A
D Daniel 109 skrev:
Det var dyr ved. Det finns en hel del annonserna på blocket som ligger långt under de priserna
valfritt att köpa..
Men ska man kapa och klyva med ersättning för arbetet och maskiner så ska det vara högre pris.. man ska aldrig vara rädd för att ta betalt..
 
Du får gärna köpa min fin fina björkved för 800kr/kubikmeter.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får gärna köpa min fin fina björkved för 800kr/kubikmeter.
Konsten är ju att kunna sälja
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du får gärna köpa min fin fina björkved för 800kr/kubikmeter.
Nej tack jag hugger min egen ved för betydligt mindre än det.. säg 200kr m3..
 
Jag med. Dock inte ren björk då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Jag med. Dock inte ren björk då.
Jag brukar sortera ut redan vid brosslingen.
Sedan läggs det i separat välta..
Om det inte är grovt för då åker det i samma..
 
T
Maskintok skrev:
precis, den lärdomen ska man inte förakta.
Mycket som den äldre skaran kan som inte nutidens människor fattar hälften av..
Får man inte lära sig sarkasm i den skolan?
 
A
T tanaris skrev:
Får man inte lära sig sarkasm i den skolan?
får man säkert, men att tyda den i text är inte det lättaste.. ;)
 
G guggen skrev:
Det var en vänlig beskrivning av fria tider. AB och Expressen är skräp, men fria tider är något annat. De skriver oftast om artiklar, fel citerar, förvanskar uppgifter, fejk artiklar etc. Har tydliga höger extrema kopplingar.
De har sitt säte i Estland och även servrar där, dvs i ett annat EU land :)
Så javisst bör man ha flera källor, och helst ingen av dessa.
Jag försöker att vara så neutral jag kan i sådana här diskussioner för annars blir det lätt upplopp. Även tabloider (och även DN, GP, SvD) har historiskt publicerat extremiståsikter i känsliga ämnen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
låg intelligens.. nä men inget vettigt att lägga den på iallafall... miljölobbyisterna styr henne duktigt..
En fråga var får du din information från som styr dig och dina åsikter.
Att klimatet påverkas av människans utsläpp är ingen nyhet som Greta Thunberg eller några klimatlobbyister hittat på. Uträkningen i artikeln nedan är gjord på 1800-talet av Nobelpristagaren i kemi Svante Arrhenius ( 1903 ) Om det är bra eller dåligt att människan påverkar klimatet kan man ju diskutera men att klimatet påverkas är nog ganska säkert.
Greta Thunberg har inte "skolkat" mer än att hon fått högsta betyg nästan i alla ämnen, så hon har nog inte missköt skolan så mycket. Hon har visat betygen för DN.
Både du och Greta har rätt att framföra era åsikter utan att bli mobbade för dem.
Gamla tidningsartikel om kolens påverkan på klimatet från "Rodney & Otamatea Times" 1912.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Svante Arrhenius är även mycket känd över hela världen för sina arbeten inom geovetenskaperna och då särskilt när det gäller förståelsen för koldioxidens påverkan på jordens klimat (”växthuseffekten”). År 1896 publicerade han en banbrytande studie om detta där han som förste forskare gjorde en kvantitativ uppskattning av hur mycket jordens medeltemperatur skulle öka om mängden koldioxid i atmosfären fördubblades - respektive minska om mängden halverades. Hans motiv för denna studie var att se om variationer i koldioxiden kunde vara en orsak till variationen i temperatur mellan istider och varmare perioder som den vi upplever idag.
Han kom sedan snart att inse att denna kunskap också kunde användas till att beräkna konsekvenserna av vår förbränning av fossila bränslen. Idag har hans bidrag till förståelsen av växthuseffekten och koldioxidens påverkan på klimatet fått stor aktualitet och hans banbrytande arbete från 1896 citeras mycket flitigt."
Text från Stockholms Universitets hem sida.
 
  • Gilla
Sauron och 7 till
  • Laddar…
A
matbir matbir skrev:
En fråga var får du din information från som styr dig och dina åsikter.
Att klimatet påverkas av människans utsläpp är ingen nyhet som Greta Thunberg eller några klimatlobbyister hittat på. Uträkningen i artikeln nedan är gjord på 1800-talet av Nobelpristagaren i kemi Svante Arrhenius ( 1903 ) Om det är bra eller dåligt att människan påverkar klimatet kan man ju diskutera men att klimatet påverkas är nog ganska säkert.
Greta Thunberg har inte "skolkat" mer än att hon fått högsta betyg nästan i alla ämnen, så hon har nog inte missköt skolan så mycket. Hon har visat betygen för DN.
Både du och Greta har rätt att framföra era åsikter utan att bli mobbade för dem.
[bild]

"Svante Arrhenius är även mycket känd över hela världen för sina arbeten inom geovetenskaperna och då särskilt när det gäller förståelsen för koldioxidens påverkan på jordens klimat (”växthuseffekten”). År 1896 publicerade han en banbrytande studie om detta där han som förste forskare gjorde en kvantitativ uppskattning av hur mycket jordens medeltemperatur skulle öka om mängden koldioxid i atmosfären fördubblades - respektive minska om mängden halverades. Hans motiv för denna studie var att se om variationer i koldioxiden kunde vara en orsak till variationen i temperatur mellan istider och varmare perioder som den vi upplever idag.
Han kom sedan snart att inse att denna kunskap också kunde användas till att beräkna konsekvenserna av vår förbränning av fossila bränslen. Idag har hans bidrag till förståelsen av växthuseffekten och koldioxidens påverkan på klimatet fått stor aktualitet och hans banbrytande arbete från 1896 citeras mycket flitigt."
Text från Stockholms Universitets hem sida.
Det vete tusan det.. tycker nog både jag och Greta blir smått mobbade..
Vad spelar det för roll,, sällan jag bryr mig..
Vad Greta gör skiter jag i, så länge jag slipper höra eller se henne.. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hittar inte namnet på den där kommisionären. Det här låter som en skröna även om säkert många på Södermalm skulle jubla. Jag tycker hela EU:s tänk kring skogen som CO2-sänka är fel. Man borde först förbjuda eldning av fossilt kol inom EU så vore problemet löst. Men man föredrar att offra mindre nationer som Sverige och Finland som normalt sett inte brukar bråka för att slippa ta striden mot elefanten i rummet.
https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/sinkevicius_en
 
Anledningen att en del vill fasa ut vedeldningen är väl för att det saknas något renande steg och att utsläppen av rökgifterna sker direkt där människor bor?
Jag läste nånstans att luftkvaliten kan vara sämre om din granne vedeldar än om du bor precis vid ett kolkraftverk.
Det finns ju mycket forskning idag som visar att även nyare pannor och kaminer vid perfekt handhavande släpper ut hälsofarliga partiklar (som tas upp i blodet) i storleksordningen som tusen bensinbilar. Och att vedeldning står för fler dödsfall idag än trafikutsläppen även i storstäderna i Sverige och EU. Med tanke på att trafiken snabbt ställer om nu - genom politiskt tryck, och det finns renare och smidigare alternativ för uppvärmning som bergvärme och frånluftvärmepumpar mm så är det inte så konstigt om politikerna börjar trycka även här.
Detta kanske gick att blunda för så länge man trodde att biomassa var klimatsmart men där har ju konsensus på senaste åren tvärvänt.
 
F fuktspärr skrev:
Anledningen att en del vill fasa ut vedeldningen är väl för att det saknas något renande steg och att utsläppen av rökgifterna sker direkt där människor bor?
Jag läste nånstans att luftkvaliten kan vara sämre om din granne vedeldar än om du bor precis vid ett kolkraftverk.
Det finns ju mycket forskning idag som visar att även nyare pannor och kaminer vid perfekt handhavande släpper ut hälsofarliga partiklar (som tas upp i blodet) i storleksordningen som tusen bensinbilar. Och att vedeldning står för fler dödsfall idag än trafikutsläppen även i storstäderna i Sverige och EU. Med tanke på att trafiken snabbt ställer om nu - genom politiskt tryck, och det finns renare och smidigare alternativ för uppvärmning som bergvärme och frånluftvärmepumpar mm så är det inte så konstigt om politikerna börjar trycka även här.
Detta kanske gick att blunda för så länge man trodde att biomassa var klimatsmart men där har ju konsensus på senaste åren tvärvänt.
Moderna kaminer som eldas rätt ger inte de utsläpp du nämner. Det gäller möjligen oisolerade eldstäder. Kolla svanenmärkningen för eldstäder. Men visst kunde katalysator vara användbart.

https://www.svanen.se/att-svanenmarka/kriterier-ansokan/slutna-eldstader-078/

Sedan är biomassa oerhört klimatsmart, det som kommit upp med EU:s taxonomi handlar om att Tyskland vill använda Sveriges skog som koldioxidsvamp så de kan fortsätta elda med stenkol.

Till sist retar det gallfeber på politikerna att vissa kan vara oberoende av samhället för att värma sina hus och att de inte ens går betala skatt för
 
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 13 till
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Moderna kaminer som eldas rätt ger inte de utsläpp du nämner. Det gäller möjligen oisolerade eldstäder. Kolla svanenmärkningen för eldstäder. Men visst kunde katalysator vara användbart.

[länk]

Sedan är biomassa oerhört klimatsmart, det som kommit upp med EU:s taxonomi handlar om att Tyskland vill använda Sveriges skog som koldioxidsvamp så de kan fortsätta elda med stenkol.

Till sist retar det gallfeber på politikerna att vissa kan vara oberoende av samhället för att värma sina hus och att de inte ens går betala skatt för
hammaren på spiken.. (y)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.