Jonas Persson
När städer låg som ett pärlband på riksvägarna. Idag passerar man förbi dem och inte igenom. Förr såg man mycket mer av Sverige, idag kommer man snabbare till sitt resmål.

Vägkartor som man fick gratis på bensinstationen. De visade alla bensinkedjans stationer i Sverige och var samtidigt bland de bästa kartorna man kunde få tag på. Upplösningen var låg och man förstod ibland först efter någon mil att man kommit fel. Då blev det till att lista ut var man var och hur man kom rätt igen. Ofta blev det till att åka vidare för att finna ett landmärke innan det löste sig.
Gammal sliten vägkarta över södra Sverige från Svenska Shell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För tätorten var taxikartan bäst, men de flesta följde nog förra årets kartdel från telefonkatalogen, eller den man skulle besökas mer eller mindre korrekta vägbeskrivning.
Två uppslagna delar av taxikartan över Storstockholm, den ena visar norra delen, den andra södra.
Gammal uppslagen vägkarta med låg upplösning och markerade gator och områden.

Att åka till nya platser var spännande. Glöm inte att biltelefonen inte fanns så det var inte bara att ringa. Hittade du mot förmodan en telefonkiosk, var det inte säkert att den du skulle träffa satt inne vid sin fasta telefon.
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
En gång i världen målade man med färger, svärfars Snicklack2 ljusgrå var både tråkig och fantasilös!
Färgsättningen är väl knappast bortglömd, däremot den röda Melittatratten som hänger ovanför diskbänken1

[bild]
Jag blir lite nyfiken på den vita sladden som hänger fritt till höger i bild, ovanför vedspisen.
Är det så att den skulle passa in i
”Värsta elkopplingen”?:crysmile:

Tjusigt kök för övrigt.
Påminner lite om vårt när jag var liten.
Den oranga pappershållaren i plast. Skulle inte förvåna mig om det är ”Hammarplast”.
O konservöppnaren. Ser ut som en variant av ”Klara”.
Samt en hederlig gammal köksblandare.

Två retro konservöppnare i orange och röd, en eventuell "Klara" modell, på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en röd Nilsjohan "Röda Clara" konservöppnare designad av Sigvard Bernadotte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en gammal orange konserveringsöppnare 'Nilsjohan Nya Clara', design Sigvard Bernadotte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag blir lite nyfiken på den vita sladden som hänger fritt till höger i bild, ovanför vedspisen.
Är det så att den skulle passa in i
”Värsta elkopplingen”?:crysmile:

Tjusigt kök för övrigt.
Påminner lite om vårt när jag var liten.
Räcker 50 år som preskribsionstid?
(ärligt talat, ingen aning om var sladden kommer ifrån)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När städer låg som ett pärlband på riksvägarna. Idag passerar man förbi dem och inte igenom. Förr såg man mycket mer av Sverige, idag kommer man snabbare till sitt resmål.

Vägkartor som man fick gratis på bensinstationen. De visade alla bensinkedjans stationer i Sverige och var samtidigt bland de bästa kartorna man kunde få tag på. Upplösningen var låg och man förstod ibland först efter någon mil att man kommit fel. Då blev det till att lista ut var man var och hur man kom rätt igen. Ofta blev det till att åka vidare för att finna ett landmärke innan det löste sig.
[bild]

För tätorten var taxikartan bäst, men de flesta följde nog förra årets kartdel från telefonkatalogen, eller den man skulle besökas mer eller mindre korrekta vägbeskrivning.
[bild]
[bild]

Att åka till nya platser var spännande. Glöm inte att biltelefonen inte fanns så det var inte bara att ringa. Hittade du mot förmodan en telefonkiosk, var det inte säkert att den du skulle träffa satt inne vid sin fasta telefon.
Om när man bodde på hotell hade lån j¤%l rivit ut just den kartan ut telefonkatalogen på rummet!
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Om när man bodde på hotell hade lån j¤%l rivit ut just den kartan ut telefonkatalogen på rummet!
Japp, det kan ha varit jag!
Fast jag svär mig fri från hotellkatalogerna.
Men de telefonkatalogerna som hängde i en vajer i telefonkioskerna levde farligt ibland, särskilt om man kom till en ny stad.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När städer låg som ett pärlband på riksvägarna. Idag passerar man förbi dem och inte igenom. Förr såg man mycket mer av Sverige, idag kommer man snabbare till sitt resmål.

Vägkartor som man fick gratis på bensinstationen. De visade alla bensinkedjans stationer i Sverige och var samtidigt bland de bästa kartorna man kunde få tag på. Upplösningen var låg och man förstod ibland först efter någon mil att man kommit fel. Då blev det till att lista ut var man var och hur man kom rätt igen. Ofta blev det till att åka vidare för att finna ett landmärke innan det löste sig.
[bild]

För tätorten var taxikartan bäst, men de flesta följde nog förra årets kartdel från telefonkatalogen, eller den man skulle besökas mer eller mindre korrekta vägbeskrivning.
[bild]
[bild]

Att åka till nya platser var spännande. Glöm inte att biltelefonen inte fanns så det var inte bara att ringa. Hittade du mot förmodan en telefonkiosk, var det inte säkert att den du skulle träffa satt inne vid sin fasta telefon.
Det fanns även Stockholms-ciceronen som jag har för mig var billigare än Taxikartorna, själv fick jag hålla till godo med kartdelen från Gula sidorna och man skulle alltid till en adress i skarven.

Nyttoparkeringstillståndet saknar jag de få gånger jag tar bilen in till stan numera.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jonas Persson
N Nyikåk skrev:
man skulle alltid till en adress i skarven.
...eller en adress som låg inklippt på en helt annan sida. Ibland skulle man till en plats som hörde till den lilla promillen av Stockholm som inte fanns med alls. :lying:

Uttrycket "en vit plats på kartan" var då en realitet. Idag motsvaras det möjligen av områden som byggs om, flygfotot visar skog eller vad som fanns där tidigare, men kartbilden dagens vägar och hus.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
P peroande skrev:
Det var ett skämt. Den fanns aldrig.

Du får starta en ny tråd "saker som vi glömt bort att de aldrig funnits ".
Bra att du förtydligade för de som kanske missade skämtbilden när den kom i samband med "Nogger Black-skandalen" (y), någon kunde ju faktiskt tro att det faktiskt funnits efetrsom jag inte skrev att det var en skämtbild även fast det syns rätt tydligt.:rolleyes:

Skämtbilden fanns och jag hade glömt bort den tills Nogger Black nämndes, så det känns som att det är rätt tråd.;)
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
richardtenggren
K knipo skrev:
De satt ju i fronten på mången bilar förr.
Lite gubbavarning på det, men samtidigt lite gulligt faktiskt.

[länk]

[bild]
När man var liten trodde man det handlade om frikyrkliga människor som hade dessa ;)

Men de har väl den där fisksymbolen istället? :p
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
När man var liten trodde man det handlade om frikyrkliga människor som hade dessa ;)

Men de har väl den där fisksymbolen istället? :p
Jag trodde det var något sorts rallymärke, så på mig imponerade det.:crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mjölkbar på lunchrestaurang... Kommer någon ihåg detta?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
När man var liten trodde man det handlade om frikyrkliga människor som hade dessa ;)

Men de har väl den där fisksymbolen istället? :p
Där jag kom ifrån var de nästan uteslutande Merca 123 som hade dessa. Och åt andra hållet, saknades denna på en sådan bil trodde man det var nåt fel.
 
Var nog minst 5 år sen, men vi bodde på ett hotell som nog inte var direkt nyrenoverat efter norrlandskusten och mina barn tyckte ju det var spännande , antagligen även första gången på hotell för deras del. Dom lyfte på telefonen och var fascinerade en bra stund, till sist undrade man ju vart dom ringde. Det är nån som sjunger "OOOOOOOO" i luren var svaret. Kopplingston var tydligen okänt, sedan klarade dom inte av att spola, vi trycker men inget händer sa dom. Att man skulle dra uppåt var tydligen okänt, förmodligen skulle nån pekskärm där man svajpade eller nåt varit mer begripligt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Ring skrev:
Mjölkbar på lunchrestaurang... Kommer någon ihåg detta?
Nej.
O helt ärligt vet jag inte vad det innebär.
Men jag har hört begreppet många gånger.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.