Skall totalrenovera en förfallen Skånegård inklusive insida väggar och tak. Läst på om olika materialval och metoder, men tycker inte det är helt lätt. Byggnaden är av tegel (ev lersten vissa delar) med puts på utsidan. Om det är ett korsvirkeshus är inte studerat i detalj ännu, men inte sett något hittills som tyder på att det skulle vara det. Jag vill gärna använda andra alternativ till glasull och gips. Någon som har bra råd om material och metod och kan dela med sig?
 
Grattis, då har du intecknat fritiden de närmaste 50 åren... Det finns många här på forumet som är mer kunniga på Skånegårdar än vad jag är. En viss erfarenhet har jag trots det. Som vanligt gäller att ju mer du berättar om ditt hus desto bättre råd kan du få. Om du vet när huset är byggt kan det vara en bra upplysning. I min erfarenhet är det främst grund och tak som är de största problemkällorna. Ytterväggarna brukar vara murade helstensväggar, som man till att börja med inte kan göra så mycket åt. Ett tätt yttertak och en sättningsfri grund är en bra start. Rent allmänt är det klokt att ta ett steg tillbaka, smälta intrycken och fundera igenom hur du vill använda huset innan du sätter igång med kofoten.
 
J justusandersson skrev:
Grattis, då har du intecknat fritiden de närmaste 50 åren... Det finns många här på forumet som är mer kunniga på Skånegårdar än vad jag är. En viss erfarenhet har jag trots det. Som vanligt gäller att ju mer du berättar om ditt hus desto bättre råd kan du få. Om du vet när huset är byggt kan det vara en bra upplysning. I min erfarenhet är det främst grund och tak som är de största problemkällorna. Ytterväggarna brukar vara murade helstensväggar, som man till att börja med inte kan göra så mycket åt. Ett tätt yttertak och en sättningsfri grund är en bra start. Rent allmänt är det klokt att ta ett steg tillbaka, smälta intrycken och fundera igenom hur du vill använda huset innan du sätter igång med kofoten.
Haha, min förhoppning är väl att jag ska kunna åtgärda det värsta snabbare än så - vill gärna att huset blir beboeligt denna livstid. Byggnaderna (bostad, loge och stall) är uppförda under senare delen av 1800-talet / början av 1900-talet. Alla byggnaderna sitter ihop. Idag plåttak (troligen 60-tal) som ändå trots allt är hyfsat tätt - behöver dock bytas. Väggarna av tegel och ev lersten behövs repareras och muras upp på vissa ställen (fri infart för fåglar in i logen, not nice). Just nu känns det som att allt behöver göras samtidigt. Grund definitivt ja. Tak definitivt ja. Ytterväggar på sina håll definitivt ja. Sen isolering. Det är många bitar jag klurar på och en av dem är om jag bör åtgärda det som är trasigt i yttervägg före byte av yttertak för att väggarna ska vara stabila?
 
Mitt tips är att gå med i föreningen Skånska gårdar. Finns även som Facebookgrupp. Finns mycket erfarenhet där.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Mitt tips är att gå med i föreningen Skånska gårdar. Finns även som Facebookgrupp. Finns mycket erfarenhet där.
Jag är med där på Facebook. Dock är gruppen offentlig vilket gör att jag inte vill ställa frågor där. Annars hade jag mer än gärna gjort det. Finns mycket kunskap där tror jag.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Frågan är om hus, stall och loge är byggda med samma noggranhet, trots att de sitter ihop? Tätt tak är alltid prioritet 1. Är takproblemen mer av estetisk art kan du spara dem lite. Stabil grund måste gå före åtgärder när det gäller väggarna. Många Skånelängor är dessutom grundlagda så att vatten transporteras uppåt i murverket. Det måste också fixas först. Om stommen (ytter- och hjärtväggar) klarar av att bära takstolarna går inte att besvara i generella termer. De exempel som jag känner till har takstolar som bara består av kraftiga högben (5x7 tum) utan hanbjälkar. Högbenen vilar på hammarband som ligger ovanpå de murade ytterväggarna. Golvbjälkarna till vindsbjälklaget (också mycket kraftiga dimensioner) är inmurade i väggarna och ersätter därmed hanbjälkarna. Mer konkreta synpunkter kräver bilder.
 
J justusandersson skrev:
Frågan är om hus, stall och loge är byggda med samma noggranhet, trots att de sitter ihop? Tätt tak är alltid prioritet 1. Är takproblemen mer av estetisk art kan du spara dem lite. Stabil grund måste gå före åtgärder när det gäller väggarna. Många Skånelängor är dessutom grundlagda så att vatten transporteras uppåt i murverket. Det måste också fixas först. Om stommen (ytter- och hjärtväggar) klarar av att bära takstolarna går inte att besvara i generella termer. De exempel som jag känner till har takstolar som bara består av kraftiga högben (5x7 tum) utan hanbjälkar. Högbenen vilar på hammarband som ligger ovanpå de murade ytterväggarna. Golvbjälkarna till vindsbjälklaget (också mycket kraftiga dimensioner) är inmurade i väggarna och ersätter därmed hanbjälkarna. Mer konkreta synpunkter kräver bilder.
J justusandersson skrev:
Frågan är om hus, stall och loge är byggda med samma noggranhet, trots att de sitter ihop? Tätt tak är alltid prioritet 1. Är takproblemen mer av estetisk art kan du spara dem lite. Stabil grund måste gå före åtgärder när det gäller väggarna. Många Skånelängor är dessutom grundlagda så att vatten transporteras uppåt i murverket. Det måste också fixas först. Om stommen (ytter- och hjärtväggar) klarar av att bära takstolarna går inte att besvara i generella termer. De exempel som jag känner till har takstolar som bara består av kraftiga högben (5x7 tum) utan hanbjälkar. Högbenen vilar på hammarband som ligger ovanpå de murade ytterväggarna. Golvbjälkarna till vindsbjälklaget (också mycket kraftiga dimensioner) är inmurade i väggarna och ersätter därmed hanbjälkarna. Mer konkreta synpunkter kräver bilder.
Stort tack för ditt utförliga svar! Tyvärr har jag inga bra bilder från bostadsdelen men där tror jag att det kan vara som du beskriver att högbenen vilar på hammarband. Hanbjälkar finns uppe på vinden. Konstruktionen i logen skiljer sig från den i bostadsdelen och där har jag några bilder (inte bästa bildkvaliteten). När jag rivit bort masonitskivorna och annat otrevligt som måste väck på insidan av väggarna i bostaden hoppas jag att jag blir lite klokare över hur det ser ut där. Men det blir nog till att göra som du skriver att ta sig an grunden till att börja med.
 
  • Interiör av en lada med exponerade takbjälkar, högar av hö och gamla föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mörk loge med träbjälkar och tegelväggar, halmtäckt golv och öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En mycket vacker takkonstruktion. En variant på treledsramar som är vanlig i lador. Konstruktionen är stabil mot vindlaster vilket kan behövas i ett blåshål som Skåne. Se till att taket är tätt vid nocken så håller det 100 år till. Sinuskorrugerad plåt är mycket vackrare än den trapetskorrugerade som är vanligast idag.

Jag tror att väggarna i bostaden är putsade bakom masoniten. Ev är de lerklinade. Jag tror inte du ska ge dig på att bygga om dem i första vändan.
 
J justusandersson skrev:
En mycket vacker takkonstruktion. En variant på treledsramar som är vanlig i lador. Konstruktionen är stabil mot vindlaster vilket kan behövas i ett blåshål som Skåne. Se till att taket är tätt vid nocken så håller det 100 år till. Sinuskorrugerad plåt är mycket vackrare än den trapetskorrugerade som är vanligast idag.

Jag tror att väggarna i bostaden är putsade bakom masoniten. Ev är de lerklinade. Jag tror inte du ska ge dig på att bygga om dem i första vändan.
Ja, visst är det en vacker konstruktion i logen! Medhåll även på att sinuskorrugerad är finare än trapetskorrugerad. Det är på något ställe den inte är helt tät i nock tyvärr så kommer att behöva åtgärdas. Logen är den del av byggnaden som känns mest ”frisk”. I bostadsdelen har de i samband med någon renovering på 60-talet ägnat sig åt att smacka på betong på golvet och på det plastmattor till stor glädje för fukt.

Ja det kan mycket väl vara så att det är puts eller lera bakom masoniten. Om jag hittar lerklinade väggar blir jag glad. Men visst behövs någon form av isolering på insidan oavsett det eller puts? Om lerklinade väggar har jag förstått att det hindrar drag men inte är så effektivt vad gäller att bevara värmen eller finns det olika läror om det? Tack åter för all bra input!
 
Redigerat:
Väggarna är det sista du ska isolera. Först ska du se över bjälklag och fönster som är de stora energitjuvarna. Man kan komma långt även med gamla fönster. T.ex. sätta energiglas i innerbågarna, tätningslister och dreva ordentligt. Tunga väggar ska helst isoleras på utsidan för att man ska kunna dra nytta av konstruktionens värmelagrande förmåga. Ska du bara ha det som fritidshus ser jag inget behov av att isolera väggarna. Jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan puts och lera vad gäller isoleringsförmåga. Det är ju väldigt tunna skikt. Däremot gör putsen/leran att väggen är tät. Ta gärna lite bilder när du är på plats.
 
J justusandersson skrev:
Väggarna är det sista du ska isolera. Först ska du se över bjälklag och fönster som är de stora energitjuvarna. Man kan komma långt även med gamla fönster. T.ex. sätta energiglas i innerbågarna, tätningslister och dreva ordentligt. Tunga väggar ska helst isoleras på utsidan för att man ska kunna dra nytta av konstruktionens värmelagrande förmåga. Ska du bara ha det som fritidshus ser jag inget behov av att isolera väggarna. Jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan puts och lera vad gäller isoleringsförmåga. Det är ju väldigt tunna skikt. Däremot gör putsen/leran att väggen är tät. Ta gärna lite bilder när du är på plats.
Det vore ju fint om det räcker med puts eller lera på insidan. Fönster och dörrar måste alla bytas ut. Tyvärr är det inte ursprungliga dörrar eller fönster med spröjs utan de har bytts ut troligen under 60-talet. Förmodligen har de breddats och ev flyttats, för de passar inte på något sätt in estetiskt till huset. Kommer att sätta in nya fönster med spröjs samt dörrar och så sant då kommer huset bevara mer värme. Ska ta bilder på väggarna när jag är på plats om ett tag.
 
Står inför en större renovering av min skånelänga och har från flera håll hört att det inte är lönt att isolera väggarna. Argumenten är att väggytan utgör en relativt liten del av skalet. Väggarna är låga, fönstren är många och den största värmeförlusten sker uppåt. Har inte slutligt bestämt hur jag ska göra ännu. Många gör ju så att de murar upp ett inre skal av leca, så att det blir en dubbelvägg. Bidrar ju också till stadga om hållfastheten på den gamla väggen är tveksam. Men rummen blir mindre och själv tycker jag det är apfult med djupa fönsternischer!

Vad gäller isolering av grunden så blir det utan tvekan att gräva ut och fylla grunden med skumglas. Enkel konstruktion som är både mögel- och mussäker. Behöver man åtgärda något så är det lätt att ta upp golvet. Någon betonggjutning kommer det inte att bli hos mig!
 
Om du ändå måste sätta in nya fönster så försök att få fönster med de gamla dimensionerna. Om du tittar på gamla längor med originalfönstren kvar, så ser du att de har mera höjd än bredd. Och fönstren utgör en stor del av väggens höjd! Senare blev det standard med kvadratiska fönster, vilket man ofta ser att man vid fönsterbyte har minskat fönsterhålet i neder- eller överkant. Nuförtiden är det vanligt att man sätter in alldeles för små fönster, vilket påverkar både husets utseende och utsikten inifrån. Husen ser hoptryckta ut! Resliga fönster av den gamla dimensionen gör att även en låg skånelänga ser reslig ut.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Står inför en större renovering av min skånelänga och har från flera håll hört att det inte är lönt att isolera väggarna. Argumenten är att väggytan utgör en relativt liten del av skalet. Väggarna är låga, fönstren är många och den största värmeförlusten sker uppåt. Har inte slutligt bestämt hur jag ska göra ännu. Många gör ju så att de murar upp ett inre skal av leca, så att det blir en dubbelvägg. Bidrar ju också till stadga om hållfastheten på den gamla väggen är tveksam. Men rummen blir mindre och själv tycker jag det är apfult med djupa fönsternischer!

Vad gäller isolering av grunden så blir det utan tvekan att gräva ut och fylla grunden med skumglas. Enkel konstruktion som är både mögel- och mussäker. Behöver man åtgärda något så är det lätt att ta upp golvet. Någon betonggjutning kommer det inte att bli hos mig!
Intressant! Skumglas har jag läst om som alternativ men har inte satt mig in ordentligt ännu. Dyrt jmf med platta på mark har jag läst. Vad kommer du att ha ovanpå skumglaset? Läste på Svenska Byggnadsvårdsföreningen att värmeslingor lägger man in i lera och ovanpå det det stengolv man vill ha. Har du bestämt hur du ska göra?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om du ändå måste sätta in nya fönster så försök att få fönster med de gamla dimensionerna. Om du tittar på gamla längor med originalfönstren kvar, så ser du att de har mera höjd än bredd. Och fönstren utgör en stor del av väggens höjd! Senare blev det standard med kvadratiska fönster, vilket man ofta ser att man vid fönsterbyte har minskat fönsterhålet i neder- eller överkant. Nuförtiden är det vanligt att man sätter in alldeles för små fönster, vilket påverkar både husets utseende och utsikten inifrån. Husen ser hoptryckta ut! Resliga fönster av den gamla dimensionen gör att även en låg skånelänga ser reslig ut.
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om du ändå måste sätta in nya fönster så försök att få fönster med de gamla dimensionerna. Om du tittar på gamla längor med originalfönstren kvar, så ser du att de har mera höjd än bredd. Och fönstren utgör en stor del av väggens höjd! Senare blev det standard med kvadratiska fönster, vilket man ofta ser att man vid fönsterbyte har minskat fönsterhålet i neder- eller överkant. Nuförtiden är det vanligt att man sätter in alldeles för små fönster, vilket påverkar både husets utseende och utsikten inifrån. Husen ser hoptryckta ut! Resliga fönster av den gamla dimensionen gör att även en låg skånelänga ser reslig ut.
Ja målet är att ha samma mått som från början!
Jag tror att fönstren på gaveln har sina ursprungliga mått. Dock tror jag att fönstren på långsidorna har breddats från 1 meter till 1,5, men det kräver lite mer detektivarbete i väggarna för att ta reda på det. Även om man kan tänka sig att det kan ha varit treluftsfönster i de gluggarna är jag tveksam till det. Proportionerna passar inte till huset. På min skånelänga är fönstren på långsidorna inte heller så där fint symmetriskt placerade med jämna mellanrum som man kan se på vissa hus, men ska se vad jag får fram när jag börjar inspektera väggarna mer noggrant. Hur är det hos dig? Jag tror att höjden på fönstren - så även de breda - är desamma som ursprunget. Dock när man står inne i huset är de rätt lågt ned (lägre än 90 cm) vilket känns mycket märkligt. Förmodligen var golvet lägre ned tidigare men höjts vid renovering.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.