Hej,
Jag har ett träd som har en rot som letat sig vågrätt ut från planteringen och nu puttar upp några av mina stenplattor på verandan. Roten är påväg mot ett förråd med betonggolv...
Så denna rot måste stoppas innan hela stenläggningen är förstörd och förrådet likaså.
Hur kan jag såga av denna rot utan att trädet skadas?
Den har fler rötter som håller fast trädet, men så att det inte blir röta eller annat som skadar trädet...
Trädet är inte så högt, så det riskerar inte att falla och förstöra något hus eller så.
Tack!
Jag har ett träd som har en rot som letat sig vågrätt ut från planteringen och nu puttar upp några av mina stenplattor på verandan. Roten är påväg mot ett förråd med betonggolv...
Så denna rot måste stoppas innan hela stenläggningen är förstörd och förrådet likaså.
Den har fler rötter som håller fast trädet, men så att det inte blir röta eller annat som skadar trädet...
Trädet är inte så högt, så det riskerar inte att falla och förstöra något hus eller så.
Tack!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 752 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 752 inlägg
Svaret är tyvärr att det inte går att såga av större rötter utan risk för röta. Så du får ta beslutet om risken är värd den och såga en rakt snitt. Om det blir röta märker du det om kanske tio år som tidigast.
Vad är det för träd?A _ametist_ skrev:Hej,
Tack!
Jag skulle grävt upp och kapat och lämnat rotändan öppen en stund för att låta den torka lite sedan grävt igen.
Finns inga garantier med träd... ibland dör de av en liten bagatellskada och andra överlever vilken misshandel som helst.
/ATW
Finns inga garantier med träd... ibland dör de av en liten bagatellskada och andra överlever vilken misshandel som helst.
/ATW
Hej,
Tänkte snart såga av rötterna som tagit sig upp till ytan och puttar upp mina plattor. Kom på att det ju borde finnas någon "geggamoja" att smörja in den avsågade roten med för att förhindra röta och annat. Känner någon till om det finns det?
Mvh
Carina
Tänkte snart såga av rötterna som tagit sig upp till ytan och puttar upp mina plattor. Kom på att det ju borde finnas någon "geggamoja" att smörja in den avsågade roten med för att förhindra röta och annat. Känner någon till om det finns det?
Mvh
Carina
Liknande trådar
-
Vilken såg/klinga för att såga täcksidor utan att färgen spricker.
Kök -
Trottoar utanför fastigheten vem bär ansvar?
Juridik -
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik -
Se upp - såga inte i kvartskomposit utan skyddsutrustning
Artikelkommentarer -
Hur sågar man passbitar utan att det flisar sig och träffar strecket?
Kök