Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Jag ska undersöka det, intressant. Men ändå är det väl kanske så att om en majoritet, säg 99 % av medlemmarna vill sälja byggnaden till högstbjudande, så är det väl inget hinder att ändra i detaljplan, anläggningsbeslut?

Jag skulle ju vilja på något sätt helst säkerställa att det bara kan säljas till mig eller i andra hand inte säljs alls ...
Om det skulle vara en gemensamhetsanläggning som ligger på en markyta som är detaljplanerad för ett visst allmänt ändamål så kan den ytan inte privatiseras med lätthet av Lantmäteriet. Tror jag. Frågeställningen är ny för mig, den vanliga frågan är den motsatta - hur man bildar en gemensamhetsanläggning. Är det en gemensamhetsanläggning så finns svaret i anläggningslagen. Så ta reda på det först.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Jag skulle ju vilja på något sätt helst säkerställa att det bara kan säljas till mig eller i andra hand inte säljs alls ...
Inte säljas allt är nog det enda scenariot som kan flyga. Att bara sälja till dig lär du inte hitta lagstöd för, det handlar mer om att övertyga dina delägande grannar om förträffligheten i detta om försäljning inte kan hindras.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Att det bara skulle kunna säljas till dig kan du nog glömma, men om det är planerat som parkmark och någon vill sälja av denna som tomtmark kan man ju motsätta sig det på grunden att det inte är förenligt med gemensamhetsanläggningens syfte. Då spelar det ingen roll hur stor majoriteten är, det krävs i så fall ett lantmäteribeslut.

Men det är klart, omfattar den samfällda marken tiotusentals kvadratmeter ska det ju inte uteslutas att mark motsvarande en villatomt kan avvaras utan att syftet förfelas.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får först kolla varför samfällighetsföreningen förvaltar fastigheten med huset som man vill sälja. Förvaltar man ens fastigheten som en marksamfällighet (alltså en fastighet där flera olika andra fastigheter inklusive din är delägare) eller är det enbart en gemensamhetsanläggning (t ex byggnaden) som ligger på annans fastighet? Det är det första att reda ut.

Nästa fråga är vad syftet är med marksamfälligheten eller gemensamhetsanläggningen. Varför finns marksamfälligheten eller gemensamhetsanläggningen? Detta definieras för gemensamhetsanläggningen i ett anläggningsbeslut. Jag är sämre på marksamfälligheter men det är väl fastighetsbildningslagen som reglerar hur dessa bildas, d v s ett fastighetsbildningsbeslut från Lantmäteriet.

Du hittar dokumenten som beskriver detta med tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet. Logga in där med Bank-ID och leta efter gemensamhetsanläggningarna och eventuell marksamfällighet. Läs de gamla dokumenten.
Så vitt jag kan se hos Lantmäteriet finns byggnaden utritat men inte listad bland de gemensamhetsanläggningar som ägs av samfälligheten. Oklart vad det innebär?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det bara skulle kunna säljas till dig kan du nog glömma, men om det är planerat som parkmark och någon vill sälja av denna som tomtmark kan man ju motsätta sig det på grunden att det inte är förenligt med gemensamhetsanläggningens syfte. Då spelar det ingen roll hur stor majoriteten är, det krävs i så fall ett lantmäteribeslut.

Men det är klart, omfattar den samfällda marken tiotusentals kvadratmeter ska det ju inte uteslutas att mark motsvarande en villatomt kan avvaras utan att syftet förfelas.
Mm, jag befarade det. Vet ej vad som är rimligt att tänka i den fråga, det handlar om ett litet hus, 20 m2 kanske och en liten bit mark 30 m2, som ej längre används. Svårt att argumentera för att det verkligen behövs?
 
Claes Sörmland
Om det handlar om en gemensamhetsanläggning så är det denna paragraf i anläggningslagen som avgör om Lantmäteriet kan ompröva anläggningen:

Textutdrag från anläggningslagen som beskriver när Lantmäteriet kan ompröva en gemensamhetsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Så vitt jag kan se hos Lantmäteriet finns byggnaden utritat men inte listad bland de gemensamhetsanläggningar som ägs av samfälligheten. Oklart vad det innebär?
Har du då klickat på länkarna och läst de gamla dokumenten som hör till varje gemensamhetsanläggning? Tyvärr finns denna information inte i de digitala kartorna som Lantmäteriet har utan du måste läsa de faktiska anläggningsbesluten. Brukar kräva sin insats...

Hur marksamfälligheter ser ut i Min fastighet är jag inte säker på. Har ingen fastighet som har del i en sådan. Men jag hade en villafastighet i en Stockholmsförort som hade del i flera marksamfälligheter. Jag fick aldrig klarhet i vilka dock för allt reglerades i gamla dokument får 1900-talets första år. I Lantmäteriets digitala karta var de olika marksamfälligheterna betecknade med "S".
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du då klickat på länkarna och läst de gamla dokumenten som hör till varje gemensamhetsanläggning? Tyvärr finns denna information inte i de digitala kartorna som Lantmäteriet har utan du måste läsa de faktiska anläggningsbesluten. Brukar kräva sin insats...

Hur marksamfälligheter ser ut i Min fastighet är jag inte säker på. Har ingen fastighet som har del i en sådan. Men jag hade en villafastighet i en Stockholmsförort som hade del i flera marksamfälligheter. Jag fick aldrig klarhet i vilka dock för allt reglerades i gamla dokument får 1900-talets första år. I Lantmäteriets digitala karta var de olika marksamfälligheterna betecknade med "S".
Komplext värre! Jag hittar ingen information om byggnaden alls hos lantmäteriet men har en papperskarta där byggnaden benämns som "Ga", borde stå för gemensamhetsanläggning? Marken som den står på vet jag inte riktigt ... Är mycket liten snutt, verkar inte ha någon benämning.
 
  • Gilla
Koeparn2
  • Laddar…
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Komplext värre! Jag hittar ingen information om byggnaden alls hos lantmäteriet men har en papperskarta där byggnaden benämns som "Ga", borde stå för gemensamhetsanläggning? Marken som den står på vet jag inte riktigt ... Är mycket liten snutt, verkar inte ha någon benämning.
Precis, GA är förkortningen för gemensamhetsanläggning. Då finns det ett anläggningsbeslut någonstans där huset har beslutats av Lantmäteriet att vara en GA. Om du har årtalet på papperskartan så är anläggningsbeslutet logiskt sett äldre än så. Och anläggningslagen är från 1973 så beslutet skedde efter det.

Vad har huset använts till?
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, GA är förkortningen för gemensamhetsanläggning. Då finns det ett anläggningsbeslut någonstans där huset har beslutats av Lantmäteriet att vara en GA.

Vad har huset använts till?
Ja, försökte söka information om den men eftersom jag inte har någon del i den, konstigt nog, finns det inga länkar att klicka på, däremot kunde man ringa kundtjänst för information.

Det ligger enligt karta på mark av samma färg som tomterna i området, vad nu det står för. Vissa områden är betecknade med S som du skriver, men inte denna lilla bit.

Det har varit ett förråd, tidigare hade samfälligheten en del gemensamma trädgårdsverktyg, tält, bänkar, osv, men inte längre, således inget behov av förråd, enbart utlägg för underhåll.
 
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Ja, försökte söka information om den men eftersom jag inte har någon del i den, konstigt nog, finns det inga länkar att klicka på, däremot kunde man ringa kundtjänst för information.

Det ligger enligt karta på mark av samma färg som tomterna i området, vad nu det står för. Vissa områden är betecknade med S som du skriver, men inte denna lilla bit.

Det har varit ett förråd, tidigare hade samfälligheten en del gemensamma trädgårdsverktyg, tält, bänkar, osv, men inte längre, således inget behov av förråd, enbart utlägg för underhåll.
Om din fastighet inte är delägare i den GA som omfattar det gamla förrådet så är det korrekt att du inte ser dokumenten på Min fastighet. det låter ju som något som är värt att utreda.

Gå också till kommunens hemsida och kolla upp detaljplanen för området. Står det gamla GA-förrådet på tomtmark eller mark som har reserverats för GA:n?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om din fastighet inte är delägare i den GA som omfattar det gamla förrådet så är det korrekt att du inte ser dokumenten på Min fastighet. det låter ju som något som är värt att utreda.

Gå också till kommunens hemsida och kolla upp detaljplanen för området. Står det gamla GA-förrådet på tomtmark eller mark som har reserverats för GA:n?
Ja, får ringa och höra mig för imorgon! Det står på tomtmark enligt kommunens detaljplan, vilket väl inte är så bra för min del kanske? Om jag förstod det rätt vore det bäst om det varit mark avsedd just för GA?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
För att kunna stycka av markbiten, gör lantmätaren en bedömning om man kan använda den nya fastigheten ändamålsenligt.
En liten fastighet på 30kvm med något på som inte är bostad, strider troligtvis mot detaljplanen.

Enda sättet att sälja markplätten blir då en fastighetsreglering där markplätten blir en del av en av de angränsande fastigheter (din till exempel)

Vet inte 100% att det är så, men det är din bästa chans
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
För att kunna stycka av markbiten, gör lantmätaren en bedömning om man kan använda den nya fastigheten ändamålsenligt.
En liten fastighet på 30kvm med något på som inte är bostad, strider troligtvis mot detaljplanen.

Enda sättet att sälja markplätten blir då en fastighetsreglering där markplätten blir en del av en av de angränsande fastigheter (din till exempel)

Vet inte 100% att det är så, men det är din bästa chans
Intressant! Min är den enda fastighet som gränsar direkt till området, således enda alternativet? Eller räknas även fastigheter som ligger i närheten? Inom 10-20 meters avstånd finns det ytterligare några fastigheter men som sagt inga som angränsar...
 
harry73
Jag tänkte att markbiten blir en helhet med den fastigheten den ska regleras till.

Finns det t ex en väg emellan, då avgränsar den tomten och blir den extra biten inte en helhet med fastigheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.