Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Locket börjar lukta lite mögel
Hur gör ni och vad händer? Högtryckstvättar både lock och pool vid vattenbytena (och rengör filter pump och slangar. Undvik biofilm. Det är a och o som det heter.
 
Ventilation i tekniklådan. Hur har ni gjort? La ner en termometer som va uppe i 39 grader idag. Tänker att det kanske inte är så bra. Finns det någon som satt in någon fläkt av något slag?
 
Fulkemisten
A Annika Kristiansson skrev:
Ventilation i tekniklådan. Hur har ni gjort? La ner en termometer som va uppe i 39 grader idag. Tänker att det kanske inte är så bra. Finns det någon som satt in någon fläkt av något slag?
Ingen fläkt men luftintag nedtill och frånluft upptill
Det underlättar fuktnivån avsevärt. Temperaturen i sig själv är inget problem skulle jag säga.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ingen fläkt men luftintag nedtill och frånluft upptill
Det underlättar fuktnivån avsevärt. Temperaturen i sig själv är inget problem skulle jag säga.
vad för luftintag nertill och frånluft upptill? Satt in något nere och uppe i lådan? Har du någon bild på hur du gjort?
 
Fulkemisten
A Annika Kristiansson skrev:
vad för luftintag nertill och frånluft upptill? Satt in något nere och uppe i lådan? Har du någon bild på hur du gjort?
Ja. Nä men vanliga ventiler bara. Det är som sagt så pass varmt i lådan att det blir ordentligt självdrag.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Nä men vanliga ventiler bara. Det är som sagt så pass varmt i lådan att det blir ordentligt självdrag.
sorry jag är inte så insatt i sånt här förstår inte riktigt vad för ventiler du menar? Har du något exempel?
Hur blir det på vintern sen? Måste man sätta igen ventilerna så det ej kommer in kall luft o fryser?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur gör ni och vad händer? Högtryckstvättar både lock och pool vid vattenbytena (och rengör filter pump och slangar. Undvik biofilm. Det är a och o som det heter.
Nja....gör och gör. Jag gör inte så mycket om jag ska vara ärlig. Jag rengjorde lockets undersida rätt noga med en mild såpalösning vid senast bytet. Det är allt jag gjort hittills. Nästa steg är att testa utspädd klorin på alla delar. Steget efter det är väl att doppa hela locket i någon form av krigsrelaterad senapsgas. Sista steget är diesel och en tändsticka. Men dieselkostnaden har skjutit i höjden på senare tid. Vill därför undvika sista steget.

Högstryckstvätt har jag men det hjälper ju inte på insidans insida (av locket).

Nu på sommaren är det kanske en god idé att ändå öppna upp hela locket och låta det torka ordentligt efter rengöring.

När det gäller slangar har jag kört in en borste en bit och rengjort. Blir det biofilm även om man chockklorerat då och då? Eller ja, det blir det säkert eftersom du nämner det. Jag är rejält osugen på att plocka ner hela badets alla beståndsdelar och skura rent alla slangar. Jag kommer givetvis göra det men hade väl tänkt göra det efter något år.

Oops...det har snart gått ett år. Det är väl kanske dags då...
 
A Annika Kristiansson skrev:
sorry jag är inte så insatt i sånt här förstår inte riktigt vad för ventiler du menar? Har du något exempel?
Hur blir det på vintern sen? Måste man sätta igen ventilerna så det ej kommer in kall luft o fryser?
Jag funderade en del på ventiler/öppningar men skippade det helt. Tänkte kolla hur utrymmet betedde sig första säsongen innan jag skär upp något mer. Har inte sett några problem hittills. Det är givetvis varmt och fuktigt men jag ser inget större problem med det (ännu). Öppnar jag blir det ett litet hål uppe och nere i filterlådan som jag sätter något nät över.

Frysa lär det inte göra under vintern. Tunnan avger en hel del värme konstant.

En uppdatering kring förbrukningen. Vår tunna har nu konsumerat 244 kWh sen 5 maj.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Blir det biofilm även om man chockklorerat då och då? Eller ja, det blir det säkert eftersom du nämner det. Jag är rejält osugen på att plocka ner hela badets alla beståndsdelar och skura rent alla slangar. Jag kommer givetvis göra det men hade väl tänkt göra det efter något år.
Mycket av problemen med biofilm är att har man väl fått det så är den överjävlig att bli av med. Klor motverkar detta effektivt, vissa av de andra medlen not so much... (t ex biocool) Brom borde fungera lika som klor men vet inte om det motverkar mögel på t ex lockets insida?
Angående rengöring av slangar och pump så sköljer jag dem bara med rent vatten. Fyller upp straxt över utloppet igen efter att jag tömt och tvättat poolen och ställer vredet uppe på filtret på att inte släppa vattnet genom detta. Jag tömmer ju även poolen genom att ställa filtret på evakuering/backspolning. Har kopplat denna till avloppet. Det sista som blir kvar i poolen under utloppet tar jag med öskar och grovdamsugaren. Denna funkar också bra att suga upp det som blir kvar i värmaren med, kopplar den där filtret satt med hjälp av en avloppsmuff i gummi.
 
Delvis öppen tunna fylld med vatten och ny plastanslutning synlig mot en grönskande häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter många ursäkter var det dags att vattenfyllda tunnan igen. Vi tömde den i vintras och sen har det bara ”inte blivit av” att ta den i drift igen.

Vi passade på att byta anslutningarna från de i metall till deras nya i plast, så vi fick ta bort en del av inklädande för att kunna lyfta upp och sätta tillbaks.
 
Hjälp sökes!!! Kemi-relaterat inlägg för en Pacific-tunna..
Testade för första gången cya-värdet med en poollab-mätare, vilket var 73 och mao för högt och badbyte rekommenderas - kan meddela att vi har haft igång poolen i 2,5 vecka!! Visst det har badats mycket - barnen med kompisar framförallt, ofta och länge - men supernoga med att alla duschar ordentligt innan.
Vill tillägga att jag hade väldiga problem i början med låg alka och högt pH vilket gjorde att det tog ett tag innan jag fick balans och troligtvis överdoserat klor mer än behövligt. (haft spa- snabbklor)
Finns det något man kan göra för att inte hamna i samma sits igen... Har varit medveten på att vi kommer behöva byta ofta, speciellt på sommaren men kanske inte 2 ggr i månaden... mer varannan månad!!
Har precis köpt in långtidsverkande klor i flottör för att inte behöva använda snabbkloret i samma utsträckning så detta hoppas jag kommer vara ett vinnande koncept i framtiden, den har bara legat i ett par dagar.
Vi åker bort en vecka på lördag och tänker att vattenbytet får ske när vi kommer tillbaka. Är det ok att bada innan dess eller råder badförbud? Men största frågan är såklart hur hindrar jag att vi inte hamnar i samma sits igen eller är det så illa att man måste räkna med byte så ofta?

(Övriga värden: fritt Cl : 0,51, tot Cl: 1,21, Alka 94, pH 7,45)
 
Fulkemisten
A annie1110 skrev:
Hjälp sökes!!! Kemi-relaterat inlägg för en Pacific-tunna..
Testade för första gången cya-värdet med en poollab-mätare, vilket var 73 och mao för högt och badbyte rekommenderas - kan meddela att vi har haft igång poolen i 2,5 vecka!! Visst det har badats mycket - barnen med kompisar framförallt, ofta och länge - men supernoga med att alla duschar ordentligt innan.
Vill tillägga att jag hade väldiga problem i början med låg alka och högt pH vilket gjorde att det tog ett tag innan jag fick balans och troligtvis överdoserat klor mer än behövligt. (haft spa- snabbklor)
Finns det något man kan göra för att inte hamna i samma sits igen... Har varit medveten på att vi kommer behöva byta ofta, speciellt på sommaren men kanske inte 2 ggr i månaden... mer varannan månad!!
Har precis köpt in långtidsverkande klor i flottör för att inte behöva använda snabbkloret i samma utsträckning så detta hoppas jag kommer vara ett vinnande koncept i framtiden, den har bara legat i ett par dagar.
Vi åker bort en vecka på lördag och tänker att vattenbytet får ske när vi kommer tillbaka. Är det ok att bada innan dess eller råder badförbud? Men största frågan är såklart hur hindrar jag att vi inte hamnar i samma sits igen eller är det så illa att man måste räkna med byte så ofta?

(Övriga värden: fritt Cl : 0,51, tot Cl: 1,21, Alka 94, pH 7,45)
Själva cyanursyran som det heter är inget problem. Däremot motverkar denna nivå effekten av kloret. Du kommer få ösa i klor med så kraftig ackumulation. Duscha bättre. Mycket bättre. Samt täck över poolen och använd mindre klor. Inköptet av en flottör är nog årets investering gör dig. Badförbud. Nä. Inte om klorvärdet kan hållas runt 1-3 ppm men det tror jag knappast med dina höga värden.
 
  • Gilla
annie1110
  • Laddar…
Fulkemisten
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]
Vi passade på att byta anslutningarna från de i metall till deras nya i plast, så vi fick ta bort en del av inklädande för att kunna lyfta upp och sätta tillbaks.
Vad är grejen? Kör klor (välkontrollerat sedan start) och ser inte tillstymmelse till aggressiv oxidbildning på mina aluminiumanslutningar. Bara den vanliga matta ytan. De kommer hålla i 5-10 år och då är det ändå dags att byta värmare eller pump.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad är grejen? Kör klor (välkontrollerat sedan start) och ser inte tillstymmelse till aggressiv oxidbildning på mina aluminiumanslutningar. Bara den vanliga matta ytan. De kommer hålla i 5-10 år och då är det ändå dags att byta värmare eller pump.
Grejen är dels att SvB säger att de inte ska användas med klor och att de blev väldigt fula.

Oavsett om det verkligen behövs eller ej är det enklare att byta nu än när allting runtom är färdigbyggt, se det som att tänka lite längre ;)
 
Fulkemisten
AndersPS AndersPS skrev:
Grejen är dels att SvB säger att de inte ska användas med klor och att de blev väldigt fula.

Oavsett om det verkligen behövs eller ej är det enklare att byta nu än när allting runtom är färdigbyggt, se det som att tänka lite längre ;)
Men varför säger de det? Jag köper det om de har en förklaring. Det finns säkert en. Har nån delgivits denna av SvB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.