här kommer en situationsplan på bevattningen, vilken är av märket gardena. Det är popup-spridare 200 och 380 i 8 slingor med i första hand 3 spridare i varje slinga. Den streckade linjen är bevattning till fyra separata vattenutkastare, med slang (blå fyrkanter). Dessutom en garaget.
Situationsplan över bevattningssystem med popup-spridare och vattenutkastare runt ett hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Är du nöjd med dina gardenaspridare? Och vad kör du med för bevattningsdator?

Har kollat på både gardena och hunter i omgångar men aldrig kommit tillskott att faktiskt införskaffa, har en färdig ritning från gardena med cirka 15 spridare och 9st slingor.

Hade varit kul att veta hur grejerna håller ihop och om det funkar bra.

Hur ser ditt typiska bevattningsschema ut nu under sommaren?

O helt offtopic så har jag en jacobsen Hybrid på ingående, så snart blir det verklighet för mig också, en liten semigreen i Norrbotten hemma i trädgården. Så ska läsa om din tråd från start till slut igen.
 
Gardena utrustningen fungerar bra! Vi styr antingen helt själv bevattningen eller så låter vi den automatiska bevattningen göra jobbet, via GardenaAppen. Automatiken styrs av fukt i marken, vilken jordtyp o vad som ska vattnas, samt kan styras av väderprognos. Oftast är vädret kopplat till att nederbörd förväntas komma närmaste 12-24 timmarna. vet faktiskt inte exakt men någon gång har vi sett att bevattningen hoppats över pga väntat regn.
Här tar det tid att hitta en lämplig plats för fuktgivaren och sedan ställa in vilken fukthalt de olika slingorna måste ha för att starta bevattningen. Vi har mellan 40 och 70 %. Där greenen behöver mest vatten och står på 70%. Där det är skugga måste fukten understiga 40%, annars blir det för övervattnat. Varje slinga körs först 5 minuter och efter 30-45 min körs samma slinga ca 15 min. Detta ställs in manuellt eller så låter man Gardenaappen föreslå schemat. En utrustning kan ju ha 6 slingor, medan vi har 8 slingor o har därmed tvingats att köpa två styrningarsboxar, som öppnar rätt ventil vid rätt tidpunkt. Detta blev lite mer manuellt arbete att fixa schemat.

när det gäller spridarna så fungerar 200 o 380 bra, medan de mindre 100 är skit. Vi har två stycken men de fungerar inte utan stannar, sprider knappt någonting. Vi har järnhaltigt o kalkrikt vatten. Efter varje säsong och inför säsongen får vi fixa med spridarna. Främst avkalkning, men lite teflonspray kan också hjälpa. Det är ju bara tre år sedan vi började, så ännu vet inte jag när vi måste börja byta ut saker. Tror att det är spridarna som kommer att ta slut först. Vi tar in allt under vintern spridare och ventiler, vilket är en del pyssel, samt märker upp var de satt. Och på varje spridare sätter vi ca 10 cm avslutningsmuff ( grått lock) som används vid dränering/ va och skriver vilken spridare som sedan ska sitta där. Vi blåser systemet med tryckluft, så att det mesta av vattnet är borta, så vi slipper elaka frostsprängningar, om vi får den 10 kalla vintern. Normalt skulle vi inte behöva göra detta, men man vet ju inte när det är det där 10 året.

kostnad för allt ca 18 000 kr om jag räknar lite snabbt i huvudet.

hunter o rainbird kan jag inte något om.

kanske något svar som kan vara till hjälp.
 
Låter som ett hyfsat automatiserat system, där man nästan kan låta det sköta sig självt.

Har inte läst mig in så mycket än på hur man ska sköta styrning och liknande men dagen kommer bara närmare.

Nu klarar jag mig ganska väl att flytta runt en spridare men det är tröttsamt i längden att behöva göra det.

Det som lät sämre är att du finner 100 spridarna dåliga för systemet som gardena "ritade" åt mig består av flera 80 och 100 då vi har lite invecklad tomt med smala passager.

Men prismässigt tycker jag att det inte är några större kostnader skulle landa på 14 ex pemslang med 19st spridare.


Har du någon uppdatering på greenen att erbjuda?
 
L Lutte skrev:
Låter som ett hyfsat automatiserat system, där man nästan kan låta det sköta sig självt.

Har inte läst mig in så mycket än på hur man ska sköta styrning och liknande men dagen kommer bara närmare.

Nu klarar jag mig ganska väl att flytta runt en spridare men det är tröttsamt i längden att behöva göra det.

Det som lät sämre är att du finner 100 spridarna dåliga för systemet som gardena "ritade" åt mig består av flera 80 och 100 då vi har lite invecklad tomt med smala passager.

Men prismässigt tycker jag att det inte är några större kostnader skulle landa på 14 ex pemslang med 19st spridare.


Har du någon uppdatering på greenen att erbjuda?
Enligt lokal säljare av gardena prylar, så fick vi medhåll att 80 o 100 inte fungerar tillfredsställande, utan skapar problem. Det kan komma en bild snart.
 
Då kommer jag utesluta gardena, och satsa på att rita upp med hunter istället. Krångligare men hellre det än att eventuellt få problem med driften.

Vi väntar tålmodigt på hur greenen ser ut, hur har din krypven tagit sig nu under sommaren?
 
Pratade med greenkeeper om stödsådd med krypven. Otroligt svårt då man måste få ner fröna långt i marken. Tror han sa 5-10 cm och att de slitsar för att få ner frön.
 
Det kan vara så att sådden måste ner på det djupet. Har också pratat med några greenkepers om detta och alla har samstämmigt sagt att det inte går, eller är svårt. Har ingen utrustning för att komma ned så djupt. Har provat med vertikalskärning i kombination med stjärnskärning och två gånger med Huskvarnas efterdragna hålpipare, sedan sådd och därefter dressning, vattning följt av kompaktering. Har kunnat se något liten tuva…

min känsla är att tätheten inte utvecklar sig som förväntat. Klipper på 4,5 mm och vete tusan om jag vågar sänka mer. På täta greener vertkalskärs det i ett intervall mellan 2-4 veckor. Har själv vertikalskurit tre ggr i år, men blir osäker hur mycket man stressar gräset, kontra delar på plantorna för att täta ihop. Är det någon som har en ide?
Hörde av en i branchen att de tillväxtreglerande medlen som finns, primo maxx exvis får gräset att täta ihop sig?
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Då borde en riktigt hålpipsluftare vara något att köra över greenen för att sedan så med mer krypven, men risken är då att man kommer ha dålig avkastning. Men säkerligen fullt görbart

Det som också mest troligen gör greener tätare trots sin låga höjd är om dom kör klippare med en groomer så att man hela tiden delar plantor och ökar skotttätheten.
Sen gör regelbunden vertikalskärning säker sitt till att få det tätare.
Men jag gissar att om man har friska plantor med tillräcklig näring så ska lättare vertikalskärning inte vara ett problem. Dvs riktig vertikalskärning och inte "power rake" eller en slitseeder

Har läst otroligt lite om tillväxt regulator, men enligt jänkarna är det ett måste för att hålla det kort. Vet att Ryan knorr hade en video om detta för inte allt för länge sedan
 
Blev så sugen på vertikalskärning, så det fick bli det idag. Hoppade över klippningen, vältade med klipparen efter vertikalskärningen. Det är en enkel eldriven, där knivarna är slipade sylvassa. Knivarna går ned ca 5 mm i grässvålen. Och varje kniv är ca 3 mm brett. Blir inget löst eller dött gräs efter. Nyskuren gräsmatta med tydliga vertikalskärningsränder och en orange slang diagonal över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Primo Maxx (ethyl-trinexapac) fungerar otroligt bra.
Inte bara för att reducera gräsklipp men mest för utseendet gräsmattan får. Vilket jag tycker är största fördelen.
Ser direkt tätare ut samt ser ut som gräset har "ståfräs". (Hittade inget bättre ord)

Fantastisk bra vid overseed då det etablerade gräset inte hinner växa så mycket innan den nya gror och börjar växa.

Men som allt , inget som privatpersoner får använda.
 
Aptitretande bild. Välansat grönt gräsmatta med ränder efter gräsklippning, trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sarakin och 7 till
  • Laddar…
Ordentligt med regn. Fick ca 75 mm under 18 timmar, fre-lördag. Var ute o lade på vanlig gödning, 11,5,18 på alla gräsmattorna, ca 2000 m2 inklusive green med efterhängade spridare, strax innan regnet började ösa ned. Nu blir det klippning av alla ytor.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut må jag säga!

Härligt regnväder, han det rinna ner eller rann det bara av? Man vill ju inte skölja bort all gödning som det lätt kan göra då det kommer mycket regn.

Du kanske redan har skrivit men vad var det för gräs du började med?
 
Det mesta är vanlig vitgröe. Har en massa kärrgröe på övriga gräsmattorna. Tror inte det rann av, då allt bevattnas och hålls fuktig, men samtidigt var jag inte upp då det föll ca 20 mm i timmen mellan kl 05 o 07. Här kommer en bild från ett område, där bollen är, som är riktig greentätt. Det ser ut som riktigt perenn vitgröe, där blomningen helt upphör. Till höger är kanten efter nedgrävningen av begränsningskabeln, där marken inte återhämtat sig än.
Golfboll på tätt gräs med perenn vitgröe bredvid område med skadad gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.