tommib
Armeringsnät på grunden till ett byggprojekt med trädfot och betongblock runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär ja. Eftermiddagspasset (och middagen) är avklarade. Armeringen är klar sånär som på lite lokala förstärkningar som jag ska naja strax, när kvällspasset börjar :D

Måste också gå igenom allt och se så att det verkligen är klart eftersom jag typ inte kommer ha någon tid sen. Behöver bl.a. komplettera formsättningen lite.

Funderar också på om jag ska gjuta första biten vid pumpgropen, där det är ett litet dike i EPS-betongen. Det vore nämligen katastrof om det läcker ner betong där.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Kvällspasset gick åt till att fixa den sista saknade biten lecamur/gjutform. Den murningen var inte direkt något finlir och jag tror att bruket möjligen var lite torrt men det kvittar egentligen, den ska bara hålla emot betongen just där.
Armeringsnät med klammer och en ofärdig lecamur vid en betongvägg, förberedelse inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt var det massa najande av kompletterande armering på några ställen där det blir lite punktlast och annat småpyssel.

Det sista frågetecknet är nu egentligen den här lilla vallgraven. Ska jag fylla den med betong i förväg eller ska jag gjuta allt i ett svep? Fördelen med att fylla den nu är att risken för att det ska hamna betong i pumpgropen minskar. Nackdelen är att det kanske blir en svag punkt om den nya betongen sen inte fäster ordentligt i den.
Armeringsjärn på betonggrund med nygjuten lecamur och träform, och en liten vallgrav vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill minnas att @Mikael_L pratade om gjutarfrossa tidigare. Nu börjar jag känna av det lite ja...
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kvällspasset gick åt till att fixa den sista saknade biten lecamur/gjutform. Den murningen var inte direkt något finlir och jag tror att bruket möjligen var lite torrt men det kvittar egentligen, den ska bara hålla emot betongen just där.
[bild]

I övrigt var det massa najande av kompletterande armering på några ställen där det blir lite punktlast och annat småpyssel.

Det sista frågetecknet är nu egentligen den här lilla vallgraven. Ska jag fylla den med betong i förväg eller ska jag gjuta allt i ett svep? Fördelen med att fylla den nu är att risken för att det ska hamna betong i pumpgropen minskar. Nackdelen är att det kanske blir en svag punkt om den nya betongen sen inte fäster ordentligt i den.
[bild]

Jag vill minnas att @Mikael_L pratade om gjutarfrossa tidigare. Nu börjar jag känna av det lite ja...
Och om där blir en svag punkt där, är det någon belastning där? Jag hade spontant tänkt att man inte vill riskera att få någon betong i gropen som det viktiga.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Det sista frågetecknet är nu egentligen den här lilla vallgraven. Ska jag fylla den med betong i förväg eller ska jag gjuta allt i ett svep?
Om man har något ställe som måste tätas så betong inte ska kunna rinna ner så brukar man fylla med lite fogskum. Eller bara med billigaste latexfogen som går att hitta om det är smala springor.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Det sista frågetecknet är nu egentligen den här lilla vallgraven. Ska jag fylla den med betong i förväg eller ska jag gjuta allt i ett svep?
Du ska "bara" gjuta en platta, inte en vägg. Skillnaden är att det inte bildas något tryck att tala om som kan orsaka läckage. Ser det tätt ut måste du ha rejäl otur för att det ska börja läcka.
 
tommib tommib skrev:
betonggjutning nästa vecka på tisdag
Pics or it didn’t happen!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Pics or it didn’t happen!
Fake news..

(Eller så är mobilen ingjuten?)
 
Kanske första gången någon blir inlagd för gjutarfrossa? :crysmile:. Vilken ICD-10 kod kan det vara? R50.9 ?
 
  • Haha
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nästa vecka betyder alltså v 30....

Självklart kommer det bilder då.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur gör du med andra lagret armering? Viktigt att plattan blir körbar för tung trafik.
Det viktigaste med dubbelarmeringen är väl att det öppnar för att gräva (spräcka) ur en källarvåning till under denna.

tommib har väl rätt många år kvar till pension, så projektlistan får ju inte riskera att bli tom. :cool:
 
  • Gilla
keeej
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nästa vecka betyder alltså v 30....
Nu ja! ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kanske första gången någon blir inlagd för gjutarfrossa? :crysmile:. Vilken ICD-10 kod kan det vara? R50.9 ?
Gjutarfrossa en hel vecka i förväg måste vara allvarligt. Det blir nog IVA direkt…
 
  • Haha
Psan
  • Laddar…
Fulkemisten
mexitegel mexitegel skrev:
Kanske första gången någon blir inlagd för gjutarfrossa? :crysmile:. Vilken ICD-10 kod kan det vara? R50.9 ?
Nix. R46.6.
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
tommib
Läckage av våt betong vid nederkant av träform på armeringsjärn vid gjutning av betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bestämde mig för att gjuta igen diket på basen av att det är katastrof om det läcker ner betong i pumpgropen. Det var rätt beslut visade det sig eftersom det läckte in lite i nederkant på formen när jag vibrerade betongen. Med en planslip ska tilläggas, min billiga Amazon-vibrostav bestämde sig för att inte starta öht när jag körde idag. Ingen aning om varför den är tvärdöd, ska kanske ta isär den imorgon om jag får sova inatt på jouren.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bra. Ta bort alla onödiga orosmoment. Inget problem med mindre gjutningar i en större heller. Så där har man gjort tidigare för att "punkta upp" avdragningsbanor eller för att fästa till exempel golvbrunnar i rätt läge. Det är väl mer att allt ska gå så fort idag så man inte hinner vänta på att betongen i "förgjutningen" ska brinna och därför fäster brunnar med specialfästen och gjuter med laser.

Sätter man höga formar på ojämt berg så är sådana där smågjutningar innan för att få det tätt nästan oundvikliga.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.