C cpalm skrev:
Penningtvättsreglerna följer ju av ett EU-direktiv, som i sin tur drivits fram av internationella krafter, inte minst USA antar jag som i sin tur flitigt använder olika påtryckningsmedel för att få europeiska banker att spela efter deras pipa. Så till stor del är det ju ett yttre tryck.

Men man kan ju inte undvika att få känslan att Sverige som vanligt skall vara Bror Duktig och ha den mest långtgående implementationen och man t.ex. nere i Europa är mer mañana.
USA är definitivt inte någon förebild. Ett land där man i många delstater kan utmäta en fastighet för en liten skuld, sälja fastigheten och staten behåller HELA försäljningsintäkten. Ett land där polisen i många delstater kan beslagta både kontanter och annan egendom utan vare sig bevisning, domstolsbeslut eller dom. Den utsatte måste då stämma polisen för att få tillbaka sin egendom och även om han/hon vinner får vederbörande inte tillbaka sina kostnader för processen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
T tobiast skrev:
Alla banker har samma regler under samma lagstiftning - har du för mycket pengar sparade i annat än de finansiella instrument de vill ha in dig i för att ta ut avgifter så blir du flaggad som penningtvättare. Pengarna kan ligga där, men ska de användas kommer flaggningen upp. Hela systemet är riggat av bankerna och deras korrupta vänner, era folkvalda, för att ge bankerna full kontroll över människor och deras ekonomi under förevändning att man jagar ekonomisk brottslighet. Och det blir så mycket lättare med detta marknadsdiktatoriska system i en digitaliserad ekonomi där vanligt folk inte har andra val än digitala konton kontrollerade av banken.
Om det där var sant borde jag stå ganska högt upp på listan. Jag har det mesta av mina pengar hos andra finansiella institutioner, och de pengar som finns på "min bank" ligger inte i bankens egna fonder utan i andra med låga avgifter. Dessutom har jag några årslöner på ett vanligt nollräntekonto, jag för över min lön till en annan bank så fort den kommer in på kontot och ibland för jag tillbaka en delmängd av den. Det ligger en del oinvesterat i ISK:er också, det gagnar ju ingen utom Skatteverket (de brukar ringa från banken ibland när det börjar närma sig brytdatum och berätta att det är lite dumt.)

Men trots allt detta har jag aldrig haft problem att använda mina pengar...
 
T tanaris skrev:
Om det där var sant borde jag stå ganska högt upp på listan. Jag har det mesta av mina pengar hos andra finansiella institutioner, och de pengar som finns på "min bank" ligger inte i bankens egna fonder utan i andra med låga avgifter. Dessutom har jag några årslöner på ett vanligt nollräntekonto, jag för över min lön till en annan bank så fort den kommer in på kontot och ibland för jag tillbaka en delmängd av den. Det ligger en del oinvesterat i ISK:er också, det gagnar ju ingen utom Skatteverket (de brukar ringa från banken ibland när det börjar närma sig brytdatum och berätta att det är lite dumt.)

Men trots allt detta har jag aldrig haft problem att använda mina pengar...
På samma sätt som Tanaris skriver ovan har även jag rätt mycket likvida medel, enda gången jag ens har fått en fråga var när jag skulle lösa ett billån och CSN samtidigt och det då triggade någon slags maxbelopp. De frågade bara på banken vad jag skulle göra och sa att jag skulle lösa ett billån och studielån. Tror gränsen var på 250.000 eller så per 24h. Det är nog mest för att man inte ska kunna tömma konto direkt om man blir kapad.
 
B Budgivare skrev:
Tack igen för det stora intresset och många kloka råd.
...

Måhända bedrar jag mig, och illusionen om frihet är just ingenting annat än en illusion. Men känns det bra så gör det!

Soluppgången i måndags sedd från huset:
[bild]
Grattis, toppen ju! allt är en illusion på det ena eller andra sättet. Bara att luta sig tillbaka, andas lungt och njuta av kaffet!

Lycka till med huset och finanserna framöver. Och ett proffstips: Se till att ha en säkrad buffert att låna mot om behovet skulle komma fort. Och se till att inte låsa kapitalet så att eventuella skatter kan betalas i tid. Det, och en bra bokhållare, tjänar man mycket pengar på!
 
M
A Anders_Nilsson skrev:
Helt riktigt. Jag tror inte heller på ett hemligt rum i Rosenbad med svarta stearinljus och dödskallar men när de politiska topparna diskuterar med finanseliten i informella ej protokollförda möten så inser båda sidor vad som båda tjänar på och som gemene man får bekosta.
Vi har ju Bilderberggruppen;)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej, kontant betalning är ju alltid misstänkt. När polisen spanar efter kriminalitet, som t ex nyligen avslöjad cannabisabrik i västergötland, så var kontantbetalning av ett dieselaggregat ett spår.
Jag kan se många bra anledningar att ha kontanter, en av dem är att alla kan använda kontanter till skillnad från digitala betalningar, som är helt systemberoende. Till exempel, min lokala mataffär har nu slutat acceptera mitt bankkort från USA. Måste ta ut kontanter och betala med.
 
B Budgivare skrev:
Tack igen för det stora intresset och många kloka råd. Jag skriver de här raderna från vårt nya hus, med en utsikt som kan göra den mest inbitna ateist religiös. Här gör sig varken banker eller penningtvättare gör sig påminda.

Slutet gott, allting gott alltså (förutom läckande radiatorventiler, taskigt plåtarbete och luftmadrasser med punka).

Jag beklagar att jag inte kunnat uppdatera tidigare, själv avskyr jag trådar där man inte får uppföljningen.

Mitt inre barn i ständig trotsålder ville fortsätta processen med Moment 22 banken. För att ge den så mycket arbete som bara möjligt och ge enskilda handläggare skit om möjligt. Samt för att flytta lånet till annan bank i samma sekund som det betalats ut.

Men detta var osäkert och med förhållandevis lite utöver själva bolånet att vinna och mycket i mig ville (inte minst efter det härifrån närmast unisona rådet att göra så) byta bank och jag tog därför kontakt med så många jag kunde, men flera sade sig direkt inte hinna lösa något bolån med så kort varsel.

Jag har glömt datum, men på måndagkvällen ringde jag Nordeas allmänna kundtjänst och förklarade läget. Fick då rådet att direkt söka bolån, skippa lånelöfte och sen ringa in till deras lånecenter.

Lånecenter var skeptiska och lillavännade mig och förklarade att en handläggare tar kontakt med mig 3-5 bankdagar efter inlämnad ansökan. Jag stod på mig och lyckades förklara läget, varpå de skickade iväg ett ärende med ”akut” stämpel.

Tisdag vid 08.15 ringde en handläggare och presenterade sig. Jag började förklara situationen och sade att kontrakt var skrivet och bara dagar återstod till tillträde. Jag skämtade lite lätt och sa att ”och där nånstans börjar du undra hur korkad den här kunden egentligen är som söker lån först NU”. Detta höll han med om. Bra, en banktjänsteman med humor..

Jag sade som det var, att vi sökt hos annan bank, men fått ett riktigt ruttet bemötande och nu ville byta, trots den knappa tid som återstod. Jag beskrev mitt sparande, hur det gått till och att det rörde sig om fler transaktioner än vad som nog är genomsnittet. Men kopior på transaktioner för 10 år tillbaka kunde överlämnas på begäran. Jag sa att jag kunde stryka under transaktioner och skriva till/från vilken bank de gått osv..

Han liksom stoppade mig där och sa att det var bra att jag hade den här dokumentationen, men han var inte intresserad av den i nuläget. Han ville se kopia på påskrivet kontrakt, objektsbeskrivning (för värdering av deras ”lantbruksavdelning”) och han ville ha kopia på min sambos anställningsavtal.

Detta fick han samma dag.

På onsdag e.m ringde han och meddelade att värderingen såg bra ut och bad mig att skicka kopia på enbart mitt E-Sparkonto, trots att de allra flesta transaktionerna inte låg där, men man kunde se där när jag en gång i tiden påbörjade mitt sparande.

Sedan beskrev han det praktiska, att de ville ha våra löner in hos dem, att vi behövde ha huset försäkrat osv..

Jag kunde eller vågade liksom inte tro att det gick igenom, så jag frågade om han verkligen kunde bevilja bolån, om det var helt säkert och det var det. Jag frågade om jag kunde ringa min sambo och berätta nyheten utan risk för att hon senare skulle bli besviken och det gick bra. Jag undrade då om jag kunde ringa den andra banken och berätta precis vad jag tyckte och tänkte om bemötandet, men detta avrådde han mig ifrån med hänvisning till att man aldrig visste hur framtiden kan tänkas se ut och vilka kontakter man kommer att göra med folk framöver.. Ganska klokt råd.

Jag tackade honom för snabb, effektiv, korrekt och trevlig handläggning. Jag frågade också hur det kom sig att han inte ville ha mer dokumentation kring transaktionerna osv. Han svarade i stil med att han hörde på mig att min historia stämde. Att jag hade erbjudit honom dokumentation för 10 år tillbaka och att ”slå knut på mig” för att visa hur pengarna rört sig, det skulle inte någon utan rent mjöl i påsen göra.

Han sa att han eventuellt kanske kunde eller t.o.m borde varit lite hårdare, men att man ibland både fick och kunde gå på känsla när det gällde att uppfylla de krav som penningtvättlagen ställer om kundkännedom.

Så Nordea blev det alltså! Ringde måndag kväll, tisdag morgon ringde de upp första gången, onsdag e.m beviljades vi bolån.

Detta är den korta versionen och en hel del annat strul drabbade oss längs vägen (inte med Nordea dock) och jag kan lova alla som läser här att hela den här processen har tagit på mina krafter något oerhört mycket. Tid och energi som borde läggas på annat i samband med flytt och husköp fick nu gå till sån här skit. Den glädje och lycka som man förväntat sig få känna blev bortblåst och förbytt till känslor av helt annan karaktär..

Men nu sitter vi alltså här i vårt nyköpta hus och jag ska ta mig en kopp Skånerost till innan jag fortsätter med sovrumstaket!

Det blev måhända en spretig tråd, med en del som ev. kan ses som OT, men icke desto mindre en del intressanta inlägg om penningsystemen och bankväsendet..



Och gissa vad både Sparbanken och Nordea varmt rekommenderade..? Jo just deras fondsparande och aktiekonton..

Nästa bank lär göra likadant mot dig som LF ja.. Men jag stöttar din protestresa helhjärtat, för vad det nu må vara värt.

Jag har under den här processen både en och ett par gånger dragit mig till minnes några av min salige numera framlidne fars ord: ”Banker och försäkringsbolag är de största rånarna”.

Jag fick rådet av Nordea att inte amortera av bolånet på 1.000.000:- som jag tänkt. Istället vore det mer förmånligt att spara dessa pengar i fonder.

Jag kan absolut förstå resonemanget, det blir till stor sannolikhet mer slantar på banken av fonderna, än vad det blir av att betala av ett förvisso stort lån, men med låg ränta.

Men mitt resonemang är att när den här kåken är avbetald. Då är den just det. Då finns det betydligt mindre djävulskap som kan drabba en från bankväsenden och dylikt. Inte kommer eventuella ättlingar att få någon skuld in i dödsboet heller..

Måhända bedrar jag mig, och illusionen om frihet är just ingenting annat än en illusion. Men känns det bra så gör det!

Soluppgången i måndags sedd från huset:
[bild]
Grattis och välkommen till bonde skrået :)

Lämna nu bankstrulet bakom dig och njut av din investering. (Renovering är ju en trevlig livsstil ;))

Glöm nu inte att spara dina kvitton, framförallt de som inte rör boningshuset. Kom-ihåg att köpa momsat med faktura (kvitto duger vid små belopp) om du köper något. Extra viktigt vid begagnat köp typ maskiner, släp, mm, för momsen kan du få tillbaka.
Ta kontakt med redovisningsfirman(eller läs på själv) och få igång verksamheten, onödigt att betala mer skatt än nödvändigt.

Ett annat tips är att kolla upp om LRF Samköp är något för dig. Kostar ett LRF medlemskap men det är en del fina avtal att ta del av.

Lycka till framöver.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Läst tråden och blir lite förvånad över alla olika åsikter. och felaktiga kommentarer.

Krasst så är inte pengatvättslagen en svensk uppfinning. USA drev igenom den 1986, utvecklade den 1988 (Anti-Drug-Abuse Act) med syfte att stoppa/försvåra för langare. I takt med att jakten på terroristpengar/terrorfinansiering så skapades AML 2002 (Anti Money Laundring Act). I princip krävde USA att alla länder skulle vara med och dom som inte var med fick inte göra affärer med USA. Inte mycket val där. Böterna för pengatvättskontroll är hiskeliga för bankerna. Och i värsta fall så kan dom bli av med möjligheterna att handla med USA. Dvs konkurs… Då AML haft ett mycket bra utfall så togs korruption in i bilden och sedan även risken för politisk påverkan. Därför måste bankerna fråga kunderna med jämna mellanrum om dom eller någon i familjen har PEP-status. (Politisk Exposed Person). Bankerna MÅSTE känna sina kunder och riskerar sjuka summor i böter och även sin existens om dom bryter mot det.

Egentligen inget konstigt att banken frågar kunder och letar avvikelser, eller hur? Det är dom skyldiga att göra enligt lag och för att kunna vara med i ett internationellt banksystem.

I TS fall så tycks banktjänstemannen agera fel. (Det finns personer överallt som man inte kickar med och som dessutom är heeelt fel på sin tjänst. Det är bl a därför chefer finns.

Hade jag haft samma situation så hade jag tagit en fika med kontorschefen och förklarat situationen. Hade inte denne förstått så hade jag gått vidare till huvudkontoret och sökt efter kvalitetsansvarig alt Affärsområdeschefen Retail. (Om jag inte bytt bank direkt dvs.) Har du pengarna på ett konto idag så är det inga problem.

Lycka till!
 
P
Jag tror inte att någon har hävdat att bankerna har hittat på reglerna om penningtvättkontroll själva. Att bankerna är skyldiga enligt lag att bete sig illa är inget argument för att allt är bra.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Hade jag haft samma situation så hade jag tagit en fika med kontorschefen och förklarat situationen. Hade inte denne förstått så hade jag gått vidare till huvudkontoret och sökt efter kvalitetsansvarig alt Affärsområdeschefen Retail.
Det känns som ett helt världsfrånvänt råd till någon som i så hög grad som TS synes misstro det finansiella systemet.

Vanligt folk gör inte sådant, bara mängden människor som inte förhandlar sina bolåneräntor är chockerande hög. Att då tro att det är rimligt att man letar sig upp genom hierarkierna och fikar sig till ett bättre beslut – jag vet inte om jag ska beskriva det som enfaldigt eller bara världsfrånvänt.

Den typen av insikt tycker jag är viktig när vi diskuterar sånt som penningtvättsregler. Alltså att vi inte bara kan fokusera på målet, utan även måste se de negativa bieffekterna såväl för enskilda som på systemnivå.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Läst tråden och blir lite förvånad över alla olika åsikter. och felaktiga kommentarer.

Krasst så är inte pengatvättslagen en svensk uppfinning. USA drev igenom den 1986, utvecklade den 1988 (Anti-Drug-Abuse Act) med syfte att stoppa/försvåra för langare. I takt med att jakten på terroristpengar/terrorfinansiering så skapades AML 2002 (Anti Money Laundring Act). I princip krävde USA att alla länder skulle vara med och dom som inte var med fick inte göra affärer med USA. Inte mycket val där. Böterna för pengatvättskontroll är hiskeliga för bankerna. Och i värsta fall så kan dom bli av med möjligheterna att handla med USA. Dvs konkurs… Då AML haft ett mycket bra utfall så togs korruption in i bilden och sedan även risken för politisk påverkan. Därför måste bankerna fråga kunderna med jämna mellanrum om dom eller någon i familjen har PEP-status. (Politisk Exposed Person). Bankerna MÅSTE känna sina kunder och riskerar sjuka summor i böter och även sin existens om dom bryter mot det.

Egentligen inget konstigt att banken frågar kunder och letar avvikelser, eller hur? Det är dom skyldiga att göra enligt lag och för att kunna vara med i ett internationellt banksystem.

I TS fall så tycks banktjänstemannen agera fel. (Det finns personer överallt som man inte kickar med och som dessutom är heeelt fel på sin tjänst. Det är bl a därför chefer finns.

Hade jag haft samma situation så hade jag tagit en fika med kontorschefen och förklarat situationen. Hade inte denne förstått så hade jag gått vidare till huvudkontoret och sökt efter kvalitetsansvarig alt Affärsområdeschefen Retail. (Om jag inte bytt bank direkt dvs.) Har du pengarna på ett konto idag så är det inga problem.

Lycka till!
Tråden har handlat just om att TS haft alla pengar på konton och använt elektroniska överföringar men trots detta nekats att använda dom.

Frågan är alltså varför systemet får se ut så här att en vanlig Svensson kan spara pengar men sedan nekas använda dom.

TS har dessutom försett banken med dokumentation som banken vägrat gå igenom. Varför har inte konsumenter rätt att få ut all dokumentation elektroniskt och varför är inte banken skyldig att ta emot den?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tråden har handlat just om att TS haft alla pengar på konton och använt elektroniska överföringar men trots detta nekats att använda dom.

Frågan är alltså varför systemet får se ut så här att en vanlig Svensson kan spara pengar men sedan nekas använda dom.

TS har dessutom försett banken med dokumentation som banken vägrat gå igenom. Varför har inte konsumenter rätt att få ut all dokumentation elektroniskt och varför är inte banken skyldig att ta emot den?
Det där stämmer inte. TS har inte nekats att använda dom. Han har inte fått pengarna godkända som kontantinsats vid låneansökan utan dokumentation. Det saknas också information om att banken vägrar gå igenom dokumentationen som du påstår, vad vi vet är att banken kräver dokumentation och har enbart uppmanat honom att hålla den kort. Som har påpekats tidigare, så har TS råkat på en enskilt okunnig/omdömeslös tjänsteman, när han prövar en ny så blev det inga problem alls. Det här fallet visar väl främst att man kan möta tokstollar varsomhelst och att shit happens.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Härligt, glöm nu inte att sätta dig och njuta med en kopp kaffe eller så inemellan!
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det där stämmer inte. TS har inte nekats att använda dom. Han har inte fått pengarna godkända som kontantinsats vid låneansökan utan dokumentation. Det saknas också information om att banken vägrar gå igenom dokumentationen som du påstår, vad vi vet är att banken kräver dokumentation och har enbart uppmanat honom att hålla den kort. Som har påpekats tidigare, så har TS råkat på en enskilt okunnig/omdömeslös tjänsteman, när han prövar en ny så blev det inga problem alls. Det här fallet visar väl främst att man kan möta tokstollar varsomhelst och att shit happens.
Nej. Pengar är fungibla varor. Det som TS råkat ut för innebär att banken infårgasätter en viss klass pengar. För att allmänheten skall ha förtroende för pengar krävs att pengar är pengar.

Vad skulle du säga om bankomaten spottade ur sig hundralappar men i kassan på Lidl nekas du använda hälften av dom?

Och TS skrev i ett inlägg att banken svarade att "ja, och det där är vi inte intresserade av att gå igenom", dvs de tänkte inte göra jobbet med att gå igenom hans dokumentation.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej. Pengar är fungibla varor. Det som TS råkat ut för innebär att banken infårgasätter en viss klass pengar. För att allmänheten skall ha förtroende för pengar krävs att pengar är pengar.

Vad skulle du säga om bankomaten spottade ur sig hundralappar men i kassan på Lidl nekas du använda hälften av dom?

Och TS skrev i ett inlägg att banken svarade att "ja, och det där är vi inte intresserade av att gå igenom", dvs de tänkte inte göra jobbet med att gå igenom hans dokumentation.
Pengar är inte fungibla. Det finns svarta och det finns vita och man vill förhindra de svarta att konverteras till vita. Det är i gränssnittet mellan vitt och svart som osäkerhet kan uppkomma, vilket drabbade TS. Det är tråkigt men det är nog svårt att helt undvika.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.