trähandtag trähandtag skrev:
Det mesta är vanlig vitgröe. Har en massa kärrgröe på övriga gräsmattorna. Tror inte det rann av, då allt bevattnas och hålls fuktig, men samtidigt var jag inte upp då det föll ca 20 mm i timmen mellan kl 05 o 07. Här kommer en bild från ett område, där bollen är, som är riktig greentätt. Det ser ut som riktigt perenn vitgröe, där blomningen helt upphör. Till höger är kanten efter nedgrävningen av begränsningskabeln, där marken inte återhämtat sig än.
[bild]
Intressant med helt perenn vitgröe, kanske funkar bättre söder ut? Har den ett annat latinskt namn eller är det en vanlig härdad poa annua?
 
Så inget ädlare gräs än så, eller ja både kärrgröe och vitgröe ska vara dugligt greengräs, var det som skånefrö rekommenderade mig iaf.

Men det tar emot att så 300kvm med vitgröe!

Nu har vi olika klimat men hur överlever vitgröen eran "vinter?
Ska inte rödven klara låga klipphöjder? Tänker det är ett annars tåligt gräs om du vill stödså
 
Nästan alla greener i söder har vitgröe med viss inblandning av någon ven. Ombyggda eller nybyggda andra sorter så som krypven, rödven eller rödsvingel. Min erfarenhet är att efter 5-10 år är det vitgröen som tagit över. Utifrån min erfarenhet så utvecklas vitgröen i tre faser. Första året eller åren rejält med blommning och ganska ljus i färgen. Några år senare minskar blomningen, men fortfarande ljus. Efter ytterligare något år upphör helt blomningen o bildar en tät grässvål som är mörkare grön. Allt i utifrån att den överlever vintern, vilket oftast sker. Senaste 20 åren har det varit i Skåne en vinter som var riktig kall och det var vintern 2010-2011. Det var tre månader med minusgrader och snö. En del skador var det, men har för att greenerna återhämtade sig snabbt. Värre var det en höst som 2020 med mycket regn, spel och milt, med en hel del snömögel. De flesta år är det någon vecka med kyla dvs minusgrader. År 2020 hade vi inte dag med minusgrader som medeltemp, greenerna klipptes från 6 januari till 26 december, Detta stressar banpersonalen.

Kärrgröen är lite spännande tycker jag. Intensiv grön åt det ljusa hållet i färgen och tät. Får den bara vatten och lite näring beter den sig som Bermudagräs, med långa utlöpare. Har hört att förädling sker av kärrgröe för greener i norra Sverige. Dock har jag inte hört så mycket om det.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Nästan alla greener i söder har vitgröe med viss inblandning av någon ven. Ombyggda eller nybyggda andra sorter så som krypven, rödven eller rödsvingel. Min erfarenhet är att efter 5-10 år är det vitgröen som tagit över. Utifrån min erfarenhet så utvecklas vitgröen i tre faser. Första året eller åren rejält med blommning och ganska ljus i färgen. Några år senare minskar blomningen, men fortfarande ljus. Efter ytterligare något år upphör helt blomningen o bildar en tät grässvål som är mörkare grön. Allt i utifrån att den överlever vintern, vilket oftast sker. Senaste 20 åren har det varit i Skåne en vinter som var riktig kall och det var vintern 2010-2011. Det var tre månader med minusgrader och snö. En del skador var det, men har för att greenerna återhämtade sig snabbt. Värre var det en höst som 2020 med mycket regn, spel och milt, med en hel del snömögel. De flesta år är det någon vecka med kyla dvs minusgrader. År 2020 hade vi inte dag med minusgrader som medeltemp, greenerna klipptes från 6 januari till 26 december, Detta stressar banpersonalen.

Kärrgröen är lite spännande tycker jag. Intensiv grön åt det ljusa hållet i färgen och tät. Får den bara vatten och lite näring beter den sig som Bermudagräs, med långa utlöpare. Har hört att förädling sker av kärrgröe för greener i norra Sverige. Dock har jag inte hört så mycket om det.
Har väldigt lite erfarenhet från hur det ser ut på våra svenska greener, men har förstått att vitgröen är det som tar över förr eller senare.
Speciellt nu när man inte får används kemikalier som förr.

Har faktiskt inte tänkt på att vitgröe blir mörkare med åren om den överlever utan Har mest bara sett dessa ljusare fläckar som man har grävt bort för det stör utseendet på mattan, men då man har alltid utgått från en gammal gräsmatta så har man garanterat haft någon yta med äldre bestånd.

Ni har lite mer skonsamma vintrar än vad vi har, men dessa härdade varianter av vitgröe verkar fungera bra i Norrbotten.

Så skånefrö's ng50/50 är nog en bra blandning, men jag tror fortfarande inte det är nå för mig.
Men att kärrgröe är likt Bermuda i sitt sätt visste jag inte utan första jag hörde om den var i samband med min konsultation med skånefrö. Så dom verkar ha en bra variant.

Bodens golfklubb har testat denna ng50/50 med bra framgång tydligen.

Har flera veckor på mig att bestämma mig vad jag ska så, men tror det blir en blandning av raj, rödven och ängsgröe som bas. Sen får man se hur det trivs med lägre klipphöjd.

Det kan bli att totalt döda av allt för att så in nytt nästa år. Men man måste övertyga frun att vi måste göra det.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Fortsättning på min grästankar. Sista meningen skulle sluta med att jag inte hört så mycket om förädlingen kring kärrgröe senaste åren.

min funderingar beror helt på de observationer jag gjort som golfare, intresserad av gräs, men har inte läst något djupare i ämnet. På något ställe dyker det upp olika undergrupper av vitgröe ( poa annua xxxx).
 
Mörkhet i gräset antyder ängsgröe, men detta gräs klarar så vitt jag vet inte klippning under 10 12 mm. Samma gräs finns på greenerna runt om i södra sverige. Venerna är mycket mer finbladiga och har ett tuffsigt utsende. Jag kanske är helt ute o cyklar… lite spännande är det dock med gräs.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Mörkhet i gräset antyder ängsgröe, men detta gräs klarar så vitt jag vet inte klippning under 10 12 mm. Samma gräs finns på greenerna runt om i södra sverige. Venerna är mycket mer finbladiga och har ett tuffsigt utsende. Jag kanske är helt ute o cyklar… lite spännande är det dock med gräs.
Ängsgröe är ett fint gräs som gör sig bra på lägre höjder men som du säger kan man inte klippa det superlågt, då blir det någon ven typ som ska till eller svingel men tydligen stoppar svingel där vid 4-5mm.
Så ska bli intressant att se hur det artar sig när man börjar klippa det befintliga lägre och om man får sådden att ta sig till hösten.


trähandtag trähandtag skrev:
Fortsättning på min grästankar. Sista meningen skulle sluta med att jag inte hört så mycket om förädlingen kring kärrgröe senaste åren.

min funderingar beror helt på de observationer jag gjort som golfare, intresserad av gräs, men har inte läst något djupare i ämnet. På något ställe dyker det upp olika undergrupper av vitgröe ( poa annua xxxx).
Är ingen expert heller men läst lite artiklar och sådant från sterf, men ska man bli mer än bara lite grässmart ska man nog jobba med det.
 
Kom att tänka på tuvtåtel! …eller kanske låta bli, för detta gräs är inte min favorit. Kan dyka upp lite varstans, men oftast i övergång mellan gräsyta o grus. Tog precis bort tre stycken på vanliga gräsmattan.
 
Tuvtåtel, brrhh gillar det inte!
Tycker det ser otroligt trist ut och så är det lite "stammigt" har lite sånt i gränsen mellan våran infart och grannens ogräsmatta.

Detta med gräs är så himla svårt, allt gräs är grönt Men där slutar likheterna.

Ka ske reviderar min plan och sår ett gräs som både kan vara långt och kort. O då är ju svingel någon som kan vara nå att satsa på.
Det klarar ner till 5mm och gör sig bra som en vanlig gräsmatta likaså. Så bästa av 2 världar kanske.
 
Har varit bortrest i snart 14 dagar och så härsåg det ut före cylinderklippning och efter. Har ställt höjden på 4,5 mm och det blev rätt lagom klippt jmf med vad robotklipparen har klippt.
Hoppas ni ser vad som är före och efter! Välklippt gräsmatta med klara linjer före och efter klippning på 4,5 mm höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta före och efter cylinderklippning, klippt till 4,5 mm höjd jämfört med robotklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Skönt med roboten och inte behöva starta om varenda gång man reser bort.
 
Hur har det gått här? Kämpar du på än med greenen?

Kan stolt meddela att jag sänker snart till 8mm innan vintern, men snart dags att skapa min egna lilla tråd om mina eskapader
 
hej o tack för frågan! greenen hade sin högtidsstund i juli och till mitten av augusti. var nere och vände på 3,7 mm i år och hade en stimp på 8. Tycker trots allt mattan blivit tätare än tidigare år speciellt under augusti. Dressade innan midsommar och har inte dressat sedan dess och faktiskt inte gjort något speciellt, utan det är gödning och lite stjärnskärning av green (lite syre och ökad uttorkning av ytan- hoppas jag).
I slutet på augusti har maskarna tagit över igen. Både juli och augusti har bjudit på mycket regn, 120-130 mm pre månad, vilket är mer än normalt, så har det sett i större delen av Sverige.

nu blir det några dagar med torrt väder, så jag hoppas green kan återhämta sig. Återkommer med någon bild.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Bild innan klippning. Har låtit robotklipparen gått ut och klippt innan vanlig greenklippning, med cylinderklipparen. Detta har inneburit att alla maskhögar att svirrats ut innan cylinderklippningen. Möjligen blir det ett bättre sätt att hantera alla maskarna, se bild. Roboten klipper på ca 6 mm, vilket blir bra, då jag kan hoppa över cylinderklippning senare i höst, vi får se. Gräsmatta klippt med robotklippare, små högar och löv syns, förberedd för cylinderklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte montera en "groomer" på din singelklippare i form av borste?
Är själv på jakt efter en Baroness singelklippare. På dessa kan man montera en mot eller med- roterande groomer av olika slag.
Kör man den mot roterande så ska den "knock down worm castings".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.