J JohanLun skrev:
Vad händer om klipparen (med rakblad) kör på ett djur eller barn? Säg barnets hand eller kattens svans? Det kan inte vara helt ofarligt?
Möjligtvis skärsår fram till roboten lyfter och knivarna åker in med ett ögonblick. Jag har blivit påkörd så tårna åkt in bakom men knivarna når inte mina 45or. Den lyfter innan den hinner skada mina fossingar.
Katter ligger inte kvar, har 10 tal grannkatter som springer och skitar ner här.

Skulle ett spädbarn skadas av en robot så har vi betydligt större problem än en robot, och barnet måste få ny familj.

Jag har dessutom igelkottar som bor i trädgården, de har inte skadats på 3 års tid ;)
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Möjligtvis skärsår fram till roboten lyfter och knivarna åker in med ett ögonblick. Jag har blivit påkörd så tårna åkt in bakom men knivarna når inte mina 45or. Den lyfter innan den hinner skada mina fossingar.
Katter ligger inte kvar, har 10 tal grannkatter som springer och skitar ner här.

Skulle ett spädbarn skadas av en robot så har vi betydligt större problem än en robot, och barnet måste få ny familj.

Jag har dessutom igelkottar som bor i trädgården, de har inte skadats på 3 års tid ;)
Intressant att din klippare inte stannade när den stötte emot din fot, utan att den klättrade upp för den… jag trodde alla klippare hade sensorer som stoppar klipparen.
Min stoppar direkt och byter riktning om den stöter på något.
Och jag är övertygad om att små barnfingrar inte mår bra av att komma in bland rakbladen om det skulle hända.
 
Nissens Nissens skrev:
Intressant att din klippare inte stannade när den stötte emot din fot, utan att den klättrade upp för den… jag trodde alla klippare hade sensorer som stoppar klipparen.
Min stoppar direkt och byter riktning om den stöter på något.
Och jag är övertygad om att små barnfingrar inte mår bra av att komma in bland rakbladen om det skulle hända.
Tårna åker ju under, fram till skalet känner av att där var något. Hur höga tår har du ?
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Tårna åker ju under, fram till skalet känner av att där var något. Hur höga tår har du ?
Eller snarare hur låg är klipparen?
Jag tror att knivarna sitter högre upp än kanten på klipparen, så allt i knivhöjd som inte är mjukt som gräset eller flyttar på sig eller har form som äpple/boll etc borde stoppa den.
Oavsett, så har jag aldrig hör att någon råkat illa ut oavsett modell på robotenVarken i media eller någon annanstans.

Så allt tyder på att detta är ett ickeproblem…
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller snarare hur låg är klipparen?
Jag tror att knivarna sitter högre upp än kanten på klipparen, så allt i knivhöjd som inte är mjukt som gräset eller flyttar på sig eller har form som äpple/boll etc borde stoppa den.
Oavsett, så har jag aldrig hör att någon råkat illa ut oavsett modell på robotenVarken i media eller någon annanstans.

Så allt tyder på att detta är ett ickeproblem…
Nej chansen att knivarna når tårna är i min studie 0% då den inte lyckades. Om den skulle nå när jag har skor på så är risken att bli skuren fortfarande nära noll då den hinner stanna innan den hinner ta tillräckligt för att komma åt.
Jag är iallafall inte orolig att min varken tar djuren i trädgården eller min unge =)
 
Måste säga att jag blev orolig efter att ha läst denna tråd då min gräsmatta inte är i bästa skick, väldigt komplex och med ganska branta släntar.

Men har nu kört automower 315 i 3veckor utan ett ända problem. Detta köp är i klass med robotdamsugaren :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har en kollega som bytte från en robot med fasta knivar ull en Gardena. Det första han reagerade på var hur tyst gardena var jämfört mot den gamla.

Kör själv en HQ 430X och har inte sett några tecken på att knivarna skulle gå sönder när dom träffar något. Har inga småbarn längre så inga leksaker på gräsmattan men däremot grenar från en ek. Intressant att läsa att vissa inte byter knivarna så ofta, byter allafall 3 ggr per säsong men jag kanske gör det i onödan då :thinking:. Tycke jag hör skillnad i klippningen med nya blad kontra gamla för det enda man hör med min HQ är klippningen, den är nästan ljudlös i övrig
 
Man bör byta knivar några gånger per säsong oavsett om du har saker på gräsmattan eller inte, både för gräsmattans och klipparens skull,
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
Nissens
X xdigger skrev:
Man bör byta knivar några gånger per säsong oavsett om du har saker på gräsmattan eller inte, både för gräsmattans och klipparens skull,
Möjligtvis om man har rakblad istället för knivar, men har man riktiga knivar så håller de lika bra som på en ”vanlig” klippare. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Möjligtvis om man har rakblad istället för knivar, men har man riktiga knivar så håller de lika bra som på en ”vanlig” klippare. :)
Jag byter knivar på mina Automower flera ggr. per sommar. De är så billiga, om man köper dem på rätt ställe, att det lönar sig i batterislitage har jag lärt mig efter 12 år med två Automower. Automowern laddar betydligt mer sällan med skarpa knivar och det bör rimligen gälla för alla robotklippare. Förr slipade jag knivarna med det ids jag inte längre.
//Henry
 
  • Gilla
Joah
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Möjligtvis om man har rakblad istället för knivar, men har man riktiga knivar så håller de lika bra som på en ”vanlig” klippare. :)
Alltså du verkar på riktigt ha svårigheter att ta till dig information i denna tråden. Man byter inte rakbladsknivarna för att de gått sönder, man byter dem för att de fortfarande ska vara rakbladsvassa, något som dina knivar förstås inte heller är efter en månad.

Byter du inte knivarna klipps gräset fortfarande, fast sämre, precis som med din om du inte konstant slippar din kniv.

Man kan strunta i att byta knivarna de gånger per säsong som rekommenderas, men det är sk. dumsnålt för resultatet blir sämre och batteriförbrukningen blir högre.

Kostnaden för knivbytena blir någon hundralapp per säsong vilket inte kan vara ett bra argument mot dem.
Knivarna på din klippare kostar 6-700:- och ska faktiskt bytas en gång per år. De ska inte slipas enligt robomow själva. Och även om man inte byter dem varje år så är det inte break even förens vid tidigast 6år.

https://robomow.zendesk.com/hc/sv/articles/115005326285-Underhåll-av-kniv
 
  • Gilla
MalZon och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Alltså du verkar på riktigt ha svårigheter att ta till dig information i denna tråden. Man byter inte rakbladsknivarna för att de gått sönder, man byter dem för att de fortfarande ska vara rakbladsvassa, något som dina knivar förstås inte heller är efter en månad.

Byter du inte knivarna klipps gräset fortfarande, fast sämre, precis som med din om du inte konstant slippar din kniv.

Man kan strunta i att byta knivarna de gånger per säsong som rekommenderas, men det är sk. dumsnålt för resultatet blir sämre och batteriförbrukningen blir högre.

Kostnaden för knivbytena blir någon hundralapp per säsong vilket inte kan vara ett bra argument mot dem.
Knivarna på din klippare kostar 6-700:- och ska faktiskt bytas en gång per år. De ska inte slipas enligt robomow själva. Och även om man inte byter dem varje år så är det inte break even förens vid tidigast 6år.

[länk]
Och jag säger att med ”riktiga” knivar så funkar det lika bra som på en ”vanlig” gräsklippare. Har du svårt att ta till dig det?

Upplysningsvis så har personer i tråden som har robotar med rakblad istället för knivar skrivit att de går sönder ibland. Jag väljer att tro på dem före de som hävdar att rakbladen alltid håller eftersom det låter orealistiskt.
 
Efter snart 46 gräsklippningssäsonger fördelat på fyra klippare (alla HQ Automower) och två tomter (villa + sommarstuga) har jag fått byta två knivar totalt som gått av och det var 2009-2010 när knivarna hade två hål och skulle vändas. Idag är materialet i knivarna tjockare och de är tillverkade utan den brottanvisning som ett extra hål utgjorde. Sedan kan allt köras sönder om det används olämpligt.

Vidare tycker jag man ska prata av egen erfarenhet och inte av egen tolkning av andras erfarenhet.
//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nissens
HenFre HenFre skrev:
Efter snart 46 gräsklippningssäsonger fördelat på fyra klippare (alla HQ Automower) och två tomter (villa + sommarstuga) har jag fått byta två knivar totalt som gått av och det var 2009-2010 när knivarna hade två hål och skulle vändas. Idag är materialet i knivarna tjockare och de är tillverkade utan den brottanvisning som ett extra hål utgjorde. Sedan kan allt köras sönder om det används olämpligt.

Vidare tycker jag man ska prata av egen erfarenhet och inte av egen tolkning av andras erfarenhet.
//Henry
Visst, så då följer jag det du och ignorerar fullständigt vad du säger.
Och hävdar att jag kör med samma stålknivar sedan 7 år, man slipar dem typ vartannat år och byter rotationsriktning på dem inför varje säsong.

Men jag är olydig och litar mer på de andras erfarenheter av rakbladen. :)

Nu är det din tur att ignorera mina erfarenheter. :rolleyes:

Är du på riktigt?
 
Redigerat:
R
Nissens Nissens skrev:
Och jag säger att med ”riktiga” knivar så funkar det lika bra som på en ”vanlig” gräsklippare. Har du svårt att ta till dig det?
Ja men det kan vi ju vara överens om. Och då hoppas jag även att vi är överens om alla fördelarna med rakbladsknivarna. Som att de är överlägsna på att skära gräs, är skonsammare mot eventuellt kvarglömda saker i gräsmattan och att de är mer lättdrivna och därmed drar mindre energi?

Jag håller förstås med om fördelarna med dina "riktiga" knivar som t.ex. att om man orkar och kan slipa dem så håller de längre. Och att de säkert är effektivare om man måste klippa sly.

Nissens Nissens skrev:
Upplysningsvis så har personer i tråden som har robotar med rakblad istället för knivar skrivit att de går sönder ibland. Jag väljer att tro på dem före de som hävdar att rakbladen alltid håller eftersom det låter orealistiskt.
Ja man kan ju tolka det jag skrev som att man ALDRIG byter knivar för att de gått sönder eller så kan man ju visa upp lite förståelse för kontexten.

Xdigger skrev "Man bör byta knivar några gånger per säsong oavsett om du har saker på gräsmattan eller inte, både för gräsmattans och klipparens skull," varpå du svarade "Möjligtvis om man har rakblad istället för knivar, men har man riktiga knivar så håller de lika bra som på en ”vanlig” klippare".

Då förefaller det väl rimligt att jag pratar om de byten som uppmanas till p.g.a. slitage. Att man byter en TRASIG kniv och att rakbladsknivar KAN gå sönder har i.a.f. inte varit min mening att förneka. Kul anekdot: Den enda gräsklipparkniv jag fått byta p.g.a. den gått sönder är faktiskt en "riktig" på min förra motorgräsklippare, den sprack och höll på att träffa mig i benet. "Riktigt" kul.

Nu när vi rätt ut att bytena jag pratar om är de som görs för att behålla skärpan och att byten utöver det är väldigt ovanliga, har du någon kommentar till att du måste slipa din kniv lika ofta som vi byter för att den ska vara lika vass? Och att vi med rakbladsknivar kan strunta i att byta dem om vi inte bryr oss om klippkvaliteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.