Nja, kanske inte men i alla fall en beskrivning av hur jag byggde min altan med måtten 4,5 x 8,5 meter samt ett tack till forumet för all hjälp. OBS! Långt inlägg - :surprised:

..::.. Länk till bildserie längre ner i det här inlägget ..::..

- - - Virkeskostnader längre ner i den här tråden - - -

Våren 2006 spenderade jag timmar på byggahus.se för att få en uppfattning om hur jag skulle bygga vår kommande altan. Som nybörjare i altanvärlden sökte jag svar på diverse frågor. Som bekant finner man massor av svar här - en del baserade på gedigen kunskap och rutin; andra baserade på gjorda erfarenheter. Sammantaget gav alla olika svar mig en möjlighet att så att säga iterera mig fram till hur min altan skulle konstrueras. När jag senare fann en av "Forumgudarnas" spännviddstabell för dimensionering av bjälklag (utomordentlig hjälpreda för övrigt) kunde jag konstatera, att jag överdimensionerat bygget både vad avser antal plintar, deras placering samt dimensionen på mina bärlinor. Detta gjorde inget eftersom jag gärna använder både bälte och hängslen vid mina byggprojekt och dessutom hade jag inte trångt med utrymme i höjdled ;)

Min bildbeskrivning vill jag betrakta som ett stort TACK till hela forumet och dessutom som en möjlighet för alla nybörjare att få ytterligare en idé om hur en altan kan byggas - dessutom med bilder. Som du kommer att se gick jag tillväga lite bakvänt - allt för att slippa mäta och väga av i tomma rymden. Jag byggde helt enkelt en ram av golvreglar, som jag pallade upp för att sedan gjuta plintar under hela paketet. För att därefter få ordning på underlaget, valde jag att lyfta av regelverket och sedan kratta till, täcka med geoduk och slutligen grusa.

Om något år är det vår avsikt att måla staketet vitt :eek: (allt enligt hustruns kravlista). Själv avstår jag gärna att vitmåla pga alltför tydlig algpåväxt på vitt.

Klicka här för bilder av bygget. Bildtexter under respektive huvudbild tillsammans med knappar för bildbläddring.

Notera att de sista bilderna tagits alldeles nyligen pga att jag missade att plåta slutresultatet under förra sommaren. Lusthuset som skymtar i bakgrunden var ett parallellbygge :p

Den här våren och sommaren skall jag och övriga familjen njuta av vår altan från första början! Förra året var det ju mest byggjobb liksom . . .

Väsentliga dimensioner/material finner du här:

Bärlina - Regel, impregnerat NTR - A - 45 x 195
Golvregel - Regel, impregnerat NTR - A - 45 x 145
Trallvirke - Impregnerat NTR - AB - 28 x 120
Stolpe - Impregnerat NTR - AB - 95 x 95
Stolplock - Galvad - 96 x 96
Staket/kryss - Impregnerat NTR - AB - 45 x 70
Överliggare - Impregnerat NTR - AB - 95 x 45
Byggtimmer - Impregnerat NTR - AB - 120 x 140
Spaljevirke - Impregnerat NTR - AB - 22 x 95
Gjutbetong - Grovbetong - 25 kg säck
Formrör (för plint) - Ø 200
Vinkeljärn - 90 x 90
Trallskruv - Grabber, TU 58L - 4,3 x 58
Trallskruv - Grabber, PWS 47UK (självborrande) - 4,8 x 47
Fransk skruv - Galvad - 10 x 40
Armeringsjärn - 12 mm

Altandörren köpte vi från Allmogefönster i Edsbyn.
 
  • Gilla
Eneb
  • Laddar…
En mycket vacker och välgjord altan. Jag själv ska påbörja ett altan projekt till sommaren.
Var får man tag på en sån fin segel någonstans?
 
Hejsan!

Seglet fick vi av svärfar, som sålde sin segelbåt.

Det kan vara ganska knepigt att få tag på gamla segel eftersom efterfrågan är stor. Dock vet jag att man kan beställa jättefina måttanpassade solskydd i segelduk med proffsiga fästanordningar etc. Själva knåpade vi ihop en anordning med karbinhakar, taljor och lite annat. På det sättet kan vi flytta segelduken i sidled så att skuggan följer solens rörelse.

Här får du en länk till en firma, som gör mycket snygga solskyddOm solskydd och segeltak från Gyllenborg Rigg.
Annars är det bara att söka på "solskydd" "markis" "segel" m.m. för att finna olika leverantörer. Ytterligare en variant kan vara att söka på blocket.se

Lycka till!
 
Mycket tjusigt bygge och dessutom väldokumenterat till andras nytta och glädje. Bilder är en suverän källa till inspiration, tips och idéer.

En synpunkt bara. Man ska helst inte skarva reglar/bärlinor över plintar. Det blir då en slags brottanvisning kan man säga. Bättre att skarven "hänger fritt". Det är ju inget brobygge vi snackar om så det är väl iofs inget problem, men kan vara värt att tänka på. :)
 
Tack Stajo för synpunkten! ;)

Jag hade klarat mig med frihängande skarvar pga mitt stora antal plintar men i linje med min "bälte- & hängsle-inställning" satte jag dit en plintrad till.

Missen var från början att jag lade ut mina 4,5 meters reglar från "fel håll" (total längd 8,5 m). Då fick jag skarven på fel ställe, vilket störde min förutbestämda plintplacering (orkade inte kapa och flytta bärlinorna ½ meter åt höger :surprised: )

Man lär sig alltid trots många funderingar, beräkningar och vakna nätter med mått, materialval etc. :D

Såg att du också skall bygga altan. Skulle vara kul att få se slutresultatet.
 
peegee4 skrev:
Såg att du också skall bygga altan. Skulle vara kul att få se slutresultatet.
Det mesta är redan gjort - när vi flyttade in i juni förra sommaren så hade vi bara leråker (samma status än idag... :) ) så en altan stod högt upp på prioriteringslistan. Andra helgen efter inflytt var stora delar klar, men jag hade beställt lite för lite virke så slutfinishen ska göras nu till helgen. Anledningen till att virket inte räckte var att jag fick lite mer spill än beräknat pga av en dåligt genomtänkt improvisation - vet inte riktigt hur jag tänkte men tänkte gjorde jag inte. :confused:

Resultatet blev att jag fick sätta dit en extra bärlina och dessutom kapa samtliga plankor någon dm. Det blir rätt mycket extrajobb på en 60 m[sup]2[/sup] altan. Men men, så går det när det är bråttom. Nyfött barn, storgråtande hormontokig fru, färdigställa hus och flytta är inget jag rekommendar att man ska ägna sig åt samtidigt. :p
 
Mycket fint bygge!! Ska själv bygga en altan till sommaren. Min kommer inte att bli lika stor som din men nästan. Mest nyfiken på vad gick hela kalaset på? Jag har redan plintarna gjutna, så det som är mest intressant är vad allt virke kosta!

Mvh

anderton
 
Hallå Anderton!

Jag inledde bygget med ett gediget Excel-ark omfattande materiallista, olika offerter etc. Har faktiskt ännu inte kompletterat med totalkostnaden. Sätter mig under dagen och summerar hela kalaset. Återkommer . . .
 
Någon som vet var man kan hitta en dimensioneringstabell för bjälklag?
 
sssckr,
om du återkommer via "Privat meddelande" med din mailadress så kan jag, om du vill, sända över Excel-filen jag refererar till.

Provade själv att söka på forumet efter tabellen men fann den inte :(
 
anderton_swe skrev:
----------------- Mest nyfiken på vad gick hela kalaset på? Jag har redan plintarna gjutna, så det som är mest intressant är vad allt virke kosta! --------------
Har kollat upp det hela och sorterat bort alla fakturor, som inte rörde just altanmaterialet. Dé blir mååånga fakturor och en del andra kostnader . . . :surprised:

Men, men, här är en kort summering. Notera att jag valt en lokal bygghandlare och inte ByggMax, Bauhaus eller motsvarande. Fick offerter initialt och det skilde inte så mycket mellan leverantörerna. Har hört en del om de "stora husens" kvalité på tryckt virke - avstod därför dessa leverantörer. Dessutom får man en trevlig, personlig service hos den "lokala handlaren" - i alla fall hos oss.

Bärregel - 45 x 195 - 900 kr
Golvregel - 45 x 145 - 2640 kr
Trall - 28 x 120 - 4780 kr
Spalje - 22 x 95 - 500 kr
Trallskruv - var. dim. - 2975 kr
Stolpe - 95 x 95 - 560 kr
Staketkryss - 45 x 70 - 720 kr
Överliggare - 45 x 95 - 375 kr

Då är det bara att summera. Ganska sparsamt med pengar faktiskt. Om du vill ha info om de andra kostnaderna, så hojta bara till.
 
SUVERÄNT!!!! tack ska du ha
 
. . . hoppas jag. Vet inte om Excel-filer kan laddas upp här. Jag provar . . .

Nähä, det gick inte :confused:

Flera av er har kontaktat mig för att få filen, som jag då sänt via mail. Jag får väl fortsätta med det. Skall kontakta Marléne på forumet för att kolla om de kan lägga till xls-filer som "tillåtna" filer på forumet. Jag återkommer i frågan.
 
Om du har hemsidesutrymme så kan du lägga filen där och länka från inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.