Sittställning Forlowt skrev:
Min första mobiltelefon, tror det var denna modellen. Sms var ganska nytt så jag kunde bara ta emot men inte skicka sms.
Jag hade ett tjockt och ett "smalt" batteri.
Sån hade jag också när jag var liten (13 bast…). Tror farsan fick den på köpet när han köpte ny kyl och frys från just Bosch!

Helt sjukt att man gick runt med den i fickan
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
MultiMan
sir_daniel sir_daniel skrev:
ärvde ett par nya Sådanna av min morfar, skall användas när jag kör min jaguar xjs v12 ( avställd sedan 2012) eller jaguar xj6 -77 (avställd sedan -86) till sin första besiktning på många år
Finns och har funnits hela tiden som jag minns det, även om allt mode kommer och går. Ett exempel:

https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/hestra-adam-crochet-wool-lined-glove-chestnut-beige.html

Har själv liknande, fast i gröna toner, som jag köpte förra året.
 
  • Gilla
Markus123
  • Laddar…
Pappa jobbade som tryckare och typograf ( är väl också utdöda jobb) och ändrade till kännt folk röker hash blev ett jävla liv
 
  • Gilla
  • Haha
Alti och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kobra!

Lite dammig. Det var ett tag sen den användes. :–)
Jag har en sådan röd hemma som den enda fasta telefonen som är inkopplad, förutom min gröna myntautomat som det ringer i (har lagt in en analog telefon i ett tomt utrymme i den för att den skall kunna fungera för hemmabruk). Kobran har ju ingen ringsignal nämligen. Det är en annan impedans i mynttelefonens lur så det är väldigt lågt ljud i den, så den används mest som utställningsobjekt förutom att den då ringer...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Knallpulverpistol.
Vilka barndomsminnen :love:

Vintage knallpulverpistol med utsmyckad design och trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förpackning med knallpulver till knallpulverpistol, 288 skott, för barnlek och nostalgi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Sona2012 och 35 till
  • Laddar…
Sittställning
MultiMan MultiMan skrev:
Köpte själv Boccia kartongvis, så god tyckte jag den var. Fanns inte särskilt länge heller. Apelsin med chokladfyllning:

[bild]
Åååh igloo!!! Corona säker glass haha
 
  • Gilla
Morgan St och 1 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Knallpulverpistol.
Vilka barndomsminnen :love:

[bild]
[bild]
Fast var inte riktigt knallpulver på pappersremsa ? Det där var ju modernt ;)
 
  • Gilla
Morgan St och 8 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Pappa jobbade som tryckare och typograf ( är väl också utdöda jobb) och ändrade till kännt folk röker hash blev ett jävla liv
Klart det blev. En tryckare som stavar fel på både ”känt” och ”hasch”, så kan man inte ha det! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Alti och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Köpte själv Boccia kartongvis, så god tyckte jag den var. Fanns inte särskilt länge heller. Apelsin med chokladfyllning:

[bild]

GB var mycket bättre förr i tiden. Idag är det tråkiga smaker och dyrt
 
B b8q skrev:
Klart det blev. En tryckare som stavar fel på ”känt”, så kan man inte ha det! ;)
Haha ojdå

Hasch skulle det väl också stå

Nu tror jag väl att jag får gå om 9an igen och lära mig stava
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fast var inte riktigt knallpulver på pappersremsa ? Det där var ju modernt ;)
Jo. Och det riktigt tuffa pojkarna, som jag själv, rev inte av remsan, så alla kunde se hur urskillningslöst vi skjutit.
Bilden ovan är de dyrare ollonskotten. Lycklig den som fick en ollonpistol i julklapp.
Det var en tid då pojkar fostrades till män, med hjälp av vapen. Inget hen och könstillhörighetsfjollande där inte.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Morgan St och 22 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Och det riktigt tuffa pojkarna, som jag själv, rev inte av remsan, så alla kunde se hur urskillningslöst vi skjutit.
Bilden ovan är de dyrare ollonskotten. Lycklig den som fick en ollonpistol i julklapp.
Det var en tid då pojkar fostrades till män, med hjälp av vapen. Inget hen och könstillhörighetsfjollande där inte.

Staffans

Remsorna strulade alltid i pistolen, ollonskotten var riktigt bra. Å andra sidan kunde man dra med en mejsel över remsorna och de small fint :)
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Forna dagars "återvinning" på sjön

[media]
haha, va fn - så rådet var kasta skiten på djupt vatten istället?
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Knallpulverpistol.
Vilka barndomsminnen :love:

[bild]
[bild]
Har? De finns ju kvar .... kanske inte varje butik längre men de finns.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
optimum
L larka742 skrev:
haha, va fn - så rådet var kasta skiten på djupt vatten istället?
Japp och punktera förpackningar så de sjunker snabbare.
Denna typ av burköppnare var aktuella.
Dels för att göra två hål i burkar så det gick lättare att hälla ur. Alltså två hål i toppen, ett på var sida så luften kommer in när man häller. (alla burkar hade inte typ ölburkens ring)

Men denna kunde man använda till att punktera botten på burken så den snabbare skulle fyllas med vatten när den sänktes.

OBS jag är oskyldig, lite förstånd fanns även på den tiden.:cool:


Två traditionella burköppnare med trähandtag och metallspetsar, använda för att göra hål i burkar.


Edit: Gammal ölburk


Gammal Avesta Export Beer burk bredvid instruktioner för att göra två hål i burklocket med en burköppnare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.