Jodå, jag har personlig erfarenhet om nu det är så viktig. Men den beter sig som en växt, så har man förståelse för hur växter av olika slag beter sig blir man inte förvånad över beteendet hos Parkslide.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Krilleman
Jag har också erfarenhet av parkslide.

Ruggen som stod vid tillträde var ca 2 meter i diameter av stora "bambu"-skott.
Nu tio år senare så finns det bara enstaka skott kvar i gräsmattan som klipps ner med gräsklippningen varje vecka.

Skulle inte förvåna mig om dessa är borta om ca 1-2 år mer tanke på hur växten har dragit sig tillbaka under tio års tid i min ägo...

Mer frågor?
 
  • Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Johan1975z skrev:
Skönt att det äntligen har startas en tråd om parkslide på forumet
Då dyker det säkert upp trådar om asbest och svartmögel och dolda fel också, endera dan?

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fullt så långt säkerhetsavstånd behöver man inte.
Trall borde relativt enkelt gå att lösa. Den trivs ju inte direkt i skuggan under trallen.
Grannarna i vårt koloniområde har parkslide som kommit upp igenom två lager markduk och trall, så skugga har den inga problem med.

Men parkslide blir svagare och mer lätthanterlig ju längre norrut i Sverige man bor. Det här är i Göteborg där den är riktigt elak, men i Norrbotten har jag hört att den är snäll och trevlig.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
N Ny och nervös husägare skrev:
Grannarna i vårt koloniområde har parkslide som kommit upp igenom två lager markduk och trall, så skugga har den inga problem med.

Men parkslide blir svagare och mer lätthanterlig ju längre norrut i Sverige man bor. Det här är i Göteborg där den är riktigt elak, men i Norrbotten har jag hört att den är snäll och trevlig.
I skåne bjuder den på fika. Och håller sig på sin kant om man klipper ner den varje höst.

Men man ska såklart inte ha en tomt med växter som växer brutalt om man hatar trädgård.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
N Ny och nervös husägare skrev:
Grannarna i vårt koloniområde har parkslide som kommit upp igenom två lager markduk och trall, så skugga har den inga problem med.

Men parkslide blir svagare och mer lätthanterlig ju längre norrut i Sverige man bor. Det här är i Göteborg där den är riktigt elak, men i Norrbotten har jag hört att den är snäll och trevlig.
Jo, parkslide behöver mycket ljus. Du hittar den inte inne i skogar tex. Så att den trivs under en altan är definitivt inte korrekt. Genom markduk bör den inte heller kunna komma upp. Sannolikt finns det glipor i duken som den växer igenom.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, parkslide behöver mycket ljus. Du hittar den inte inne i skogar tex. Så att den trivs under en altan är definitivt inte korrekt. Genom markduk bör den inte heller kunna komma upp. Sannolikt finns det glipor i duken som den växer igenom.
Vad jag har hört om man ska ha bort den är att klippa ner till marknivå lägga på markduk, sedan ovanpå det 30cm sand. Kan vara värt att testa.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
En av anledningarna till sitt dåliga rykte är att den skjuter jordskott. Med ett energirikt och djup rotsystem så gör den lite som den vill. Den kan skjuta in i källaren om den känner för det.
Vill minnas i en tråd här på forumet att den dök upp inomhus ur parketten via ett radiatorrör.
 
Det var väl en bild från Aftonbladet. Det var en glipa mellan golv och rör ner till krypgrunden och ett rejält bestånd i direkt anslutning till grunden.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Det var väl en bild från Aftonbladet. Det var en glipa mellan golv och rör ner till krypgrunden och ett rejält bestånd i direkt anslutning till grunden.
Och så var det i England, och huset var inte tät som ett svenskt hus
 
Min parkslide växte igen trädäcket så det klarar den galant. Försök att får tag på ett medel som heter ariane s. Du kan inte köpa det själv men känner du någon boende så kan du be snällt om en deciliter eller två. Det håller min in schack med bara en sprutning när det väl kommer upp något skott.
 
I min kommun så säger kommunen att man inte skall bekämpa den själv. Jag vet inte om de assisterar gratis, men de dödar parkslide med ångra hos oss. Får fråga grannen (ett kvarter bort) som tog kontakt med dem efter att hennes granne grävde upp hela tomten med grävmaskin för att kunna bygga hus. Efter det så dök det upp parkslide överallt, även inne på hennes tomt. I rabatter, under altanen och ute på gräsmattan. Hennes grannes bestånd måste ha varit ordentligt väl etablerat.
 
J Jeppenedved skrev:
Min parkslide växte igen trädäcket så det klarar den galant. Försök att får tag på ett medel som heter ariane s. Du kan inte köpa det själv men känner du någon boende så kan du be snällt om en deciliter eller två. Det håller min in schack med bara en sprutning när det väl kommer upp något skott.
Lite osäker på om jag vågar använda ariane s, roundup eller dylikt pga att jag har egen brunn? Kan mitt dricksvatten bli påverkat?

Pratat med grannen och han är OK med att jag gör vad jag vill så min tanke är att kapa ner dom(jämns marken tror jag?). Min fundering jag har är dock om de är ok att jag flyttar dom och lägger alla uppe på en kulle eller ska jag helst fälla dom och låta dom ligga där dom är?

Att lägga matkduk och grus över är inget alternativ för jag vill gärna se hur de utvecklar sig när jag kapat dom och även hört att dom gärna växer upp på nya ställen om man sätter markduk över!

Min plan är helt enkelt att försöka försvaga och trötta ut dom genom konturnuelig behandlig!!!

Alla tips mottages!!!
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju ett rätt rejält bestånd du har. Men den är inte i närheten av då hemsk som det beskrivs på många ställen. Klipp ner den totalt med några veckors mellanrum så tappar den kraften med tiden.

Vad vill du ha på ytan?

Var i landet är det?
Jag bor 30minuter utanför Göteborg!
 
L Lelleirra skrev:
Jag bor 30minuter utanför Göteborg!
Kungälv och Partille assisterar invånarna.

Edit: om jag förstått artiklarna i GP korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.