M Markarbetaren skrev:
Så värdeökningen på bostadsmarknaden som varit dom sista åren med en räntenivå som jag aldrig tror vi kommer få se igen är medelmåttig? Så när räntan kommer börja öka och så även inflationen så kommer bostadspriserna nå sjuka höjder? Borde det inte vara så att när väl räntan börjar klättra uppåt så kommer priserna på bostäder gå ned eftersom folk inte kan betala?
Jag håller med om att det vi sett de senaste 5-10 åren är oroväckande då vi sett dessa värderingar trotts låg officiell inflation och framförallt låga räntor.
På tex sent 2000 tal när vi också hade stora värdeökmingar på bostadsmarknaden hade vi samtidigt räntor på 6-8% periodvis.
Jag tror säkert det kan komma en korrektion på bostadsmarknaden, men på längre sikt så har vi strukturella förändringar och sannolikt mkt inflation som redan slagit igenom och därigenom hägrande värdeökningar.
Samtidigt, vad är värdeökning? Priset fördubblas samtidigt som lönerna dubblas, det handlar snarare om att lån "skrivs av".
Iaf så jag ser på det .
 
M
G guggen skrev:
Jag håller med om att det vi sett de senaste 5-10 åren är oroväckande då vi sett dessa värderingar trotts låg officiell inflation och framförallt låga räntor.
På tex sent 2000 tal när vi också hade stora värdeökmingar på bostadsmarknaden hade vi samtidigt räntor på 6-8% periodvis.
Jag tror säkert det kan komma en korrektion på bostadsmarknaden, men på längre sikt så har vi strukturella förändringar och sannolikt mkt inflation som redan slagit igenom och därigenom hägrande värdeökningar.
Samtidigt, vad är värdeökning? Priset fördubblas samtidigt som lönerna dubblas, det handlar snarare om att lån "skrivs av".
Iaf så jag ser på det .
Jag vet inte om jag ser någon röd tråd med just inflationen och värdet på bostäder. 2007-2008 var räntan uppe på 6%-nånting och vände då vi fick en hög arbetslöshet i och med Lehman. Började med att Volvo sa upp ett par tusen på ett bräde vill jag minnas. Senare fick vi en flyktingkris som skapade en bostadsbrist utan dess like i landet. Plötsligt skulle 200,000 människor ha någonstans att bo under ett och samma år. Normalt sett så har inte ett land 50-100,000 tomma bostäder. Samtidigt slaktades räntan och en efterfrågan på köp-bostäder skapades av sällan skådat slag, samtidigt som inflationen legat klart under målet denna tid.

Det som vi ser nu gör mig lite mörkrädd. Konsumtionshetsen verkar inte se några gränser, liknar USA innan Lehmankrashen. Suget efter kapitalvaror är sinnessjukt! Vad som händer när dessa ska avyttras om 1-2 år när marknaden är mättad och räntorna börjar klättra känns som ett stort stort orosmoln i min värld. Samtidigt ska Coronakrisens kölspår betalas. Börjar börsen i USA tappa mark pga. detta när Biden höjer företagens skatter så är det tack o godnatt även för svenska finansmarknaden.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur står sig dina utgifter för bostaden gentemot resten av hushållen i Sverige?

Du kan läsa artikeln här: Så mycket kostar en bostad i snitt per år
Då ligger jag lite annorlunda till.

Vi bodde i:

Hyresrätt, 125 000kr/år. (10 000kr/mån för en 3a +el, bredband och försäkring)

Bostadsrätt, 112 000kr/år (4700kr/mån +lån och amortering (ca 3000kr), el, bredband och försäkring)

Hus, 160 000kr/år (alla utgifter exklusive underhåll och renoveringar)
 
Redigerat:
Har de skrivit fel? Det känns mer som att det ligger på 76000kr per månad, iaf nu efter mina första 8 månader i hus…
 
  • Gilla
  • Haha
oobum och 2 till
  • Laddar…
göstaekman göstaekman skrev:
Har de skrivit fel? Det känns mer som att det ligger på 76000kr per månad, iaf nu efter mina första 8 månader i hus…
Vilket fint hus du köpt
OIP.bbJ4OdorblaOEpcNES_vDAHaE6

:cool:
 
G guggen skrev:
På tex sent 2000 tal när vi också hade stora värdeökmingar på bostadsmarknaden hade vi samtidigt räntor på 6-8% periodvis.
Vårt första huslån fick vi 1977.
Det var stadshypotek, och först måste man köa något/ett par år efter beviljat lån innan det betalades ut.
Räntan var då 15,75%, vilket inkluderade några tiondels procent "amortering".
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt första huslån fick vi 1977.
Det var stadshypotek, och först måste man köa något/ett par år efter beviljat lån innan det betalades ut.
Räntan var då 15,75%, vilket inkluderade några tiondels procent "amortering".
på den tiden fanns ju räntebidrag , åtminstonde 1980-81 då jag byggde om jag minns rätt så tjänade jag 1981 95000 kr och hade bruttoränter på 65000 kr - räntebidraget
 
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt första huslån fick vi 1977.
Det var stadshypotek, och först måste man köa något/ett par år efter beviljat lån innan det betalades ut.
Räntan var då 15,75%, vilket inkluderade några tiondels procent "amortering".
Sedan kom den goa inflationen och käkade upp lånen:D
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
på den tiden fanns ju räntebidrag
Du har rätt, man fick dra av en del av räntan på skatten.
Men var det inte 25% eller något liknande?
 
Vad var realräntan efter avdrag? Var den ens positiv?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har rätt, man fick dra av en del av räntan på skatten.
Men var det inte 25% eller något liknande?
Det berodde på vad man betalade för marginalskatt. Hade du 85 % marginalskatt (vilket väl var vad den peakade på på 70–80-talen fick du dra av 85 % av räntan, men 40–50 % var väl mer normalt. Så med 16 % ränta och 10 % inflation gick man de facto plus på att låna.

Ränteavdrag har vi iofs nu med, och med inflation över en procent går man ju faktiskt plus nu med enligt samma räknemetod.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har rätt, man fick dra av en del av räntan på skatten.
Men var det inte 25% eller något liknande?
Ränteavdragen blev en stridsfråga i riksdagsvalet i Sverige 1979.[4] Skattereformen 1990/91 gjorde att avdragsrätten för räntor minskade från 50 till 30 procent

Ränteavdrag – Wikipedia
 
Jag har jobbat på SCB och när du gör ett urval som inte ens blir tillförlitlig på länsnivå ger en indikation på ett mycket litet urval för att ”kapa kostnaderna” för undersökningen. Så ledes om jag hade kommit med i det förmodligen lilla urvalet så hade mina uppgifter i en viss utsträckning kunnat påverka. I mitt småhus finns 5 byggnader på tomten och jag har haft stället sedan april 2013 och lagt enbart på renoveringar 11 tusen i snitt i månaden. Ok visst driftskostnader är numera ganska låga på cirka 40 tusen om året inkl. fastighetsskatten. Ty renoverat och energieffektiviserat. Ingen koll på vitvaror (kanske 50 tusen kr). Sedan jonsered, penslar, målarfärg och träolja. Ni andra kan säkert lägga på saker på min lista då som vanliga Svenson har man inte 100 % koll på varenda liten detalj man behöver. Sedan kan man ju behöva renovera jonsereden etc.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt första huslån fick vi 1977.
Det var stadshypotek, och först måste man köa något/ett par år efter beviljat lån innan det betalades ut.
Räntan var då 15,75%, vilket inkluderade några tiondels procent "amortering".
Javisst men hur mycket ökade lönen då? Lite mer än 2%.
 
Om du börjar med att dra bort ränteavdraget på 50% och sedan inflationen som var 14% så blir det en rejält negativ effektivränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.