Om den ligger på kvartersmark (gult i planen) så finns det oftast även bestämmelser över hur stora/små tomterna får vara. 30 kvm är oftast för litet för en tomt.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
[

Ska man sälja en fastighet i en samf så påverkas kanske anläggningsbeslutet?
För att kunna påverka ett anläggningsbeslut så måste ALLA boende i samf godkänna detta annars kan inte denna ändring genomföras.


QUOTE="johan_T, post: 4300035, member: 152503"]Hej,

Jag bor i en samfällighetsförening och det planeras nu att eventuellt sälja en byggnad som ägs av samfälligheten till en privatperson. Byggnaden i fråga ligger precis i min tomtgräns och det hade varit till stor nackdel för mig som jag upplever det att ha en privatägd byggnad som närmaste granne istället för ett gemensamt ägt förråd.

Jag undrar nu om någon vet om det finns något lagligt vis, någon regel, riktlinje eller annat som jag kan stödja mig mot för att förhindra denna försäljning alternativt att själv få köpa byggnaden i fråga? (Jag förstår att jag förstås kan försöka argumentera för min sak på ett möte, men tänkte om det fanns alternativa vägar framåt).

Jag undrar också om någon vet om jag kommer att ha något att säga till om kring vad som händer med byggnaden om den säljs till någon annan? Jag bor i detaljplanerat område.

Tack på förhand! :)[/QUOTE]
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
E Etefe skrev:
Ska man sälja en fastighet i en samf så påverkas kanske anläggningsbeslutet?
För att kunna påverka ett anläggningsbeslut så måste ALLA boende i samf godkänna detta annars kan inte denna ändring genomföras.
Intressant, det visste jag inte! Ja, frågan är väl då om en privatperson kan förvärva en gemensamhetsanläggning och använda den för privat bruk eller om det kräver en förändring av anläggningsbeslutet? Någon som vet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du skriver att förrådet ligger i din tomtgräns. Om det ska byggas en bostad där är rimligt att den placeras en bit från gränsen. Hur långt ifrån kan kanske någon annan svara på.
 
  • Gilla
mersault och 1 till
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Intressant, det visste jag inte! Ja, frågan är väl då om en privatperson kan förvärva en gemensamhetsanläggning och använda den för privat bruk eller om det kräver en förändring av anläggningsbeslutet? Någon som vet?
Det är ju denna klausul som har gjort det i stort sett omöjligt för samf att installera laddare till elbilar i garaget. ALLA medlemmar ska godkänna ett beslut som ändrar i anläggningsbeslutet
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Nja, riktigt så funkar det inte. Ett beslut i strid med en gemensamhetsanläggnings syfte är olovligt vare sig alla är ense om det eller inte. Men här kan det nog vara helt ok, beroende på skrivningarna.

Dock kan man ju fråga sig vem som kan köpa några enstaka kvadratmeter mitt i ett villaområde och vem som därtill vill. Det låter ju som en marknad utan andra potentiella kunder än TS. Eller?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Har det framgått att man vill sälja bara byggnadsytan? Jag tolkar det som att man tänker sälja en tomt, med byggnden ifråga. Och då stycka av en yta i enlighet med detaljplanen, som jag antar har gräns för minsta tomtstorlek.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Tack för svar!

Detta är jag helt på det klara med. Det kommer bli ett stämmobeslut med 2/3-majoritet. Jag tror att det kommer bli ett beslut om att sälja byggnaden.

Jag skulle vilja få det till att byggnaden säljs till mig (utan budgivning) eller inte alls och skulle behöva argument för detta - jag förstår att jag kan vinna en budgivning och att jag också på mötet kan framföra min åsikt och kanske övertyga andra om att tycka samma - men finns det regler eller annat som jag kunde stödja mig på i frågan? Är ju t.ex. en mycket stor förändring för min del, kan det verkligen vara okej att genomföra det?
Varför skulle du ha någon form av förtur ?
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har det framgått att man vill sälja bara byggnadsytan? Jag tolkar det som att man tänker sälja en tomt, med byggnden ifråga. Och då stycka av en yta i enlighet med detaljplanen, som jag antar har gräns för minsta tomtstorlek.
johan_T johan_T skrev:
det handlar om ett litet hus, 20 m2 kanske och en liten bit mark 30 m2, som ej längre används.
Jag har ibland också tolkat det som att kanske mer kan styckas av, men såhär står det iaf. på ett ställe i tråden.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
E Enplanaren skrev:
Du skriver att förrådet ligger i din tomtgräns. Om det ska byggas en bostad där är rimligt att den placeras en bit från gränsen. Hur långt ifrån kan kanske någon annan svara på.
Nej, inget skall byggas, antingen förbli ett förråd ägt av en privatperson eller omvandlas till något annat ...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, riktigt så funkar det inte. Ett beslut i strid med en gemensamhetsanläggnings syfte är olovligt vare sig alla är ense om det eller inte. Men här kan det nog vara helt ok, beroende på skrivningarna.

Dock kan man ju fråga sig vem som kan köpa några enstaka kvadratmeter mitt i ett villaområde och vem som därtill vill. Det låter ju som en marknad utan andra potentiella kunder än TS. Eller?
Ja, så känns det, är nog ett svårvärderat objekt för mäklare. Dock kan ju eventuellt andra i närområdet vilja ha ett extra förråd kanske?
 
H hempularen skrev:
Har det framgått att man vill sälja bara byggnadsytan? Jag tolkar det som att man tänker sälja en tomt, med byggnden ifråga. Och då stycka av en yta i enlighet med detaljplanen, som jag antar har gräns för minsta tomtstorlek.
Ingen sådan gräns finns enligt kommunen. Planen är att stycka av tomt och sedan sälja byggnad och tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
Varför skulle du ha någon form av förtur ?
Det är ju frågan! Och det kan man nog tycka olika om. Jag tycker själv att jag borde det för att förrådet i fråga ligger inuti min tomt, dels är jag den som skulle ha störst nytta av att ha det och dels är jag den som skulle påverkas mest till det negativa om någon annan förvärvade det och så gjorde förändringar.

Men om det stämmer som ovan skrivet att alla måste medge en försäljning kommer det ju inte bli av om jag inte medger det så det känns ju skönt.
 
  • Gilla
Nellys_husse och 1 till
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Det är ju frågan! Och det kan man nog tycka olika om. Jag tycker själv att jag borde det för att förrådet i fråga ligger inuti min tomt, dels är jag den som skulle ha störst nytta av att ha det och dels är jag den som skulle påverkas mest till det negativa om någon annan förvärvade det och så gjorde förändringar.

Men om det stämmer som ovan skrivet att alla måste medge en försäljning kommer det ju inte bli av om jag inte medger det så det känns ju skönt.
Tycker du att dina argument ang förtur är hållbara ?
Hur mycket rabatt mot marknadsvärdet var det du ville ha också?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad svarade lantmäteriet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.