Ville bara tacka dig för tipset om den tyska sidan! Har nu byggt en stor hurts med 5 lådor med blum movento expansionsbeslag! Blev riktigt bra!

Och ursäkta om jag förorenar din tråd, men tänkte det var trevligt med lite återkoppling.
Översikt av en stor hurts med öppna lådor organiserade med olika skruvar, muttrar och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 14 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ville bara tacka dig för tipset om den tyska sidan! Har nu byggt en stor hurts med 5 lådor med blum movento expansionsbeslag! Blev riktigt bra!

Och ursäkta om jag förorenar din tråd, men tänkte det var trevligt med lite återkoppling.
[bild] [video]
Wow! Schyssta lådor! Ser riktigt fint ut. Vad använder du för att fräsa ihop lådorna? Kopierjigg till överhandsfräden?
 
Senast jag skrev här var 3 dec 2020, så nu är det nog på tiden med en uppdatering!

Tiden går fort och bygget har verkligen gått på halvfart. När vi flyttade in i huset så tänkte jag att det skulle gå snabbt och enkelt att göra klart huset, men det har mest varit motigt och jag har inte haft något större lust eller ork att jobba på helger och kvällar längre. Dock så kan vi pusta ut nu då vi har äntligen flyttat upp på övervåningen. Det som är kvar att göra är badrummet på plan 2, sen saknas det någon list och lite bättringsmålning. Tanken är att göra badrummet till hösten när motivationen kommer tillbaka. Förmodligen så säljer vi bort större delen av allt jobb i badrummet.

Det som har hänt sedan sist är att trappan är i stort sett klar. Räcket tillverkade jag själv på en kombis jobb! Stegen skall slipas och oljas, samt att jag måste tillverka ett steg till då träet tröt! Sen lite bättringsmålning med!
Trappa med trästeg och svart räcke i en ljus hall under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt rum med ljusa väggar, obehandlat trägolv och svart metallräcke, samt uteutsikt genom fönsterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har nu även en uteplats med kvällsol. Här blir det ca 3000grader varmt när solen gassar på, så nästa år blir det att bygga tak över uteplatsen. Det lutar åt någon form av pergola.
En ny uteplats med matbord, stolar och parasoll bakom ett grönmålat hus med öppna dubbeldörrar, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnens rum är även dom klara. Vårt sovrum är också klart, men det är grön färg på väggarna, samt lite mera garderober. Ett barnrum med rosa väggar, träsäng med lekfullt katt-huvudgavel och regnbågsdekorationer, trägolv och grå gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nyrenoverat barnrum med ljusa trägolv, lila väggar och en vit säng med gavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag även byggt ett räcke i samma stil som trappräcket runt balkongen. Renoverat tvåvåningshus med balkong och räcke, person på balkongen, solig uteplats nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det nog bara en uppdatering till om detta bygge, och det är när badrummet är klart. Skönt att allt snart är klart. Det är då fan inte lätt att bygga hus. Det ska gudarna veta. Ska jag bygga ett till hus i mitt liv ska jag vara tjänstledig från första spadtaget till sista listen är spikad.
 
  • Gilla
  • Älska
Marcus Nylund och 44 till
  • Laddar…
Heij83
F Fisk3n skrev:
Senast jag skrev här var 3 dec 2020, så nu är det nog på tiden med en uppdatering!

Tiden går fort och bygget har verkligen gått på halvfart. När vi flyttade in i huset så tänkte jag att det skulle gå snabbt och enkelt att göra klart huset, men det har mest varit motigt och jag har inte haft något större lust eller ork att jobba på helger och kvällar längre. Dock så kan vi pusta ut nu då vi har äntligen flyttat upp på övervåningen. Det som är kvar att göra är badrummet på plan 2, sen saknas det någon list och lite bättringsmålning. Tanken är att göra badrummet till hösten när motivationen kommer tillbaka. Förmodligen så säljer vi bort större delen av allt jobb i badrummet.

Det som har hänt sedan sist är att trappan är i stort sett klar. Räcket tillverkade jag själv på en kombis jobb! Stegen skall slipas och oljas, samt att jag måste tillverka ett steg till då träet tröt! Sen lite bättringsmålning med!
[bild]
[bild]

Vi har nu även en uteplats med kvällsol. Här blir det ca 3000grader varmt när solen gassar på, så nästa år blir det att bygga tak över uteplatsen. Det lutar åt någon form av pergola.
[bild]

Barnens rum är även dom klara. Vårt sovrum är också klart, men det är grön färg på väggarna, samt lite mera garderober.[bild]
[bild]

Sen har jag även byggt ett räcke i samma stil som trappräcket runt balkongen.[bild]

Nu blir det nog bara en uppdatering till om detta bygge, och det är när badrummet är klart. Skönt att allt snart är klart. Det är då fan inte lätt att bygga hus. Det ska gudarna veta. Ska jag bygga ett till hus i mitt liv ska jag vara tjänstledig från första spadtaget till sista listen är spikad.
Grymt imponerad vilket tempo du har hållit i ditt bygge, man blir ju alldeles förtvivlad när man ser hur långsamt man själv framskrider.
 
Tack!

Gick väldigt fort innan vi flyttade in i huset. Efter inflytt så har det i stort sett gått på halvfart. Trodde det skulle vara tvärtom när man bara kan gå upp på övervåningen och grejja lite, men orken försvann väldigt snabbt efter man började lugna ner sig. Svårt att få tillbaka samma energi som man hade när man började bygga. Sen har jag nog varit rätt korkad med att göra nästan allt själv!
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Hela eran familj har gjort det fantastiskt. Ni ska vara stolta över er.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Riktigt grymt jobbat! Väldigt fint hus ni ska vara nöjda med. Hatten av.
 
Gratulerar till ert vackra och välförtjänt hem
 
Grymt jobbat under bygget. En stor del av piskan och moroten försvinner när man väl flyttat in.
 
L Låset skrev:
Hela eran familj har gjort det fantastiskt. Ni ska vara stolta över er.
Tack! Ja stolta är vi allt! :)
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Linuslin Linuslin skrev:
Riktigt grymt jobbat! Väldigt fint hus ni ska vara nöjda med. Hatten av.
Tack tack!
 
R RoffeN skrev:
Gratulerar till ert vackra och välförtjänt hem
Tack Tack! :)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Grymt jobbat under bygget. En stor del av piskan och moroten försvinner när man väl flyttat in.
Tack :)

Javisst är det så! Eller i alla fall för min del! Riktigt svårt att finna samma motivation som förut när man väl lugnat ned sig och börjat tänka på ett liv utan verktyg och jobbarkläder.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R
Hatten av för ett väldigt fint hus. Jag blir själv inspirerad att bygga med samma teknik.

Nu när ni har bott in er ett tag undrar jag hur komforten och energieffektivt huset blev med ytterväggar i betong och stenullsisolering. Ytterväggarna borde väl vara ganska värmetröga?
 
R raspen86 skrev:
Hatten av för ett väldigt fint hus. Jag blir själv inspirerad att bygga med samma teknik.

Nu när ni har bott in er ett tag undrar jag hur komforten och energieffektivt huset blev med ytterväggar i betong och stenullsisolering. Ytterväggarna borde väl vara ganska värmetröga?
Tack. Kul att du är inne på samma spår! Vi är nöjda med vårat stenhus!

Angående komfort samt energi så är det som du säger. Huset är värmetrögt. Det märks när högsommarvärmen kommer, då tar det några dagar innan huset blir varmt, men när det väl blir varmt så tar det tid att kyla ner det igen. Vi har stora fönster/fönsterdörr mot väster, och när solen tittar fram efter lunch så strålar det in mycket värme i huset. Vi ska montera markiser på denna sida så kommer det inte in så mycket värme från solen.

Annars är energiförbrukningen bra i min värld. 11000kwh gick det är förra året tror jag. Då har vi 23-24 grader inomhus på vintern. Garaget har 20 grader. Sambon är hemma på heltid med våra 3 barn. Lite tillskottsvärme i FTX aggregatet när det blir riktigt kallt.

Mvh Christoffer
 
  • Gilla
  • Älska
intrestin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.