Maxwells demon TotalControl skrev:
Tenacity fungerar dåligt.
Poa Constrictor (Ethofumesate) fungerar.
På krypven klippt på fairwayhöjd eller högre (typ 10+ mm) kan man få OK resultat utan allt för stora biverkningar, men inte på greener, för då har du ingen green kvar efter behandlingen, tyvärr. Dessutom så kommer vitgröen tillbaks året därpå då Poa A släpper sjuka mängder frön, även om man klipper det dagligen på några få mm, så en förtusättning för att använda ethofumesat är att kombinera det med en pre-emergant. Utanför EU använder man vanligtvis t ex prodiamin som ser till att alla frön som försöker gro dör. I europa är samtliga dessa medel förbjudna att användas på golfbanor (men både ethofumesat, och mesotrion används flitigt till odling av matvaror som vi sedan gadeligen äter utan att fundera. Go figure...).
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag har för mig att alla kemiska preparat är förbjudna i Sverige på golfbanor, men att för några år sedan fick man använda något eller alla dessa inom jordbruket? Var på besök på Formby golfklubb för ca 7-8 år sedan och då prata vi med ansvariga på golfklubben om just användandet av vitgröe-bekämpningsmedel. I UK fick man använda dessa vid detta tillfälle. Trenden går mot att fler medel blir förbjudna eller i så svag koncentration att de inte hjälper. Väntar på att gödning ska begränsas!!!!!

Links är ju sådd med rödsvingel, medan lakes är sådd med krypven (om jag nu inte blandar ihop detta). Har inte hört att man manuellt tar vitgröen men det skulle inte förvåna mig. Det brukar hålla en 10-15 år innan vitgröen har tagit över för mycket!!

På USA:s västkust (norr om Los Angles) är ju det i huvudsak vitgröegreener. US Open banan för Damer i San Fransico (Olympic) hade ju mest vitgröe. Blir ju lite fläckiga greener och senare på dagen lite hoppigare. Tillväxthämmande medel har ju gjort att vitgröegreener håller en hel dag.

Är det någon mer som har tänkt på att flerårigt vitgröe blir härligt tätt och blommar inte. Det krävs dock milda vintrar som inte är för blöta.
trähandtag trähandtag skrev:
hej på er alla. Har inget problem med att ni alla får diskutera vad som helst inom golfgreen, skötsel, gödning,. gifter mm - så fortsätt på. Alltid lär man sig något. Mitt försök baseras mest på att det är kul att prova. Var precis ute och lade igen små hål då råkorna hittat något smaskigt. Är som ni säkert förstår involverad i golfklubben med banan - bankommitten. Dessutom att jag är den enda svenska kvinnliga golfbanarkitekten- som tyvärr håller på att bli bortglömd- då det bara är några grabbar som kan sådant (lite ironi). Tyvärr märks det inom golfbranchen att det finns tydliga skillnader.

På tal om Peeble beach så har jag spelat banan för ca 20 år sedan. Greenerna (poa) var inte bra! häftig miljö och kul att ha spelat den.

OT: beställde en robotklippare som ska moddas så att den klipper ned till 5-10 mm, så att vi kan åka på semester.
WTF?!? Här har jag visualiserat dig som en lönnfet, ganska självgod gubbe i min egen ålder med för mycket fritid som vill flasha med sin fina gräsmatta och utrustning, och så droppar du att du är kvinna och jobbar som banarkitekt. Fattar du att hela min begreppsvärld just rasade samman!?! :) Du får inte göra så här mot mig! :)

Golfbranchen är ju fortfarande rätt mossig, tyvärr, med en stor andel väldigt trötta buteljkorkar som kräver yppanderätt i allt och inget, utan att se att branchen förändras och förnyas till något mer inkluderande och bättre. Själv jobbar jag sedan en tid tillbaks heltid med att tvätta bort den imagen och öppna upp denna fantastiskt roliga sport till så många som möjligt, oavsett ambition, talang eller plånbok, så förhoppningsvis så får vi se fler spelare, fler ungdomar, fler kvinliga banarkitekter osv de kommande åren, även om ränderna fortfarande sitter rätt hårt och är svåra att gnugga bort...
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Nu får jag säkert skäll! Tvätta av klipparen med högtryckstvätt, då fettet spridit sig över allt. Innan gjordes en backlappning. Den blev renare, men inte i nyskick. Därefter avblåsning med högtrycksluft. Sedan var det rundsmörjning. Kom nog lite fukt för det tog 10 min i solen innan cylindern började fungera. Har lagt på några kg algomin. Vattnar nu ned gödningen.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
Nu är robotgräsklipparen installerad. Det är en norsk lågbent Hardangerspets med namnet Molve, som klipper på 7 mm. Det gick att vända på bottenplattan och sänka med 10 mm från original 20 mm som lägst. Sedan har vi justerat höjden ytterligare 3 mm. Just nu testas allt genom att jag inte klippt med cylinderklipparen på två dar, så topparna börjar nå 7 mm eller lite mer Robotgräsklippare på trimmad gräsmatta med justerad höjd till 7 mm, skugga av fotograf i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Härligt! Då kan du slappna av och kanske göda lite mer för att tvinga den att bli lite tätare.

Har själv börjat fundera på robot, men inte klippa så lågt som du gör. Att klippa varannandag är lite drygt
 
Har kört roboten en vecka och det fungerar bra. Vi har grävt ned slingan i kant med greenen. Natuligtvis blir inte klippningen lika bra som med cylinderklipparen. Började i går med att klippa som vanligt och började på 6,5 mm och nu blir det att arbeta sig nedåt igen. Får klipparen slipad på tisdag den 1 juli och ska spela Laholms gk för första gången medan klipparen görs i ordning. I morgon blir det vertikalskärning och lätt dressning, om nu jag inte är sjuk som jag varit idag.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
En liten bild efter verikalskurning o dressning och bara kört greenklipparen som vält. Lade ut ca 400 kg.på bilden ser ni skyddet till robotklipparen och den kortklippta gräsgång som blev. Ser just nu lite slitet ut, men blir bättre med tid. Nyskörd gräsgång med skydd för robotklippare mot tegelmur och slangen på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sarakin och 5 till
  • Laddar…
Tycker det ser riktigt bra ut! Lite dålig färg kanske men det kan du snabbt åtgärda med lite järn. Men Annars ör det bara att kämpa pp
 
trähandtag trähandtag skrev:
En liten bild efter verikalskurning o dressning och bara kört greenklipparen som vält. Lade ut ca 400 kg.på bilden ser ni skyddet till robotklipparen och den kortklippta gräsgång som blev. Ser just nu lite slitet ut, men blir bättre med tid.[bild]
Hur har vädret varit? Här börjar mattorna se lite krispiga ut.
 
Torrt o soligt, samt en vecka med skitvarmt väder. Åskväder utmed skånska västkusten och en del som dragit norrut längs med ostkusten, men här har det varit torrt. 5 mm sedan 28 maj. Det ska säga att så brukar det se ut på sommaren att kusten har det rätt torrt.
 
Vattnar du greenen eller låter du den vara? Tänker att det är ju ingen stor yta att hålla igång
 
  • Gilla
Degerlunden
  • Laddar…
Jorå, vattnar görs med sommarvatten från egen källa. Vi har installerat vattning och sedan i våras även för resterande gräs, växtytor. Totalt ca 2500 m2 bevattning, där greenens 200 m2 är den lilla delen. För 10 dagar sedan djupvattnade jag greenen, med motsvarande ca 100 mm nederbörd. På natten bevattnas allt automatisk utifrån fukt i backen. Greenen får ca 1-2 mm varje natt, nu när det inte regnar.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Vilken lyx! Lust att berätta mer om erat bevattningssystem? Och vilka som fått äran att levera grejerna?
 
L Lutte skrev:
Tycker det ser riktigt bra ut! Lite dålig färg kanske men det kan du snabbt åtgärda med lite järn. Men Annars ör det bara att kämpa pp
Är det ferrogent du syftar på eller finns det något annat?
 
P polarsson skrev:
Är det ferrogent du syftar på eller finns det något annat?
Xeed har ferrosol flytande med kväve vilket jag själv inte testat men som tydligen ska vara bra. Använder ferrogent själv då kostnaden är obetydlig.
 
  • Gilla
uffen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.