Staffans2000
L Lelleirra skrev:
Vad är din rekommendation på återgärder?
Vill först påpeka att min erfarenhet är mycket ringa om just denna växt. Det jag opponerar mig emot, är de som drabbats av internets förbindelser, som bla. skriver att den kan ta sig igenom betong. Det är naturligtvis fel, för det kan ingen växt. Genom springor däremot, det kan den, liksom en hel drös andra växter också.
Så mitt amatörmässiga råd, är att göra ingenting, det första året. Men sätt några käppar i marken som gräns, så kan du de ifall de rör på sig.
Och för alltivärlden. Använd inte gift i din egen trädgård.

Staffans
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och för alltivärlden. Använd inte gift i din egen trädgård.

Staffans
Det hade han inte gjort, parksliden står hos grannen.
 
En tomt med Parkslide är i princip osäljbar i mina ögon. Man måste informera en ny köpare om att tomten har Parkslide då den är invasiv. En jag känner köpte hus på vintern, lagom till våren började Parksliden att växa upp i gräsmattan. Han försökte driva process om att det var dolt fel då han förstod att hans hus kan blir svårt att sälja så man bör se upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
Hur svarar den på Dicotex eller liknande?
Kan väl även elda upp den där den står. Bara vakta under tiden med släckare.
 
R Rolle85 skrev:
En tomt med Parkslide är i princip osäljbar i mina ögon. Man måste informera en ny köpare om att tomten har Parkslide då den är invasiv. En jag känner köpte hus på vintern, lagom till våren började Parksliden att växa upp i gräsmattan. Han försökte driva process om att det var dolt fel då han förstod att hans hus kan blir svårt att sälja så man bör se upp.
Det finns ingen informationsskyldighet för invasiva växter. Det finns ingen koppling mellan att en växt är invasiv och att den är problematisk i trädgårdar heller.

Det finns inget behov av att bränna gamla stammar på hösten. De är döda. Det är möjligen om man tycker att de är fula.

Man vinner inget på att vänta. Klipp ner beståndet och gör om det om ett par tre veckor när det kommit upp igen. Sedan upprepas det tills hösten. Man gpr fortsätta så ett gäng år. Men den kommer hela tiden att minska i omfattning.
 
  • Gilla
FredrikErl och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jeppenedved skrev:
Det hade han inte gjort, parksliden står hos grannen.
Än sen. Grannen kunde mycket väl givit sin tillåtelse.

Staffans
 
Staffans2000
R Rolle85 skrev:
En tomt med Parkslide är i princip osäljbar i mina ögon. Man måste informera en ny köpare om att tomten har Parkslide då den är invasiv. En jag känner köpte hus på vintern, lagom till våren började Parksliden att växa upp i gräsmattan. Han försökte driva process om att det var dolt fel då han förstod att hans hus kan blir svårt att sälja så man bör se upp.
I mina ögon, skulle det inte påverkat mig nämnvärt. Det verkar vara som med asbest. Några blir livrädda och tror att hela släkten i tre led kommer att utplånas, så fort man nämner mineralen vid dess rätta namn: Voldemort.:D
Medans andra rycker på axlarna och tar bort asbesten.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
andersmossing och 2 till
  • Laddar…
H
R Rolle85 skrev:
En tomt med Parkslide är i princip osäljbar i mina ögon. Man måste informera en ny köpare om att tomten har Parkslide då den är invasiv. En jag känner köpte hus på vintern, lagom till våren började Parksliden att växa upp i gräsmattan. Han försökte driva process om att det var dolt fel då han förstod att hans hus kan blir svårt att sälja så man bör se upp.
Parksliden är inte ens olaglig att plantera i dagsläget då den inte ingår i EU's förteckning på främmande invasiva arter. Du får gärna hänvisa till något som styrker att man måste informera om parkslide.
Kan tänka mig att det inte skulle vara okej att aktivt mörka att det finns parkslide vid en direkt fråga. Men då går det ju alltid att hänvisa till okunskap.
 
Man måste informera om sådant som är av betydelse. Om man liksom Rolle tror att det är en katastrof så ska man absolut informera om det. Men det har ingen som helst koppling till att den är klassad som invasiv.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Än sen. Grannen kunde mycket väl givit sin tillåtelse.

Staffans
Precis, alltså inte i egen trädgård ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
J Jeppenedved skrev:
Precis, alltså inte i egen trädgård ;)
För visso.:D

Staffans
 
H
D Daniel 109 skrev:
Man måste informera om sådant som är av betydelse. Om man liksom Rolle tror att det är en katastrof så ska man absolut informera om det. Men det har ingen som helst koppling till att den är klassad som invasiv.
Absolut, men svårt att bevisa att jag ens vet hur parkslide ser ut. Om man bara tittar på alla förfrågningar på forumet där folk frågar om random stam med blad är parkslide så ser man ju att kunskapen hos gemene husägare är rätt låg.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
B-byggaren skrev:
Fritt fram för glyfosat och därmed slut på parkslide och dess terrorvälde?

[länk]
Hur ska man tolka detta? Minsta lilla felsteg och riskerna kan bli oacceptabla???
Vår slutsats är att rätt hanterat så kan glyfosat användas utan att det uppstår oacceptabla risker.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B-byggaren skrev:
Fritt fram för glyfosat och därmed slut på parkslide och dess terrorvälde?

[länk]
Missade du slutet på texten?
”1 oktober införs användningsförbud i bland annat hemträdgårdar, kolonilotter och skolgårdar för växtskyddsmedel. Det innebär att produkter med glyfosat, pyretriner, flupyradifuron eller acetamiprid inte längre får användaspå de områdena.”
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.