N Nyikåk skrev:
Fast AS/400 var ju ingen mainframe...
Det var ju ett sätt för bankerna och andra storföretag med gamla kodbaser att fortsätta köra dem. Innan AS400 kördes de på en mer klassisk mainframe.
 
Hade en Sharp PC1430, köpte den 1987 när jag började gymnasiet, 4-årig teknisk...
800px-Sharp_Pocket_Computer_PC-1430.jpg
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Inte samma sak ☹️, det var kortkommandona som gjorde NC, musen behövdes inte.

Samtidigt försvann behovet på flera sätt då man arbetade från ett grafiskt gränssnitt. Jag använde dock NC-kloner i OS/2.

OS/2 ja, en oslipad diamant som IBM aldrig fick ordning på. Vet att det levde vidare länge som ett textbaserat operativ långt efter att kriget med Windows var över.
Det lever väl.
Det finns en kommersiell distribution av OS/2 Warp, ArcaOS. En del har bland annat roat sig med att kopiera programvaran från konsollen på en IBM stordator (z-maskin) till en ny bärbar dator där ArcaOS redan är installerad (stöder bland annat ssd och S-ATA.)

En annan kund för ArcaOS är banker med OS/2:installationer.
Varför köper man en ny bärbar för att installera ArcaOS på den ? Därför att de två thinkpad-maskinerna som är konsoll till en z-maskin har börjat bli till åren, z-maskinen är vidaresåld av ägaren till en hobbyist (inte absolut säkert) och IBM tar VERKLIGT bra betalt för att plocka ihop nya system-element maskiner till en 10 år gammal Z:maskin. Begagnad z-maskin där någon har plockat system-element maskinerna ?
Den z-maskinen är näst intill värdelös.... iom att SE-maskinerna innehåller speciell programvara med något typ certifikat för att kontrollera och styra just den z-maskinen.
 
Redigerat:
C claym skrev:
Exakt! Rena galenskapen. Dock bra arvode om man tar gig som COBOL-konsult
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var ju ett sätt för bankerna och andra storföretag med gamla kodbaser att fortsätta köra dem. Innan AS400 kördes de på en mer klassisk mainframe.
AS/400 ???
Vad jag vet är inte äldre 370 COBOL program direkt körbara på en AS/400. Däremot kunde de tidiga AS/400 köra kod från de äldre S/38 maskinerna.
Däremot finns det exv MultiPrise (och 43.. seriens stordatorer.) INGEN som vet var det i Sverige finns en hel MultiPrise eller 43xx maskin ?
MultiPrise : svart större låda som kunde köra exv 370 kod (det är en stordator men i format som en minidator dvs ett matbord typ.)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var ju ett sätt för bankerna och andra storföretag med gamla kodbaser att fortsätta köra dem. Innan AS400 kördes de på en mer klassisk mainframe.
Jag måste tyvärr agera språkpolis här. "Var" är inte korrekt i den meningen. :(
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
AS/400 ???
Vad jag vet är inte äldre 370 COBOL program direkt körbara på en AS/400. Däremot kunde de tidiga AS/400 köra kod från de äldre S/38 maskinerna.
Däremot finns det exv MultiPrise (och 43.. seriens stordatorer.) INGEN som vet var det i Sverige finns en hel MultiPrise eller 43xx maskin ?
MultiPrise : svart större låda som kunde köra exv 370 kod (det är en stordator men i format som en minidator dvs ett matbord typ.)
vill du köpa en :) ?
 
C claym skrev:
vill du köpa en :) ?
Rätt pris ! På lite sikt ingen omöjlighet.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
C claym skrev:
vill du köpa en :) ?
Jag vet ett datormuseum som nog inte skulle kunna låta bli en sådan.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Minns att några entusiaster krokade ihop dem och gjorde draperier av dem. :rofl:
Man gjorde gardiner till raggarbilarna av dem.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Cyklade hem från ångbåtsbryggan på Strandvägen precis både full och mot rött utan att störa någon. Fick sikta på rumpan en gång på några som skulle över det var allt
 
  • Wow
dicliff
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Cyklade hem från ångbåtsbryggan på Strandvägen precis både full och mot rött utan att störa någon. Fick sikta på rumpan en gång på några som skulle över det var allt
Skriver du det här nu eftersom du inte kommer komma ihåg det i morgon? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Cyklade hem från ångbåtsbryggan på Strandvägen precis både full och mot rött utan att störa någon. Fick sikta på rumpan en gång på några som skulle över det var allt
Håll blicken framåt när du cyklar onykter.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P pmd skrev:
HP-67, generation 2 av världens första programmerbara kalkylator med magnetkortsläsare/skrivare, HP-65.
Min egen är nerpackad nånstans så ni får hålla tillgodo med en bild från nätet.
[bild]
Jag köpte en HP 25 som var programmerbart 1975. Tydligen har dom fått högt värde i samlarkretsar. Jag tror man kunde lägga i 49 programsteg. Manualen har jag också kvar.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Rör-radioapparater. Stor som en bänkdiskmaskin. Det tog en stund typ en-två minuter innan den blev varm och kunde återge radioprogram. De flesta hade en härlig klang, eftertraktad av många klangfantaster. Jag lämnade de flesta i min samling till en fantast i Jämjö och har bara en kvar.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade en senare itteretation, borde ligga kvar någonstans i gömmorna

[bild]
Den där använder jag fortfarande på jobbet.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.