaget. Då kanske han också kommer ihåg att TS blivit upplyst om det uppenbara att enda infarten faktiskt är enda infarten och alltid använts?

Inget är svart eller vitt, men jag tror nog grannen har ganska mycket på sin sida om han börjar hävda sin rätt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur då? Grannen kan ju ha gjort det av en god vilja som inte utsträcker sig till en ny köpare. Så nej, det är inte så servitut fungerar.
Nej, men det är som normalt hyfs fungerar.

Om TS oroar sig för framtiden ska han ta ta i det direkt inte vänta på ett tillfälle att "Lagligt" förstöra livet för säljare/köpare och sig själv.

/ATW
 
Det borde väll räcka att sätta upp ett ordentligt snöre eller liknande markering i tomtgränsen på visningen. Om du inte hinner sätta upp eller vill ha ett riktigt staket.
Då är det tydligt för Spekulanterna vart tomtgränsen går och dom har chans att undersöka vad som gäller. Samt att om det skulle bli diskussion senare har du fördel av att kunna hänvisa till ”snöret” som satt uppe på visningen och att du därmed redan från början varit tydlig med vart gränsen går samt att det inte bara är självklart att fritt använda din väg.

Men tala i alla fall om det för din granne innan du sätter upp snöret . Som sagts i tråden förut det är bättre att bli ovän med den avflyttande grannen än den nya.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Docno
Eventuella muntliga överenskommelser mellan förra ägaren (hade huset i cirka 20 år) och grannen kan väl inte vara gällande mot mig eller för all framtid (om det inte skrivs in som nyttjanderätt då naturligtvis)?

Kommer som sagt att försöka prata med grannen och säga att jag har tänkt att markera ut min tomt med staket eller liknande efter att denne har flyttat ut och att det vore bra om mäklaren informerades om detta så att informationen kommer fram till eventuella spekulanter. Jag hoppas att det blir en bra lösning och att grannen känner att det är okej.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Docno Docno skrev:
Problemet är att lösningen kanske inte funkar med de nya grannarna? Är det av den anledningen kanske bättre att avvakta och se hur det funkar med de nya grannarna? Samtidigt vill man ju inte vara den som ska komma efteråt med påpekanden om det inte skulle funka och de har gått i tron att de får använda vägen hur som helst. Gör kanske en höna av en fjäder här? Vill dock att det ska vara klart och tydligt för alla.
Hur ser din väg ut? Stig, grus, plattor, asfalt, etc?

Hur ser det ut från din väg till grannens garage? Stig, grus, plattor, asfalt, etc?

Hur långt in på grannens tomt står garaget?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nej, men det är som normalt hyfs fungerar.

Om TS oroar sig för framtiden ska han ta ta i det direkt inte vänta på ett tillfälle att "Lagligt" förstöra livet för säljare/köpare och sig själv.
Vi har lagar och regler av en anledning, och här är det uppenbarligen inte främst TS som felat, utan grannfastighetens ägare, vilka någon gång förmodligen slarvat bort sin servitutsrätt (om den någonsin funnits).

Att du då hävdar att TS riskerar att ”förstöra livet” för någon är bara melodramatiskt och löjligt.

Vi är förvisso eniga om vad som är bästa tillvägagångssätt (att göra något direkt), men då TS även ber om inspel på den moraliska dimensionen tycker jag som sagt att du överdriver rejält.

Hade den nya grannen startat en tråd här om att hen blivit avstängd från vägen till sitt garage hade konsensus varit att denne fått skylla sig själv och borde ha kollat upp servitutet.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 7 till
  • Laddar…
Docno Docno skrev:
Eventuella muntliga överenskommelser mellan förra ägaren (hade huset i cirka 20 år) och grannen kan väl inte vara gällande mot mig eller för all framtid (om det inte skrivs in som nyttjanderätt då naturligtvis)?

Kommer som sagt att försöka prata med grannen och säga att jag har tänkt att markera ut min tomt med staket eller liknande efter att denne har flyttat ut och att det vore bra om mäklaren informerades om detta så att informationen kommer fram till eventuella spekulanter. Jag hoppas att det blir en bra lösning och att grannen känner att det är okej.
Jo, om du är informerad om avtalet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har lagar och regler av en anledning, och här är det uppenbarligen inte främst TS som felat, utan grannfastighetens ägare, vilka någon gång förmodligen slarvat bort sin servitutsrätt (om den någonsin funnits).

Att du då hävdar att TS riskerar att ”förstöra livet” för någon är bara melodramatiskt och löjligt.

Vi är förvisso eniga om vad som är bästa tillvägagångssätt (att göra något direkt), men då TS även ber om inspel på den moraliska dimensionen tycker jag som sagt att du överdriver rejält.

Hade den nya grannen startat en tråd här om att hen blivit avstängd från vägen till sitt garage hade konsensus varit att denne fått skylla sig själv och borde ha kollat upp servitutet.
Men det vet väl ingen!? Det kan ju vara så enkelt att ägaren till TS fastighet inte meddelat köpare om servitutet (eller ljuger om det). Då har grannen gjort allt rätt.

Fattar inte att man kan vara tvärsäker på bristfällig info.
 
Docno Docno skrev:
Eventuella muntliga överenskommelser mellan förra ägaren (hade huset i cirka 20 år) och grannen kan väl inte vara gällande mot mig eller för all framtid (om det inte skrivs in som nyttjanderätt då naturligtvis)?

Kommer som sagt att försöka prata med grannen och säga att jag har tänkt att markera ut min tomt med staket eller liknande efter att denne har flyttat ut och att det vore bra om mäklaren informerades om detta så att informationen kommer fram till eventuella spekulanter. Jag hoppas att det blir en bra lösning och att grannen känner att det är okej.
Jo, om du är informerad om avtalet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Docno Docno skrev:
Eventuella muntliga överenskommelser mellan förra ägaren (hade huset i cirka 20 år) och grannen kan väl inte vara gällande mot mig eller för all framtid (om det inte skrivs in som nyttjanderätt då naturligtvis)?

Kommer som sagt att försöka prata med grannen och säga att jag har tänkt att markera ut min tomt med staket eller liknande efter att denne har flyttat ut och att det vore bra om mäklaren informerades om detta så att informationen kommer fram till eventuella spekulanter. Jag hoppas att det blir en bra lösning och att grannen känner att det är okej.
Om det finns ett muntligt avtal/servitut från 1972 eller tidigare så gäller det i en evighet, annars inte. Om grannhuset är byggt före 1972 kan man antas det finns/har funnits ett avtal (annars skulle man inte byggt garaget så).

Men om du inte blivit informerad (och övertygar rätten om det) så gäller det inte längre.

Problemet är då att din granne kan stämma säljaren (inte dig) för den skada som uppstår då han tappat servitutet. Då är det möjligt att säljaren plötsligt kommer ihåg servitutet och även att han nämnt det till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.